Monstera – Blikkfang i stua

 

25.januar i år dro eg denne skjønnheten med meg hjem fra MesterGrønn ♥ Var så glad for at eg endelig fikk “ryddet” litt plass MoHaaa I dag da eg sto opp kunne eg endelig se det nye bladet eg har gått å lurt på – Å ja, eg syns det er stas selv om det kun er et blad…Men du skjønner! Når det popper ut et perfekt blad er jo det et godt bevis på at planten har det godt og er fornøyd. Dette er min første Monstera så eg måtte både grave å spørre de på MesterGrønn om hva man skal/ikkje skal gjøre, leser alltid litt sånne Gode Råd
også når eg har med en ny plante å gjøre 🙂

De anbefaler f.eks omplanting til større potte ca 1 gang i året, eg valgte jo å plante den over i en svær potte med en gang så eg vil tro å bytte ut noe av jorda til neste vår når vekstsesong starter igjen
er bra nok inntil den evn må ha enda større potte 🙂

 

 

 

 

 

Noe eg oppdaget i dag som eg ikkje så sist eg leste de gode rådene var at; Hvis du ønsker store/større blader bør man klippe bort alle de mindre bladene som kommer opp fra bunnen. På min er det jo en del av disse små uten huller i, bør eg rett og slett klippe disse bort? Da blir mitt neste spørsmål: Kan eg sette disse i vann og vil de da evn få røtter og eg kan “lage” min egen Monstera? Sto ikkje noe om det på den siden serru….Har sett at man kan ta et blad samme med luftrot(?) og lage en plante av dette? Det er bare “vanlige” små blader på min?
Noen erfaring på området her tro?

Husker mor mi styrte veldig med en slik Monstera i barndomshjemmet da eg var liten. Den var enorm og fylte hele det store stuevinduet! Det er nok en medvirkende årsak til at eg ikkje har kjøpt en slik før nå! Far min slo inn spiker her og der på veggene for å “løfte” monsteret me hadde, når den ble høy nok fikk den også en krok i taket! Det der gidder ikkje eg *ler* Har “tapet” min opp med blomstertape på en mosestokk og den kommer eg til å bytte etter hvert som den vokser i høyden! Har ikkje ei halv stue å ofre om eg skulle lykkes med denne 🙂

Men altså: Kan eg klippe av de små bladene nederst
og vil de bli gode avleggere som kan bli en ny plante?

 

I mens skal eg fortsette på serien min å strikke videre, å ja, eg strikker i dag også –
Da slipper eg å tenke på noe, kan bare sitte her å slappe av – Rett og slett 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
FORTSATT GOD DAG

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

4 kommentarer
    1. Synes din er flott med de små bladene i bunnen. Denne vokser jo så enormt og brått må du spikre her og der. Tenker at du bør beholde dem slik at du kan ha glede av en middels plante som du vet hvor du har. Er redd jeg må kaste ut min snart. De store plantene mine som krever mye vann har jeg i store selvvanningspotter slik at de klarer seg med litt fravær om sommeren. Men nå har jo jeg i utgangspunktet brune fingre. De grønne hoppet over en generasjon. Mine fingre og tålmodighet egner seg bedre til /tekstil/garn) håndarbeid
      Klem fra Liv

    2. Hei! Jeg hadde flere kjempestore som ung, bodde i en gammel bygård i Oslo med veldig høye vinduer. Der vokste de seg laaangt oppover, festet seg i karmen kun ved hjelp av luftrøttene (skikkelig drittjobb å fjerne restene da jeg flyttet🥵) Eneste jeg kom på nå var at Monstera må stå lyst for å få de berømte hullene i bladene. For å være sikker på at jeg husket riktig slo jeg opp på nett, det stemte🥳 Havnet hos Plantemagasinet og der sto det (+ bilder) mye om stiklinger og en haug andre ting om Monstera også🌱 Hilsen Line i Oslo, som ønsker deg en fin kveld, god helg og masse god bedring framover, håper du slipper for mye ‘dritt’😊

      1. Takk skal du ha 😀 Det med lys og huller leste eg og, min står veldig lyst så det går nok greit, men eg skal lese på stiklinger. Har selv bodd i bygård i Oslo og er det noe eg savner med den leiligheten må det vær takhøyden og de store flotte vinduene 🙂

Siste innlegg