Når det gjelder strikking og andre kreative sprell

Reklame | Rito Hobby

 

For både meg og sikker de fleste av dere er det strikking/hekling (ALT med garn!) i høysetet, eller tar eg feil? Selv om eg siden februar 2020 har vært på perlekjøret og etter at Hobbyrommet åpnet også ALT annet gøy, er det likevel garn og strikking som er mitt hjertet nærmest. Mange tror eg har sluttet å strikke, men det er altså ikkje tilfellet. Det finnes ingen regler for hvor mange hobbyer man kan ha, det er jo opp til meg og deg, ingen andre –
Så lenge det ikkje går ut over noen sier eg bare: KJØR PÅ!

 

 

 

 

Mye av det eg lager og surrer med er årstid/høytidsrelatert og med påsken like om hjørnet er det helt innafro å finne frem pastelfarger og gule toner 🙂 Hva som skal lages, nei det aner eg ikkje,
men eg har nå noe spennende garn på vei i posten med de “riktige” fargene 🙂

 

 

 

 

Liker du å perle med Hama Perler er det uendelig med muligheter. Etter å ha perlet en del flatt og stort måtte eg jo også teste 3D, det ga absolutt mersmak! Badeanda finner du i Perleleg

 

 

 

 

Våger du deg ut på Hama Mini, kan du f.eks lage din helt egen kakepynt!

 

 

 


Smykkelaging føler eg alltid ligger litt der i bakgrunnen for å blusse opp hver vår, det noe sommerlig og gøy med selvlaget perler-, fotlenker og smykker 🙂

 

 

 


For meg har alltid våren betydd maling av russedresser, det er alltid skikkelig gøy! Enn så lenge kommer eg ikkje til å påta meg dette i år, men eg anbefaler deg å gjøre det om du kjenner noen som skal være russ 🙂

 

 

 

 

 

Kanskje du liker å stelle grønne planter inne? La de få formere seg i mengder, dele ut og bytte til deg noen du ikkje har? Det er spennende å se hva man selv klarer å få til 🙂 Basert på jungelen her hjemme burde me muligens hatt en villa! I allefall et drivhus av litt størrelse *ler*

 

 

 

 

På noen områder er eg også en samler…me har vel alle vært der når me var små? Samlet på viskelær, frimerker, servietter etc….Eg har ei skuff med viskelær eg…blir helt frelst når eg kommer over noen fine på lekebutikker…Ååå bare en liten svakhet 🙂

 

 

 


For en stund siden fikk eg en del Diamond Painting fra Rito Hobby – Det var gøy! Har fortsatt ikkje funnet tid til å lage ferdig denne store flamingoen, kanskje nå i løpet av våren?

 

 

 

 

KAKER! Ååå det er gøy å bake selv om man ikkje spiser noe særlig kaker, min favoritt er jo å bake julekaker som du vet 🙂 Det er veldig populært å lage “design”kaker og det er utrolig mye flott!

 

 

 

 

Eg er veldig glad i å lage overraskelser! *smiler* Når eg har muligheten til det lager eg selve gaven også som en slags gave, husker disse 2 var veldig gøy å både lage til og ikkje minst gi bort! Hva var innholdet tror du? *fniser* HER og HER

 

 

 

 

Det å tegne kan jo også være noe man kan sitte å slappe av med, vet eg gjør det 🙂
Tegner du noe du virkelig liker kan du jo kanskje….

 

 

 

 

…ta det et steg lenger? Ja, eg laget meg en stor fiskefigurer som etter hvert skal henges opp i taket! Det er fortsatt ikkje helt ferdig, men det blir det etter hvert! Er det det aviser og tapelim i budd og så gips og leire, blir litt gris av dette, men det er lov!

 

 

 

 

For et par år siden var det ei som laget mye stilig av terrakottakrukker….kjøpte meg en “favn” *ler* Hva det ender opp som, nei det vet eg ikkje helt….*Kjekt å ha* Dette er fordelen med Hobbyrom 🙂

 

 

 

Cernit er jo også noe eg har en god del av på lager og eg liker gå å potle med smått! Er absolutt noe eg kan sitte i timevis å slappe av med heeelt i min egen boble 🙂

 

 

 


Overhodet ingen grense for hva du kan lage, sett fantasien i sving!

 

 

 

 

“Vanlig” leire er også et skikkelig herlig materiale å jobbe med, selv fortrekker eg lufttørket leire 🙂

 

 

 

 

Man trenger jo ikkje legge hobbyene på hylla selv om det blir sommer, da trenger man kanskje bare noen extra hobbyer tilrettelagt for årstiden? Ikkje sant, godt me er enige 🙂

 

 

 

 

Hage, terrasse, blomster og grønnsaker holder i allefall meg i aktivitet fra mars/april til frosten parkerer, men eg er nok like mye på Hobbyrommet for det om…Er heldigvis nattugle og alltid tidlige oppe 🙂

 

 

 

 

Liker man å styre ute om sommeren er det en del gevinster, mankan jo lage sååå mye herlig med alt (nesten) som gror 🙂 Her har eg laget den beste pestoen eg har smakt så dette må gjentas! Håper bare det blir en fin sommer og at Basilikum`n får boltre seg i sola 🙂

 

 

 

 

Da me gikk på skolen fikk me jo testet ut en del forskjellig,ja som makramé, det sitter i fingrene fortsatt og er slettes ikkje dumt! Makraméknyting er faktisk noe som ligger på Topplista over hobbyer for tiden, ikkje her hos meg, men der ute! Det er veldig poppis 🙂 Ja hvis du er opptatt av å være trendig i hobbylivet ditt.

 

 

 

 

Selv om eg fortsatt trenger litt trening syns eg å stanse var gøy!

 

 

 

 

Med Pregestempel kan du lage mange lekre detaljer,
hva med dine egne merkelapper til alt du strikker?

 

 

 

 

Kanskje du ikkje har noen hobby som du pleier sette deg ned med? Ineriør er jo på enmåte også en hobby, har du blikket og smaken på dette er det mye du kan gjøre og kose deg med det 🙂

 

 

 

 

Som f.eks å kjøpe “gamle”/brukte møbler å lage de til dine 🙂

 

 

 

 

Kanskje du overhode ikkje liker å være kreativ? Ingenting feil med det,mange foretrekker å drive med f.eks sport. Eg har jo virkelig fått blod på tann å går tur så ofte eg kan,selv om det er en stopp på akkurat det denne uka – Helsa kan inge styre dessverre….

 

 

 

 

Grunnen for dette innlegget kommer av en mailsamtale eg hadde med min kontakt, Vicki i Rito Danmark – Endelig er hun tilbake!! Me snakket litt om hva som er gøy å holde på med og eg er litt i tenkebokse på hva eg skal bruke Hobbyrommet til i år! Er alltid lysten på noe nytt, noe gøy og noe eg kan bli frelst på!

TUFTING er det store i Danmark for tiden og hun lurte på om eg hadde hørt om det, eg måtte jo sjekke det ut.…Det så jo skamkjekt ut, men eg ser jo at det krever litt utstyr og plass da…For meg lignet det litt på slike bilder me sydde på 80/90 tallet. Tjukt garn og sydde løkker på stramai(??), klippet opp løkkene og børste opp etter på. Husker du? Videre lurte hun på hva me her i Norge likte å drive på med av hobby for å tilrettelegge riktig materiale og ikkje minst tilbud til norske kunder – Derfor tenkte eg å sjekke med dere hva dere liker å drive på med, utenom strikking? Ang strikking så har jo Rito et godt utvalgt av mange flotte garntyper hvor det er også gode tilbud og kroner å spare nå som matprisene har blitt så høy! Altså…før helgen kjøpte eg en pakke med 400 gr blåbær…betalte 52 kr, i dag!?!?! Hjelp! Samme pakke kosten 70 kr!! Nå må det bli slutt på at Dib spiser halve boksen mens han står i kjøleskapet å tenker over hva han skal spise *ler*

 

Fortell meg gjerne i kommentarfeltet hva du liker å surre med når du er i bobla di 🙂 Er det noen hobbyer du drømmer om å kaste deg over? FORTELL!

 

 

 

 

 

Det å sitte, eller stå å holde på med noe, kreere og produsere når me koser oss og slapper av er sunt både for kropp og sjel! Bare nevner det, så hvis du ennå ikkje har en hobby bør du vurdere å få deg en 🙂

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

6 kommentarer
    1. Ja her var det et godt utvalg fritidssysler. Har vel vært borte i mange opp gjennom årene. Alltid ivrig etter å prøve noe nytt. Googlet tufting, og jammen har jeg ikke en slik manuell “hjulvisp”. Lagde et stort bilde i den teknikken midt på 70-tallet. Mener å huske det var en hest, har restegarnet og redskapen liggende ennå. Ikke så lenge siden jeg stakk meg på nålen. Ble bare med det ene store bildet. Støvet litt for mye for mine luftveier. Og bildet ble kastet ved en flytting.

      Noe jeg mange ganger har hatt lyst til å lære er knipling, men tror jeg lar det være med tanken. Læremesteren er ikke lenger, og langt mellom kursene som settes opp.

      Kunne tenkt meg å lage en søt, luftig drømmefanger. Og tatt opp igjen makrame.
      Men med så mye inspirasjon du sprer om deg med er det ikke godt å vite om en prøver seg med noe en aldri hadde tenkt å prøve på. Vi lar oss ofte friste. Men en ting er sikkert. Så lenge jeg klarer vil nok sokkestrikking være min greie. Tynt garn, tynne pinner og mye mønster.
      Lag deg en flott kveld.
      Klem fra Liv

    2. Jeg synes skinnhobby virker spennende. Gjorde litt sånt da jeg gikk folkehøyskole for en halv mannsalder siden, og har alltid hatt lyst til å ta det opp. Følger ei på snap som driver med preging av skinn. det er jo en spennende side av det. Så er det jo alt man kan sy av skinn. Og alle andre ting man kan kombinere det med. Har lagd både hodelag til hest og hårspenner og slikt i kombinasjon med tinnfletting. Veldig morsomt🙂

    3. Du holder på med mye spennende 😊 Jeg har også holdt på med mye forskjellig, og liker å prøve nye ting. Har lenge hatt et ønske om å begynne med grønlansk perlebroderi, men har ikke hatt tid å prøve det enda. De to siste årene har det vært mye strikking til barnebarn og gullet vokser hele tida så det må stadig produseres nye plagg ❤

    4. Hei
      Utenom strikkingen har jeg brodering. Jeg har brodere japansk kunst broderi, men det går ikke ann å bare ta det frem noen timer. Pga bildene jeg brodere står på staffeli og garnet jeg bruker er silke garn nå prøver jeg å bruke noe reste garn. Jeg bruker å lage mønster selv. Det jeg holder på med nå er et ved nett jeg bruker som mønster og har tegnet det over på stoffet. Det er spesielt stoff jeg syr på. Jeg broderer også vanlig har en hardanger du jeg holder på med, men mønstret lånte jeg av en dame som nå er død og barna hennes har ikke mønstra. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har spurt på alle steder men jeg har ikke funnet det.
      Så har jeg mine katter som også er en hobby. Nå venter vi kattunger enten i morgen eller fredag.
      Ha en fortsatt fin kveld alle sammen.

Siste innlegg