Når en idé bare eksploderer!!

 

De siste par ukene har eg perlet litt armbånd, selv om eg perlet en del da Amira var liten og når eg selv var ung er det først nå at eg virkelig syns det er gøy! Før fikk eg de ALDRI fine, det var et hekkan med den der karabinkroken og knyte knuter – Ble ALDRI fint og det ble stor gap mellom låsen og der perlene startet…Den gang da perlet me på sytråd(?!?!?) og fiskesen for det meste, nei nei det ble slettes ikkje noe bra. Derfor ble eg ikkje noe særlig giret
i fjor sommer da eg fikk spørsmål om eg ikkje ville perle litt…

Men altså, for noen uker siden rotet eg meg da innom Kreativ på Kvadrat (<–Kjøpesenter), eg sto der å kikket, men det var da damen i butikken viste meg hvordan eg kunne låse armbåndene helt uten noe karabinkrok at eg tok HEEELT av! Plukket med meg bare noen få farger for å teste det ut først, ,men noen dager etter var eg tilbake å kjøpte flere farger. Var ute en tur i går å kjøpte enda flere farger fordi eg hadde fått en idé og den eskalerte utover kwellen. Siden det viste seg at de svarte perlene eg kjøpte i går var brune måtte eg jo ut også i dag….Jadda, ble meg en pose hjem i dag også + eg måtte innom Stoff&Stil siden Kreativ ikkje hadde svarte….
der hadde de jo også mye fint.…Så ja, du kan trygt si at dette har eksplodert!! Ååå men så gøy det er da!!

Du vet jo eg liker Humler, eller Bier da – Ja når det kommer til hobby. Eg har flere i stein og Hama perler og da faller det seg helt naturlig å perle de på denne måten også 🙂

 

 

Eg har perlet en ca 50-60 enkel armbånd som er søte(?) og lekre, nå er eg mer over i “Mi gate”: Det lekne og morsomme! Woop Woop! Har allerede en laaang “serie” armbånd i hodet, ja, du vet Dyrerike er stort, men insekter…O`la la, der er det mye å ta av, det gjelder bare å sette farge på det!

 

 

 

 

Hvem liker vel ikkje marihøner??

Eller blekksprut?
Ikkje sant, er halvveis på neste serie, men har ideér til mange mange flere
så eg skal straks inn på Hobbyrommet å perle videre 🙂

Eg snapper jo mye i løpet av dagen og det mangler aldri på spørsmål så da tenker eg å svare på gjengangerene. Hva og hvordan, nøyaktig de samme tingene som har gjort at eg syns dette er gøy,
fordi nå blir det pene avsluttninger.

 

Utenom perlene vil eg si at DETTE ⇓ anbefaler eg deg seriøst til å kjøpe
og ikkje tenk på andre løsninger uten at det er helt påkrevd.

 

 

“Krympeperler” – Disse låser armbåndet, uten noe mikkmakk og det holder! Du skal jo uansett ikkje slite
og dra i armbåndet, men du smyger det inn på armen din 🙂 Disse har eg funnet i svart, sølv og gull,
så velg de som passer best sammen med perlene du bruker.

 

 

 

 

Perlenål! Dette har gjort ALT så utrolig enkelt! Den første nåla kjøpte eg på Kreativ…der kostet den 89 kroner!! Jadda!! I dag var eg jo innom Stoff&Stil, de hadde 5 pakning til kun 49!! (Løp og kjøp sier eg bare, takk meg senere!) Nåla er 10 cm og åpen hele veien, eg skjønte ikkje hvorfor før eg begynte å perle, det vil du også gjøre.

 

 

 

 

Elastisk strikk, ikkje KJEMPE elastisk, men akkurat nok.
Eg har den i blank og svart, vet ikkje om den finnes i andre farger.

 

 

 

 

Og nå, sånn låser du armbåndet. Først når eg starter å perle taper eg den ene enden av strikken eg perler med fast til bordet, nåla har eg i andre enden. Når eg har perlet ferdig trær eg ei krympeperle inn på strikken og sååå tar eg den andre enden også inn i krympeperla (bare motsatt vei) Tar nåla av strikken og holder i hver ende av strikken (som er trædd gjennom krympeperla) Dra forsiktig til slik at det blir minst mulig glipe mellom perlene,
har ei lita tang som eg nå klemmer til over krympeperla, helt flat skal den bli.

 

 

 

 

Slik er det du når den er klemt, klipper så av begge strikkendene.

 

 

 

 

Slik ser krympeperla ut på et ferdig armbånd…

 

 

 

 

…du ser den nesten ikkje når armbåndet er på,
det er nesten så armbåndet ikkje har verken en start eller slutt.

Når det kommer til selve perlene så finnes jo de som alt annet i alle prisklasser. Om det er pga kvalitetsforskjell, merke eller om det er pga materialet vet eg ikkje. Eg går etter fargene og størrelsen på selve perlene, liker å bruke max 3mm store og de som er mindre. Perlene eg har kjøpt ligger vel mellom 30 og 45 kr pr boks, det blir dyrt nok det om du vil ha litt farger. Både Wish og eBay har jo mengder med perler, så hvis du kan vente på de, bestill også der 🙂 Eg har ikkje gjort det selv – ennå, men ser ikkje vekk fra det nei 🙂

 

 

 

 

Tavla mi begynner å fylles, det er forresten ei Skådis hylle fra Ikea som eg har trikset med selv 🙂
Mye mulig eg må opp med flere pinner, hva eg skal med alle armbånda?
Tja, ikkje sikker ennå, akkurat nå syns eg bare det er gøy!

Fant ut at eg fint kunne se en serie mens eg sitter å perler så da ser eg nå “Son of Anarchy” for 2.gang – er noen år siden så det går fint 🙂 Bra, veldig bra serie! Men nå? Ja nå er det inn å fortsette på “galskapen”.
Hvilke planer har du i kwell da?

 

 

KOS DEG OG HA
EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer
    1. Hva du ikke finner på av gøye ting. Nå kjenner jeg at jeg angrer på at jeg ga bort alt av perler…. men,men 🤪 blir visst mest tv her i kveld, og titte litt på face når programmet ikke fenger. Laga en stor kjelle suppelapskaus da, det blir godt når den får kokt seg ferdig. Mye god smak i grønsakene nå. Kos deg videre i lørdagen😁

    2. Oj oj du kan friste….. genialt med krympeperla. 😍 Nydelige armbånd. Jeg synes de lilla var spesielt lekre 👍
      Ellers kan jeg notere ennå en serie som du tipser om. Takk. 👏

Siste innlegg