Nye Tiltak!

 

Jøss, tenk! Nå er det 1 år siden eg startet på noe eg egentlig ikkje var sikker på skulle fungere, eller om ville vare lenge!! 5.januar i fjor gikk eg meg min første tur på mange år! I bunn og grunn er eg en person som alltid har likt å trene og “ta meg ut”, men du vet…livet, mye sykdom etc tar over, for ikkje å snakke den der overgangen kombinert med røykeslutt og sist men ikkje minst at stoffskiftet begynte å kødde….måtte jo til slutt fjerne hele kjertelen pga alt for mange knuter...Skal ikkje spøke med stoffskiftet, kiloene snek seg på kroppen uten at eg helt skjønte hvorfor, eg spiste jo bare helt vanlig med fravær av den maten som faktisk gjorde meg dårlig pga magetilstanden. Koste meg når eg ville og hadde aldri problem med at eg egentlig la på meg…Men altså...i løpet av disse årene sneik det på seg nærmere 30 kg…jaja ha ja...Vekta viste 99,7 kg i januar i fjor. Kan bare snakke for meg selv, men et 3 sifret tall på vekta skremte vettet av meg, og søs spurte akkurat på riktig tidspunkt om eg ville bli med å gå tur! Herregud som eg sleit utover våren i fjor, det var et slit med til tider blodsmak i munnen, men eg ga meg ikkje! Kapitulerte ofte på sofaen når eg kom hjem, men gjorde det samme dagen etter på likevel…På forsommeren følte eg at noe begynte å skje, eg kunne kjenne på kroppen at det var godt å gå tur, ja både opp og ned fjell begynte å bare være en evig lykkerus! Eg har ved flere anledningen hørt at det å kutte ut mel og sukker kan gjøre noe med vektnedgang, spesielt om man har problem med stoffskiftet. Eg startet gradvis i februar i fjor og fjerne dette fra mitt kosthold (INGENTING er gjort på en dag), etter hvert kuttet eg også ut ris og poteter (Pga stivelsen). Bruker i stedet for andre rotgrønnsaker, kan jo nevne søtpotet, jordskokk, persillerot, rødbeter og pastinakk – Er jo mye mer smak i dette enn f.eks potet 🙂

Snop og chips etc måtte bare borte PRONTO! Hardt og brutalt, akkurat som da eg sluttet å røyke – Det ble også gjort på dagen! I fjor spiste eg Sørlandschips 3 ganger mot ca 1 gang pr helg før….Det merkes. Eg erstattet dette suget med “vanlige” nøtter som mandler og valnøtter – Puttet gjerne litt tørket tranebær i skåla for å ha litt søtt. I starten kunne eg, hvis suget var for gale ta litt 70% kokesjokolade, men fant ut jo mer “riktig” eg spiste jo mindre sug hadde eg.

Ok, det har altså gått 1 år nå, -17 kg, kanskje ikkje like mye som gjerne andre tar av, men for meg er det viktigste at det blir en varig endring. Planen er å leve/spise som eg nå gjør og ALDRI se på f.eks en “feit” burger som en sprekk. Om eg velger å ta den helt ut en dag og meske meg med masse godt, ja så er det jo bare å fortsette de gode rutinene dagen etter på og samtidig ta evn konsekvenser.

 

 

 

 

Nå etter jul har eg kjent på at eg ikkje blir like mett lenger, eg “trenger” mer mat (Mulig en årsak er at eg trener mer og går lengre) Spiser den samme maten, men bare extra – Spesielt om kveldene kjenner eg på dette…Der må eg gjøre noen endringer. I dag har eg stæsjet opp med enda mer grønnsaker *ler*
Litt sånn snackgrønnsaker til knasking, laget en rimelig…

 

 

 

 

…digg dipp av dette ⇑ Å ja, Carolina Reaper ER sterk! Tok ca en halv lillefingeren opp i glasset som rommer ca en boks med mager Creme Fraiche…O`la la!! Måtte spe med litt Kesam Naturell (Var det eneste eg hadde som kunne matche!) hvis ikkje hadde eg brent opp! Men altså, med dette skal eg prøve å stagge suget eg plutselig har fått om kveldene 🙂

Sååå hadde eg jo tenkt å skrive litt om at det er mulig å spise sunt (fornuftig?) uten at man skulle føle seg ranet i butikkene…Men så leste eg dette innlegget og det sier i grunnen mye av det eg skulle si…
Så da var jo det greit!

Men det eg KAN si, ut i fra egen situasjon/forutsetninger …Å ja, å spise som eg nå gjør hadde vært tøft å få til for noen år siden, rent økonomisk sett. Etter at Amira flyttet, Dib ble voksen så er det mye eg kunne stryke ut fra handlelista vår hver uke. Eg kjøper f.eks aldri snop/chips o.l lenger – MYE penger i det på en måned, og gradvis har eg da endret innhold på handlelista. Eg kunne ikkje tatt meg råd til begge sider for å si det sånn; Altså både den usunne og den sunne, det hadde blitt for dyrt. Har du et ønske om å gå ned i vekt må man faktisk kutte ut de verste kcal-bombene og erstatte dette med noe annet, som sagt så blir det skrevet på en rett frem og god måte i innlegget over her.

 

 

 

 

Eg er også så heldig at me har 2 store kombiskap på kjøkkenet hvor eg har tatt det ene kun til meg selv, men alle har lov å spise – Bare ikkje sette noe annet enn dette i skapet please! Her er det enkelt å forsyne seg + at frysedelen i dette skal også kun inneholder enten ferdigmat som eg har laget, ta det ut og leg det i gryta og ellers mat eg spiser uten problem 🙂 MIN svakhet er is…den står i den andre fryseskapet haha

Uansett hvilke endring man ønsker å gjøre som koster det på flere måter. Det som funker for meg trenger ikkje fungere for deg. Om du velger å slanke deg med operasjon, sprøyter eller omlegging av kosten og øke aktiviteten har me jo alle det samme målet, ikkje det? Uansett hvilken måte du velger å gjøre det på må man ta tak og jobbe seg gjennom det, det er aldri en easy fix. Om ikkje kommer tilbake til matchvekt så er nå en sunn kropp noe å hige etter også 🙂 

Gjett ka eg skal nå?? Ååå eg har puttet noe mer av det nye garnet i ei hylle, ergo havnet den en hel haug ut på gulvet…Trangt om plassen gitt, tror eg har kommet frem til at det er på tide å sende det videre!
Du får følge med om du T R E N G E R noe garn *ler*

 

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

3 kommentarer
    1. jeg synes du har vært utrolig flink ,jeg prøver å lage nye vaner jeg også ,har vært flink å gå hver dag dette året ,men nå fikk jeg en akutt betendelse i et kne i går så nå må en roe ned til det har gått over ,restitusjon var vist en ting jeg glemte :=) lykke til videre

    2. Det er jo kjempebra jobba 🙂 jeg har gått ned 8kg siden mai i fjord. I perioder har heg jobbet beinhardt, andre perioder har det sklidd ut.
      Føler jeg er flink å være i aktivitet, men dette med gode kostholdsvaner, det er kjempevanskelig.

    3. Du har vært og er utrolig flink 🌸. Fortsett på samme måte, det er inspirerende å lese bloggen din og det smitter litt over på meg også 😃👍

Siste innlegg