Om de tror vi er idioter?

 

Samtidig som eg nikket meg enig og tenkte: “Endelig! Det var på tide”
Tenkte eg: “Dette kommer aldri til å funke, tror de me er dumme eller?”

Det er nå bestemt at alle Reklameinnlegg/sponsorinnlegg som postes skal merkes, det er jo ingen nyhet, men nå må alle slike innlegg merkes ekstra om personen på bildet/filmen har fikset på kropp eller hud, selv ved små endringer skal innlegget/filmes merker med: “Retusjert Person”. Det er VG som kommer med denne nyheten.

En av grunnen til at eg ikkje helt tror at dette funker er jo fordi at nettopp flere av de personene som nå blir nødt for å merker ALT med “Retusjert Person” i dag har store problemer med skikkelig merking av reklame. Du må virkelig lete på lenge for å skimte at det enten står reklame eller annonse, hvis det i det hele står der. Nå skal 7% av bildet være merket med et slik “stempel” med følgende tekst: “Retusjert Person – Reklame”.

Det er litt morsomt å lese kommentarene hos noen av disse store (eller bare retusjerte influencerne): “Har du fikset på nesa og hvor har du gjort det?” – Nei eg har ikkje fikset nesa. Ok…en litt sånn “hengende” nese ble bare helt naturlig en liten oppstopper…? Brystene ble også bare dobbelt så store over natta….“Jeg vil ikke kommentere brystene mine fordi jeg vil ikkje øke kroppsfokuset”. Ok, da syns eg jo at vedkomne kan pakke de inn og ikkje putte de avkledd opp i linsa. Hvordan skal disse personene i det hele tatt klare å bruke et slikt stempel? Flere vil jo der med bli avslørt som løgnere over flere år – Oj oj, dette kan blir flaut…Skulle de der i mot fordufte fra f.eks instagram, eller at det fra nå av kun blir katten/hunden som fronter profilen så skjønner me jo i det minste hvorfor.

Det er mye som er enkelt å se er blitt fikset på, så hvorfor benekte det? Det samme gjelder jo når bilder har vært gjennom photoshop…bruken av ekstreme filter eller kapping av “usynlige” grevinneheng, eller en innsnevret midje er lett å avsløre når hjørnelista i stua plutselig ikkje er i vater lenger…De må jo virkelig tro me er idioter *ler*

Eg GLEDER meg til 1.juli når dette blir et krav å merke.

Det eneste som ikkje trenger merkes extra ved endringer er tenner og øyefarge, Pjuuu *sukker lettet*, ja for hvis ikkje måtte eg jo faktisk ha merket med “Retusjert” pga av mine plettfrie, hvite og kjøpte tenner!

 

 

 

VÆR DEG SELV.
DET ER BEST

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

10 kommentarer
    1. ‘Vafforno’??
      Det er jo helt idiotisk!!
      – Og hva legger de så i begrepet ‘retusjert’? – Er det slikt som fiksing på kroppsfasong og ansiktstrekk som inkluderes av dette pålegget, eller er det snakk om ALL bildemoderering (altså inkl. optimalisering av lys, farge & skarphet) hvorpå samtlige innlegg som legges ut omfattes? Dessuten; De første som de bør pålegge slik merking på dette grunnlaget, må da være reklamebildene! – For ikke snakke om filmskuespillerne!
      Et slikt pålegg er jo intet annet enn en måte å unngå å ta tak i selve problemet, hvilket vil si oppdragelsen av ungene! For eneste måten å få gjort noe med ungers selvbilde, er å gi de den nødvendige ballast fra starten av! Kroppspresset var nemlig ikke et grann mindre da jeg vokste opp. Til tross for hverken blogg eller SoMe, sørget Baywatch og 90 -tallsmodellene for at vi like fullt gikk rundt med komplekser til langt over hodet. Den gang var jo det med retusjering, osv langt i fra så alment kjent som i dag, så vi kunne jo ikke vite annet enn at det vi så VAR virkelig..

      1. Eg vil tro det gjelder f.eks hvis Influencer X har putta litt i rompe/pupp, fikset på nesa, smørt på seg et hav av brunfarge, fjernet et par ribben, pumpet opp leppene, falsk hår etc. Når disse personene bruke seg selv i reklamebilder og film skal det merkes med at personen er retusjert, fake om du vil…Det blir nok en stooor dørterskel fordi de dette gjelder har jo seriøse problemet i dag med å merke reklameinnlegg om de ikkje nå også skal avsløre seg selv. Som sagt; Det blir virkelig spennende!

        1. Kjenner jeg blir nysgjerrig på hvordan bevisførselen skal foregå ved de tvistene som er garantert å oppstå i hopetall, jeg da!
          Altså;
          – ‘Du har ikke merket ‘fikset person’!
          – ‘Jeg er ikke ‘fikset’, så her har intet mislighold funnet sted!’
          – ‘Jo, det er du!’
          – ‘Nei, det er jeg ikke!’
          – ‘Jo!’
          – ‘Så bevis det da!’
          – ‘Ehh..’
          *hahaha*

          1. Da kan man bare nøste opp litt info fra f.eks Kvinneguiden (ler) Der ligger det bilder av de verste for noen år siden VS nye bilder. Alt som den gang da hang, strutter eller peker nordover i dag 🙂 Så bevis finnes i metervis 🙂

      1. Bare hvis du har endret på kroppen i form av “skjønnhetsoperasjoner” i følge dette VG innlegget. Basert på innlegget eg leste har de nok ikkje tatt høyde for at dette faktisk kan gå ut over personer som har endret seg for andre grunner enn å bare se lekker ut – Blir jo spennende å følge med hva som skjer 😀

    2. Haha, jeg venter også spent på hvordan feeden min vil se ut 1. juli. 😄 Men hva med filter? Er det lov? Hvis ikke, tror jeg det blir så vanlig med merking at det på en måte mister effekten ganske fort.

      1. Det burde jo i grunnen gjelder både forskjønnende filter og photoshop for resultatet av slike bilder har jo like stor innvirkning på de som ser på, og det er jo konsekvensene av slik fremstilling de vil til livs. Hvis det er lov med umerket filter og redigering kan de jo gjemme alle operasjonene og fillers bak et filter. Vel, det blir jo spennende å se haha

    3. Hjelp, der ble jeg avslørt. Min søte Queen er jo profilbildet mitt. Men når det er sagt har jeg jo silikon i den ene puppen, så da er det vel på sin plass å bruke henne.
      Men fra spøk til alvor. Det kommer nok ikke til å skje, men er et absolutt behov. Alle “små-jentene” som ikke helt klarer å se hva som er virkelig har jo et helt forferdelig syn på hvordan man skal være. Selv i barneskolen er spisevegring et problem for “alle” er jo så tynne, bare ikke jeg.
      Lag deg en flott helg, KLEM fra Liv

Siste innlegg