Redd en Vandrende Jøde…

 

Skulle bare inn i stua å hente noe…og der sto den vettu….midt på stuegulvet hvor eg satte den i går –
Hadde egentlig glemt det, vel…det var jo bare å få det gjort!

 

 

 

For en del år siden kjøpte Ali en bitte liten sånn plante på Rema, dette er plante 2 eg har laget ut fra den orginale. Eg er bombesikker på at denne går til helv…når det treffer gulvet! Samme skjedde forrige gang, og med denne var planen å klippe tuppene når de nærmet seg gulvet….glemte det ut og plutselig var det for sent! Om eg lar den stå så ryker alt for den blir aldri bra opp i potta. Tja, da var det bare å ta…

 

 

 

…saksa fatt!
(Dette ble til kast!)

 

 

 

…og dette er alle tuppene som var verdt å ta med videre 🙂

 

 

 

Vasket potta og fylte på med nye jord og gjødning, fisket meg meg en spisepinne fra kjøkkenskuffa og satte i gang! Åja, stiklingene kan du sette rett i jorda, eller du kan ha de i vann og vente på røtter 🙂

 

 

 

SÅNN! Da har eg plantet mange opp i her og går dette greit så har den reist seg godt i løpet av 1 uke –
Skal komme med oppdateringer 🙂

I den nederets krukka har eg plantet en skjør og yndig Eføy som var i en av juledekorasjonen eg fikk til jul – Nå har me ingen Eføy siden eg kaste den svære me hadde da lusa tok den, så det var fint med en ny mulighet 🙂

 

 

 

I denne krukka var opprinnelig juledekorasjonen, nå har det kom litt Vandrene Jøde opp i her også. Denne står på glasshylla så den kan vokse en stund før den treffer gulvet 🙂 Kunne tenkt meg å ordne det sånn at eg kunne hengt en sånn plante i taket…En dag! Nå har eg bare en haug av Spragle stiklinger som skal plantes….
men det blir ikkje i dag!

Men NÅ er eg klar her på Hobbyrommet! Eg lover, nå blir det perling!

 

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

5 kommentarer
    1. 🤔 lurer på om dette er veldig politisk ukorrekt å bruke det navnet på planta🤣🤣 I en tid hvor folk blir krenka av det meste som høres helt naturlig ut for oss som har levd i mer enn 50 år er det sikkert et «korrekt» navn vi «må» bruke. Har en venninne som fikk sjokk av at de i Stavanger solgte jødekaker før jul. Ventet bare på at hun skal kreve at jeg bruker betegnelsen «hen» når jeg snakker om henne🙈 Lykke til med mange vandrere😊

      1. Når eg søkte opp planten var det det navnet, husvandrer og et latinsk som ikkje noen kjenner igjen i 🙂 Liker “Vandrende Jøde” eg, i hvor mange år var det de vandret? Uansett, eg ser ikkje noe galt i det, planten er jo helt nydelig 🙂

    2. Vet du, det navnet.. det ble mye tjohei, så de byttet navn til «Den vandrende duden». Nå bruker folk helst bare ganske enkelt «Sebrablad», men du måtte vel bare du.. 🤪

    3. De der er en evig prosess, men de er jo fine😄 Sikkert bra for den mentale helsa å ha en sånn, i og med at det skal være bra å styre med planter og rote i jorda. For det må du jevnlig med den planta her😂

    4. Den planten har ikke “gulvallergi”!
      Min vandrende *ettellerannet* henger med gooood klaring til gulvet (1,5m), og jeg lover, den ser like dust ut som din 😂😂😂
      Enten må jeg henge den ennå høyere, så jeg ikke ser ned i potta, ev bak gardina….. Eller gjøre som du, sørge for at nye generasjoner får slippe til 😉
      Same procedure as last year….. Every year…… 😂

      Ha en fantastisk uke – og kos deg med spraglene også ❤️ Mine skal pines noen uker til før jeg starter “barnehage”.

Siste innlegg