Retro, eller bare veldig gamle?

Foto og Heklet av: Heidis Kreative Sider

 

Her snakker med olddays! Husker eg syns de lysblå som hang over farmor sin komfyr var ganske skumle! Litt avflasne øyner og hadde nok sett sine beste dager, men nå i dag syns eg faktisk grytekluter som dette er kule! Det er ikkje så mange år siden eg hekle meg noen selv, tror eg ga de bort i gave for eg har de ikkje i stæsjet mitt. Mest av alt heklet eg de fordi det var noe eg bare måtte hekle! Husker eg styrte lenge for å finne slike ansikt,
tror eg endte opp med å kjøpe ei røys fra eBay.

De 4 første gryteklutene i dette innlegget er grytekluter som har følgt de fleste av oss siden me var små, så hvem som eier disse oppskriftene er ikkje godt å si. Men, det er bra (syns eg) at de blir strikket/heklet fra tid til annen slik at de ikkje blir glemt. Om det skjer endringer underveis ser eg ikkje problemer med. Personene som opprinnelig startet trenden med å ha plastansikt (!!!) på grytekluter, og ikkje minst å henge en kjole på Zaloflaska er nok ikkje lenger blant oss. Ting som dette syns eg er gøy, og eg syns det er vel verdt å plukke med seg, der for måtte eg bare få de inn i bloggen min slik at de lever noen år til 🙂

 

ANSIKTS GRYTEKLUTER
Bildet over
Norsk og Gratis Hekleoppskrift

 

 

 

 

Design/Foto: Anne Lise Hole

 

Disse har eg der i mot strikket mange av, hatt selv + eg har gitt mange i gaver. Dette er virkelig gode grytekluter
og du brenner deg sjeldent 🙂 Kjekke å strikke er de også.

 

GAMMELDAGS GRYTEKLUTER
Norsk og Gratis Strikkeoppskrift

 

 

 

 

 

Design Hege Svendsen

 

Disse er nok favorittene mine! Ååå de er så gode! Husker eg var på hyttetur første gang eg skulle hekle de, mine ble helt “flate”, kunne ikkje fatte hvordan dette vaffelmønsteret ble til!?! Er det noe me trenger så er det gode grytelapper så tja, kanskje eg bare måtte fått meg noen av disse?

 

GRYTEKLUTER I VAFFELMØNSTER
Norsk og Gratis Hekleoppskrift

 

 

 

Designet av Camilla Baroe

 

Camilla Baroe kom på 4.plass i en design konkurranse her i Norge og oppskriften ble publisert i Familien som kom ut 23.april i år 🙂 Der finner du altså den norske oppskriften. Ved første øyekast minner disse om vaffelgrytekluter så de er nok sikkert like tjukke og gode 🙂

 

IT`s BOILING POTHOLDER
Gratis Engelsk (og norsk) hekleoppskrift
Den norske oppskriften er i Familien Nr 8/21

 

Ellers? Tja, eg har jo “designet” mine egne grytelapper som er superenkle, men i mine er det garnet i seg selv som gjøre de trygge og tjukke. Oppskriften kan du plukke med deg HER om du har lyst på de 🙂

 

 

 

* * * *

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

3 kommentarer
    1. Grytekluter med ansikt har jeg aldri sett som jeg kan huske. Men jeg likte de.
      Zaloflaska har selvsagt kjole her I Drømmehuset, – og vi har 2 stk dorulldukker…

      1. Me tanke på at du både har Zalokjole og Dorulldukke (Som forøvrig er kjempekule!) er det veldig rart du ikkje har sett grytekluter med ansikt?? Det er jo i den samme gata hehe Syns virkelig du bør fikse deg et par slike grytekluter 🙂

Siste innlegg