Så enkelt kan du lyse opp

 

Sååå enkelt, men likevel mye jobb – Ikkje minst i form av tålmodighet som noen ganger kan være det vanskeligste! Har jo så lyst å få det ferdig fordi det er så gøy, plutselig sprekker tålmodigheten og eg bare hopper til neste trinn og POFF som en ballong (haha) sprekker det og man ryker rett tilbake til starte…Sånn har i grunnen dette gøyale prosjektet vært! Altså, i utgangspunktet veldig enkelt, ja sååå enkelt at t.o.m den ferskeste og mest urutinerte enkelt kan fikse det – HVIS man bare har masse tålmodighet, husk det 🙂

 

 

 

I fjor sommer ramlet midt opp i Dette Prosjektet til Sisse Fog Odgaard, eg visste med en gang at eg bare måtte får det på pinnene fortere enn fort! Oppdaget rimelig kjapt at hennes oppskrift ble for liten i forhold til hvordan eg ønsket å bruke de, så eg prøvde meg frem. Ble enig med meg selv om hvis eg la opp 24 m i steden for ville de bli store nok. Strikket en omgang (Eg strikket med 5 pinner) Eg brukte Infinity Hearts Rose bomullsgarn (<—Rimelig og veldig mange farger)  som er tynt og veldig godt å strikke med. La opp på pinnenummer 6,5 mm. Dette skal være glissent, ganske så glissent også så litt dill er det jo – Hold på pinnene, eller bruk Magic Loop (<—eg fikser ikkje det). Strikk en runde, og så skal det økes; Str 1 vrang og løft opp tråden mellom maskene og strikk rett, fortsett sett slik runden ut (1 vrang, plukk opp, 1 vrang osv) Da sitter du igjen med 48 m (Maske nr 48 økte eg som første maske på runden etterpå, var enklest sånn) Såå strikket eg 15 cm med “helsestrøyestrikk”, ja det lignet på det. 1 rett og 1 vrang hele tiden. Strikk så 2 runder med 2 og 2 m sammen, trekk tråden gjennom.
VOLA, da har du en “sokk” uten hæl. Nå begynner det morsomme:

 

 

 

Dypp “magen” på ballongen i matolje, putt den inn i sokken og så blåser du til sokken sitter stramt.
Matoljen skal hjelpe med å få ballongen enklere løst på slutten.

 

 

 

Eg trædde tråden på sokken i sikksakk langs kanten øverst for
å kunne dra den litt sammen om åpningen skulle bli for stor.

 

 

 

Nå skal du blande ut tapetlimen. Eg kjøpt dette som er pulver, det går vist fint å bruke ferdigblandet lim også.
Eg liker å ha muligheten til å blande tjukt, eller tynt, men det er vel kanskje mer med hva man er vant med.
Anyway, denne lille boksen kjøpte eg på Obs Bygg (Ca 100 kr)

 

 

 

Blandet kjapt til noe som lignet litt løs og deilig gelé….

 

 

 

Smørte ballongen godt inn og hang den til tørk. (Eg brukte ikkje pensel altså, brukte hendene) Knyt tråden du skal henge den opp med  i selve ballongen og ikkje i “sokken” slik eg har gjort her! Eg fikk jo en “Knekk” i sokkekanten, men det fikset eg altså, bare litt unødvendig extraarbeid fordi eg ikkje tenkte meg om. Det er nå tålmodigheten bør kicke inn….LA BALLONGEN HENGE! Når du kjenner den er “tørr” første gang, ja da kliner du på enda mer lim, gjenta gjerne både 2 og 3 kanskje 4 ganger.

Eg var litt kjapp med denne første og TRODDE det var nok, sprakk ballongen og “sokken” ble jo myk, ja hele greia så bare slapp ut! Vel, da var det bare å blåse opp en ny ballong inni sokken, og fortsette. Lot den bare henge
og faktisk så sprakk ballongen selv når den var ferdig….Du kan si eg skvatt her eg satt….

 

 

 

Siden tørketiden tok sin tid strikket eg et par sokker til når eg først var i gang.

 

 

 

Kjøpte en gjeng med disse solcellepærene på Europris, veldig hendige til akkurat dette prosjektet.
Vurderte først batteri, men HALLO – Det gidder eg ikkje!

 

 

 

Eg måtte lage til en “konstruksjon” med fiskesen for å kunne henge de der eg hang de. Selve pæra hang eg på en liten karabinkrok fordi eg syns det ser penere ut enn å bare knyte pæra fast,
dessuten er det jo enklere om eg skal ned med selve lampen f.eks

 

 

 

Det tok sin tid kan du si, men eg fikk til 3 stk. Siden disse er strikket og ikkje bare surrer rundt en ballong er det ikkje noe problem å fikse, du bare putter en ny ballong inn i sokken som sagt og blåser. Når alle min 3 var ferdige og harde, fjernet eg ballongene (Greit å bruke ballonger med lignende farge som garnet for det er nesten uungåelig å ikkje få litt ballongrester i limen!

Sååå, når de var helt ferdige altså blåste eg opp en NY ballong inn i sokken og så sprayet eg de med spraylakk! Av den enkle grunn fordi de skal henge ute, i mitt hode ville de blitt myke om det skulle regne –
Dette vet eg ikkje med sikkerhet, men eg tar ingen sjanser *ler*

 

 

 

Til slutt er det bare å montere solcellepæra på plass
og henge de opp der du vil ha de 🙂

 

 


Både stilig og dekorativt ved inngangen vår 🙂

 

 

 

Selve lampeskjermen fester du enkelt med et par løse sting til håndtaket på pæra.
Det blir 0 belastning på selve skjermen (sokken) så dette går helt fint.

 

 

 

 

Ble veldig overrasket over hvor godt disse pærene faktisk lyste og eg måtte ut flere ganger bare for  å se på de! Starter du nå kan du henge mange ballonger i hagestuen eller hvor du vil når det begynner å bli utevær. Det går fort et døgn og 2 før de er helt tørre, avhenger jo av hvor mange lag med lim du trenger på dine. Tørketiden varierer nok fra garn til garn, noe garn trekker
til seg limet fortere enn andre,
 men det finner du ut underveis.

Da er det bare å si: LYKKE TIL og KOoOS deg 🙂

 

 

VÆR KREATIV
OG KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer

Siste innlegg