SKASLI VOTTEN – Rødlisteprosjekt

 

Det var i forrige uke eg kom over Denne Artikkelen på nett, om såkalte rødlistesrosjekter. Skasli Vottene er et slikt prosjekt, den strikkes i en teknikk som er i ferdig med å dø ut, rett og slett. Det er mange teknikker som er på denne Rødlista. Kanskje du allerede kan noen av de? Da er det best du lærer de videre til de yngre i familien,
på den måten lever de videre….Dessverre strikker f.eks ingen av mine barn…
så da stopper det med meg.

 

 

 

 

Uansett, eg ble jo litt nysgjerrig på disse vottene da vettu, som eg så ofte gjør med mye forskjellig. Fant ut hvordan eg kunne få tak i denne oppskriften; sendte en melding til Grue Finnskog Husflidlag, ser nå at det faktisk var forrige tirsdag eg gjorde det, vippset så 110 kr og i går fikk eg dette heftet i postkassa. Nesten litt stas å få brev i kasse, skjer ikke så ofte nå lengre! Har bare skummet litt gjennom oppskriften, i hefte er den
i størrelse mann og dame + flere barnestørrelse. Så langt har eg funnet ut at den strikkes med 2 tråder og eg ble tipset om å strikke de i 3-Tråds Sokkegarn fra Rauma 🙂 Det er et skikkelig godt garn til votter –
Strikket disse i det til jul 🙂 Tenker at det å kjøpe denne oppskriften er en måte å støtte opp om
å bevare noe av “de gamle” 🙂

Men nå?? Tja, eg må sparke dagen i gang, skal på trening kl 10, søs henter meg 9:30!
Jadda, snø, kulde og UTEtrening! Snakk om en bråstart på dagen 🙂

 

 

 

HA EN FLOTT DAG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

5 kommentarer
    1. De så spennende ut. Jeg har en forkjærlighet for votter. nesten som deg og sokker. Å lære nye teknikker synes jeg er så morsomt, så nå skal det sendes mail til dette husflidslaget . Dette må prøves . takk fro tips:) ha en fin utedag. Her er det 28 minus.. blir nok en strikkedag .

    2. det er flotte votter. har ikke prøvd de, jeg har oppskrift i en gammel kalender. tveband votter er et annet tips. den er også rødlistet. den var ihvertfall det

    3. Hei, disse vottene kunne jeg tenke meg også å prøve. Men jeg finner ingen e-post adresse.
      Hadde satt pris på om du kunne hjelpe meg?

      1. Hvis du klikker på den blå linken eg ref til kommer du til FB siden til Husflidlaget, der sender du en mld på messenger 🙂

Siste innlegg