SLUTT Å KLAG!

 

Noe av det eg syns er mest slitsomt er generelt folk som klager eller/og er negative…..Det kan noen ganger drenere meg rett ned i knestående! Skikkelig slitsom er det og eg prøver så godt eg kan å unngå slike situasjoner. Beste rådet om man vet man skal inn i en slitsom situasjon er å være litt oven på selv – Eg vet, det er ikkje lett. Selvfølgelig er det lov å klage, men må det klages på alt? Alltid være negativ UANSETT!? Hvis man feiler noe, ja som f.eks en skade eller sykdom, alle rundt deg vet om dette, da er det vel helt unødvendig å klage? Hele tiden?

Man prøver å løfte stemningen ved å være positiv – “Klart det blir bedre i morgen” – Nei, det var blitt sagt i går også, men det var like grusomt i dag…Jaaavel! Noen ganger er det bare helt nytteløst og det ER grenser for hvor mange ganger man ORKER å være positiv når alt bare blir gruset i bakken?

Men la meg nå for gudsskyld skyte kjapt inn å si at det ER LOV å klage, selvfølgelig er det det! Noe annet hadde ikkje vært bra, men alt med måte kanskje? Mange sier: “Off nei, eg må slutte å klage for mange har der verre!” Ja, jo, det er sant. Det er alltid noen som har det verre enn en selv, men så må man se det fra den andre siden: Alle skal være ego i forhold til egen sykdom/skade eller smerte! Uansett hvordan man snur og vender på det er det ALLTID en eller annen som har det verre. Eg mener jo også at det er mye man kan tåle før man begynner å klage, det er andre måter å få oppmerksomhet på om det er det man egentlig søker. Hvis man vet at smerten man føler ikkje er pga noe som er farlig (dødelig?), ja så blir jo også smertene anderledes. Selv om smertene er nøyaktig like som før du visste om det var farlig eller ei vil oppfattelse av smertene endre seg. Det er fordi man slapper litt mer av og man er ikkje like redd. DERFOR syns eg mange ganger at det klages for mye over smerter man egentlig har kontroll på…Hvis det ga mening?

Det me også må tenke på er de som befinner seg rundt oss. Mange ganger er det veldig slitsom å være pårørende til noen som stadig klager over smerter (og ellers alt annet!) spesielt om det er den samme smerten hele tiden…
en smerte som egentlig er under kontroll. Jo mer negativ man er jo vondere blir det,
litt positiv input kan da umulig skade?

“Ikkje kjenne etter” fikk eg alltid høre som barn hvis eg hadde slått meg eller noe, det ble satt på et plaster og borte vekk var alt det vonde. Å nei, eg er ikkje så naiv at eg tro det hjelper med et plaster på alt! Men noe eg VET med 100% sikkerhet er at en litt positiv innstilling hjelper alltid! Så ja, noen ganger når eg f.eks treffer på den sammen personen på butikken som alltid klager, ja enten det er forkjølelse, vondt i hodet, ja sånn vanlige ting som alle plages med en gang i blant tenker eg alltid det samme: “Ååå du skulle vel bare visst hva smerter er, smerter som virkelig er verdt å klage over”. Ja eg har smerter, hver dag har eg det. Å ja, det er noen ganger mer slitsom enn andre ganger. Humøret mitt påvirker smertene, det er det ingen tvil om. Er alt bare dumt, ja så blir også eg dårligere. Det er akkurat som om “stativet” som holder meg opp ramler ned om humøret er på bånn og DA kan eg i grunnen bare gå å legge meg. En god dag for meg er ikkje nødvendigvis en smertefri dag, men er eg glad og fornøyd, har kjekke ting å holde på med – Ja da blir også smerten sååå mye enklere å holde ut 🙂 Nettopp DERFOR er det å ha en HOBBY sååå viktig!! Man kan nemligen ikkje ligge på sofaen og vente på å bli bedre om man har kroniske smerter. Klarer man å få tankene over på noe annet vil smertene kommer lenger bak i køen og ikkje lenger så fremtredende. Dette er noe man kan “trene” på, etter mange år som kronisk smertepasient lærer man seg noen triks og mitt er å bare være optimist og positiv uansett! Ja og KOS, det er søren meg noe av det viktigste! Det er i grunnen de viktigste ingrediensene for en god dag! Noe annet som også hjelper er å gjøre noe for andre! Ja, rett og slett gjøre andre glad – Det skal eg gjøre i dag! Om et par timer skal eg kjøre Dib på trening og mens han trener stikker eg bort til mor mi med ei gryte deilig blomkålsuppe 🙂 Da vet eg at også at hennes dag blir noen hakk mer innholdsrik og humøret stiger garantert noen hakk 🙂

Nå skal eg sette meg å perle litt, ja rett og slett slappe litt av for gudene skal vite at DET har eg fortjent i dag 🙂 Har vært på beina siden eg sto opp og gjort masse!

 

 

 

LAG DEG EN
GOD DAG DU OGSÅ

 

 

 

Go`klem fra ei optimsitisk Vibbedille 🙂

2 kommentarer
    1. Hallo og god ettermiddag.
      Det du skriver er så godt skrevet. Jeg vet også godt hva smerter er når en går med smerter mer eller mindre hver dag. Skal vel helst ikke klage men jeg er dritlei å gå med denne gipsen, men jeg må gå med den 24 dager til. Og da håper jeg at jeg slipper flere operasjoner på en stund, men når jeg har fått leddgikt så må jeg regne med smerter mer eller mindre. Mannen min sier jeg er værvarsler pga jeg kan si været på forhånd.
      Er så glad jeg har hobbyer jeg er glad for. Jeg har både strikking og japansk kunstbroderi og annen broderi. Nå skal jeg prøve å strikke noen omg på den rosa barnejakka som jeg holder på med.
      Ha en fin ettermiddag og kveld.
      Klem fra meg.

      1. Selvfølgelig har me lov å klage <3 Men i det store og hele klages for mye på bagateller. Vet hva leddgikt er, hadde en mormor som hadde det og det var ikkje mye kjekt å se på 🙁 Japansk Kunstbroderi hørtes spennede ut!! Det må eg se! Godt me har gode hobbyer for da blir dagene ikkje så verst 🙂

Siste innlegg