Solid middag midt i uka —> CHILIGRYTE

 

Endelig!!! Har lenge tenkt at det var på tide å lage ei ChiliGryte igjen, ute var det beinkaldt og da passer det med noe som varmer deg fra innsiden 🙂 Eg VISSTE eg hadde oppskrift et sted på pc…det var bare det, eg trodde ikkje det var sååå lenge siden eg laget den sist…Vel…etter å ha scrollet noen km i messengersamtalene fant eg ut at det var i 2013…Jaja, det sies at tiden flyr! Anyway, oppskrift har eg fått av strikkevenninna mi Anne Elise,
hun har familie i USA så dette er det real shit altså!

Du kan bruke enten kjøttdeig eller godt grytekjøtt, i dag brukte eg 2 pakker med kjøttdeig. Eg måtte en kjapp tur ned på Rema for litt påfyll av tomatbokser etc. Legger ut oppskriften først og så kan eg komme
med litt inside tips etter på, ok?

 

Ca 900 gr kjøttdeig (2 pk)
5 Bokser hakka tomater
2 store glass tomatpure
1,5 kopp Hakket løk (ca 2,5 dl)
1/2 kopp hakket selleristenger
1/4 kopp hakket grønnpaprika
1/4 kopp chilipulver
1,5 – 2 ts hvitløkspulver
1- 1,5 ts salt
1/2 – 1 ts malt svart pepper
1/2 – 1 ts tørket oregano
1/2 – 1 ts sukker
1/8 ts cayenne pepper
2 kopper røde bønner (2 bokser kidneybønner)

 

Når eg hadde steikt kjøttdeigen presset eg 3 store fedd hvitløk opp i, eg liker ikkje å bruke hvitløkspulver. Hadde så oppe i 2 store løk, fylte på med selleri og paprika. Eg brukte nesten en hel pakke med selleristenger og 2 store grønne paprika + noe rester av en gul. Startet med å tømme 3 bokser hakka tomater + 2 slike små hermetikkbokser med tomatpure. Hadde så opp i alt av krydder. Den chilien me har er veldig sterk så eg startet med 1,5 ts. Når alt var rørt sammen og hadde kokt litt, smakte eg, det var HOT ja! Siden eg vet at noen (Les: Ali!) ikkje hadde klart å spist det tømte eg opp i en boks til med tomater + 4 skolde tomater som eg hadde i fryseren, da ble den litt mildere, men fortsatt hot nok. Lot den stå å putre bort i mot 2 t. Da ser det ut…

 

 

 

 

…som litt flykræsj som ungene sier! Men helleduden så godt det var!!
Duften som brer seg rundt i leiligheten når dette koker er heeelt magisk!

Følger du oppskriften får du ei ganske stor gryte, reduser evn til passe mengde for deg og dine. Ta f.eks mer av det du liker extra godt og kanskje mindre av det du ikkje liker så godt 🙂 Dette er en 2 dagers middag +
det er godt å ha i fryseren. Kjekt å ha på lur!

 

 

 

 

Nå når det begynner å bli kaldt er det herlig med ei sånn gryte,
godt og varmt på mer enn én måte 🙂 

 

 

 

NYT, OG KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

1 kommentar
    1. Den chilli gryten så deilig ut! Minner meg på at det er lenge siden jeg lagde tilsvarende.
      Tror jammen jeg skal legge litt bønner og linser i bløt og lage opp en “batch”

Siste innlegg