Strandtur: Over 1 mil og 3 timer – AMAZING!

 

O`la la nååå begynner me å snakke skikkelig fregnesamling! Vettu ka!?? Nesten 3 t i sand, gå, gå
og gå….Hvem skulle vel tro at det er digg!? Vel, det var det! Noen strekk var litt tyngre enn andre, alt står og faller (Bokstavligtalt) på sandkvaliteten 🙂 Strekket fra Hellestøstranda til Reve Havn er 98% sand, sånn ca. Det er et lite stykke mellom Hellestø og Sele Havn som ikkje er i sanden, men det er stort sett det, resten er rett på stranda 🙂 Anbefales om du vil ha en skikkelig GOD tur! I dag var det ganske så magisk! Vindstille og 20 gr. Siden me samler på fregner valgte me å gå fra nord mot sør, ergo hadde me sola i fleisen på hele tur. Me hadde 2 biler i dag, dvs min bil sto å ventet i Reve Havn. Litt forarbeid der altså med kjøring frem/tilbake – Verdt det da! Så nå er me godt i gang med strekket Tungenes-Ogna, akkurat som i fjor 🙂 Me gikk et av de tyngste strekkene i mars….Fra Reve Havn til Orreelva, me gikk i tillegg tilbake på den turen. Underlaget er ikkje sååå digg, lange strekk på rullestein som virkelig ruller hvor du sklir, og det er blytungt!

Nå er det 4 uker siden ribbensbruddene, det kjennes og er fortsatt vondt, men det er ikkje like vondt steg for steg. Så lenge turen er flat går det fint, gjerdeklyver ble litt…ehee…problemet er når eg stiger og tråkker oppover med høyrefoten, da river det godt i bruddene på venstre siden (!!). Var heldigvis ikkje sååå mange klyvere så eg er megafornøyd med turen! Nå trenger eg ikkje flere uhell, ei heller noe knagsår, myggstikk ELLER fotvorter!! Hekkan altså! *ler*

 

 

 

Turen startet altså her på Hellestø ♥

 

 

Stort sett er det sand som dette om man velger å gå helt nede ved vannet,
men lenger sørover ble det finere og løsere sand (Tyngre)

 

 

Nå er me kommer oss til Sele havn, normalt så snur me her og går tilbake til Hellestø….

 

 

 

 

..Dette er strekket me vanligvis går, og da har me gått CA 7,5 km når me er tilbake i bilen.
I dag bare fortsatte me helt ut til der du se pilen på bildet over. I underkant av 8 km 🙂

 

 

Litt lenger bort er me ved utløpet til Figgjoelva, her er det MYE laks å fiske – Husk Fiskekort.

 

Har i grunnen aldri sett at det bades i elva 🙂

 

 

Over hengebrua, over og ned noen høye sanddyner – Skulle hatt med akebrett!

 

 

Her er me på Selestranda og går over på Boresanden

 

 

Hodnesanden og Fuglingane.  Et utrolig fugleliv på den over her!!

 

 

Me trodde først det var fine steiner som lå å blinket i sanden, men altså.…Det var en haug med blåmaneter og brennmaneter i mikrostørrelse! Jaja, men da fikk me jo bekreftet at sjøen er kald!
Maneter trives dårlig i varmt sjø.

 

 

 

Hehe Her måtte me trekke oss ned i steinen et lite stykke….

 

 

 

….Kuer!! Det går som regel fint, men det var et 7-8 årskalver som koset seg nede i sanden og ble veldig nysgjerrige på oss. De er overhodet ikkje farlige og me kunne sikkert fått klappet de, men med den gjengen med mødre tenke me det var heeelt innafor å holde god avstand *ler*

 

 

 

 

Etter hver kunne me komme oss litt lenger opp for å fortsette…Da følte eg noe i sidesynet.…Skvatt litt, men måtte bare le av denne gjengen her! Dette var kalver fra i fjor, de er jo de “verste” for de vil nå i allefall leke! Heldigvis var den skråningen ganske bratt så eg antok at de ikkje kom ned 🙂 Gikk så fint atte! Nå trodde me at me var ferdig med kuer og skulle bare over en siste gjerdeklyver….MEN HEKKAN! Hva ligger Max 2 m fra klyveren på andre siden?? Jo jo, en helt gjeng med fjorårskalver! Fant meg en stokk (Ikkje for å slå) men bare for å virke litt barsk siden eg skulle over klyveren først *ler* Uansett! Det gikk fint, de ser oss jo midt i øyene vettu, så me bare ser ned og går rett forbi – Akkurat som me ikkje så de hehe

 

 

 

Kom oss hele og fine til Reve Havn hvor bilen min ventet,
og der ved pilen var der me sto på det forrige pil-bildet 🙂

 

 

 

Happy! Lykkelig over at eg igjen kan gå laaange turer, enn så lenge flate,
men snart er eg nok opp/ned topper igjen – Gleder meg!!

 

 

 

Virkelig en flott tur og som du ser så svarer det seg å gå i sand!

 

 

 

 

Vel hjemme var det en god dusj både av meg og skoene som var fulle av sand. Laget meg digg middag; Havrevafler + eg stekte paprika, sukkererter og løk sammen med chili. Stekte også litt nøttet i honning og litt havsalt som eg drysset over vaflene 🙂 Jammy! Nå er eg klar for strikking og serie!

 

 

 

 

NYT KWELLEN

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

2 kommentarer

Siste innlegg