Strikking + Røyk = ???

 

Dette blir som å kaste en diger kampstein i det største glasshuset ever, men eg håper virkelig det blir en wake up call for mange selv om de inderst inne VET! Eg vet at ALLE vet det, det finnes intet unntak, men at mange både fortrenger det og ikkje minst benekter det er helt sikkert. Dette vet eg fordi eg har vært der selv, Oh YES! Eg HAR vært der og eg er sååå glad for at eg kan skriver “Har vært” for nå har eg vært fullstendig røykfri i OVER 7 mnd
og eg kunne ikkje blitt mer stolt av meg selv!

Da eg var røyker var eg selvfølgelig en av de som ikkje kunne skjønne at ALT luktet røyk! Hvis eg bare “kjørte” litt gjennomtrekk i leiligheten ville det lukte friskt om eg i tillegg sveipet over gulvene med grønnsåpe….LØGN! Mine renvaska klær duftet som en fresh sommereng! LØGN! Om eg bare luftet den nystrikka genseren lenge nok ville den bare lukte ull! LØGN! Røykelukt er seriøst noe av det vanskeligte å få bort!! Eg er midt opp i det nå siden eg ENNÅ driver på å vaske meg gjennom garderoben og helt ærlig? Eg får fullstendig kreglå om eg sette nesa i noen av plaggene som er fra tiden da eg røykt! OMG! Gikk eg seriøst rundt å stinka sånn?? Det er ganske enkelt tragisk og eg kjenner eg kan bli litt flau når eg tenker på mine påstander som røyker. De verste klagerene var jo
ex-røykere, INGEN var mer kritiske enn de og nå er eg jaggu meg en av de selv og omsider kan eg si høyt at eg skjønner dere, ja eg skjønner jo dere som aldri har tatt en røyk også! Det lukter DRITT, rett og slett! Det river
i nesa…Men, opp i alt dette må man jo huske at det er RØYKEN som er dritt og IKKJE røykerene! Stor forskjell! Husk det!

Vet at det klages en del på strikkere som røyker og selger tingene sine, der kan det virkelig bli et stort problem!
Å ja, eg kan være så pass ærlig å si at om eg hadde kjøpt meg en genser som luktet røyk, ja da hadde eg blitt forbanna! Det er mye du kan gjøre med et plagg for å unngå dette. Selv vasket eg strikka gaver veldig godt, tørket det ute og pakket det så i plastikk, men det er aldri godt å vite. Da eg stumpet den siste røyken kunne eg faktisk kjenne røykelukta fra fingrene ganske lenge etter på!

Nå har jo eg ganske mye garn liggende her hjemme, inne på Garnrommet, i grunnen er eg overrasket over at det ikkje er noe særlig lukt i det. Eg har masse lavendelposer liggende i hyllene så kanskje det er en løsning? Dessuten må eg gjennom 2 dører for å komme inn til garnet. Men det eg egentlig mener er; Hvis du skal strikke for salg så er det faktisk ganske lurt å opplyse kjøper hvis du er røyker, på den måten kan du unngå MYE ubehageligheter! Det er rett og slett bare til å legge seg flat om du har solgt noe som lukte røyk, ingen vits
å diskutere for lukter det røyk så har kjøper retten på sin side. Som sagt: Er du røyker kan du IKKJE kjenne røykelukta i et plagg! Det er det heller ikkje vits i å diskutere for du kjenner det ikkje, eg vet! *ler*

 


En annen meget stor positiv gevinst av å være ex-røyker er at eg nå ENDELIG har fått HVITE vegger i stua! Trodde eg hadde det før og eg, men neida, eg hadde ikkje det ser du! *humrer* Ikkje bare mister
man luktesansen som røyker, men man blir nesten blind også!

 


Dagen strikketøy lukter IKKJE røyk og takk og pris! tar meg ganske ofte i å lukte på strikketøyet mitt og det lukter bare deilig myk ull og ingen lukt som stikker i nesa! hehe Om du som leser dette røyker så kan du ikkje skjønne hva eg mener, ikkje før du slutter å røyke! Kan virkelig anbefale deg det, du vil absolutt ikkje angre – EG LOVER! For å klare å slutte har eg brukt en Vape og eg damper litt jordbær inn i mellom. Det verste var ikkje å ikkje røyke, men det var mer bevegelsen av å røyke om du skjønner? Akkurat det behovet får eg dekket med en Vape 🙂

Så helt sånn avsluttningsvis så er eg den første til å skrive under på at Strikking + Røyk =
“Den Mest Idiotiske Komboen Ever!!”

 

Selv om eg sa i morges at eg ikkje skulle gjøre noe i dag har eg da fått gjort noe! Det var Ali som skrudde det til veggen mens eg dirigerte + det er eg som har dandert medaljene på plass. Syns faktisk denne løsningen var genial! Det er et dobbel gardinoppheng som me har lagt et kosteskaft på. Skaftet er malt og det er plass til
2 skaft noe som er lurt siden Dib har planer om flere medaljer 🙂 Bildet under er Æresprisen han
fikk av Ordføreren 1.Nyttårsdag

Litt morsomt da, men medaljen helt ytterst til venstre er fra Vinter OL i Tananger 2006 🙂
Dib sin aller første medalje når han var nesten 4 år 🙂 Kjekt med minner!

 


Nå er eg klar for fredags kwell med strikking og vettu ka? Kaffien er fortsatt veldig god, selv uten en sigarett 🙂 Helt sant.

 

 

KOS DEG OG HA EN
HERLIG KWELL

 

 

Go`klem fra ei Røykfri Vibbedille med en DIGG luktesans! 🙂
Røykfri i 217 dager

4 kommentarer
    1. Sååå enig med deg, jeg er eksrøyker, men røykfri i 4 år til høsten. Det som ergrer meg mest er at jeg ikke sluttet for mange år siden. JA, det lukter helt pyton av røyk, og dessverre er det ett par venninner som ikke vil komme på besøk til meg fordi de ikke får lov til å røyke inne hos meg, men vet du hva, hvis røyken er viktigere enn mitt vennskap så sier jeg bare, røyk i vei, jeg bryr meg ikke🙈

    2. Hmmm – røyker selv, men å røyke inne, og da på et eget rom med lukket dør, i et anneks, kun forbeholdt røykere, er over 20 år siden også der. Man ble jo bevisst på at røyking ikke overhodet var “forbeholdt” alle, og tok grep om det. Har alltid skrubbet hender godt før jeg tar i et strikketøy – har uansett aldri strikket for salg da. Et hjem hvor det har vært røykt fast i stinker big time – vet det fra foreldre, og enkelte ting er bare å kaste, lukta går aldri bort uansett. Hva folk gjør i sitt eget hjem, er jo en privatsak, men selv som røyker, har jeg hatt store problemer alltid ved besøk hos folk som røyker inne. Skal det selges strikk fra slike hjem må det absolutt opplyses om.

    3. Må bare svare hær selv om jeg ikke har lest hele innlegget.

      Ja jeg røyker, og strikker, men jeg har ikke røkt inne på de siste 7 årene. De fleste av våre venner og de som er på besøk her røyker ikke, og jeg har spurt gang på gang om de kjenner noe lukt…
      Får bare svaret nei de kjenner ikke lukt. Jeg for min del sluttet med innerøyking pga at jeg ikke ville ha det i klær, gardiner, vinduer eller møbler osv… så alt inne hos oss som vi er 2 røykere lukter ingen ting. Om det er sommer eller vinter og i all slags vær er det kun røyking ute.
      Når jeg strikker og har vært ute og tatt en røyk så vaskes alltid hender, jeg har nå solgt mine strikkeprodukter uten en eneste klage på det overnevnte – for meg er garn og strikketøy hellig, har alltid nyvaskede hender og rent på meg når jeg strikker, jeg er like hysterisk på når jeg aker at det ikke skal komme noe i maten. Men klar det røyker du inne må du jo bare ta til takke at det blir ei ekstrem lukt (hilsen ei som røyker)

      1. Du er utrolig flink som konsekvent røyker ute, selv satt eg alltid innen rett ved den åpne Terrasse døra. Røykte kun i stua og ikkje ellers i leiligheten. Sist mor mi var her satt hun ute på terrassen og det var som om røyken bare kom rett inn så neste gang lukker eg den hehe

Siste innlegg