– TAKK –

 

“Takk Takk”
“Tusen Takk”
“Ååå Takk skal du ha”

 

 

Så lett, ikkje sant? Ja å si TAKK, koster ikkje en kcal en gang jo.
Eg sier det sikkert 100 ganger til dagen, ok litt overdrivelse kanskje, men ja eg sier det mange ganger fordi eg får en del skryt. DU er så flink til å gi komplimenter, DU er veldig flink til å skryte og rose! DU skryter av hva eg strikker, mine fargevalg, hva eg tar bilder av, DU skryter av bildene mine, hvor flink eg er med perleriene, DU roser meg fordi eg er gavmild, DU roser meg fordi eg er flink, fordi eg er fin, fordi eg er ærlig, fordi eg er tøff, fordi eg er unik ja og lista bare fortsetter egentlig. Eg føler meg ganske ydmyk, noen ganger blir eg ganske flau, men JA det føles veldig godt! Ja, å få skryt og ros! Det er som en peptalk som får deg til å fortsette med det du driver med og med det du elsker å gjøre, det får deg gjennom dagene som noen gangen kan være ganske tøffe, det løfter deg opp og ikkje minst: Det gjør deg GLAD og får deg til å smile! Nesten ingenting kan måle seg med det!

TAKK – Det er så enkelt å si, eller, skrive som me gjør her inne. Det tar en brøkdel av et sekund før du klikker deg videre, men du kan leve lenge på skryt og ros selv om det er her inne ♥

Møt meg i virkeligheten å si det samme og svarene blir litt anderledes:

“Du er så flink til å strikke”
-Ehee vel, ja, jo, du vet…får litt trening med tiden

“Du er så snill og god”
-Ehee, nja sikkert ikkje alle som mener det da hehe

“Ååå det håret ditt er så flott!”
-Hehe kan jo takke frisøren for det

“Du har utrolig fine bilder på bloggen”
-Tja, er heldig med mobilen for den har ganske bra kamera..

 

Skjønner du hvor eg vil hen? HVORFOR skal det være så utrolig vanskelig å bare si TAKK? La det være sagt, eg har blitt flinkere, men eg må ta meg i det for hvis ikkje så kommer det ei lang og unnskyldene regle om HVORFOR eg er flink, eller hvorfor genseren min er så fin. I steden for å bare si: “Tusen takk det var fint sagt“. Eg er flink på å gi komplimenter selv, eg er flink til å skryte og snakke fint både om og til andre, men når eg får det selv blir eg alltid flau!?! Hvorfor egentlig? Har aldri sett på meg selv som verken blyg eller sjenert, men eg er ikkje flink til å ta i mot skryt selv om det er en god følelse å få det.

På mange plasser i livet, opp gjennom åra har eg mang en gang følt at eg ikkje har vært god nok selv om eg har vært flink, har ofte følt at skryten eg har fått har vært av medlidenhet og det er ingen god følelse. Om det har vært reelt vet eg ikkje, men å sitte med den følelsen er ikkje godt. Da er det mye enklere å komme med en unnskylding for hvorfor i steden for bare å si TAKK fordi eg er ikkje i en posisjon hvor TAKK er på sin plass.
Komplisert muligens?

En ting skal DU vite og det er at DU har mer enn èn gang gjort dagen min sååå mye bedre! Det å våkne f.eks og føle at dagen ikkje kommer til å bli god for så å flippe opp Pc og der er DU med dine fine og gode ord. Ahaa mer enn en gang har humøret mitt steget pga deg ♥ Så egentlig kan eg rett og slett ikkje få takket deg nok! ♥

 

Tusen Takk for at du gjør det mulig for meg
å drive med det eg liker så godt!

 

Det som da mange ganger forundrer meg er hvordan mennesker kan være det motsatte, altså stygge med hverandre, da mener eg mennesker som ikkje kjenner hverandre. Eg kan ikkje skjønne hvordan en person kan spy ut eder og galle over en person de ikkje vet noen ting om? Eg kan ikkje skjønne at en person kan ha en fin dag etterpå liksom? Noen ganger ser eg f.eks for meg en ung mor som sitter rundt frokostbordet med familien sin, kanskje hun har et par små barn som spiser frokost, hun scroller litt på mobilen mellom mating og hverdagsprat før skole og jobb. Hun skriver noen saftige og skikkelig sårende gloser til en person hun ikkje kjenner før hun snur seg og smiler til barnet sitt og gjerne kysser sin mann hadet…SÅ enkelt er det altså å virkelig ødelegge dagen til en person, ja midt mellom mating og kyssing! “BÆM” og der la du dagen rett i grus for noen liksom!??

Ting er så lett på nett, da er det vel også lett å snu ryggen til, ikkje det? Hvorfor ikkje bare snu seg og la være å si noe? La vær å påpek noe som du vet vil såre, la være å svare med samme mynt. Me vet at ting eskalerer fort i et kommentarfelt, vær en som stopper det i steden for, eller si noe fint?

Det er heller ikkje enkelt å være den konstruktive, det blir fort snudd til hets. Oftes er det de som provoserer mest som får hets? Egentlig ikkje, men de tar alt som hets fordi de selv skriver kun for å provosere, da kan ofte det konstruktive være vanskelig å forstå. Det har virkelig lett for å bli ei diger mørje av usaklige påstander

 

Får du hjelp til noe du har spurt om? Vel, si “Takk for hjelpen” – Det er rett og slett vanlig høflighet! Ikkje bare krev og forlang, det er det alt for mye av i de aller fleste gruppene på facebook. Tenk litt over hvordan du svarer.
Ikkje sikkert svaret ditt var ment slik du skrev, men du må også noen ganger tenke litt over hvordan
andre kan oppfatte det du skriver.

 

Derfor:
TUSEN TAKK for den DU er!
Takk for at du oppmuntrer meg og TAKK for at du setter pris på meg.
Det gjør meg glad og ikkje minst gjør det meg bedre.

 

 

VÆR MOT ANDRE SLIK DU VIL
ANDRE SKAL VÆRE MOT DEG

 

 

 

Go`klem fra ei Glad og Takknemlig Vibbedille 🙂

8 kommentarer
    1. skikkelig bra skrevet ,jeg er helt enige med deg ,en må ikke komentere alt som en hører eller leser ,iallefall ikke om en ikke har noe godt å si :=) og jeg er en av dem som sier du er kjempeflinke :=) ha en fin lørdag da,her går det i oppussing av stuen så litt kaotisk ,men innimellom strikker jeg meg nye votter av garnet jeg fikk med deg ,dei blir skikkelig fine og inneholder alle fargene du sendte :=)

      1. Takk skal du ha <3 Åååå eg GLEDER meg til å se vottene du tryller frem 🙂 Kos deg masse, gøy med oppussing, spesielt etter på når du kan sette deg ned å nyte 🙂

    2. Du fortjener all rosen 🙂 Og også face to face. Jeg er enig med deg i at det er mye vanskeligere å ta det i mot på en “normal” måte når man får det på UTSIDA. Jeg er egentlig trygg på meg selv, og har god selvtillit. Trenger ros likevel. Men når jeg får det, blir jeg lett som deg. Jeg begynner med forklaringer. Sier takk først. Men det kommer en forklaring ofte etterpå. Det er jo ikke nødvendig. Skjønner ikke hvorfor man holder på sånn. Spesielt hvis man vet også selv at det er bra det man har gjort. Ha en fin dag Vibbedille 🙂

    3. Atter så 100% enig med dig. Har ofte undret mig over, at folk beder om hjælp og får det i rigeligt mål,men alt for ofte ikke siger takk. Det koster jo ingenting ??
      Takk for mange flotte kommentarer og links her <3

    4. Jeg liker å lese bloggen din. Du er så behagelig ærlig. Finner prikken over i’en og jeg sier som de andre.. TAKK, for at du er den du er og tar opp disse problemene/ gledene hver dag.
      Håper du får en fin dag. Her er der rolig lørdag og skal prøve å nyte den.
      -❤

Siste innlegg