BEKLAGER!

 

Ok, eg har tydeligvis tråkka rett opp i salaten til noen og det beklager eg virkelig! Er det noe eg har respekt for så er det hva andre gjør, hva de tror på og hva de mener. Det er sjeldent at eg går inni en diskusjon på grunnlag av det for alle får jo gjøre hva de vil bare de holder seg på riktig side av loven, men, det er jo min mening.

Det startet med at eg la ut DETTE INNLEGGET som selvfølgelig var ment som morsomt, men eg har selv svart på en kommentar på innlegget hvor eg blir fortalt at veganer ikkje bruker ull. Tja, ka skal eg si? Eg mener og syns det er galskap å ikkje klippe sauer for noe annet er dyreplageri og ja eg syns det er å dra det for langt i det å være veganer og skjønner jo allerede nå at veganer er noe eg aldri kunne ha blitt. MEN, et meget stort MEN her!! Eg har nå i forkant av dette innlegget sitte å PRØVD å lest meg litt opp på temaet og det er jammen meg mye mer sammensatt enn det eg faktisk orker å sette meg inni! Det betyr ikkje at eg driter i det, over hodet ikkje.
Likevel syns eg det er bitte litt dramatisk å ikkje kunne bruke ull fordi om man er veganer…

 

Vet jo også at veganere f.eks verken drikker melk eller spiser egg…Min første tanke på akkurat dette er jo; Hvorfor ikkje? Dyrene er jo her likevel og det er ikkje skadelig for dyrene at me drikker melk og spiser egg? Vel, dyrene blir i følge noe av det eg leste fòret og “manipulerte?” til å produsere mye mer enn normalt for å tilfredsstille oss mennesker…SÅ ja, dette er alt for mye å ta inn over seg at eg kjenner eg ikkje orker det rett og slett.

 

 


Det manglet heller ikkje på tilbakemeldinger etter at eg la ut denne på Snapchat, vel, beklager at noen ble støtt, det var da slettes ikkje meningen what so ever! SÅ ja, nå skjønner eg jo at veldig mangen der ute ser på mitt Garnlager som helt motbydelig selv om det er noe av det herligste eg har 🙂

 

Da eg satt i forkant av dette innlegget å leste om hva det vil si å være veganer må eg få lov å si at eg syns det var vanvittig å se at noen skrev at de ikkje brydde seg om mennesker, de forgudet dyrene og de hadde ikkje kjent det en plass om de stuet mennesker sammen i fengslene å barberte de hver uke og lot de bo i dritten å gå nakne!
Vel, det finnes tydeligvis fanatikere i alle typer miljøer, men dette var drøy lesning
og det var bare en av mangen utrolig uttalelser!

 

Anyway, det å diskutere akkurat dette kjenner eg er veldig vanskelig,
men KUN fordi eg vet for lite om det og ikkje noe annet.

Bare helt til slutt: Eg kommer ikkje til å svare på flere Snap for å si det sånn.

 

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

24 kommentarer
    1. Vi er alle forskjellige, med forskjellig liv og utgangspunkt. Vil råde deg til å holde bloggen din helst til strikking – alle andre temaer kan andre ta seg av. Bloggen din som omhandler strikking er flott – stå på! 😃

      1. Ok, så det er greit eg strikker, men ALLE andre tema kan andre ta seg av? Med andre ord(?), eg har ikkje rett å mene no? 😉

        1. Jo, du skal virkelig få lov til å mene.
          Jeg har aldri hørt at veganere ikke bruker ull….. og jeg synes også det er rart.

    2. Kan ikke gjøre om/rette på kommentar her dessverre…Synes det er lurt å sette seg inn i hva sak gjelder, spesielt i perspektiv/ ev. tilbakemeldinger. Google er faktisk til dels bra hvis man lurer på diverse.

    3. Fortsett å skriv om det meste du Vibbedille. Det er det som gjør bloggen din så spennende og allsidig. Vet aldri hva som dukker opp. God lørdag videre til deg.

    4. Skriv om akkurat det du vil og det som faller deg inn.
      Jeg digger bloggen din akkurat som den er 🙂

    5. Du kan selvfølgelig skrive om hva du vil, men poster som denne bidrar ikke med noe særlig av noe som helst, så det virker bare unødvendig…

      1. Da vil eg tro du ref til “Hva om?” posten? Vel, man kan jo av og til prøve å være morsom, men nå var det ikkje posten i seg selv som høstet mest, men heller bildet på Snapchat og eg vil tro dette kunne vært en “naturlig” reaksjon fra hvilken som helst strikker som fikk vite denne “problemstilling”, ja at veganer ikkje brukte ull.

    6. Det er din blogg! Du skriv akkurat det som passar deg. Kvar dag. Du bestemmer! Du er ei flott dame som aldri aktivt går inn for å skade eller krenke. Du må då for farao få lov til å meine akkurat det som du meiner, og skrive om det på din eigen blogg! Berre stå på vidare, vi er MANGE som heiar på deg!!!!!

    7. har ei venninne eg som er sauebonde,vi kom i snakk om akkurat dette temaet att noe veanere mener det er dyrplageri å klippe sauen for å ha ull til å lage garn av,men som min venninne sier,det som er dyrplageri er om en IKKE klipper sauen,for ulla slutter ikke å vokse,tenk kor færlt sauen ville hatt det om den måtte dra ulla si etter seg på samme måte som om vi ikke klipte oss,du verden så langt hår vi ville hatt til slutt da :=) nei slike komentarer er det ikke noe å bry seg om,slett dem og kos deg videre med akkurat det du selv vil ,det er din blogg,selv elsker jeg å strikke og et liv uten ullgarn ja da hadde det vært mange lange kjedelige kvelder :=)

      1. Det eg leste på et svar på akkurat dette var: Hvis me sluttet å avle sau for å spise de ville de etter hver dø ut eller gå over til å bli villsau igjen. Villsau som visst nok lever i fjellet klarer seg helt selv og de feller også ulla sjøl. Så neimen vett eg, men det var ganske mye å lese som eg egentlig måtte riste litt på hodet av (Kanskje fordi eg ikkje skjønte hvorfor?) Ikkje vet eg…

    8. Den norske kvitsauen er avla fram for å få mest mulig ull og kjøtt. Den er rett og slett et ullete kjøttberg på 4 tynne pinner. Hvis den blir sluppet fri så overlever den ikke i naturen. Den har heller ikke naturlig redsel for rovdyr slik som villsauer har.

      Når det er sagt, så synes også jeg at de som mener sauen ikke skal klippes er fullstendig på jordet. DET hadde vært dyreplageri!

      1. Ja eg er så hjertens enig med deg 🙂 men en veganer mener visst nok at det er helt feil å avle frem en sau med kun dette som formål, altså ull og kjøtt….Føler på et vis at det finnes et svar uansett påstand

    9. Fortsett å skriv om akkurat det du vil, aldri slutt å si meningen din! Bloggen din er kjempe fin, nettopp fordi du skriver om alt mulig, ikke bare strikking.
      Min mening er at folk må få spise hva de vil, mene det de vil om hva de spiser og ha den livsstilen de selv ønsker, men… Ikke prakk de meningene på andre, ikke døm andre fordi de spiser kjøtt, strikker av ull eller drikker melk.
      Selv synes jeg de fleste meningene til en veganer er noe tøv nettopp fordi det er ulogisk, som f.eks at det å strikke med ull er feil fordi man ikke skal klippe sauen, eller at man ikke skal drikke melk fordi den kommer fra kuen.
      Det er altså så dumt, men så lenge de styrer med sitt og jeg kan styre med mitt så bryr jeg meg ikke.
      Jeg strikker med ull med innmari god samvittighet og det synes jeg du også skal fortsette med Vibbedille! Nyt det fantastiske garnlageret ditt for der ligger det masse ull fra glade sauer som er takknemlig for at bøndene har vettet i behold å klipper dem når det trengs!

    10. Hvis du ikke ønsker eller orker å sette deg inn i temaet, hvorfor da gidde å kritisere noe du ikke føler du har nok kunnskap om? Det er ikke så komplisert som du skal ha det til, sier jeg som ikke er veganer selv en gang, men kjenner flere av dem, og forstår veldig godt temaet etter kun et par google-søk…

      1. HVIS du har lest det alt dette dreier seg om så har eg ikkje kritisert veganerene. Eg la ut et “Viss om atte”-innlegg som ikkje var basert på annet enn “Hva om?” og Snappen min er et resultat av at eg fikk høre at veganere ikkje bruker ull, et bildet normalt ingen burde følt seg krenket over. Det var da det ballet på seg og det var ikkje fra min side. SKulle eg ha skrevet et seriøst innlegg om veganisme så hadde eg selvfølgelig satt meg inn i det, men eg kaster meg ikkje over et “leksikon” pga noen sprø tanker i dusjen.

    11. Jeg synes du kan fortsette å skrive hva du vil. Så lenge man tilkjennegir (som du gjør) at man er nysgjerrig og interessert (og ikke alltid klarer å sette seg inn i alle sider av en sak), så bidrar jo det til opplysning og innspill som tilsammen gjør oss klokere. Takk for det.
      Så vidt jeg skjønner, må det være ganske utfordrende å være veganer med tanke på hva man skal bo i, ha på seg, transport og så videre. Olje kommer jo fra dyr…

    12. Har en datter som er veganer og hun bruker ull, så det er vel litt forskjellig. Når det er sagt så er det ofte mere utfordrende for andre at hun er veganer, enn det er for henne. Men slik er det vel ofte ift mange ting. Noen trur at det å leve som veganer er en konstant slankekur siden det er mange ting de ikke spiser, men da kan jeg bare si at hun lager så mye god vegansk mat. Jeg jublet ikke akkurat over valget hun tok for noen år siden, men jeg respekterer det og hun respekterer at jeg ikke er veganer. Ha en fin kveld 🙂

Siste innlegg