Det gikk nesten…

 

Først av alt må eg bare presisere: Skal du perle et STOR perleri da bør du før du starter få i hus 2 plater som er litt større enn det du skal perle. Uten de 2 platene eg var ute å kjøpte her tidligere hadde eg aldri klart å flippet denne store løva! O M G ! Følte i grunnen ikkje 24 perlebrett var sååå stort, men det er jo faktisk 60 X 90 cm, så lite er det ikkje. Eg har seriøst gruet meg til den strykinga for det skal faktisk ikkje mye til før det bare kan kræsje! ØV på mindre perlerier før du begir deg ut på store motiv, bare et godt råd fra meg. Det siste året har eg perlet mye, veldig mye, men dette er absolutt mitt aller største. Perlet jo en del store ting til jul, bla denne Store Narren
Strøk den uten problem, men den var bare ca halvparten av denne løva!

Det tok tid, ja faktisk bort i mot 1 time før eg kunne legge det i press, og du hildrande du som eg svetta! *ler* Det er som en real treningsøkt haha Først sto eg å strøk masse bakepapir, er de strøkne før du legger de over perleriet er de nesten ikkje statiske! Er de statiske, vel...da hopper perlene av brette, jepp…snakker av erfaring her! Hadde bunkret opp med tunge bøker i tillegg. Det som er, når man begynner å stryke så vil den delen som er strøket begynne å løfte seg opp fra brettet (HVORFOR vet eg ikkje, men fryktelig irriterende!) Derfor legger eg bøker opp etter hver som eg stryker og kunsten nå er jo å stryke akkurat nok! Du skal kunne se at perlene smelter sammen, men det må ikkje bli for mye for da sitter perlene fast i brettet…Å ja, eg har både sett og hørt om de som taper, men det har eg prøvd og eg skjønner ikkje hvordan de får det til.

Nå det er strøket på første siden smyker eg plate nr 2 over hele greie og roper på Dib, me må nemligen være 2 når hele greia skal flippes, akkurat det går helt fint. Nå ligger baksiden av 24 brett å lyser mot meg…Et og et skal de klikkes forsiktig av….på brett nr 3 raser det!! Der hadde eg jaggu meg ikkje strøket godt nok! Det er da eg begynner å svette for alvor, det er nytteløst å prøve å dirke perlene på plass for eg skjelver sånn på hendene! Vel vel, dytter de innpå, fjerne de neste 2 brettene på den rekka og stryker akkurat det feltet før eg legger bøker opp på. Fortsetter å fjerne et og et brett, det går veldig fint. Det er et par områder hvor eg føler perlene lever litt, ja som om det er blitt litt mer mellomrom på en måte? Men det hele ser veldig bra ut. Strykere noen felt til før eg flipper av de siste brettene og kan sveipe strykejernet over det hele. Nå kan eg i grunnen bare gi jernet for nå ligger det bare rett på ei treplate. Stryker og stryker før eg legger den store plata over og fyller på med bøker og tunge blomsterpotter! *tørker svetten fra steden man egentlig ikkje skal svette!*

 

Ja eg måtte bare dåne meg rett ned i go`stolen gitt!

 

 


Det er den midterste spissen her som ratse for meg og siden den er MIDT der skal eg fikse det, eg er bare glad for at ingenting midt inni løva ble ødelagt! Det eg skal gjøre når den er skikkelig kald og flat er å hente frem skalpellen, skjære bort det som er ødelagt, perlet disse feltene på nytt og stryker det god og monterer det sammen når det skal rammes inn. Man vil kunne se en strek akkurat der i skjøten, men noen andre måter enn dette kjenner eg ikkje til. Tar gladelig mot tips i så fall 🙂

Selv om noe ble ødelagt, må eg si meg godt fornøyd likevel! Dette er mitt første ordentlige store perleprosjekt og selv om eg hadde en tanken i hodet da det sto på som verste *Skal aldri perler stort mer* så innså eg jo fort at for å blir god på dette er det jo nettopp det eg må: Perle mer stort, ja og kanskje bare enda større!! Gir meg ikkje! Håper bare at sluttresultatet blir bra, for eg er jo egentlig veldig perfeksjonist og spesielt når det skal gis bort!

 

Er du ikkje helt der at du tør begi deg ut på et stooort Løveperleri,
ja så kan eg i allefall anbefale….

Designet av Paola Navarro

 

…alle Hekleoppskriftene til Paola, hekkan for noen gode oppskrifter! Å ja, eg har perlet flere av kosedyrene hennes, så nesten gang eg skal lage ei løve bør eg kanskje hekle den? Der har eg i allefall overtaket *ler*

 

LEONIDAS, The Lion
Bildet over

 

 

 

 

Designet av Paola Navarro

 

Oppskriftene til Paola er ekstremt detaljerte og nøye, men ikkje vanskelige. Oppskriftene kan kanskje virke litt voldsomme fordi de består av mange sider, men de er grusomt gode!! haha Litt selvmotsigende der, men eg lover, de er ikkje vanskelige 🙂 Du bør sjekke ut alle figurene hun har, dama har mye…mer enn du aner 🙂

 

LUCAS, The Lion

 

 

 

* * * *

 

 

 

Jadda, regnet kom som lovet det! Har plasket ned så det suser, det er kuling fra nord og er heldigvis ikkje en vind som dundrer inn på terrassen vår 🙂 Sånn er det å ha sydvendt terrassen *Lykke*
Nå gjenstår det å se om snøen “de” har skrytet av også kommer…sukk...

Har sittet stort sett heeele dagen ved spisebordet og koset meg. Fikk det for meg i 15 tiden at eg MÅTTE på gartneriet! Fant ut etter en opptelling at eg måtte ha flere blomsterpinner! Noen av perleriene eg hadde ut i fjor sommer trenger nye pinner i år, og når eg får det for meg må eg bare få ting gjort. Full fart ut på hjul, plukket med meg noen miniagurkfrø og ei potte også. Har jo drivhus som skal opp på terrassen så da kan eg ha agurker 🙂
Må jo prøve!

Tror bare eg skal sitte her å slappe av i go`stolen resten av kwellen sammen med strikketøyet. Harry Potter på Tv og det er knallkjekt så da har eg også noe spennede å hvile øynene på 🙂

 

 

NYT RESTEN AV
KWELLEN

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

9 kommentarer
    1. Litt av et prosjekt!!!!Blir svett bare av å se på bildene.
      Men du, jeg vet at du har strikka en del av de morsomme påskekyllingene av designer Bente Presterud. Har du noen gode tips om hvordan man får øynene skikkelig fine og passe utstående?
      På forhånd takk.

      1. Etter at eg laget et svart knutseting surrer eg godt med hvitt (stramt!) garn rundt og rundt på tråden under den svarte knute, hvis du skjønner. Måtte prøve meg noen ganger før eg ble fornøyd.

        1. Så hvis jeg forstår dette riktig, så er det den sorte knuten som holder på plass den hvite tråden?
          En annen ting, hva slags garn brukte du både på selve kyllingen og også på øyne, kam og nebb?

          1. Selve hønene strikket eg i Finull, men til øynene brukte eg noe tykkere garn sånn type Østlandsgarn 🙂 Eg sydde den svarte knutemasken først, dro den ut litt slik at den ble litt løs og så surret eg den hvite tråden rundt den svarte. Med litt tykkere garn var det enklere å få litt volum 🙂

      1. Ja, men stryker det mest på “vrangsiden” for å si det sånn. Eg beundrer de som fixer å tape perleriene, da kan du bevare fremsiden ustrøket og noen ganger er det fineste, men eg er virkelig fornøyd med egen innsats her altså 🙂

    2. Jeg tænkte på dig, her i Danmark er der en kvinde som har perler pokemon, det er kæmpe stort, der fylder hel hendes stue gulv, du skal Google på dansk kcinde perler pokemon.

      Hilsen

      Jannie schjørmann

Siste innlegg