Eg? -En modig tigger??

 

Eg får ofte høre at eg er modig og tøff fordi eg gjerne snakker om ting som for andre kan være vanskelige. Hva som er vanskelig og tøft er forskjellig fra person til person. Når det kommer til meg og mitt har eg ikkje særlig problem, derfor var det helt naturlig for meg å forteller om hva eg skal gjennom nå med å få nye tenner. For det er ikkje dette flaut, spesielt ikkje når eg VET med sikkerhet at det sitter mange som skulle ønske de kunne gjort det samme, men kvier seg for å gå til tannlegen. Det kan være mange grunner til at tennene blir syke og en ting må eg bare si: Ikkje være flau, du er ikkje alene! Eg fikk, som eg har skrevet før, min første protese i 2009, da fikk eg den oppe (FIKK den ikkje, kjøpte og betalte den selv hehe) Hadde det vært opp til meg der og da ville eg hatt nede samtidig. Tannlegen var fornuftig og mente det var galskap å ta hele munnen. Vel vel, NÅ skal eg fikse tennene nede, eller først skal tannlegen plukke ut de 8-9 som står igjen før hun setter inn en håndlaget porselen protese *LYKKE* I går og på tirsdag var eg hos tannlegen og har tatt hele 4 forskjellige avstøp: Av restene som står igjen, eller som slenger ned i munnen, av gommene, av protesen oppe + av selve bittet mitt. Mye som skal stemme til slutt – Akkurat som et fantastisk puzlespill 😀

Fra dag en har eg vært ganske åpne om hvor inni helsikken dyrt dette er, penger eg faktisk ikkje har.
Er man ufør så kan man ikkje bare bla opp +20K.
Pga sykdom får eg dekket en del gjennom Helfo, men skal ut med ca 15K selv.

Mor mi sa tidlig at eg kunne få låne pengene av henne, men eg takket nei! Eg takket for tilbudet, men sa eg hadde en plan! Planen gikk jo ut på som du vet å kjøpe perler og lage armbånd og se om dette kunne selges. Eg liker IKKJE å låne penger!! Da er det mer inspirerende å lage armbånd, selge og betale tannlegen enn å tilbakebetale gjeld. Det syns i allefall eg 🙂 Anyway, det har eg nå gjort en stund, har fått solgt en god del perler –
På den måten har eg også kunne investere i flere perler og farger –
Greit å ha slik at de som ønsker å kjøpe har muligheten til å velge.

Dette prosjektet mitt har gitt meg litt ro i sjela, ikkje bare skal eg endelig få meg tenner, men eg skal også ordne det selv. Har fått så mye tilbakemeldinger på hvor bra dette er, ikkje minst håper eg det kan inspirerer andre til å kanskje gjøre noe lignende.

Når det gjelder ufine kommentarer o.l som eg gjerne nevner en gang i blant så er ikkje det noe eg egentlig henger meg så mye opp i. Eg har mest egentlig vist de for å vise at t.o.m en hobbyblogger kan få ting slengt etter seg. Det var først i går at noen klarte å stikke meg skikkelig i magen….Eg postet DETTE INNLEGGET på flere grupper i går, også på “Strikkeside for alle med inspirasjon”…

 

 

 

 

Å ja, eg poster kommentaret uten å sladde navnet! Hvorfor? Eg har gitt henne beskjed ( i går) om eg kom til å gjøre dette + at hun selv har valgt å skrive dette i en åpen gruppe med 17800 medlemmer, da burde det gå fint om eg poster det for mine 3000 lesere…Ikkje bare det: Hun er også admin i nevnte gruppe…Say no more! Det er på langt nær ikkje første gang hun angriper meg, har en del screenshot av noe meldinger på messenger som det formelig røyker av. Hva eg har gjort henne aner eg ikkje. Ikkje kjenner eg dama heller for å si det sånt.

Altså, ved å selge armbånd eg sitter i timevis å lager er det samme som å tigge. Skjønner heller ikkje hvorfor hun blander inn Hobbyrommet mitt? Ja, eg vet eg har et flott Hobbyrom, eg er kjempestolt over hva eg fikk til! Du som virkelig lesere her inne vet at det omtrent ikkje har kostet meg ei krone. I ryddeprossesen solgte eg noe av det ikkje hadde plass til, f.eks garn etc + at ALT som er inne på hobbyrommet hadde eg fra før bortsett fra skrivebordet som det tok meg 3 mnd å få tak i på Finn. Nei eg føler ikkje eg må forsvare meg for eg vet jo at eg verken har tigget eller lurt(?) noen. Hva og hvordan eg finansierte Hobbyrommet kan hun jo bare søke seg opp til her på bloggen, innleggene om det ble vel postet i august.

Så ja, hvis du strikker for salg er du altså heller ikkje noe annet enn en tigger…

 

 

 

Med tanke på Gruppereglene hun og 2 andre har kokt sammen så er det ganske utrolig at hun skriver som hun gjør….Kommentarfeltet under min på post i gruppa har nå admin stengt, lurer på av hvem??

 

Det er en ting at hun skriver dette, men det som er farlig med slike usannheter her
er jo med en gang noen begynner å tro på det!

 

 

Altså…

 

 

Hva er logikken i å skrive som dette? Skjønner ikkje hvordan hun leser? Hvordan får hun det til at eg tigger, vær grei å forklar meg om du ser noe eg ikkje ser. Hun responderer ikkje når eg spør om hun kan peke på hvor eg tigger. Tro om hun vet hva tigging er? Tenker da på alle de som ser på tigging som eneste utvei for å klare seg…det er trist det!! Håper aldri de møter på mennesker som dette.

 

 

Vel, vet ikkje helt mer hva eg skal si eg…Derfor skal eg nå svinse ut på kjøkkenet å koke gelé på siste rest av plommene eg plukket i sommer 🙂

 

 

VÆR SNILL,
OG HA EN GOD KWELL

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

24 kommentarer
    1. Der er grunnen til at jeg og et par til valgte å forlate gruppen.
      Vi ønske rikke å være del av en gruppe som administreres av en person som (i det innlegget) ikke skriver på et slikt vis. Det fremstår slettes ikke som høflig eller respektfullt.

    2. Klarer ikke å la være æ kommentere nå.
      Du er suveren på å være dobbelmoralsk. Du sier man ikke skal henge ut folk, men gjør det selv. Du hyler ut hvis noen ikke merker ting med reklame, men gjør du det selv? Nei! Du sier man skal være hyggellg mot folk, noe du overhode ikke er. Fysj! Før du retter den moralske pekefingeren mot andre er det lurt å se se i speilet først!

      1. Gro la ut et flott innlegg på en fb side. Om moderatorene ikke likte dette er det sikkert greit nok. ..men en utrolig dårlig t å kommentere på en måten hun gjør. Det står i reglene de selv har laget at en skal holde en god tone. … da lurer jeg på om du kan finne denne gode tonen hos administratoren? Det kan ikke jeg dessverre….

      2. Ser meg i speilet hver dag, men ut i fra din kommentar så er det helt tydelig at du verken leser bloggen min eller kjenner meg i det hele tatt. Ha en flott kwell du også 🙂 Ps: Når så du deg i speilet sist??

    3. Tydeligvis ser vi forskjellig på dette. Men jeg har store problemer med å se hvordan dine innlegg kan kalles tigging. Tvert imot. Jeg synes du fant en genial løsning og håper du kommer i mål. De jeg har selv brukes hver eneste dag. De er så lette på armen og praktiske fordi de faller ikke nedpå hånden. Neste gang blir det vår/sommer-armbånd. 🥰

    4. Det var da voldsomt! Titta litt på hennes vegg. Den dama må vel ha utydelig evne til å se egne meldinger og mangler! Hun tigger i alle fall! Bare stå på. du dekker det jo ikke til. Er det misunnelse som kommer til uttrykk? PS det hobbyrommet ditt kan jeg faktiskt skjønne misunnelsen til! Det skulle jeg gjerne hatt.

    5. Vet du hva Vibbe, jeg klarer ikke finne ETT ord her jeg er uenig i. ALT med dette er bare TØFT!! At du er åpen om dette med tennene synes jeg er veldig bra, dette med tennene er et problem i Norge. Og det er dritkjipt. Har gått gjennom dette, og jeg måtte maxe kredittkort og dra flere turer ut av landet for å få hjelp, det kostet meg 70 prosent mindre enn det ville gjort i Norge, og selv da snakker bi større summer en du skriver om her. Jeg fikk ingen hjelp av Helfo eller Nav. Jeg var erklært ufør av flere leger, spesialister og sykehus, men ikke av NAV. De ville ikke og herjet med meg i en årrekke. Ikke før jeg var praktisk talt «ferdig» med behandling tok en NAV-lege saken min. Jeg gikk med smerter som jeg begynner kjenne nå når jeg skriver om dem, de var så sterke at jeg faktisk husker dem. Jeg holdt på å bli gal, det er ikke et utrykk, jeg holdt på å bli gal. Så kom dagen da jeg ble kjent med noen innad systemet, og hun ble med meg på møter med NAV, leger, spesialister og smurte rottene på brødskiva. Jeg ble erklært ufør og fikk deler av det jeg hadde brukt i behandling tilbakebetalt som erstatning. Anyways, nå kom nesten hele min historie om dette, men poenget mitt, dritbra at du skriver om tannhelse, informerer om Helfo. Holdningen din til å ikke låne penger står det respekt av, at du perler og gjør håndarbeide, et ÆRLIG arbeid og betaler dette selv, at du har funnet en måte å gjøre dette på som du faktisk har står det respekt av. Helt enig angående avgjørelsen om å ta opp dette om denne administratoren også. Som du sier så er dette på offentlige sosiale media, og det er ikke greit at hun henger deg ut som tigger. Nei, stå på, du har ikke gjort noe galt i det hele tatt fra mitt perspektiv. Når du er ferdig hos tannlegen må du huske å få tatt selfie med ditt bredeste dollarglis og poste i den gruppa!!

    6. Hmmm. Føler vel at admin i den gruppa sier mer om seg selv enn om deg. Jeg har kjøpt et armbånd jeg falt for, og bruker det ofte. At det også bidrar til dine nye tenner er bonus og fint å tenke på for min del. Vanskelig å forstå tilbakemeldingen du fikk her, synes jeg.

    7. Ser ikke hva som er feil med det du gjør, du selger flotte armbånd. Andre selger hjemmestrikk. Stå på, jeg heier på deg.
      Varm klem

    8. At du gidder å gi sånne oppmerksomhet. Det beste (verste) du kan gjøre er å overse de helt.
      Vær stolt av at du har jobbet på og fått spart opp penger, å få nytt tyggeredskap er ikke billig, det kan jeg skrive under på. Måtte gjennom omfattende behandling for noen år siden, det hele kom på et sekssifret beløp, heldigvis fikk jeg alt dekt av helfo, på uførepensjon har man ikke råd til slikt.

      PS Håper ikke du også drar misunnelseskortet, den kortbunken er oppbrukt og gir kun en flau smak i munnen. Selv bak svindyrt porselen.

      Lykke til

    9. Verden er full av kverulanter som kun ser ting fra eget ståsted. Bra du tar et oppgjør med folk som holder på slik. Og du har jo ikke hengt henne ut, det har hun greid fint selv

    10. Endnu en gang bliver jeg overrasket, tænk at folk vil være bekendt at skrive sådan. Hvis man ikke vil støtte dine tænder, så lad være med at købe armbånd, hvis du ikke kan lide personen, så lad være med at læse Bloggen.

      Jeg troede at I, i Norge fik betalt hele tandlægeregningen, her i Danmark skal vi betale det hele selv, måske kan der fås et beløb via en forsikring.

      Jeg kender til det med tænderne, efter kemo i snart 5 år, er mine tænder også ødelagte, jeg skal også have en protese, som dig, men her i Danmark kan det koske mellem 20.000 til 70.000 kr.

      Jeg er som altid glad for din bog, du er et dejligt menneske.

      Jannie

      Danmark

      1. Tenner dekkes ikke av det offentlige her. Man kan få dekke noe (slik som meg) om det er relatert til sykdom, men man sitter likevel igjen med største delen av regningen selv dessverre. Takk skal du ha Jannie <3

    11. Stå på kjære deg, ikke la noen trykke deg ned💖Jeg syns du er tøff som både deler og tør å stå opp for deg selv, og du skal vite at du har mange i ryggen 💜

    12. Det var jo helt frivillig om vi ville kjøpe armbånd og jeg digger det jeg kjøpte.
      Supporterarmbåndet for Bodø Glimt er ofte i bruk. De spiller og vinner kamper flere ganger for uka.

    13. Stå på Gro Vibeke, ha trua på deg selv og fortsett lage og selge ting til inntekt for deg selv. Tannproblemer er et helvete og her i Norge hører ikke tenner til kroppen. Er selv uføretrygdet og har også tannproblemer og har hatt proteser og bro i flere utgaver. Iflg HELFO/NAV så får man bare dekket en andel av hver tann som må erstattes og hvis man må bytte ut så får man ikke dekket noe. Heldigvis har min mann og jeg å betale for erststningsproteser/-broer/implantater selv, hittil.
      Du tigger da så absolutt ikke, folk får da vitterlig en vare for de penger de sender til deg.

      Jeg er stolt, på dine vegne for du er åpen og ærlig og tørr å by på deg selv.

    14. Er det mulig.. Jeg oppfatter det ikke som tigging i det hele tatt. jeg kjenner mange som har måttet gå ut og spørre pent om penger til medisinske regninger, ikke noe rart i det. Du har da produkter du selger t.o.m. De fleste av oss havner i en knipe før eller siden. Har man problemer med å lese slike innlegg, eller ikke har mulighet for å hjelpe så kan man pent overse de.

    15. Vil bare si en ting: Stå på og gi f.. i denne dama der. Sånne er bare smålige, sjalu og irriterende. Er litt misunnelig på alt du får til, og humøret og ståpåviljen… Pga diverse psykiske plager blir jeg bare stående(sittende) og tenke på alt jeg skulle gjort.
      Liker det du skriver, ærligheten din og positiviteten. Takk
      Ps: Det ble visst litt mer enn én ting😄 Ha ei flott helg

    16. Jeg har nå kjøpt en god del armbånd… tilogmed fått et i bonus… trur denne dama bør slå opp i synonymordboka, google spørre noen.. Hva er/betydningen av ordet tigge????

      De fleste av oss har nok sett noen innlegg, ikke fra Vibbe/tante er fortsatt…….!!

      Men andre medlemmer på face, som har bedt om ting, hjelp eller om noen velger å kalle det tigging.
      Og det er random grupper, random mennesker. Har sett mange innlegg og vips nr, der det blir spurt om hjelp.

      Men det er ikke Vibbe… aldri, ikke en eneste gang, har hun spurt om bidrag til hverken slikt eller så. Hun fant en måte å hjelpe seg selv!!
      Desverre er ikke alle der at de kan ønske lykke til, unne at noen faktisk får noe til.
      Jeg heier på deg, på armbåndene og kreativiteten for å klare seg sjøl.
      Stå på. Gleder meg virkelig til den dagen jeg kan få se deg smile, uten å gjemme halve munnen.
      Klem.

    17. sjalusi er en vonde ting ,for meg virker det som nevnte kvinne du viser svar fra er sjalu på deg ,nyt hobbyrommet ditt og lykke til med nye tenner ,hvordan du får tak i penger er det kun du selv som har noe med ,så hev hode og bry deg ikke om spitord fra andre :=) klem

Siste innlegg