Hva koster et godt ullteppe, tro?

Reklame | Sømsenteret

 

Selv om eg kun er på 3.lappen så koser eg meg virkelig med det påbegynte teppe mitt og eg er veldig optimist til at dette blir bra! *ler* Typisk meg det vettu, men eg vet at eg kan støte på litt utfordringer (tror eg). Klarer ikkje helt ennå å se en løsning på mine egne krumspring, men akk så kjekt det er! Har opp gjennom min strikke“karrierer” fått flere spørsmål om å strikket et teppe til noen. Eg har KUN gjort det 2 ganger og det var 1 teppe til 2 av våre nieser som de fikk i bryllupsgaver av oss. Ååå da strikket eg DETTE Teppe (<—Oppskrift) til de begge 2, flotteste teppe eg har strikket noen gang tror eg -Kan absolutt anbefale dette teppe (Strikk det i både tjukt og tynt garn, da får du enten pledd eller babyteppe) Teppene eg strikket kan du se HER og HER om du vil 🙂 Begge teppene er strikket i ANDES fra Drops, gikk med 13 nøster i hvert teppe så garnkostnaden ble ca 450 kr. Sånn sett er det jo et ganske rimelig teppe, ikkje var det særlig komplisert heller, men det var et tungt teppe å strikke –
Lurt å ha et annet prosjekt å bytte på 🙂

Men, tilbake til Dominoteppe eg har kastet meg over! Det å få strikket et i Finull er så deilig, teppet blir ganske lett virker det som. Eller, vet ikkje helt hva et tungt egentlig teppe bør veie? Uansett, eg har regnet på mitt teppe:

 

 

 

En Dominolapp etter MIN OPPSKRIFT  veier 8 gram, det vil jo si at av 1 nøste Finull på 50 gr får du 6 lapper (=48 gr). Etter målene på min lapp trenger eg 135 lapper for å få et ganske stort teppe. Alle detaljer ang teppet mitt finner du HER. 135 lapper X 8 gr = 1080 gr totalt, altså du trenger 22 nøster. Finull koster 41 kr, 22 nøster X 41 = 902 kr. Overhodet ingen upris det på et deilig og godt ULLteppe 🙂 Men du? Skal du strikket dette teppet FOR noen så husk å ta deg betalt! Et teppe tar tid, DIN tid. Vit å verdsett din egen tid, selv om du koser deg med hver en lapp så er din til verdigfull, ok? Ja selv om du er syk, har “ferie” hele året og er lønnet av NAV så er DU verdifull. GODT! Da er me enige ♥

Om eg skulle ha strikket et helt enkelt Dominoteppe for noen, ja på samme størrelse som mitt uten at eg tegner et mønsterdiagram over lappene etc så hadde eg tatt i allefall 2.000 i arbeidspenger + Garnkostnaden = ca. 3.000,- Skulle eg i tillegg designet et spesielt mønster inn i teppet (slik eg gjør på mitt) hadde det blitt ++ Det må DU også gjøre. Det eneste som kreves av deg som strikker er at du gjør en FIN jobb og intet slurv.

Husk at dine arbeidspenger er de samme uansett hvilket garn du velger. Eg f.eks kunne veldig godt tenkt meg et tilsvarende teppe i FLORA fra Drops, fordi eg bare elsker det garnet! Da hadde teppet kommet på ca 360 kr i garn + mine arbeidspenger.

 

Et innlegg du BØR lese før du strikker for andre er DETTE 🙂
DETTE INNLEGGET er heller ikkje så dumt. Er ikkje så dumt å tenke på DETTE heller!

 

 

 

 

Når eg sendte inn bestillingen på Finull`n hadde eg egentlig ingen oversikt over hvor mye garn det gikk i mitt teppet, eg tok det litt på gefylen og hadde flaks *ler* Eg bestilte de 5 fargene eg ville ha og tok 5 nøster i hver farger = 25 nøster, så ja, da har eg mer enn nok til et stort og godt teppe 🙂 Nå gjenstår det bare å strikket det, samtidig som eg strikker på 2 andre forholdsvis store prosjekt 🙂 Jadda, blir en fin vinter og vår vil eg si 🙂 Eller, målet er å bli ferdig med disse 3 prosjektene FØR våren sniker seg innpå oss. Da skal eg jo være tidlige ut med frøposene på terrassen. Ååå kjenner at eg gleder meg til det! Er jo viktige å ha lysbetonte mål foran seg, trenger ikkje være noe store greier, men rett og slett bare noe DU gleder deg til. Så ja, nå som jula egentlig er over (Ja her fyker nissene i garasjen 1.eller 2.nyttårsdag) kan me begynner å tenke på andre lysbetonte ting “der fremme”.

Eg var jo sååå trøtt i formiddag vettu pga lite søvn, så da klokka var 10.15 (det er det siste eg husker) så sovnet eg PANG under dyna inne i Amira sin seng! Eg sov som et stein helt til klokka var 14.45!! Jepp, det var kwilen sin det. Dette betyr at det garantert kommer til å bli en GOD kwell med MYE strikking, håper bare det er noe kjekt på TV også? Eller kanskje eg må sjekke ut Netflix kanskje….Noen tips til noe nytt som har kommet ut? En koselig “strikkserie” kanskje? Hva ser du på om dagen? TIPS meg gjerne 🙂

Etter hver blir det bare litt middagsresten fra i går på min mage, mulig eg strekker meg kun til grønnsakene! Magen min blir litt “sliten” av rødt kjøtt (lammelår) så det er begrenset hva eg spiser,
men litt julekaker ut over kwellen må nok påberegnes 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
AVSLAPPENDE OG FIN KWELL

 

 

 

 

Juleklem fra ei ivrig Vibbedille 🙂

1 kommentar
    1. Hei på deg!
      Gleder meg alltid til å lese bloggen din! Følger spent med på teppet ditt, lekre farger a gitt, det kommer til å bli Sååå flott! Du må oppdatere oss fortløpende. 🤗
      For første gang lot jeg meg irritere så til de grader over kommentarer som HAGLET inn på garn kjøpt på det store stygge internettet. Jeg er så lei!!! Men fikk brent av det værste kruttet, så nå tar jeg frem det pannebåndet som ligger halvferdig, og finner meg en Netflix serie. God strikkekveld til deg!

Siste innlegg