Ingen som spiser julekaker lenger…??

 

I årenes løp har eg prøvd det mest som finnes av poser og tipper, de fleste ligger i ei skuff her, fullstendig ubrukelige...Skulle ikkje tro f.eks at posen var designet for tippene, for det lekker, drypper og demonteres under bruk. De siste årene har eg brukt disse posene (Nå er de på tilbud!) og de store tippene til Wilton = Suksess!
I år har eg kjøpt meg en ny og mindre kombling (Den hvite plastikk dingsen i tuppen) slik at eg kan bruke de minste tippene også. Disse posene er store og du kan fylle den med både 1 og 2 porsjoner om du vil noe som gjør selve jobben enkel, det viktigste? Intet søl!

Siden eg nå måtte innom Jernia for å finne linker ramlet eg jo midt opp i Tilbud på Mummukopper!
40% for medlemmer! O`la la!

 

 

 

Har laget en god porsjon Vepsebol og i år gjorde eg en endring på oppskrifta! Eg brukte oppskrifta mi på Pikekyss, da ble det en kraftig marengs og den tåler litt mer og så er det bare å fylle på med 200 gr hakka mandler og 200 gr hakka kokesjokolade. Tok alt i sprøyteposen og så var det gjort på et blunk 🙂 I steden for å stå med 2 skjeer.

Ekstrems gode så pass på haha
Kcal Bombe XXL

 

 

 

Ble en del Beatles Stenger også, det er neste det samme som de andre kaller for Brune Pinner, Cola Pinner etc, men mine pensles med med egg og eg har på hakket mandler og perlesukker 🙂

 

Spørsmål:
“Hvem i alle dager skal spise alt det?”
-Ehee….Me?
“Å ja, spiser dokk så mye kaker!?? Her er det ingen som spiser julekaker lenger…!”

 

Eg føler, mulig eg er teit...men når noen ser hva eg baker, i steden for å skrive: “Wow, det der så godt ut” så kommer det altså; “Hvem i alle dager skal spise alt det?” 

Eg må nesten le, finnes det noen der ute som baker masse kaker og ikkje spiser det?? Hva gjør de da? Kaster det? Mater fuglene? Selvfølgelig blir kakene spist, nå spiser ikkje eg så mye da, men de fleste rundt meg elsker julekaker…Mulig eg er hårsår, men føler slike spørsmål/kommentarer er negativt ladet på en måte 🙂 Vet i allefall at der mye av disse kakene kommer blir det virkelig satt pris på og siden eg elsker
å bake småkaker er det en fin-fin kombinasjon ♥

 

 

 

Midt opp i bakinga i dag måtte eg suse bort på gartneriet…eg trodde jo at Ali hadde kjøpt et par brett der når eg sa han måtte….Hmm det var tydeligvis en 12-pk fra Rema han hadde kjøpt…

Mens eg likevel var ute i julepysjen svingte eg kjapt innom Mega, der visste eg noen fra Tananger skulle sitte
å selge diverse bøker om og fra Tananger…Så det i går og bestemte meg da at en slik bok måtte eg ha! Eg tar jo myyye bilder selv, men når man kan få de i en bok så slår eg til. En lekker Coffee Table Book 😀 Kjøpte et par extra som skal bli en perfekt julegave (Håper eg)

Men ok! Eg er i grunnen klar for Runde 3 på kjøkkenet i dag!
Greit å bare stå på mens gløden er der!

 

 

 

HA EN GOD KWELL

 

 

 

 

Juleklem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

7 kommentarer
    1. Jeg har og hørt den om at ingen spiser kaker, men også her spises kakene som bakes – eller kjøpes. Kjøpte en pakke smultringer her en dag. Den forsvant på to dager.
      Men hvis en ikke serverer kaker, eller legger de lett tilgjengelig ja da forsvinner de ikke.
      Her står kakefatet tilgjengelig hele jula, og må stadig fylles.
      Det hender og at vi har folk innom på besøk, og da er det kjekt å ha noe å servere til kaffen. Og ja, da forsvinner kakene da og.
      Jeg tror det der med at ingen spiser kaker bare er en unnskyldning for ikke å gidde å bake, eller et ønske om å fremstå som mye sunnere enn de er.

    2. Her bakes, men ikke så veldig mange slag. Idag bakte jeg Brune pinner for 3. gang, så 6 porsjoner i alt. Det var igjen en håndfull fra siste baking. Kransakake er det mange som får som ekstragave til jul, og Sarah Bernhard i langpanne hadde jeg planlagt til i morgen, helt til jeg kom på at mannen skal langsteke en svineribbe. Jeg liker å bake, men jeg baker ikke 7 slag😉

    3. eg elsker julekaker :=)da barna var små lagde jeg 9 sorter og alt var bort innen julen var over ,synes det er deilig å kose seg med julekaker gjennom adventstiden ,invitere venninner på kaffe og med barnebarn så går dei nok ,når folk sier att kakene ikke blir spist så er det helt fordi dei ikke setter dem frem ,jeg har besøkt folk som ikke har sett frem en eneste juulekake ,da blir dei jo ikke spist om dei kun skal ligge i boksen ,synes dine kaker ser lekre ut :=) du er dyktige

    4. Her forsvinner kakene fra boksene, så jeg kan bake flere runder 😉 jeg spiser ikke stort, men de jeg bor sammen med elsker småkaker.

    5. Tiden hvor det ble bakt mange slag i store mengder er over. Den eldre generasjonen er ikke lenger. Og med en som ikke bør spise store mengder er det greit å begrense mengde og utvalg. I år blir det bakt krumkaker og kokostopper. Og så kjøper jeg noen bokser som jeg gjemmer godt og tar frem sparsommelig. Selv skal jeg ikke ha noe med mel i.
      Forstår ikke hvorfor noen kan klare å slenge ut negative kommentarer i hytt og pine. Gleder meg over å se alt det gode du lager og vet også at du gleder mange med dem.
      Lurer på om folk er helt sannferdige når de sier de ikke spiser småkaker til jul, men ønsker å stå frem som “sunne” i matveien.
      Likte kakeristen din som hadde flere etasjer. Så plassbesparende.
      Klem fra Liv

    6. Jeg heier på deg og all energien din. Du er kjempesnill som baker så mye for å glede så mange. 👏👏👏🤗🧑‍🎄

    7. Jag tycker att det verkar som den som skrev att man inte äter kakor, är bara avundsjuk på dig som gör så många härliga kakor, jag skulle gärna besöka dig och få äta av alla din goda kakor,
      Önskar dig en fin fortsatt 2 advent och med ditt bakande
      Myrica

Siste innlegg