Juleglede Nr 2 – Nye muligheter i dag!

Reklame | Ambassadør for Sømsenteret

 

Som eg fortalte her tidligere så er eg jo nå ambassadør for Sømsenteret og eg benyttet jo sjansen med en gang vettu! De har jo garn Ho Ho Ho Da passer det fint at også de blir med å sprer litt Juleglede, ikkje sant? Så ja, gavene i dag har eg fått fra Sømsenteret og her er det litt av hvert og ALT er så deilig. Alle garntypene finner du igjen blant mine favoritter ♥ Akkurat som Forrige Søndag blir det også denne uka hele
3 stykker som får tilsendt litt Juleglede 🙂

Pakke Nr 1, den rett over her er 4 deilige Finullnøster ♥ Eg tror alle, eller i allefall veldig mange, elsker Finull!
Eg kan i allefall anbefale det på det varmeste, ja og det ER også godt og varmt! Det å strikke votter f.eks i Finull gir de beste vottene man kan få, ahaa Selbuvotter f.eks ♥ Utover det kan jo det meste strikkes i Finull! Eg har fått meg noe Deilig Nøster i de fresheste fargene og det skal bli et DEILIG teppe til sofakroken her i stua 🙂

 

 

 

Pakke Nr 2, den inneholder 4 deilige nøster med Flora! Med en magisk og deilig blanding av Ull og Alpakka kan du trylle frem de herligste plagg! Dette er sånn tynt og lekkert og det egner seg MEGET godt f.eks til store Lace sjal ♥ Eg må stadig minne meg selv på at NÅ er det snart på tide med enten et Flower Basket eller Triangle Shawl, Ååå det er et eventyr å strikke. Utover det er eg stadig innom tanke på en genser/jakke i dette garnet, ja eg vet det er tynt, men tenk deg den friheten du får i form av detaljert mønsterstrikk!?

 

 

 

Siste, men ikkje minst: Pakke Nr 3 🙂 Karisma er et deilig ullgarn som er veldig anvennelig! Du kan bruke det til alt og det er f.eks supert til gensere, kofter, jakker, barnehageklær mm. Eg elsker jo denne type ullgarn vettu, ja eg har både heklet/strikket tepper og kosedyr all mass i alle år 🙂 Garnet er Superwash og det er jo mange ganger en fordel, alt etter hva du strikker. Da er det bare å putte det i maskinen uten å være så veldig nervøs 🙂

Felles for alle disse 3 pakkene er at du ikkje kan strikke sokker i noe av garnet *humrer* Da må du nesten finne deg noe annet og bedre egnet garn, men ellers? Strikk hva du vil 🙂

 

Ok, da er me kommet dit at eg vil ha noe fra deg slik at du kan få muligheten til å få en av disse pakkene hjem
i postkassa! Først av alt: Det nytter ikkje å kommentere på Facebook, ei heller å bare skrive “Ja Takk”
enten her eller andre steder hvor innlegget er postet. Det er her inne på bloggen,
rett under her at du må skrive en kommentar 🙂

 

Skal me nå se, eg tenkte me kunne snakke litt om sang og musikk i dag! Hva er vel egentlig dagen, eller for den slags skyld livet, uten det?? Vel, ganske stille og rolig….Anyway! JULESANGER, hva syns me om de?? For å være heeelt ærlig, mulig eg tråkker innom diverse salater også nå, men eg syns det meste av norske julesanger er ganske trauste!!? Tror egentlig det kun er “På låven sitter nissen” og “Når nettene blir lange” eg virkelig kan synge av full hals! Ellers er eg FAAAKTISK mest glad i Amerikanse Julesanger, ja og ellers mange andre språk, men de norske? Vel, ja, de er jo ganske trauste!?? Ingen sang får Julevasken til å bli så gøy som “All I want for Christmas” av Mariah Carey!! Eller: Åååå pynte stua til Jul mens Wham ljooomer ut av høytaleren: “Last Christmas”!! Eg kan sikkert nevne mange utenlandske julesanger som kommer før de norske 🙂 Eg syns de sangene er mye GLADERE og det er sååå lett å synge med, ja eg blir rett og slett i skikkelig godt humør. Me har jo f.eks julesanger
som brukes i begravelser..Vel vel…

 

Det eg lurer på er:
Hvilken Julesang er DIN favoritt? Hvorfor?
Hvilken sang får deg til å synge for full hals mens du baker og vasker?

 

Akkurat som forrige uke plukker eg ut 3 stykker på Onsdag 11.desember 🙂

 

LYKKE TIL! 🙂

 

Nå er eg klar eg! Jepp, eg er klar til å svinge meg på kjøkkenet så får me se hvor mye som blir gjort i dag 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
HERLIG SØNDAG!

 

 

 

 

Go`klem fra ei GLAD Vibbedille 🙂

117 kommentarer
    1. Julestemninga får eg av siste melodi vi spelar på julekonserten 20.desember, Deilig er jorden. Når eg svingar vaskefilla, ja då blir det «all I want for Christmas…”

      Og er er einig med deg, finull er eit flott garn, min absolutte favoritt!

      Ha ein flott 2.søndag i advent, no blir det steiking av nordlandslefser her 🙂

      1. Den sangen som alltid gir meg julestemning er Jolevise med Odd Nordstoga. Siden Jul i Svingen ble sendt første gang har det vært min favoritt.

    2. Glade jul!!!! Er min favoritt!! Jeg er blitt svært glad i Karisma, men finull er jo også supert! Med såååå mange farger å velge i😊

    3. Hmhm… Det er jo mange fine julesanger. Men “do they know it’s Christmas”(band aid) treffer meg hver gang jeg hører den. Og den er like aktuell enda. Og det ser det nok ut til at den fortsetter å være lenge enda..

    4. Julekveldsvisa av Alf Prøysen er min favoritt. Synes den er så koselig og gir meg god julestemning.

    5. Mine favoritter er Jeg såg mamma kysse nissen, da syng eg med 🎅
      Nordnorsk juletida er nydelig fin❤ mange fine minner fra barndommen når en måtte lære dei utenatt, men har gått i glemmeboka 🙈🤣😂
      Er veldig glad i finull, lett og holdbart garn 🙂
      Ha en fin 2 advent

    6. Hei
      Jeg er uenig med deg, synes norske julesanger er aller finest. Vanskelig å finne en favoritt, for en passer til julevasken ,en til strikketøy ,en til julebaksten og en når jeg pynter juletreet.
      Men aller finest ernæring 1.klasse synger På låven sitter nissen med sin julegrøt, da blir jeg rørt
      Finull er favorittgarn , ny genser skal strikkes i jula
      God jul
      Mvh
      Lillian

    7. Eg liker; i wanne go home for christmas. Eg er nederlands og vil go til min familje. Denne singe eg heile desembermånad. I år bli det nederland, jippi! Eg liker julesanger til Odd Norstoga. For eksempel Du og jei og dumpape.

    8. Hei
      Jeg er uenig med deg, synes norske julesanger er aller finest. Vanskelig å finne en favoritt, for en passer til julevasken ,en til strikketøy ,en til julebaksten og en når jeg pynter juletreet.
      Men aller finest er når 1.klasse synger På låven sitter nissen med sin julegrøt av full hals , da blir jeg rørt
      Finull er favorittgarn , ny genser fra Kofteboken 3 skal strikkes i jula
      God jul
      Mvh
      Lillian

    9. Den fineste julesangen jeg vet er “Mary, did you know”. Jeg vet ikke helt hvorfor, men nydelig melodi og tekst. Av norske julesanger er “Det hev ei rose sprunge” en favoritt. Skal jeg ha musikk til husarbeid (jeg foretrekker faktisk å jobbe uten musikk, det er noen av oss og 😊) så blir det Chris Rea, “Driving home for Christmas”. Ha en fin adventstid 😊

    10. Nord-Norsk Julesalme er min absolutte favoritt, tett etterfulgt av Fairytale of New York, så kommer Julealbumet til Kurt Nilsen 🙂

      I oppveksten var det å høre Trælnes Mannskor synge Den Hellige Stad i kapellet det som sang jula inn. Det er et av mine beste barndomsminner om jul <3

    11. Jeg elsker Deilig er jorden, i alle varianter. Når jeg vasker eller pakker inn gaver så er det de gamle, kjente som spilles mest. Nordnorsk julesalme er også en stor favoritt….det samme med Julekveldsvise. Er egentlig ikke så begeistret for «nye» julesanger, men Julefantasi med Sandra Lyng var veldig fin. Mitt favorittgarn fremfor alle er Finull. Holder på med islender i tynn og lett variant i Finull nå. Skal bli julegave.

    12. Jeg har nok et litt anstrengt forhold til julesanger siden jeg ikke har noe forhold til julen som religiøs høytid. For meg gjelder Julekveld i Skogen *S* For meg handler den om alle mytene rundt hva jul er. Myten om at ‘alt skal være så fint i jula’ at alle skal ha det fint i jula, ellers ser vi dem ikke . . .

      For meg er jula en fin tid sammen med familie *S* Uten at jeg stresser spesielt for å få det ‘perfekte julebildet’ *S* Jeg baker krumkaker og sjokoladekake, det er min del av julefeiringen *S*

      Min eneste faste førjulstradisjon er å ‘krumme krumkaker’ til Kvelden før kvelden på lille julaften . . Ellers tar jeg alt etter dagsform . . .

      1. Mer like du og eg, føler heller ikkje på det religiøse rundt jul og sånn har det vært siden eg var ganske liten. Kanksje derfor eg liker de glade og lystige julesangene fra utlandet bedre 🙂 I dag er planen min å krumme krumkaker 🙂

      2. Hei! Liker både gamle og nye julesanger jeg. Mitt hjerte alltid vanker er favoritten blant de gamle, koret mitt synger en nydelig versjon av den. Og blant de mer moderne er Home for Christmas med norsk tekst aldeles nydelig! 😃

    13. Hei,
      synes norske julesanger er aller finest.Et av mine favorittgarn er Finull . Ønsker dere alle en fine søndag 🙂

    14. Den hellige time.
      Synes den var så fin når alle ungene på skolen sang den så den har blitt favoritten

    15. «O helga natt» med Jussi Bjørling er nydelig. Liker også godt «Home for Christmas» med Maria Mena. Har aldri strikket med finull, så det hadde vært topp å vinne det. Strikker nå votter i fritidsgarn, går heldigvis fort unna siden det er flere vottepar som skal under treet på julaften…

    16. Oj oj oj dette blir vanskelig!!!! Jeg er veldig glad i alle typer julemusikk, både norsk og “amerikansk”. En norsk favoritt er nok en mektig utgave av Deilig er jorden. Da senker julefreden seg og jeg blir varm inni meg. En annen er “Carol of the bells” med Pentatonix. Ikke så mye trøkk i den heller, men liker godt roen den skaper i sjela mi 🙂 Jeg har en spilleliste med julemusikk som er flere timer lang (på Spotify) og der finner du mye rart. Casting Crows sitt julealbum kan der være litt trøkk i. Så lenge jeg kan synge med så funker alt til bakst og vasking 😁 Ha ei super førjulstid😘

    17. Favoritt julesong er vanskeleg. Det kjem an på så mykje. Det lyser i stille grender er nok ein favoritt, Ellers er jo På låven sitter nissen og musevisa og flotte. Dei syng eg på facetime med barnebarn i Wales. Ellers er det jo fantastiske flotte pakkar du deler ut. Finull er nok ein favoritt men om eg får meir garn i hus(hytta) veit eg ikkje kvar eg skal gjera av det.

      1. I en natt, Bjørn Eidsvåg
        Fin melodi og tekst.

        Skulle være 4 år i romjul. Alf Prøysen

    18. Den finaste julesangen for meg er»Deilig er jorden». Då kjem julestemningen. Ellers likar eg dei fleste julesangene::»Little drummer boy» (usikker om det slik det skrives ?) er og ein favoritt….og eg syng med på dei fleste sangane 😜

      1. Jeg holder meget af danske julesalmer fx. “Glade jul dejlige jul” men også julesange/-melodier fx. “Driving Home for Christmas”.
        Hvorfor…….tjaaa synes bare jeg kommer i en rolig stemning.

    19. Jeg synes mest om de gamle norske julesangene/salmene, men alt til sin tid. Skal en ha høytid blir det de gamle. Skal en ha fest og moro blir det de moderne med fart i. Fairytale of New York, helst med The Pogues er et must. Den spilles helst i enerom.

    20. Den finaste, fine er O helga natt😊 Men elles brukar eg Spotify og deira ulike spelelister med julemusikk – alt etter kva situasjonen er. Fest, husvask, baking eller berre sitte å nyte ein kopp kaffi😊

    21. Siden jeg er (såkalt personlig) kristen er jeg veldig glad i de kristne julesangene. Vanskelig å velge en favoritt, men “Mor hjerte alltid vanker” ligger høyt opp på lista 😊

      Men jeg er generelt glad i musikk, så jeg liker veldig godt de mer moderne og/Eller amerikanske julesangene også. F.eks “I’ll be home for Christmas” sunget av Josh Groban eller Pentatonix.

      Hvis jeg vinner håper jeg på finulla, det er fabelaktig godt garn!

      Jeg har bursdag i dag, så i dag skal jeg kose eg med strikking og ordne litt til bursdagskaffe i ettermiddag.

      Ha en strålende søndag!

      1. Haha, jeg laga en ny sangtittel…Det skal selvfølgelig være “Mitt hjerte alltid…”

    22. Maria Mena,s Home for christmas er en julesang jeg liker å høre på. Spiller mye blandet julemusikk fra Spotify når jeg jobber i huset før jul.

    23. Morning,jeg synger Paa loven sitter nissen med sin julegrot,han er saa god han er saa sot,da gaar alt unna I en fei.Ha en alle tiders fin Jul,jeg elsker alle gotteriene du har laga.Hilsen MaryAnn.

    24. Rocking around the christmas tree med Mel & Kim får denve stive kroppen litt igang 😂 Er som deg mest glad i engelsk talende julesanger. Finull har jeg til nå ikke prøvd så det kunne blitt fine hjerteflette votter. Ha en fin advendtstid 🤶

      1. Fairytale of New York tror jeg er favoritten, eller White Christmas, It’s the most wonderful time of the year, eller It’s beginning to look a lot like Christmas. Ellers liker jeg også å høre på Stjernesludd på denne tida av året selv om det Ikke er en julesang. Samme hva som spilles om jeg baker eller vasker, så synger jeg nok med! 😂 Generelt glad i musikk og spiller gjerne julemusikk i disse dager. Bilen er julemusikksone i desember.

    25. Når jeg hører “I en natt” med Bjørn Eidsvåg, så kjenner jeg roen senke seg. Melodien er bare så nydelig! 😊

    26. Last christmas med Wham får frem julegleden hær i huset, liker denne særlig godt da det er litt futt i den.

    27. Må si at jeg elske all i want for Christmas er en utrolig flott sang🎅 eller så ønsker jeg deg og dine en flott 2 søndag i advent🎄❄

    28. Ååå de julesangene eg Må høre er med Dolly Parton og Kenny Rogers😍ellers er Deilig er jorden en nydelig julesalme pga av den ble spilt i mine foreldres begravelser. Litt sånn tårefylt mimring når jeg hører den❤️
      Du e nå ein reser på kjøkkenet, heldige di som får nyte godene 🌞🎅
      Ha ein flotte advent søndag, så krysser eg fingrene for flott gevinst🤞

    29. Do they know it s Christmas. Men her i distriktet hvor jeg bor har vi en trubadur som er flink. Han laget egen sang. Jul i åsa med trubadur Ingebretsen. Har et forhold til stedet han synger om, men likevel synes jeg den er fin. søkes opp på YouTube 🙂

    30. White Christmas med Bing Crosby er en favoritt. Kommer i julestemning med det samme jeg hører den. Finull er et nydelig garn og jeg har lenge hatt lyst til å prøve Flora. Ha en fin andre søndag i advent. 🎅🏻

    31. Faerytale of New York, er den absolutte favoritt julesangen min. Ingen over, ingen ved siden. Kan ikke forklare hvorfor, men slik er det bare.

    32. Uten tvil Nordnorsk julesalme av Trygve Hoff😍❤️ fremført av Maria Haukaas Mittet. Treffer midt i mitt nordnorske hjerte❤️ ❤️Finnmark❤️ Ha ei fortsatt fin førjulstid🎅

    33. I helga natt er min favoritt.
      Var på julekonsert med rein Alexander i Oslo konserthus,
      Jeg kjenner enda stemmen hans i magen. Ja og tårene hans og mine da han sang.
      Ellers er jo nordnorsk julesalme en sikker tåresang for meg. Jeg har ikke feira jul i nord på 30 år, så det kjennes dypt inni hjertet når den spilles.

    34. Last Christmas av Wham, mange gode minner til den😍 er også veldig glad i, nå har vi vaska gølvet.

    35. Å julekveldsvisa av Alf Prøysen da koser eg meg med kakebaking og drikk julegløgg med ved i ovn.
      Å så mange spennende garnpakker du deler ut og fin ull er en av favoritt og karisma til barnehageklær.
      Ønsker deg en fortsatt fin advent og kos deg.

    36. Nordnorsk julesalme er nydelig. Og når jeg baker står radioen på og jeg synger med alle de julesangene jeg hører der og som jeg kan teksten sånn halvveis til…..i alle fall første vers 🙂

    37. Julekvelds visa da er det jul😊
      Det beste med tia før jul er når jeg og barnebarna er ute på kvelden i skogen med småkaker til skogsnissene
      Vi går helt stille med lommelykt og legger ut kaker under steiner og gamle røtter
      De passer jo på alle dyra i skogen😊

    38. “The Greatest Gift of All” med Dolly Parton og Kenny Rogers er min julefavoritt 🎅 Vet ikke helt hvorfor, men så liker jeg de to generelt – selv synger jeg bare inni meg 😂
      Finull er ikke en favoritt, men Karisma har jeg brukt til både klær og puter. Flora er også deilig 😊
      Ha en fantastisk flott 2.advent, her kommer barn, svigerbarn og barnebarn for å spise julegrøt 🎅

    39. Hei,

      Jeg elsker: En Stjerne skinner i natt <3
      Hvorfor: Det har vært min favoritt å lenge jeg kan huske. Det er den vakreste av alle julesanger. Og den valgte jeg også i begravelsen til min pappa for 3 år siden!

    40. Likar godt Julekveldsvisa eg då.Har berre hyggelege minner om fellessang og god julestemning,mens vi baka julekaker:-)

      Ellers er eg og glad i Ei stjerne skinner inatt:-)Den gjer meg meir melankolsk

    41. Julekveldsvisa av Prøysen får meg alltid i julestemning og så er jeg glad i O helga natt blant annet.Ønsker deg en fin
      advents tid.

    42. Hei. Mange år siden eg slutta å synge, sjølsagt p.g.a. røyken. Har vært røykfri i 7-8 mnd. nå, men stemma kan ikkje brukast til sang. Men uansett, det er de norske julesangene som er favorittene. Ingen slår Sølvguttene, f.eks. Har vel med alderen min å gjør. Det meste med tradisjona blei vel sådd i oppveksten, fra 1943 og framover.
      Må fortelle: Er akkurat ferdig med langstrømpene som du har på deg på bloggbilde. Ørlite forskjell på fargene, men likt likevel. Takk for ideen.
      Hilsen Liv.

    43. Hei, Driving home for Christmas, med Chris Rea, gir meg alltid god følelsen. All l want for Christmas, er en sto favoritt. Den kom det året jeg traff min mann. Minner om stormforelskelsen, og savnet siden vi bodde i hvert vårt land. Jeg dro til han den 1.juledagen. Tror jeg sang på den hele den julemnd! 😄 Og når Sølvguttene synger Deilig er jorden, er det høytid, og endelig Jul! 😊💗💕

    44. Æ har to som æ like spesielt godt. Begge e fra Barnas Superjul, den første e Gavejaktnatt, den sang æ og ongan av full hals og hysja og alt som skulle til. Den andre e Vaskedilla. Den døpte ongan om til “mamma har fått strikkedilla” fordi æ strikka julegava og pynt i hele november og desember. To sanga som gir masse gode minna

    45. Deilig er jorden setter alltid stemningen! Ellers setter jeg gjerne på en spilleliste, og bryr meg ikke så veldig om hvilket språk det er. Men har vel en knapp på de norske.

    46. Hei!
      Nordnorsk julesalme er en favoritt og selvfølgelig Alf Prøysen. Har på P3 klem hvor de spiller masse julesanger. Synger, baker vasker og styrer litt etter formen og om barnebarna er på besøk.

    47. Det er mange koselige julesanger, men Stjernegutt med Bjarne & co (DDE) er super.
      Masse flott garn du gir bort. Ønsker deg og familien en fin adventstid!

    48. Little drummer boy er en favoritt og do they kno it¨s Christmas at all er mine favoritter <3 Uten de blir det ikke helt ordentlig jul i heimen <3

    49. Nordnorsk julesalme er min favoritt.Nydelig sunget av enten Maria Haukaas Mittet eller Christel Alsos. Fantastiske artister begge to. Ellers vil jeg nevne Lys imot mørketida,Kviskre ei bønn og Gjeterfolk i våre lier.
      Ja,vi har mange fine norske julesanger.Vel verdt å ta vare på.
      Ha en fin andre søndag i advent.

    50. Hei.
      Jeg har egentelig ikke noen favoritt men det må bli Prøysen med julekveldsvisa men det er så mange fine at det er vanskelig å bestemme seg. Bake det har jeg ikke begynt med ennå, men vi spiser ikke så mye kaker men noen faste må vi ha. Slik som kromkaker og kokosmakroner og delfia kake. Men peperkaker det kjøper jeg og jeg har kjøpt ei kransekake.
      Men nå sitter jeg og strikker på ei Nancyjakke og etter den skal jeg strikke ei Seterdalskofte for ei dame. Så må jeg begynne å tenke på ei jakke til meg selv vil ha noe som ikke henger på alle så jeg må vel komponere noe selv tenker jeg.
      Så får dere ha en fin 2 søndag i advent alle sammen. Jeg skal tenne to batteri lys og det har jeg pga kattene mine.
      Ha en fin søndag alle sammen.

    51. Må høre Deilig er jorden på julaften, da senker roen seg og eg får julestemning. Ellers liker eg veldig godt Vi tenner våre lykter. Du har så flotte premier som deles ut hver søndag. Ha en fortsatt fin førjulstid🤶🏻🎅🏻

    52. Jeg håper det er ok å ha to favoritter, de er i hvert fall Happy Xmas (war is over) med John Lennon og Christmas lights med Coldplay 🙂 De får meg bare i umiddelbar julestemning, og de kan så absolutt synges av full hals <3

    53. Liker godt en nyere sang av Trygve Skaug, “Julelyset”. Ellers hører jeg mye på ei spilleliste jeg har laget, bl. a. Coldply med “Christmas light”.

      Takk for en inspirerende blokk, både når det gjelder strikking og nå også julegodter! God advent!

    54. Sangen som gjør inntrykk for meg i julen er Deilig er jorden. Men og : do they know its Christmas med Band aid gjør også inntrykk. Mye fint garn idag i gaver. God advent videre 💜

    55. Det å skulle velge bare EN julesang, det er helt hakke umulig! Det er så mange fine, som virkelig får meg i julestemning.
      Chris Rea, med “Driving home for Christmas”, er en favoritt. En sang jeg kan kjenne meg litt igjen i. Fra bilturer, med forventning om å se igjen kjære. Samtidig som dette var den julesangen som ble mest spilt det året jeg og min kjære møttes <3
      Så er jeg veldig glad i Anita Skorgan med "I denne julenatt", den er så beroligende og fin. Setter skikkelig stemning og godfølelse i kroppen.
      Da ungene var mindre og vi kjørte bil før jul, hørte vi alltid på julesanger. Da er det en sang som dukker opp "I museland" <3 Unger som synger av full hals og glede i baksetet, DET er virkelig juleglede det <3
      Og "sist" må jeg trekke fram Maria Mena og "Home for Christmas" ene og alene for at det er en sang jeg virkelig gauler med på 😉 (Samt de du nevner, og MANGE fler..hehe)

    56. Jeg er veldig glad i norske julesanger. Har du f.eks. hørt på gruppen PUST? Vakkert! Og Trygve Skau har nydelige julesanger, for ikke å glemme Moddi sin tolkning av Nordnorsk julesalme, og ….. SÅ mye vakkert – og moro! Jeg har laget en egen spilliste på Spotify med bare (nesten) norske artister. Mangt og mye og både bake, synge og danse til der 🤶

    57. Å for et vanskelig spørsmål … hi hi hi.

      Det finnes så mange flotte julesanger, og jeg er nå litt Prøysen fan jeg da. Er vel litt miljøskada etter å ha jobbet over 20 år i barnehage og der har det gått i julekveldsvisa, musevisa og romjulsdrøm 🙂

      Hvis jeg skal komme i skikkelig julestemning så setter jeg på “vi tenner våre lykter når det mørkner” med Katzenjammer …kanskje litt nedpå men utrolig flott.

      Utrolig flott atl garnet du har fått også. Holder en knapp på Finull …

    58. Jeg kan egentlig bare en julesang jeg, og det er Julekveldsvisa av Alf Prøysen. Jeg synger ikke så mye mens jeg vasker, og julebaksten ble jeg ferdig med for mange år siden, men om den kommer på radio eller TV, så synger jeg gjerne med uansett hva jeg driver med, strikking eller bilkjøring, det går for det samme.😊🤶🏻

    59. Den finaste eg veit er O helga natt – men du kor mange som ligger rett bak 😉
      Førjulehilse frå Ho monika

    60. Favoritten er julegitaren, men til baking må sangene til Plutti puttipott være med

    61. Nordnorsk julesalme gir meg øyeblikk av hjemlengsel til mørketid og vinterlys 💙💙💙

    62. Har ingen julesangfavoritt, men liker veldig godt «Carolas jul». Det er fordi ei venninne og jeg hadde ei bakehelg før jul i mange år og da spilte vi den hele helga. En tradisjon som ikke er lenger, men håper vi kan få det til igjen bare barna hennes blir større.

    63. Min favoritt er nok “vil du være med så heng på” putti plutti pott for alle penga. Meeeeen den eg syng mest med til er nok på låven sitter nissen men det er ein yrkesskade etter noken år som barnehagelærar.
      Finull frå Rauma hadde vore ein draum å vinne då eg lenge har tenkt eg ville strikke selbuvottar og prøve ut Rauma garn – har hatt kjøpestopp då det er andre prosjekt før i køen; men hvis eg vann nettopp dette så er det jo ein god unnskyldning til å sette i gang

    64. Det er så mange fine julesanger. Min favoritt er Deilig er jorden. Når jeg hører den kjenner jeg julefreden senker seg. Når jeg baker og vasker til jul, synger jeg ofte nå har vi vasket gulvet av Prøysen. God advent 🎁🎅

    65. Tror Deilig er jorden er den aller finste julsangen 🌟Men når eg vasket og baker er de helst norske artiset som en hører på .God Jul 🌲🎅

    66. Min absolutte julesangfavoritt er Jul til nattsvart jord. Det kommer nok av at koret jeg synger i har den på julekonsertreportaret vårt hvert år. Vi har vårt eget arrangement på den – og den er kjempefin. Når jeg skal rydde til jul blir det mest Last Christmas og lignende. Finull er mitt absolutte favorittgarn og mine to hovedprosjektet strikkes i Finull.

    67. Nordnorsk julesalme og må synges av Moddy . Men æ e jo nordfra det veit du jo . Av slik som ikke e norsk må æ ha driving home for cristmas Chriss Rea . Da e æ bærga . Ha ei fortreffelig adventstid Vibbe

    68. Det må bli helga natt på norsk da, og så er det jo mange supre julesanger på engelsk å nynne med på. Rart, men de setter seg liksom fast i øret. Koselig. Jeg strikker mye med Finull. Spesielt kofter. Supert garn. Ønsker deg en fin førjulstid.
      Klemz

    69. O helliga natt gir julestemning, men den synger jeg ikke med på! Last Christmas er enklere å hive seg med på 😉

    70. Jeg har tre favoritter når det gjelder julesanger:

      1: Fairytale of New York med the Pogues og Kirsty MacColl
      2. Julekveldsvisa av Alf Prøysen
      3. Deilig er jorden (er vel litt diskutert om dette er en julesang eller ikke, vet den brukes hele året – ofte i begravelser

      Det er noe med disse julesangene, synes jeg. De gjør noe med stemningen. Men hvorfor skal det alltid være så mye “bjeller” i sangene….det synes jeg ofte blir litt too much. Stemningsfullt er det også med julesanger sunget av kor. Sølvguttene for eksempel. Da får jeg frysninger på ryggen 🙂

    71. Fairytale of New York er blitt en absolutt for meg. Har den som ringetone på tlf nå i desember. Og så må jeg ta med Julekveld i skogen med Rolf Just Nilsen. Mange sene kvelder har jeg stått på kjøkkenet og laget deig til julekaker, og når den kommer på radioen går det som en lek, og julestemningen kommer sigende.

    72. Hei 🤗
      Det er så mange fine å velge mellom, og det avhenger kojo av humør og stemning. Nordnorsk julesalme av Trygve Hoff, do they know its Christmas. Marys boychild med Boney M.. Men når jeg svinger vaskefilla eller baker, må jeg som den trønderen jeg er, innrømme at “vårres jul” med Hans Rotmo er fin. Gode tekster som får meg til å synge av full hals.
      Ha ei fin uke 🤗

    73. Jeg er veldig glad i Deilig er den himmel blå og Det ltser i stille grender. Vet ikke helt hvorfor, men det er noe som gjør noe med meg når jeg hører disse.
      Driving home for Christmas er herlig å jobbe etter.
      Det er så mange nydelige julesanger!!

    74. En sang som får meg i riktig god julestemning er en sang der min mann har skrevet teksten og en kompis har laget melodien. Sangen heter “Jul på Skoga”. Den sangen synges hvert år på julekonserten 22.desember på kapellet her på Trautskogen. I år er det 14. gangen😊

    75. Oi, dette synes jeg er vanskelig! Har blitt veldig glad i julesangene som hører til jul på månetoppen og jul i blåfjell……det var de første norske julesangene jeg ble kjent med da vi flyttet hit i 2007.
      Ehm…..vaske hus er det verste jeg vet….da går det mest på top 40, musikk med litt trykk for å bli fort ferdig. Da kan jeg krøller meg opp i favoritt hjørnet mitt med julemusikk og strikketøy.🤶🏻🤶🏻🤶🏻🤶🏻

    76. Nordnorsk julesalme er en av favorittene . Den formidler vår nordnorske ånd. Ellers synger jeg med på alle julesanger.

    77. Ah julesanger, sukk 😌
      Jeg er veldig glad i Nordnorsk julesalme og Mitt hjerte alltid vanker (lurer på om ikke det også er en salme?)
      I dag har jeg hatt bakedag slik som du, det ble Sjakkruter og Kolakaker (hvor i all verden kommer navnet Beatles-kaker fra mon tro?)
      Bakte også vannbakkels, men de teller ikke siden de ble mislykkede og jeg må bake nye 🙈
      Jeg har en egen spilleliste med julesanger som begynner å bli noen år nå. Når jeg hører “ny” julemusikk som jeg liker så legger jeg den til, slik at lista stadig vokser 🙂
      Beste vaskelåt: “I’ll be Home with Bells on” med Dolly Parton og Kenny Rogers 😄
      Når Carola synger “Jeg er så glad hver julekveld”… det er så vakkert!
      Flora-garn hadde vært midt i blinken, har lyst til å strikke et Leaf sjal 😊

    78. For meg er det jul når jeg hører «O helga natt» med Jussi Bjørling.
      Jeg har mange andre favoritter slik som Julekveld i skogen og Nordnorsk julesalme.
      Og vasking og baking går som en lek med Driving home for Christmas og Feliz Navidad, da synger jeg gjerne med.

    79. Si det ja, her spillers det mye julemusikk både norsk og engelsk- Kurt Nilsen har mange fine versjoner sv norske julesanger, og så spiller jeg Elvis sin julemusikk- for den er litt anderledes og corny på ett vis🎄 Studenten i Oslo er blitt reser på selbuvotter og bruker finull- det hadde vært en nydelig gave til henne❤️💗💗🤶🏻

    80. All I Want for Christmas Is You med Mariah Carey gjør meg glad og i skikkelig julestemning;)

    81. Jeg synes Julekveld i skogen er en koselig julesang.Når vi vokste opp var den sangen høydepunkte på lillejulaften,når den kom på radio.
      Nå har jeg en kassett med den sangen som jeg spiller,får å komme i den rette julestemningen ettersom det er sjelden å høre den på radioen nå🙂
      Men den sangen jeg synger med for full hals er nok Når en stjerne skinner i natt🙂
      Ønsker deg ei trivlig adventstid🙂

    82. Hei 😉
      Nok en gang – flotte gaver du gir bort 🥰
      Har strikket mye i Flora – både sjal, skjerf, votter og kofter – en mykt og utrolig drygt garn ☺️
      Karisma er, som du sier, et anvendelig og robust garn som kan brukes til det meste 😉
      Rauma finull har jeg dessverre ikke hatt gleden av å prøve enda 😌
      Når det komner til julesanger, er min desiderte favoritt «O Holy Night» – stemningsfull og vakker ❤️
      Ellers liker jeg nok best de engelske gladsangene 🤭 En norsk favoritt er nok «En skulle vøri 4 år i romjul» av Alf Prøysen – den er bare så koselig 🥰
      Ha en fin ny uke, og kos deg med ukens juleforberedelser 🤶🏻🎁❤️

    83. Sjelden jeg synger julesanger selv, men Julekveldsvisa (tror jeg den heter) av Alf Prøysen gir meg skikkelig julestemning 🙂

    84. Hei🤗 min fineste julesang er Nord -norsk julesalme av Trygve Hoff. 🎄❄️🎄Da føler jeg julefreden senke seg over hjemmet. Trivelig adventstid til deg…. 🎄🕯🎄

    85. Den aller vakreste julesangen for meg er O helga natt. Med Jussie Bjőling.
      Takk for en en fin blogg. Ønsker deg en riktig God Jul.🤗 🌺🎄

    86. Hei.
      Når Nordnorsk julevise av Brynjar Hoff strømmer ut sv høyttaleren går juleforberedelsene unna og julestemninga er på topp. Den er en av mine favoritter. Kanskje fordi jeg kommer fra Nord-Norge selv? (Men bor i Trøndelag !!)

    87. vi tenner våre lykter et så fin😍da synget jeg av full hals😆

    88. Driving Home for Christmas er den som gir meg mest julestemning, men All I Want for Christmas er den jeg synger høyest til 🙂
      God jul til deg og dine!

    89. Når jeg hører Deilig er jorden blir spilt, er det jul. Den har vært favoritten siden jeg spilte i korps. Det er mange flotte julesanger som skikkelig svinger, men Hei hå, Nå er det jul igjen! gir meg arbeidslyst.

      Mitt neste strikkeprosjekt blir Wiola’s genser Hulda i Finull. Har ikke strikket med dette garnet før, så gleder meg. Ha en Riktig God Jul!

    90. De vakreste julesangene er deilig er jorden og nordnorsk julesalme. Når jeg vasker og baker er favorittene driving home for Christmas og Christmas light. Ha en riktig fin adventstid.

    91. O helga natt gir meg gode følelser. Det samme gjelder Deilig er jorden. På skolens juletrefest ble kvelden avsluttet med denne, og “alle” synger med, selv sliter jeg litt med “klump i halsen” når denne synges.
      Jeg har 1 juleplate, og den er med DDE og Frelsesarmeen, den hører jeg på i bilen . Musikk er som flere har kommentert, til ulik bruk. Noen ganger trenger man noe å lytte til, andre ganger noe å synge med så godt man kan🎶
      God adventstid til deg 🎄🤶

    92. “Do they know it’s christmas” og “All I want for christmas”
      Da man kjenner teksten kan man ikke lade være med at synge med 🙂

    93. Julekveldsvisa, romjulsdrøm, Glade jul – vanskelig å velge. Når jeg hører den om mamma som kysset nissen sitter den og ei stund 😂

    94. En stjerne skinner i natt, synes jeg er nydelig og kommer i god julesteming når jeg hører den. Ellers elsker jeg å høre Oslo Gospel choir synge julesanger.

    95. Det må være White Christmas med Bing Crosby, for det var den pappa satt på på lille julaften når vi pyntet treet🎄

    96. Vanskelig å velge, men Deilig er jorden kommer veldig høyt opp. Jeg liker de gode gamle norske sangene best, da synger jeg med for full hals. Og gjerne alle versene.

    97. Eg tenker at dei «trauste» likar eg å lytte til når eg er i ro. Strikkar eller pakkar inn gaver osv
      Julenatt syns eg er nydelig
      Er også veldig glad i Deilig er jorden
      Men lyttar også stadig meir til den som heiter
      Himlen i min famn
      Når eg lyttar til teksten, tenker eg at stadig fleire barn, opplever krig og grusomheiter, som INGEN skal oppleve
      Den ropar etter noke av advent/jula sitt innhald;
      Medmenneskelighet, det å SJÅ dei rundt oss. Både nær oss, i vårt land, og våge å løfte blikket og ta inn verkelegheita. Både kor heldige vi er her i vårt eige land, og at mange har det grusomt! Og dei mange består av enkelt-individ 👍👍
      Skal eg vaske, må det være humør, rytme og glede ❤️❤️
      Amerika/USA er gode på slike songar 😊😊😊👏👏

Siste innlegg