Kongevegen – Jæren

 

Noe av det flotteste med Jæren er lyset og den høy himmelen! Ganske magisk! I dag startet me ved Obrestad Fyr. (Kongevegen) Forrige tur gikk fra Obrestad Fyr til Orreelva, ergo har me gått mellom Obrestad og Hå gml.Prestegård. Me startet høyt opp og kjente litt på suget da me gikk over den første gjerdeklyveren og “balanserte” på eggen bort til stien ned skråningen. Litt spenning må til. Hvis du følger årets sesong av 71 grader nord kjendis så var det her de startet når de møttes her i vest, på Obrestad fyr 🙂 Det var gøy å se!
Tror jo ikkje de fikk nyte alt det flotte slik som me kunne.

 

 

 


Obrestad Fyr

 

 

 

 

Denne gikk jo rett over “gata”, så den heldigvis! Stor og flott!

 

 

 

 

Å nei, eg danser ikkje
Eg bare skravler og forteller!

 

 

 

 

Laaangt der borte startet me, du må nesten zooooome inn, rett og slett.

 

 

 

 

Traff mange dyr i dag også, både sauer og kuer – Trodde jo de snart skulle hjem til fjøset? Noen steder kunne me strøket kuene over ryggen om me ville, meeen, me later som me ikkje ser de så da trenger me heller ikkje ta på de *ler* Det er jo store dyr, men jærkuene er tydeligvis veldig bedagelig og rolig. De gidder nesten ikkje se på oss en gang. Men altså…S Ø R P E! Jepp, det var det MYE av på denne ellers så lettgåtte turen, og den sørpa var
i allefall ikkje 100% sørpe, trooor me kan være enige om 50/50 sørpe og kukaker! Jadda, gikk bra ei stund, men på slutten hadde me ikkje så mye valg, me tråkket til anklene i sørpe og møkk...Ved hjemkost gikk skoene i dusjen før meg…Jaggu godt me er vanntettet fra topp til tå! Svarer seg virkelig!

 

 

 

 

Endestasjonen i dag var Varhaug gml.Kirkegård, og det må eg si: Det er den flotteste gravplassen eg har sett, noen gang! Sååå fint og veldig velstelt – Hele området, men også hver enkel grav.
Mye fine blomster og helt striglet.

 

 

 

 

Det må vel være den minste kirka?? Så søt!

 

 

 

 

Til vår store overraskelse var det åpent,
det var jo søndag så det skulle vel egentlig bare mangle!

 

 

 

 

Pittelite! 12 stk kan sittet tett i tett + 1 prest og evn et brudepar! TENK å giftet seg her!?? TENK på de fantastiske bildene som kan tas her ute!?? Ååå eg ser det for meg.

 

 

 

 

Neste tur på Tungenes-Ogna strekke starter her på denne mini kirkegården og så skal me gå nesten 1 mil sørover til Kvassheim 🙂 Gleder meg! Nå har me kun 2 turen á ca 1 mil sørover og det lille krumspringet
her i Tananger før me kan si; Fullført!

 

 

 

 

Eg har mye på hjertet, tegner og forteller videre…

 

 

 

 

Altså en vellykket søndag og nydelig tur! Anbefaler virkelig Jæren på det varmeste om du har lyst på storslått og luftig natur ♥ MAGISK! For oss er det å kjøre ca 45 min hver vei for å komme hit,
vil tro siste strekket tar ca 1 t å kjøre til og fra.

I morgen blir det hviledag og eg skal til optikeren, tirsdag blir det ny topptur med søs før eg skal til legen på onsdag, tur igjen med turistforening på torsdag så får eg se hva neste helg har å by på 🙂
Nå blir det Hobbyrommet resten av kwellen!

 

 

 

NYT DEN!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

4 kommentarer
    1. Flotte bilder, nydelig på Jæren. Stilige turklær du har, og ikke minst, som er flittig i bruk 👏👏👏😊

      1. Takk Takk 🙂 Fikk ny jakke av ungene til bursdagen og buksa måtte eg ha ny så den kjøpte eg nettopp 🙂 Godt å ha gode klær man verken fryser eller blir våt i 😀

Siste innlegg