~ MATKØ ~

 

Etter noen uker med mating kjenner eg nesten igjen fuglene som kommer til oss hver eneste dag, ja det er nesten som de er blitt tamme! Kom ganske så nært på denne Stæren (eller kanskje det er en Trost?) den bare så på meg og beveget seg ikkje. Mulig den vet eg er matmor haha

 

 

 

 

Til tider eg matkøen veldig lang…det kakles og slåss litt, men det er kun 1 i blomsterkrukka av gangen! Der har eg lagt et håndklede og fylt på med mat opp på: Havregryne, kokos og rosiner. Når den i krukka er ferdig og nesten mann skal spise blir det en del knuffing, men alt i alt ser det ut for at alle får seg en matbit til slutt.

Det lot seg ikkje gjøre å gå ut å ta bilde når så mange sto i kø…(Derfor et dårlig gjennomvindubilde)

 

 

 

…men disse 3 lot seg ikkje affisere, de er nok “kjentfolk” *ler* Utrolig fasinerene å sitte og følge med. Min store drøm er jo å få Dompap i matfatet, men det innebærer nok at eg må flytte og det skjer ikkje,
men men eg kan godt nøye meg med en…

 

 

 

…Hakkespett! Den tok seg virkelig godt tilrette og spiste både vel og lenge 🙂 Det var en Hakkespett Milo kom hjem med for en del år siden, Hakkespetten var jo ca halvparten av Milo (Milo var ung på tidspunktet) Han dro den inn i stua og slapp den!! Herregud for et KAOS!! Etter en kamp på liv og død satt me igjen med masse blodspor i taket…Det endte med at Ali måtte ta seg av fuglen som ikkje kunne berges….Det var sååå trist! Det mest tragiske eg har opplevd når det gjelder Milo og fangst var nok dette…

 

 

 

 

…dette var faktisk ganske så trist, uansett hvor stolt Milo var....han fikk litt kjeft da,
men tviler på at han skjønte hvorfor….en fangst er en fangst.…sukk

 

 

 

 

Uansett, inge tvil om at det er vinter….Kaldt og flott!

 

 

 

 

Hele fjorden er “røyk”lakt 🙂

 

Planer for dagen er å starte innspurten på kjøkkenet, men eg trenger ei kakerist!! Å jo da, har kjøpt flere, men alle har blitt mishandlet! Eg har kjøpt med tanke på å bare å de på benken når kaker skal avkjøles….vel, etter hvert har de havnet inn i ovnen….nå er de lite innbydene for å si det sånn…Siden eg likevel må ut å kjøpe egg vurderer eg å svippe en tur på Ikea etter ny kakerist, den eg har funnet tror eg ikkje kan gå i ovnen(?)

Er sliten i dag, gårsdag tok på, men går resten etter planen skal dette gå greit – Sånn sett fortjener eg en tur på Ikea! Litt senere i dag skal eg trekke 2 som får gave i posten – Fortsatt tid å slenge seg på 🙂

 

 

LAG DEG EN GOD DAG

 

 

 

Juleklem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. Det er ikke bare muligens fuglen tror du er matmor, den vet det. Og setter stor pris på det. Snø og kulde er tøft for de fuglene som tilbringer vinteren her hjemme. De trenger fett for å tåle kulden.. Så fortsett med matingen. Du har reddet mange småfugler gjennom vinteren. Og som du opplever, foringen gir også sjanse til å ta en nærmere titt på på fuglene, som stort sett bare skimtes i det fjerne

      Et lite tips… når du er på butikken, ta en tur innom brødskjære maskinen. Ta med hjem alle brødskalkene.. ikke loff, men grovbrød. Det er viktig at brødet ikke er muggent, mugg er gift for fugler.

      Så enda et tips… er ornitolog fortalte meg at julenek, tar seg best ut på julekort. En liten sverm småfugler ribber neket for korn i løpet av få minutter.

      Ellers så elsker småfuglene julekaker 😉

      1. Eg har pleid å sette opp nek, men syns alltid det er lite fugl i det, dessuten kom frosta meg i forkjøpet i år og det er ikkje sjans å få stokken ned i krokkene hvor eg pleide sette det. Eg får fortsette med korn, frø, kokos, frukt og brød 🙂 De spiser tomt hver dag så det går unna

    2. Cacas sin i treetasjers får de ikke inn i ovnen, eg er super fornøyd med min🤩

Siste innlegg