Si meg en ting…

 

De så kalte “JordbærTomatene” eg plantet i vår er altså Physalis som eg syns er helt pyton! Det har til når vært helt uforståelig for meg at noen kan nyte disse?? Å ja, me har kjøpt de flere ganger (for leeenge siden!) fordi de så spennende ut, men de var akkurat like vonde hver gang! Satt tilbake med en ubeskrivelig besk smak i munnen. Har heller aldri skjønt at et lokalt bakeri kan bruke de som pynt på ei nydelig sjokoladekake?

Da eg kjøpte frøposen i vår var det fordi eg KUN leste “JordbærTomater”, den kompoen er jo som musikk i ørene. Når plantene begynte å blomstre ble eg ganske så skuffet når eg Googlet selve blomstene og det sto PHYSALIS på skjermen…Sukk…Men så imponerte selve plantene meg, hekkan de ble jo DIGRE, ja som “små” trær og blomstene var jo faktisk nydelige, men dog veldig giftige i følge Google. Vel vel, eg hadde jo uansett ingen planer om å spise de. Amira kunne informere om at hun syns de var kjempegode! Ok, da fikk jo disse 3 trærene som vokste seg stor i stua likevel en mening: Amira skulle få ei skål med “bær”.
Det ble noen ganske spennende planter….

 

 

 

 

Alle de 3 “trærene” er nå S M E K K F U L L E av slike søte “kinalykter” ♥ Ja eg er faktisk ganske betatt! Eg måtte ta inn de 2 minste trærene for hvis ikkje hadde stormen ødelagt de helt i kwell! Det største, som faktisk er for stort å “bare ta inn” sperret eg inne i et hjørnet på terrassen med stoler! De siste dagene har ferdige “Kinalykter” fløyet rundt ute på terrassen så nå har eg faktisk ei skål full, og det er uante mengder som
altså ikkje er helt modne (tørket?) ennå.

 

 

 

 

Eg stålsatte meg, ja for eg måtte jo selvfølgelig smake når eg har “laget” de selv, bet den i meg og tygget, lukket øynene og vrøste meg….MEN! Hekkan, de var jo ikkje beske et sekund en gang, de smakte bare helt
N Y D E L I G!?? WHAT!?? Tuller ikkje en gang, de var utrolig søte og sååå herlige.
Eg kommer garantert til å spise opp den skåla som står på bordet ♥

Så ja…“Si meg”: Om de som de selger på butikken er sprøytet med noe gift eller noe?? Eller er det bare fordi eg har “dyrket” de frem med masse kjærlighet og glede? *Humrer* Skal jo garantert plante de igjen neste år. Fordelen nå er at eg VET hvor digre de kan bli så større potter skal i hus til da 🙂

Jepp, disse kan eg virkelig anbefale for de var en gledelig overraskelse 😀

 

 

 

 

Så til den neste: C H I L I ! Det er første gang eg har fått “frukt” på Chiliplantene og det er ganske store mengder også, men….Et stort MEN! Selve plantene ser jo ganske så pjusk ut…? Vet ikkje om det er været eller det at det kanskje er litt kaldt på natta? De har stått ute i allefall den siste måneden ca uten at eg har berget de inn.

Alle Chiliene er ennå grønne, de skal jo egentlig blir røde. Nå er eg redd for at de skal “ta kwellen” siden plantene er pjusk? Hvis eg plukker de nå, vil de da blir røde om eg f.eks legger de i en vinduskarm, eller vil de bare tørke? Hadde jo planer om tørke de, men da som røde...Er de f.eks sterke som grønne? Eller blir det som en paprika? Hva er det beste å gjøre?

Eg kjøpte noen røde Chili for ca 1 mnd siden og laget noe som ble ei veldig digg Chili Olje
Med de eg har på plantene mine er planen altså å tørke og ha som flak og krydder.

Ok, det var det eg lurte på i GrønnsakVerden.

 

 

 

 

I morgen er planen å teste ut hvordan det blir å pensle gips på denne her! Nå har den ligget snart 2 døgn med rompa i været for å tørke så eg krysser fingrene! Veldig fornøyd med “skulpturen” så langt 🙂 I kwell har eg fått perlet noen armbånd til, og nye ideér popper stadig opp 😀

Selv om det blåser stikker og strå ute er det ganske varmt! Nå midt på natta er det 21 grader, aner eg ei tropenatt eller? Kan fort blir for varmt å sove da ja, men men gleder meg til å fortsette inne på Hobbyrommet i morgen. Ali har meldt seg til kjøkkenstjeneste så det betyr at eg bare kan kose meg med mitt 😀

 

 

NATTINATTI OG SOVE GODT!
(Eller, kanskje det er God Morgen?)

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. Her er det i alle fall morgen 🙂 God morgen. Den skulpturen blir sikkert kjempefin 🙂 Gleder meg til å se. Spennende med kinalykter og sterke grønnsaker. Jeg synes det høres moro ut, selv om jeg ikke har så mye som en tørket orkide en gang her i huset nå 😮 Liker å høre om andres likevel 🙂

    2. God formiddag 🙂

      Så mye spennende du har på gang altså. Og de der jordbærtomatene, physalisen altså, fikk jeg også lyst å dyrke frem. Kanskje jeg skal så til neste vår, for dette inspirerte 🙂 Jeg er ikke heller så gira på akkurat de bærene fra butikken, men de er jo dekorative. Og så tenker jeg som så, at når man kjøper import jordbær, så er jo ikke de så søte som de norske som har fått godgjort seg i lange lyse sommerdøgn. Så det er kanskje derfor physalisen din var søt og god, fordi den er dyrket i Norge under norske sommerforhold? Spennende i alle fall.
      Chili, tror den grønne chilien er mindre sterk enn den røde. Så lurer på om det ikke er litt som med paprikaen ja.
      Jeg satt ute på terrassen til ganske sent i går kveld, og hørte på Morten Abel sin konsert i Melsheia under Blink festivalen. Lyden bar ganske godt hit til mitt hjem. Det var skikkelig koselig. Liker sånne gode temperaturer ♥
      Ha en herlig god lørdag på Hobbyrommet ♥♥♥

Siste innlegg