Sunn mat er enkelt

 

Det er i allefall det eg syns nå, for et år siden syns eg det var veldig vanskelig å finne på noe å lage…Underveis så lærer man seg jo hva som er bra og ikke, og ikke minst hva som er godt 🙂 Sunn mat er ikke på noen måte billig, eller...Mat generelt er søren meg ikke billig…! Mat er dyrt! I det minst så koster det en del mer nå enn før…For min del måtte eg ta et valg. Me er 3 voksne her hjemme og bestemmer absolutt selv hva man ønsker å spise, mye blir handlet inn pga inngrodde vaner…Som f.eks å stashe chipsposen og annet snacks/snop i skapet…ALT det kuttet eg ut fra den ene dagen til det andre og erstattet dette med sunne matvarer eg ville ha. Det gikk ganske lenge før noen reagerte på at det ikke var chips i skapet lenger…altså var det heller ikke ofte det ble spist med andre ord. Det kan svare seg å handle på Gårdsutsalg – me har flere av de med masse gode grønnsaker. Det er heller ikkje billig, stemmer det, men det er billigERE enn matbutikkene 🙂 Selv syns eg også at mye av grønnsakene på gårdsutsalg er finere og freshere.

Eg gjorde jo noen “drastiske” valg i februar i fjor, eg kuttet ut mel og sukker + poteter og ris. Det er ytterst sjeldent at eg f.eks erstatter pasta med glutenfri pasta….Eg har ikke cøliaki, men magen og kroppen fungerer mye bedre uten gluten. Lavt stoffskifte har også godt av at man kutter ut mel og sukker. Dette har gått overraskende fint, noen ganger er det selvfølgelig enklere når man kan kjenne at det gjør godt!

Uansett, nå var det ikke dette eg skulle skravle om, alle finner sin egen vei om man vil gjøre en endring
i matvei/livsstil. Ville bare tipse om et veldig smaksrikt, mettene og knallgod måltid:

Eg startet med å steke en boks med Kikerter (Bildet over)

 

 

 

 

Når eg lager mat er en av disse 2 eg bruker 🙂

 

 

 

 

Eg stekte søtpotet i litt tjukke skiver. 200 gr i ca 30-40 min, til de er myke i midten. Snu de halvvei si stekingen. Penslet med olje og hadde salt/pepper på før eg satte de i ovnen. Eg har kuttet ut vanlig potet pga stivelsen, eller er det ikke sunnere å spise søtpotet, eg vet det, men akk det smaker såååå mye bedre 🙂

 

 

 

 

Dæsjet litt mager Creme Fraishe på søtpoteten….

 

 

 

 

…hadde over finhakket salat. Velg den du liker best, eg bruker nesten utelukkende hjertesalat.

 

 

 

 

 

Fyller på med mer grønnsaker eg liker; Vårlø, rødløk, rød paprika, agurk og selvfølgelig litt sukkererter.

 

 

 

 

 

Topper det med sprøstekt Kalkunbacon….Jammy…

 

 

 

 

Avslutter med en godt dryss med kikerter og piccolo tomater….

 

 

 

 

 

JAMMY! Nå skal eg kose meg med “House”….

 

 

 

 

 

METT!
Nå blir det strikking utover kwellen! Må komme meg tidlig i seng for eg skal opp og tidlig ut i morgen 🙂
Det er meldt skikkelig herlig vær og fjellet venter!

 

 

 

 

HA EN FLOTT KWELL

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg