Trigger Warning!

 

 

En ting som eg vet kan trigge er å snakke om kropp og kosthold, litt rart i grunnen siden me alle har våre issues rundt akkurat dette – Stort eller lite. Bortsett fra noen skavanker har eg i grunnen lite problem ellers (Som er verdt å klage over). Etter hvert har eg innsett at hva vekten sier er ikke det viktigste. Formen og helsa ER viktigere. Men, det er jo klart, er man veldig overvektig kan man jo selvfølgelig får følgeproblem/sykdommer av dette. Eg tok av ganske mye i fjor, 17 kg – Nå etter nyttår la eg på meg ca 5, ikke spør hvordan for eg skjønner det ikke selv…Men, regnestykket vil jo si at eg har spist mer kcal enn hva eg forbrenner – Sånn sett er det enkelt, uansett hvor sunt eg har spist og spiser, samme hvor mye turer eg går og hvor hardt eg går – Spiser man mer enn man brenner, ja så vil man legge på seg. Dessverre er det så enkelt.

Etter samtaler med diverse personer som har greie på dette har eg kommet frem til hvorfor: I fjor var eg jo en god del tyngre, og når eg ser tilbake så brant eg jo pga dette selvfølgelig mer når eg gikk tur. For å brenne tilsvarende nå må eg gå “hardere” turer, eg må jobbe mye mer nå for å komme opp i puls tilsvarende i fjor. Dette er jo logisk, så en løsning er jo å gå topptur hver dag, det vet eg skjer ikkje…! Derfor, endelig, har eg fått tak i en vektvest!! “Alle” er jo utsolgt, men på Finn fikk eg i dag tak i en! Den kan eg fylle opp til 20 kg om eg vil, men eg tenker i første omgang så holder det med max 10 🙂 Skal teste!
Da er planen å få fart på forbrenningen!

Ang kostholdet så har eg ligget på ca 2000 kcal til nå, noen dager er nok det litt mye i forhold til hva eg brenner (Eg går jo ikke tur hver dag) Det at eg har lavt stoffskiftet gjør det heller ikkje enklere – Eg skylder ikke på LF, men det kan være en brems. En måte å “lure” kroppen på når man har LS er å kutte ut mel og sukker, derfor har eg sluttet med dette (1,5 år uten nå!) Spiser sjeldent glutenfritt for det har som regel veldig høyt kcal nivåer og siden eg ikke har glutenallergi er det heller ikke nødvendig. Man “trenger” jo ikke mel, tenker eg, og man trenger i allefall ikke sukker! Selv om du har LS er det ikke der med sagt at det funker å kutte ut mel og sukker, men er du heldig kan det hjelpe med å gå ned i vekt, eg var heldig.

Da eg i 2019 merket at overgangsalderen var på gang merket eg også av mageomfanget og vekta økte…
Den øvre delen av magen ble tjukkere…noe eg både ser og hører andre også har “problemer” med…Hormonene gjør absolutt noen med kroppen i denne perioden og magefett er som me alle vet ikke bra for noen…Hvis eg kan klare å få bort den delen av magen kommer eg ikke til å bry meg om hva vekta viser. Nå er min mage i den regionen ganske herpet pga flere store åpne operasjoner, men min tanke er at den kan bli bedre! Ikke sant? Hadde man bare kunne peke hvor man vil ha bort fett hehe Sit-ups vil jo heller ikkje funke om man ikke får ned fett%. Et annet viktig punkt om man ønsker å gå ned i vekt er å spise proteinrik mat, det gjøre eg hver dag, men nå skal eg altså telle kcal ei lita stund. Skal teste 1 ukes tid å se hvilken effekt det har, har i 2 dager nå være på kcal-underskudd + at etter en tur skal eg vente 4-6 timer før eg spiser slik at kroppen kan ta god nytte av etterbrenningen fra turen 🙂

 

 

 

 

Det største problemet eg opplever er søtsug om kvelden…! Var hos Amira her en dag og hun sto å disket opp med flere lekre desserter….! OMG!! Eg fikk seff smake og var solgt med en gang! Alt hun laget var helt uten sukker, noe eg ikke kunne fatte! I dag handlet eg hjem diverse diverse som eg skal teste! Først ut i dag var denne moussen, uten sukker! Eg laget også en krem av mager vanilje Kesam u/sukker og Philadelphia light. Mikset dette med håndmikseren slik at den ble litt fluffy. I skålen har eg da altså mousse, litt krem, litt mandler og pekannøtter og noen blåbær. Det var mektig, søtt og godt – Klarte fint å dempe suget kan du si. Totalt inneholder skålen øverst på bildet 153 kcal. 100 gr av denne moussen inneholder 119 kcal mot den vanlige som inneholder 455 kcal, stor forskjell, men hadde eg ikke visste så hadde eg ikke kommet på at den var uten sukker! Ikke tull en gang 🙂 Den ferdig moussen har eg i en tett boks i kjøleskapet og eg hadde 50 gr av den
i skåla + 20 gr krem. Kremen inneholder 100 gr Kesam og 50 gr ost –> Pisk. Du trenger slettes ikkje mer for å kose deg 🙂 Dette var en aldri så liten (stor?) åpenbaring for meg for dette trengte eg!! Har mer enn nok igjen av begge deler til å kunne kose meg en gang eller 2 til i løpet av helgen. Har også lage sukkerfri jordbærgele, denne inneholder omtrent ingen kcal…8 kcal pr 100 gr og posen veier 14 gr….Sant vel!

Eg vet at me er mange over 50 som gjerne “sliter” med det samme som meg? Eg vet om flere som virkelig prøve å kvitte seg med noen kg, da spesielt rundt magen…Det ER vanskelig og frustrerende, men nå fikk du kanskje et godt og søtt tips fra meg som kan lette litt på trykket når suger kommer ramlende i hodet! Sant vel?

I morgen er det meldt VARMT her og full sol hele dagen! Min plan er å pakke sekk og niste, komme meg ut
å gå. Finne meg et fint sted å spise noe godt mens eg nyte sol og sjøluft 🙂

 

 

 

NYT KWELLEN

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

1 kommentar

    1. Et lite tips. Lag gele av fun light og gelantinplater. Da kan du variere smaken også

Siste innlegg