Klare sjøl!

Fra Amira kunne snakke og gå, og det gjorde hun tidlig, var det en kjent gjenganger: “Klare sjøl, mamma!” Ikkje rart hun ble fort veslevoksen, og hun klarte også det meste selv…stort sett. Adam har mye av Amira, ikkje bare utseende (Selv om han er blond med blå øyne, Amira hadde svarte øyne ganske lenge før de ble grønn, men hun hadde også helt mørkt hår) men også vigør og hvordan han er.

 

Turen gikk i formiddag ut på landet, og der var i grunnen Adam klar for en sovetur med en gang. Det var veldig skiftende vær i dag…Fra sol og styrtregn, med raske skift! Hadde med regntrekket til vogna,
men det var jo letter sagt enn gjort:

 


Det var neste så eg hørte han si: “Klare sjøl, mormor” mens han vinte av fryd etter at han fant ut at han kunne dra hele trekket inn i vogna! Så ut som det smakte godt også. Til slutt måtte eg bare gi opp og la han dra det inn til seg, mens det meste annet ble vått! *ler* For en fyr!

 


Har er virkelig en herlig fyr, mye personlighet her ja! Etter å ha tilbrakt en god del timer med han begynner eg
å kjenne hintene og trekkene på hva han vil og ikkje. Lett å leke med, ikkje minst løyen! Han kan ikkje krype ennå, tviler på han kommer til å gjøre det haha Han har funnet ut at han kan rulle. Kommer seg frem på den måten også 🙂 Nei da, i morgen er han 7 mnd og da tenker eg farten går fremover og ikkje sidelengs 😉 En måned eller 2 til er min plan å stare med bæremeis, eg må jo også trene litt på det, så flate turer på tunet og rundt Stemmen må til før eg tar han med på andre turer – Håper det blir noen i sommer ja 🙂 Nå har jo også DNT Åpnet Turbohytta, og da begynte eg med ett å fable om hyttetur. Det får bli når han selv kan bære liten sekk med pysj, tannkost og bamse – Da kan me dra på hyttetur 🙂 Siden det er en hytte for barn er eg avhengig av å ha han med meg om den skal oppleves, søs har også barnebarn
Da kan det jo bli en koselig tur ♥

 

 

Blir ikkje de lengste turene når han sover ca 40 min hver gang, men noen ganger er det sånn 🙂
Kjekkere å gå våkne turer når været også er bedre enn i dag 🙂 Eg er straks klar her på Hobbyrommet:
6 nye pingviner står her å venter både på maling og lakk! I morgen er planen min å styre i vei her på Hobbyrommet og laget opp litt mat til uka 🙂

 

 

 

HA EN FIN KVELD

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Ingen badetemperatur ennå…

Fikk i allefall bekreftet at det ikkje er noe badetemp ennå…Ja, hvis noen lurte på det! Hadde egentlig ikkje tenkt meg på tur i dag, planen var å “jobbe” på Hobbyrommet. Ute haglet og stormet det om en annen, så sånn sett fristet det ikkje….men så får eg det bare for meg og kler meg skikkelig godt med ull og Goretex + høye gamasjer: Ut på stranda var tanken! Det blir gøy…Ja ja, så mener noen at eg er gal da, det får så være...

 

 


Suste bort til Solastranden, og der var det både skikkelig vind (kuling) og masse hagel…Siden turen i seg selv er kort (5 km om man går frem/tilbake) bestemte eg meg for å ta på meg 10 kg extra i form av en vektvest…Hvorfor ikkje liksom? 😉

 

 


Veldig greit med støydemping og god musikk i ørene i et sånt vær, selv om noen bedyrer at lydene på tur er noe av det beste...DA har man kanskje ikkje opplevd storm langs vestlandskysten på denne måten…Snakk om å bli øredøvende lammet i lillehjernen og døv på ørene…For å nevne noe!

 

 


Selv om eg hadde hele stranda for meg selv var eg likevel ikkje alene; 2 vågale surfere koset seg skikkelig! Eller, vet ikkje om det heter å surfe? De brukte sånn brett som ligger over vannet, som de svever.
Du kan se det bedre på denne filmen 🙂

 

 


Sånn egentlig ville eg helst gått bort den veien og opp på oversiden av klippene,
men fant ut at bølgene kunne gjøre at det ikke gikk å gå her – Usikker!

 

 

 

Det var ikkje så mye strand i dag, derav gamasjene! Er 3-4 utløp langs stranda også, i dag bare “vadet” eg rett over. Man kan gå opp til veien for å passere ellers er det små broer som man må gå opp fra stranden for
å komme over….Eg bare gikk rett over! Er noe fasinerende med det også…!

 

 

 

En frisk og god tur som gjorde godt! Er straks klar for middag og det blir en ny suppe i kveld: Kyllingsuppe m/byggryn 🙂 I morgen går turen ut på landet og ut på tur med Adam 🙂 Frem til i dag var det meldt sol der ute, plutselig er det meldt regn….Vel vel, det får gå det også 🙂

 

 

 

HA EN FIN KVELD

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Kvessen?

 

Med tanke på været som herjer ute var en Spicy Søtpotetsuppe akkurat det eg trengte til middag nå i kveld! Som sidegarnityre har eg en pakke med sprøstekt kyllingbacon. Smakte himmelsk godt! Kokosmelk og chili passer fortreffelig sammen! Da vet du hva du kan lage til middag i morgen, skikkelig kosemat til en forblåst fredag. På lørdag kan eg foreslå digge hamburgere eller et par fortreffelig Pizza – Valgets kvaler dette her!

 

 

Sitter her med 3 nystekte julepingviner som trener et par øyne hver og et par strøk med lakk,
og så blir det nok en tidlig kveld på Moi!

 

 

 

NATTINATTI

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

“Dette blir veldig heftig…”

 

“Dette blir veldig heftig, også for vestlendinger. Selv de som er vant til værbitte forhold vil merke at dette er sterkt avvikende fra normalen. Meteorologen advarer om at været kan bli tøft, selv for vestlendinger. Han er særlig urolig for hvordan Østlandet vil tåle det kommende uværet” – Meteorolog TV2

 

Veel..me var 27 hardbarka vestlendinger som la ut på tur i dag, godt kledde hele gjengen og humøret på topp! Det verste regnet var ikkje helt kommet i gang, så ingen grunn til å klage. Turleder Jan ledet oss like godt litt opp i høyden + på kryss og tvers i skogen (Lite vind inni der) Ble en frisk og god tur...

 

 

 


…var innom i en hage også idag! Dette verneverdige huset står altså i denne hagen, nå husker eg ikkje navn etc + når eg legger bildet inn på søk får eg opp Tasta Bygdelag (og der inne kan man lese seg halv ihjel før man kanskje finner noe…) Huset er visst nok fra slutten 1700 tallet – Slett ikkje verst!

 

 

 


Om denne gjengen er verneverdig vites ikkje, men me snakker om årene 1960-70
Fiiine årsmodeller det!

 

 

 

 

Selv om det blåste litt villmann var me ute å gikk i over halvannen time 🙂 Akkurat nå blåser det 27-33 m/s fra sør, dvs det står rett inn i fronten hos oss! Å ja, det bråker. Vinden løyer i morgen, på lørdag er det enda bedre for da kommer også solen ute på landet så eg tenker eg skal ut der å gå tur 🙂

 

 

 

HA EN FIN KVELD

 

 

 

 

 

Klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Hamburger


Snart 3 år siden eg spiste brød sist, og glutefri variant av hamburgerbrød syns eg ingenting om, da er det bedre å finne på noe helt annet – Etter min mening! I kveld var det på tide å teste litt…

 

 

 

Eg skar 4 “ringer” av en søtpotet, penslet de lett med Odelia, pepper og salt. Grillet de på varmluft, 200 gr i 30 min. Tok de ut og la de på en rist mens eg stekte burgere. Knadde 200 gr karbonadedeig sammen med pepper. Delt i 2, kladda til 2 gode burgere som eg stekte god, la på litt cheddarost i sluttfasen.

 

 

Danderte så 2 skiver med søtpotet på tallerken, la på 1 ss med mager cottagecheese på hver først, så burger, sennep/ketchup, løk og tomat + noen ringer jalapeños. Avsluttet med nok en skive søtpotet. Hadde i tillegg grillet noen små mini poteter som fungerte som “chips”. Hadde masse hjertesalat on the side! Ahaa dette smakte himmelsk godt. Alle de 583 kcal ble spist opp og eg var mer enn tilfreds! 🙂

 

 

 

NYT!

 

 

 

 

Klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Det gjelder å ha trua!

 

Aha…NICE! Eg både våknet av, og sto opp til stiv kuling + masse regn i dag…Derfor ble det en rolig morgen og formiddag. Hadde nemligen sjekket været, som eg optimistisk valgt å stole på, derfor ventet eg til ca kl 13 før eg gjorde meg klar for tur! YES! Omtrent på slaget kom hu Nelly (Altså solen!) Da var det bare å komme seg ut! Hele 8 gr var det visst også, men eg kan love at DET var det ikkje nede på svaberget hvor Nordsjøen braste inn med store bølger! Var bare å ta opp hettene og kneppe igjen ja!

 

 

 

Her tok eg 2 min og spiste et par dadler før eg snudde etter 5 km, gikk litt tilbake før eg endret og tok en annen retur – Er noe med å gå en runde og ikkje bare frem/tilbake 🙂

 

 

 

Caps er tingen om det er fare for regn, og det var det selv om sola var innom en stund.
God musikk er også veldig greit når kulingen uler og suser!

 

 

 

Godt fornøyd med denne, ble eg god dusj etter på før det ble en sen lunsj. Nå har eg rigget klar middagen min som blir litt senere; 2 hamburgere i dag! Det blir nice! En ny vri vel å merke, men eg er sikker på at det blir very good! Har noen pingviner som skal få litt oppmeksomhet mens eg ser videre på GOT
(4.gang eg ser den serien nå!)

 

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

 

Klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Absolutt de kuleste! -Gratis Oppskrift

Designet av Hanna Leväniemi/ Strikket av Patsy55

 

Skal ikkje så mye til før eg er i fyr og flamme…Over et par sokker!! Jepp! Oppskriften er printet, et sveipeblikk over garnhyllene og eg har SETT at de perfekte fargene ligger der….og eg trenger virkelig et par nye,
spreke sokker! Våren = Spreke farger! Hva venter du på??

 

 

Designet av Hanna Leväniemi

 

Dette er ikke en 100% sokkeoppskrift, den tar utgangspunkt i at du faktisk kan strikke sokker. De fleste bruker et sted mellom 56 – 63/72 m, oppskriften beskriver selve mønsteret pinne for pinne. Husk at på disse sokkene kan effekten endres ut i fra fargevalget også – Eg vil gå for kontraster! Det er tynt sokkegarn og pinner som gjelder på disse, men du kan selvfølgelig også teste det ut på tjukkere garn, bare tilpass masketallet 🙂

 

BROKEN SEED STITCH SOCKS
Bilene over
Din størrelse
Gratis oppskrift

 

 

 

 

STRIKK, NYT & KOS

 

 

 

 

Klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Det fødes en…

 

…en tulling…ehe…pingvin hver dag! For de som husker Spøkelseskladden, så minner jo disse 3 om den. Etter at detaljene er på plass blir det pingviner som er klar for jul! Når det gjelder å lage slike figurer er det smart å starte tidlig, hvis ikkje går eg lei! Må rullere på hva eg styrer med og så blir det som det blir til slutt. Dessuten kommer jo garantert tiden min nå fremover til å bli brukt mer ute; Bedre og bedre vær=flere turer!
I dag er det kuling og regn, men det skal bli bedre utover dagen 🙂 Gleder meg skikkelig til en slik tur igjen!

 

 

 

Deilig middag i går kveld! Stekte kyllingfilet med paprika og sukkerterter, hadde på forhånd kokt byggryn som eg blandet inn. Pepper og salt + tørket chili 🙂 NICE! Hverdagen blir eller hva eg skal har eg ikkje helt planlagt ennå, men snart er det på tiden med havregrøt! Tenk at det skulle bli min vane,
eg som egentlig ikkje har spist frokost på maaange år!

 

 

 

LAG DEG EN FIN DAG

 

 

 

 

Klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Det ble en gledens dag gitt!

I dag hadde eg egentlig ingen spikra planer, ja bortsett fra å kjøre på posten å hente en pakke, en ny turbukse – Så nå har eg 2 stk 🙂 Var litt sånn giddalaus, så eg satt epå en maksin med klær sånn at det i allefall så ut som eg gjorde noe…Tørket støv av skrivebordet og bare begynte på en ny figur til samlingen…Men kjenner at eg heller må finne frem strikketøyet igjen, straks ferdig med bolen på jakka nå 🙂 Godt fornøyd etter å ha prøvde den på!

 

Har faktisk fått spørsmål om eg selger disse…Hmm…Tenker på saken. Før eller senere legger eg de ut for salg, men for øyeblikket er planen at de blir med på messe senere i år selv om eg egentlig kun har planlagt julefigurer til da. Får se….Hva dette er aner eg ikkje! Kun figurer etter eget hodet og aldri godt å vite hva som rører seg der! *ler*

 

En ting eg har funnet ut er at disse Alkotip er unnværlige i Fimosammenheng! Det blir alltid støv på figurene mens man lager de, selv om eg vasker meg 100 Granger underveis. Det siste eg gjør før eg setter den i ovnen er å “vaske” over den med 2-3 slik kluter – Støvet forsvinner på 0 komma fix!

Å ja, det ER en gledens dag!! Satt akkurat å snakket om at eg var nervøs for årets skattemelding siden eg fikk en baksmell som svei i fjor…Min egen feil da, noe eg burde ha sjekket som eg ikkje helt skjønte før det var for sent…Vel vel, betalt og spist i fjor! I år gikk det min vei og en fin sum sklir snart inn på “Turkontoen” 🙂 *Lykke*

 

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Paparazzi på Topptur


Noe mer avslappet positur i år, litt mer styr i fjor hehe Tur gikk inn til Alsvik Natursenter hvor turen starter. Det er en god runde hvor me går opp til Jøstolen, ned et stykke for så å gå opp til Skrussfjellet og over, ned på andre siden. Får litt sånn høyfjellsføles akkurat på de høyeste punktene, men et litt luftig svev ut til Jøstolen om man velger, som undertegnede, å gå langs kanten å filme…!

 

 


Veldig fin å gå her nede for å komme seg rundt på andre siden, opp og ned i kupert terreng og litt skog,
ned til vannet osv. Jøstolen over!

 

 


Der borte er Skrussfjell som ble topp nr 2

 

 


Eg husket turen fra i fjor, da var det sommer i april og alt var tørt, men eg husket også bakkene! Derfor tok eg på lave sko for det er lettere å gå bratt med de-syns eg. Greit med gamasjer, hvis ikkje er hele buksa sørpe! Ikkje sååå mye vått i dag, men eg tråkket gjennom sørpa noen ganger 🙂

 

 


Som du ser har eg paparazzi i hælene i dag *flirer*

 

 


Toppen av Jøstolen 🙂 Alltid fin utsikt på toppene. Sola var ikkje like mye til stede som YR lovet, men så har me også sluttet å TRO på YR hehe Men supert turvær!

 

 


Foruten kortermet ulltrøye var det 0 ull. Eller truse, BH og sokker er også ull, men det er det hele sommeren også! Ellers en fleecehoodie (Å JA, eg har kapitulert og lært at fleece er greit som et mellomplagg) når man ikkje trenger ull….Sommervindtett over 🙂

 

 


Når sola først kommer helt gjennom er det BRÅSTOPP på stien, klart den må nytes! 🙂

 

 


Trooo hvor mange turer eg må gå med denne genseren før eg får GRATIS abbo av Telia…??
Faktisk en Haglöfs, så helt “dårlig” er det ikkje MoHaaa

 

 


Måtte faktisk ned med glidelåsene i dag, det ble så pass varm skjønner du!

 

 


Kan på ingen måte klage på dagens tur, eller for den slags skyld turfølge 🙂 Alltid like kjekt 🙂
Nå er eg straks klar for deilig middag!

 

 

 

HA EN FIN KVELD

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok