Å ja..det er alltid mange spørsmål, om hvordan. Sannheten er jo som alle sier: Det er ingen easy fix, det er ikkje enkelt, heller ikkje “gratis” og man må gjøre HELE jobben selv uansett hvilken måte man gjør det på.
Å nei, eg har ingen mirakelkur, å nei eg har ikkje brukt noen form for sprøyter eller annen form for medisin selv om det er noe flere faktisk tror…!? Hva du må gjøre for å oppnå det du ønsker er jo opp til deg selv, eg har prøvd diverse varianter innen matveien og kommet frem til noe som tilfredstilles meg, min mage og mitt energinivå – Dette har gitt meg resultatene eg ønsket over tid – Altså: Overhodet ingen easy fix, så hvis du ikke har dårlig tid kan også dette være noe for deg 🙂 Som eg alltid sier: Ha tålmodighet! Husk at vekta kan sving opp til 2-3 kg i døgnet, bruk derfor heller målbåndet om vekta står stille lenge, eller hopper litt opp og ned. Vei deg evn kun 1 gang i mnd. Være inneforstått med at man feiler, eller egentlig kan man ikkje gjøre feil…Det er ikkje feil å spise en chips en lørdag + en plate sjokolade, det er bare menneskelig….Feilen er om du fortsette med dette, returnerer du tilbake til de gode/smarte valgene igjen etter på hadde du deg bare en koselig aften f.eks – Ikkje noe mer enn det 🙂 Det er ikkje valget du gjør en lørdagskveld som øker vekta de, det er når du gir opp og lar alt bare skli ut...
Eg har kommet frem til at det som funker for meg på nåværende tidspunkt er å spise smart, i mitt tilfellet betyr det mye mat som gir mindre kcal – Altså: Volum på tallerken. Eg har ingenting i mot å være sulten, men eg vil bli mett når eg har spist og eg har et ønske om være mett lenge…Hvis ikkje popper søtsuget opp og me har jo alle vært der at man raner både skuffer og skap på kveldstid…Da har du spist for lite av det kroppen trenger. Magien (om du vil) ligger i Fiber, fiber og fiber – Dette får du f.eks fra havre/bygg (Som eg velger) og fra bær (som eg spiser mye av). Ellers er det viktig med proteiner, det er slettes ikkje bare muskelbunter som trenger det. Det er faktisk et must for oss voksne damer. Får musklene våre nok protein vil musklene igjen generere energi som f.eks kan være behjelpelig med å få bort litt av det farlige fettet som har en tendens til å legge seg på magen! Ikkje sant! + jo eldre man blir jo viktigere er det å bevare musklene. Derfor er det også bra å trene litt styrke, dette kan du enkelt gjøre med strikk hjemme. Selv får de største muskelgruppene mine god bank på fjellturer 😉 Ut på tur er absolutt å anbefale! Gjør godt for det meste!
Karbohydrater trenger man selvfølgelig også! Den kjappe varianter bruker eg gjerne på lange turer, ellers går det for det meste i langsomme karbohydrater som holder energi på det jevne, og ikkje bare kjapt opp og ned. Havre og naturelle nøtter er gode på det!
Eg starter hver dag med havregrøt, sjeldent et unntak. Min porsjon inneholder ca 500 kcal. Eg blender 50 gr havregryn som eg koker opp med 220 gr lettmelk og litt kardemomme. For å få noe mer proteiner blander eg inn 100 gr mager cottage cheese i skålen. På toppen har eg 100 gr jordbær og ca 10 gr 70% mørk sjokolade.
I glasset har litt eplejuice med 10 gr linfrøolje.
Nå har eg i lang tid hatt dilla på denne kjøleskapgrøten: 50 gr blendet havregryn, 8 gr kakao, 100 gr YT sjokolademelk og 200 gr YT vaniljeyoghurt. Har i en skål og den står i kjøleskapet til neste dag. Topper grøten med 100 gr mager cottagecheese, 100 gr jordbær og 100 gr blåbær når eg skal spise den.
Dette blir ca 550 kcal.
Spiser frokost rundt kl 9 som regel og lunsj ca kl 14. På en vanlig dag uten tur er eg ikkje sulten mellom disse måltidene. Går eg en vanlig tur så spiser eg som regel en banan, tyngre tur blir det noe mer mat mellom, men da forbrenner eg også en del kcal på tur. Om man velger å ikkje fylle skikkelig på etter en tung tur er du garantert på søtsugkjøret senere på dagen…Kroppen trenger påfyll selv om tankene gjerne tenker “Nå går eg ned i vekt”. DERFOR tar en livsstilendring og vektnedgang tid om man ønsker en varig endring og ikkje havne inn i Yo-Yo effekten…Alle KAN klare å være sulten og stå i mot 8-10 uker som gjerne en slankekur varer….men man kan ikkje leve sånn, det kan man være enig i...
Til middag spiser eg alltid 200 gr kylling, karbonadedeig eller laks – Dette er hovedproteinkilden min og det er den som dekker den største mettheten for meg. Eg har valgt å spise middag mellom kl 18 og 20 fordi for meg så hjelper dette på suuuuget som kan dukke opp på kveldstid. Etter at eg regulerte tiden på middag har eg sjeldent noen sug…og det er en lettelse! Tilbehøret til middagen varierer eg på, men det er som regel alltid mye rotgrønnsaker eg griller i ovnen. Noen ganger smelter eg f.eks 10 gr honning i stekepanna sammen med chili og har over grønnsakene. Ellers krydrer eg grønnsakene med litt salt, pepper og kajennepepper – Eg liker det litt sterkt! Her til laksen over bruker eg en dæsj med Gresk yoghurt i steden for rømme 😉 HVIS eg trenger olje til grillingen bruker eg utelukkende Otelia, og max 10-20 gr, kommer an på mengde grønnsaker.
Min middag pleier ligge på mellom 550 – 650 kcal. Dette gir meg ca 1700 kcal pr dag. Et lavere underskudd noen dager, andre dager litt over, men på det jevne går det ca i 0. Eg er for så vidt fornøyd med vekta, men har fortsatt litt fett som kan forsvinne…det kommer ikkje til å bli savnet hehe
Som eg har påpekt før bør man ikkje gå ALL IN fra dag 1! Alle endringer man ønsker å gjør bør skje gradvis for å unngå at det blir for mye og man klarer det ikkje. Vitsen med en livsstilendring er jo at det skal vare, ergo bør det endres til noe du faktisk kan leve med og være fornøyd med, uten å sulte deg! Her eg er i dag tok meg 3 år. Eg begynte gradvis å endre små ting i hverdagen, mye prøving og feiling, nå først føler eg det “sitter” perfekt for meg. Eg lå lenge i ca 500 kcalunderskudd og det var absolutt da flest kg forsvant,
nå går eg ca ut i 0 hva gjelder kcal, men kroppen minsker fortsatt. Det er fordi eg har økt proteinmengden
og har et høyere aktivitetsnivå enn tidligere. Dvs at musklene har økt som hjelper meg med å få bort de siste kg med fett som eg ønsker å kvitte meg med…Målbåndet forteller meg at det nytter!
Har du f.eks lavtstoffskifte og “hørt” at det er vanskelig å gå ned i vekt? Kanskje overgangsalderen hemmer
i tillegg? Eg var der! Begynte å lese litt på temaet og flere steder sto det at for noen kunne det hjelpe å kutte ut gluten og sukker – Eg kuttet ut begge deler tvert, og for meg var det som “noe” løsnet i kroppen! Nå er det 3.året for meg uten begge deler og eg savner det ikkje. Bare et tips! Ut over det ligger det mye god mat som eg spiser HER INNE, lek med mat og finne frem til smaker du liker 🙂
LYKKE TIL
Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok










































