Løsningen på søtsug og “matstøy”?

 

Å ja..det er alltid mange spørsmål, om hvordan. Sannheten er jo som alle sier: Det er ingen easy fix, det er ikkje enkelt, heller ikkje “gratis” og man må gjøre HELE jobben selv uansett hvilken måte man gjør det på.
Å nei, eg har ingen mirakelkur, å nei eg har ikkje brukt noen form for sprøyter eller annen form for medisin selv om det er noe flere faktisk tror…!? Hva du må gjøre for å oppnå det du ønsker er jo opp til deg selv, eg har prøvd diverse varianter innen matveien og kommet frem til noe som tilfredstilles meg, min mage og mitt energinivå – Dette har gitt meg resultatene eg ønsket over tid – Altså: Overhodet ingen easy fix, så hvis du ikke har dårlig tid kan også dette være noe for deg 🙂 Som eg alltid sier: Ha tålmodighet! Husk at vekta kan sving opp til 2-3 kg i døgnet, bruk derfor heller målbåndet om vekta står stille lenge, eller hopper litt opp og ned. Vei deg evn kun 1 gang i mnd. Være inneforstått med at man feiler, eller egentlig kan man ikkje gjøre feil…Det er ikkje feil å spise en chips en lørdag + en plate sjokolade, det er bare menneskelig….Feilen er om du fortsette med dette, returnerer du tilbake til de gode/smarte valgene igjen etter på hadde du deg bare en koselig aften f.eks – Ikkje noe mer enn det 🙂 Det er ikkje valget du gjør en lørdagskveld som øker vekta de, det er når du gir opp og lar alt bare skli ut...

Eg har kommet frem til at det som funker for meg på nåværende tidspunkt er å spise smart, i mitt tilfellet betyr det mye mat som gir mindre kcal – Altså: Volum på tallerken. Eg har ingenting i mot å være sulten, men eg vil bli mett når eg har spist og eg har et ønske om være mett lenge…Hvis ikkje popper søtsuget opp og me har jo alle vært der at man raner både skuffer og skap på kveldstid…Da har du spist for lite av det kroppen trenger. Magien (om du vil) ligger i Fiber, fiber og fiber – Dette får du f.eks fra havre/bygg (Som eg velger) og fra bær (som eg spiser mye av). Ellers er det viktig med proteiner, det er slettes ikkje bare muskelbunter som trenger det. Det er faktisk et must for oss voksne damer. Får musklene våre nok protein vil musklene igjen generere energi som f.eks kan være behjelpelig med å få bort litt av det farlige fettet som har en tendens til å legge seg på magen! Ikkje sant! + jo eldre man blir jo viktigere er det å bevare musklene. Derfor er det også bra å trene litt styrke, dette kan du enkelt gjøre med strikk hjemme. Selv får de største muskelgruppene mine god bank på fjellturer 😉 Ut på tur er absolutt å anbefale! Gjør godt for det meste!

Karbohydrater trenger man selvfølgelig også! Den kjappe varianter bruker eg gjerne på lange turer, ellers går det for det meste i langsomme karbohydrater som holder energi på det jevne, og ikkje bare kjapt opp og ned. Havre og naturelle nøtter er gode på det!

 

 

 

 

Eg starter hver dag med havregrøt, sjeldent et unntak. Min porsjon inneholder ca 500 kcal. Eg blender 50 gr havregryn som eg koker opp med 220 gr lettmelk og litt kardemomme. For å få noe mer proteiner blander eg inn 100 gr mager cottage cheese i skålen. På toppen har eg 100 gr jordbær og ca 10 gr 70% mørk sjokolade.
I glasset har litt eplejuice med 10 gr linfrøolje.

 

 

 

Nå har eg i lang tid hatt dilla på denne kjøleskapgrøten: 50 gr blendet havregryn, 8 gr kakao, 100 gr YT sjokolademelk og 200 gr YT vaniljeyoghurt. Har i en skål og den står i kjøleskapet til neste dag. Topper grøten med 100 gr mager cottagecheese, 100 gr jordbær og 100 gr blåbær når eg skal spise den.
Dette blir ca 550 kcal.

Spiser frokost rundt kl 9 som regel og lunsj ca kl 14. På en vanlig dag uten tur er eg ikkje sulten mellom disse måltidene. Går eg en vanlig tur så spiser eg som regel en banan, tyngre tur blir det noe mer mat mellom, men da forbrenner eg også en del kcal på tur. Om man velger å ikkje fylle skikkelig på etter en tung tur er du garantert på søtsugkjøret senere på dagen…Kroppen trenger påfyll selv om tankene gjerne tenker “Nå går eg ned i vekt”. DERFOR tar en livsstilendring og vektnedgang tid om man ønsker en varig endring og ikkje havne inn i Yo-Yo effekten…Alle KAN klare å være sulten og stå i mot 8-10 uker som gjerne en slankekur varer….men man kan ikkje leve sånn, det kan man være enig i...

 

 

 

Til middag spiser eg alltid 200 gr kylling, karbonadedeig eller laks – Dette er hovedproteinkilden min og det er den som dekker den største mettheten for meg. Eg har valgt å spise middag mellom kl 18 og 20 fordi for meg så hjelper dette på suuuuget som kan dukke opp på kveldstid. Etter at eg regulerte tiden på middag har eg sjeldent noen sug…og det er en lettelse! Tilbehøret til middagen varierer eg på, men det er som regel alltid mye rotgrønnsaker eg griller i ovnen. Noen ganger smelter eg f.eks 10 gr honning i stekepanna sammen med chili og har over grønnsakene. Ellers krydrer eg grønnsakene med litt salt, pepper og kajennepepper – Eg liker det litt sterkt! Her til laksen over bruker eg en dæsj med Gresk yoghurt i steden for rømme 😉 HVIS eg trenger olje til grillingen bruker eg utelukkende Otelia, og max 10-20 gr, kommer an på mengde grønnsaker.
Min middag pleier ligge på mellom 550 – 650 kcal. Dette gir meg ca 1700 kcal pr dag. Et lavere underskudd noen dager, andre dager litt over, men på det jevne går det ca i 0. Eg er for så vidt fornøyd med vekta, men har fortsatt litt fett som kan forsvinne…det kommer ikkje til å bli savnet hehe

Som eg har påpekt før bør man ikkje gå ALL IN fra dag 1! Alle endringer man ønsker å gjør bør skje gradvis for å unngå at det blir for mye og man klarer det ikkje. Vitsen med en livsstilendring er jo at det skal vare, ergo bør det endres til noe du faktisk kan leve med og være fornøyd med, uten å sulte deg! Her eg er i dag tok meg 3 år. Eg begynte gradvis å endre små ting i hverdagen, mye prøving og feiling, nå først føler eg det “sitter” perfekt for meg. Eg lå lenge i ca 500 kcalunderskudd og det var absolutt da flest kg forsvant,
nå går eg ca ut i 0 hva gjelder kcal, men kroppen minsker fortsatt. Det er fordi eg har økt proteinmengden
og har et høyere aktivitetsnivå enn tidligere. Dvs at musklene har økt som hjelper meg med å få bort de siste kg med fett som eg ønsker å kvitte meg med…Målbåndet forteller meg at det nytter!

Har du f.eks lavtstoffskifte og “hørt” at det er vanskelig å gå ned i vekt? Kanskje overgangsalderen hemmer
i tillegg?
Eg var der! Begynte å lese litt på temaet og flere steder sto det at for noen kunne det hjelpe å kutte ut gluten og sukker – Eg kuttet ut begge deler tvert, og for meg var det som “noe” løsnet i kroppen! Nå er det 3.året for meg uten begge deler og eg savner det ikkje. Bare et tips! Ut over det ligger det mye god mat som eg spiser HER INNE, lek med mat og finne frem til smaker du liker 🙂

 

 

 

LYKKE TIL

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Nå blir det nye eventyr!


I dag var eg opp tiiidlig, var faktisk en veps som fikk meg ut av seng rett rundt kl 6! Hekkan en veps kan lage mye lyd når alt annet er stille…Jaja, dvs eg var tidlig ute hos Adam også. Han er også en morgenfugl så han hadde allerede sin første nap da eg kom. Der med ble det ingen sovetur, men me tok oss en tur med bæremeisen i steden for! DET likte han!! For et humør på en lite fyr (Som blir 9 mnd i morgen!) Eg er sikker på at innen 2 uker så går han, nå drar han seg opp etter bordet og står helt alene, blir akkurat som begge foreldrene sine – de gikk begge tok akkurat på dette stadiet 🙂 SÅ gøy!

Det blåst etil tider ganske godt på denne turen vår og han bare wiiiinet av fryd *ler*
Blir god trening dette fremover 🙂

 

 


Selv om det er fridag var det jobbing på gang: Amira hadde en del jobb å gjøre så hun hadde kontortid mens Eirik er i avsluttningfasen på den flotte terrassen 🙂 Eg hadde meg et parluftepauser med “øktene” 🙂 Avsluttet dagen med et langt bade på Adam før han skulle legge seg og ca kl 19 var det bare å komme seg hjem 🙂 På søndag (17.mai) er det ilbmke for da blir det pølser og hamburgere,
kanskje været slår til og terrassen kan innvies?

 

 


Ble ingen lang tur for eg tenkte han trengte lit innkjøring, men dette var så kjekt så nesten gang blir det nok lengre 🙂 Nå blir det Woolix strikking før eg også i kveld hopper tidlig til køys 🙂

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Det er bare å komme seg ut!

I dag var det ikkje snakk om noe annet enn at mila måtte hjem! Nå er i grunnen det et minstekrav når eg “bare” går tur og ikkje topper 🙂 Har flere runder eg kan gå uten å kjøre noe sted. I dag ble det langs Hafrsfjorden over Hogstad og ut til Flymuseet 🙂 En fin, men dog litt kjedelig runde fordi eg gikk langs Solasplitten tilbake. Men, siden eg gikk her fikk eg med meg en laserkontroll så nå vet eg akkurat hvor lasermannen gjemmer seg! *fniser* Ikkje for det, eg er A L L T I D veldig forsiktig akkurat der hvor det går fra 80 til 60….Veldig ofte kontroll, men eg har aldri sett hvor han med laseren står – Nå vet eg, men eg forteller ikkje bak hvilken stolpe han sto Mohaaa 🙂 De som kjører svin fortjener å blitt tatt, og ikkje advart, tenker eg 🙂

 

 

 

Mange lam på beite her rundt oss og de er sååå søte! ♥

 

 

Egentlig et koselig område med tanke på gårder og dyr 🙂

 

 

Etter ca 5 km er eg her 🙂 Tidligere har eg gått videre og ned via Solastrand, da blir turen betydelig lengre, og siden eg kun hadde med en banan i dag ville ikkje det gått bra i dag.

 

 

Gikk over Solasplitten og langs hovedveien hjem, egentlig kjedelig ja...Men HEKKAN eg har gangsperr i låra etter en god styrkeøkt i går! Av den grunn var det veldig greit å gå helt flatt med lange, kjappe steg +
god musikk på øret 🙂 Strekke ut beina kan du si 🙂

 

 

Godt fornøyd! Skal snart på kjøkkenet å mekke middag til i kveld, der etter blir det tidlig i seng for i morgen er det ut på landet og henge med Adam! Lenge siden eg har vært der nå!!! Nå har det vært pappaperm et par uker så da er det greit at de får være sammen og legge egne rutiner, men fremover blir det nok at eg stikker ut oftere ja 🙂 Det vil altså si at Amira er tilbake i full jobb og elsker det så det er da bra!

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Ganske enkelt perfekt!

Se der ja! Nå traff eg! Hver eneste maske ligger den veien den skal og eg sier meg fornøyd med denne, bare litt til nå så skal den felles og sys sammen under 🙂 Var i grunnen veldig greit å strikke en prøvetøffel først for det var noen få slike finurlige masker det er greit å passe på 🙂

 

 

Denne gang la eg opp til den minste størrelsen og eg tror denne Woolix Tøffelen blir helt perfekt til nurket den er ment for ♥ Det er bare å fortsette, trenger jo minst 3 til! Eg sa jo at det snart
popper opp en barnehage i familien 🙂

 

 

Denne gang brukte eg garnet “Lily”, et deilig blandingsgarn av bomull og merino –
Fargen var perfekt så da var valget enkelt 🙂 Enkle å vaske er de også!

 

I dag har eg hatt en hjemmedag, trenger det noen ganger...Har fått vasket en del sengetøy, brettet og ryddet klær, vannet alle plantene, laget/og spist god mat og ikkje minst har eg vasket og impregnert 3 eldre tursko som nå er klar for strandturer i sommer 🙂 Siden eg stort sett bruker lave fjellsko er det greit å spare litt på de når det kommer til jærturene, er min tanke 🙂

I dag fikk søs og eg også en flott høsttur i boks! Gjelder å hoppe på med en gang før det blir fullt!
Nå er 2 flotte turer klar, og det gledes!

 

 

 

HA EN FIN KVELD

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Hjertevarm og Herlig

 

Eg er litt, eller veldig mye, i limbo for tiden!! Fullstendig serieLØS, dvs en serie som får meg hekta slik at eg nesten ikkje kommer meg i seng om kveldene…I slike perioder blir det litt sporadiske filmer…I forrige limbo slukte en alle de norske filmene fra verdenskrigene…SÅÅÅ galt kan det gå, men faktisk så fant eg disse filmene både spennende og interresante…vel vel, nok om det! I dag poppet selveste Sally Field opp på Netflix forside! Altså…! Elsker Sally, “grævla” goe som me sier her i vest…Netflix selv skriver at filmen er sær og hjertevarm, vet ikkje hva de legger i SÆR, men eg er ikkje enig etter hvordan eg tenker en sær film her…
Dette var en FIN film, den får deg til å le, smile, og felle en tåre eller mange…Virkelig en fiiiin/skjønn film som eg bare måtte skrive et innlegg om og anbefale! Det sier mye om hvor godt eg likte den!!

Remarkably Bright Creatures

Nå håper eg snart det popper opp en skikkelig bra serie med MINST 7-8 sesonger a 30 episoder pr!! DET hadde vært perfekt! Ser jo fortsatt på Outlander…en gang i uka…Hater egentlig det, liker best å få alt på en gang, men må eg så må eg…Ellers er det jo de 3 Chicago seriene som OGSÅ kommer en gang i uka, alt etter som…Så nettopp Yellowstone for 2.gang bare fordi…Vel ja, eg er i limbo…fullstendig!

 

 

 

KOS DEG MED EN BRA FILM

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Turens høydepunkt!

 

I dag kjørte eg til traforen ved Store Stokkavann. Turen gikk under madlaveien mot Møllebukta (Sverd i stein), gikk altså Madlasandnesturen. Går ca 1,5 km langs bekken som renner ut i fjorden og seee hva eg gikk forbi på stien! Rett ved turstien lå denne lille/store familien ♥ Eg filmet de også, sto jo på stien og gikk ikkje bort altså – Man har da zoom på mobilen 😉 Av de små eg kunne se talte eg 8, mulig flere.

 

 

 


Ganske idyllisk sted 🙂

 

 


 

Ender opp her, følger stien utover langs fjorden på høyre siden og kommer til slutt til…

 

 

 

…Håhammaren. Fint sted for en pause om man vil, eg fortsatt videre på stien, rundet Hestnes og litt videre før eg svingte opp til høyre opp til Revheim. Over hovedveien og videre ned til Store Stokkavann.

 

 

 

Villsau? Mange søte små lam i dag også .)

 

 

 

Godt fornøyd med dagens tur 🙂 Gikk i shorts, kjente sola varmer godt selv om nordavinden var litt kald!
Som eg fortalte tidligere så logger eg mat og aktivitet på ChatGPT og dette var noen av kommentarene/oppsummeringen i dag;

 

 

 

 

 

 

Eg spiser havregrøt hver dag og er absolutt et must (for meg) om eg skal på tur! Med ei skål som dette
i magen kan du gå lenge 🙂 Eg koker 50 gr malte havregryn med 220 gr lettmelk og kardemomme, blir så kremet og god! Siden eg har fått beskjed om å øke proteininntaket blander eg inn 100 gr mager cottage cheese i skålen (Gir extra metthet!) Har på kanel, skjærer opp 100 gr frosne jordbær og 10 gr 70% mørk sjokolade! Bare å nyte! Ved siden av har eg litt eplejuice med 10 gr Linfrøolje (Underverket for kolesterolet!) Totalt for min frokost er 550 kcal.

 

Nå er eg klar for en rolig kveld med strikketøyet, har lagt opp til nye Woolix Tøfler

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Intet problem å melde…eller…

 

Tenkte eg bare måtte fortelle hvor logiske og i grunnen enkle disse Woolix Tøflene var å strikke! Eg leste gjennom oppskriften slik eg alltid gjør før eg startet og eg tenkte litt sånn: “Hmm dette skjønte eg ikkje helt…meeen, eg forstår det gjerne etter hvert” – Ganske riktig! Det er noe med når en har lagt opp og slutter å tenke, bare gjør som oppskriften sier…Likevel ser eg at eg har gjort noen feil, grunnen til det er at et par av forkortelsene som eg er vant med betyr en ting, betyr noe annet i denne...
Derfor: Sjekk lista i oppskriften underveis 🙂

 

 

 

 

Eg kommer ikkje til å gjøre ferdig akkurat denne tøffelen for den blir stor, og det er kun min feil! Eg vet at eg stort sett får et større arbeid enn hva oppskriften sier fordi eg slettes ikkje alltid er flink å sjekke strikkefastheten….MEN, nå skjønner eg i allefall tøffelen! Noen masker må man f.eks være konsekvent med, slik at alle ligger samme vei…Der har eg surret litt så eg skrev et  lite obs i oppskriften til meg selv. Tøffelen blir i allefall noe av de fineste tøflene eg har strikket! Skal legge opp til nye i løpet av dagen, men først er det havregrøt og tur! Sånn må det bli for at dagen skal bli bedre!

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

20 År – På tide å gi seg??

 

Det er noe som heter å gi seg på topp…!? Vel, føler på ingen måte at eg er på topp lenger, ja hvis det ikkje er en fjelltopp da…men å være på topp blant bloggere nå om dagen er ikkje lenger noe stort…At blogg har vært nedadgående er noe alle oppegående har sett i lang lang tid…Men så er det noe med å gi seg, sette et punktum og takke for seg…Føler det knyter seg litt i magen ved tanken, hvordan avslutte noe som har vært en så stor del av livet, gjennom sååå mange endringer, kriser(?) som det gjerne oppstår gjennom et halvt liv? 20 år er lenge…10.mai 2006 skrev eg mitt første blogginnlegg og siden har eg ligget i toppsjiktet blant bloggere 🙂 Kjenner litt på det, eg føler ikkje eg er der ennå...selv om eg sikkert burde vært det. Har slettes ikkje den samme iveren som før, det handler om alle endringene som har gjort at blogg ikkje lenger er like aktuelt. Eg liker jo litt trøkk og konkurranse selv om eg slettes ikkje trenger å vinne, men at det er noe med at litt mer respons over hele linja er gøy. At bloggen min har vært gjennom en del endringer de siste årene er eg fullt klar over, eg vet det er en skuffelse for flere, ja ganske mange faktisk…Får nesten daglig påminnelser om det: “Så trist at du ikkje er så aktiv lengre” -“Trist at du har sluttet å strikke” osv…(Et av problemene til dette er at innleggene min som omhandler strikking/hobby ikkje blir publisert på de respektive gruppene…ikkje min feil) Vel eg har ikkje sluttet med noe eg, har bare fått noe mer inn i livet mitt enn å bare sitte å strikke og hobbylere: Tur, tur og tur + Barnebarn ♥ Det handler om livet i RL og ikkje minst at eg har blitt eldre. Hobbyrommet lever i beste velgående og eg driver på hver dag, men tiden til å publisere det har eg ikkje nok av lengre 🙂 Enkelt forklart, eg prioriterer annerledes. Livet består ikkje lenger bare av å være ufør, syk og ei som trives best i godstolen med strikketøyet. Innså etter at eg begynte å gå tur at det kanskje var en mulighet for å gjøre noe med kropp og helse selv med de fleste odds i mot meg? Til mangens forundring har eg nå klart det, skulle vel egentlig ikkje være helt mulig i den grad eg har klart det…? Etter 25 år med mye sykdom/skader, medisiner, nedturer av større og mindre alvorlighetsgrad så sitter eg her nå og har aldri egentlig følt meg bedre! Det eg har litt panikk for er om noe skulle sette en stopper for aktiviteten min, for om eg ikkje kommer meg ut på tur tror eg fallhøyden blir storFrykten for å ramle helt tilbake igjen…Selv ser eg på denne endringen som en “jobb” eg vil og bør gjøre for å ha det bra fremover. Eg har klart noe som eg burde hatt profesjonell hjelp til, men det gikk gradvis uten at eg egentlig ikkje merket det i starten før eg begynte å ta bevisst valg. Har du lyst å oppleve samme “high”, eller en deilig eufori? Anbefaler en tur på fjellet, eller et annet sted du syns er flott!

Nettopp pga av alle disse endringene har eg “mistet” mange følgere/lesere – Det har eg full forståelse for med tanke på hvordan bloggen flommet over av strikking og hobby før – Det alene er en helt annen verden. Det sies at om en dør lukkes åpnes en ny, og det stemmer! Gradvis har flere og flere turfolk funnet veien inn hit, eller personer som søker seg opp på ting for å gjennomføre en form for livsstilendring. At noen sender meg melding å lurer på hvilke triks eg bruker syns eg er stas, men siden eg ikkje har noen triks i boka uten om å tenke og spise smart må man nesten finne egne valg som funker. Eg kan fortelle om hva eg har gjort, men eg vet det kan ta motet fra flere fordi alt kan ikke endres på en dag eller uke. Mine endringer skjedde veldig gradvis og over lang tid, og det er derfor eg tror det funker så bra! At noen klarer å gå ned flere ti talls kilo på noen får måneder er bra, men om det er bra i lengden gjenstår å se. Eg har trua på endringer over tid, det tar tid å etablere nye vaner – Tålmodighet er mitt beste råd 🙂

Ok, tilbake til hobby og strikk: Slutter aldri med det! Nå forberedes det til Årets Julemesse i november og det begynner igjen å bli trangt om plassen her på Hobbyrommet. Strikking holder eg også på med, akkurat nå prøver eg på noen nye babytøfler før siste fot på den rosa kaninen skal avsluttes 🙂 Om eg har tenkt å blogge i 20 nye år tviler eg, men at eg forblir på SoMe til evig tid er eg sikker på…Eg forblir nok for alltid Tante Gal ♥

 

 

 

Takk til deg som fortsatt henger med!♥

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Gjett hva eg skal strikke?? -Norsk Strikkeoppskrift

 

Jadda, på siste scrollerunde før eg stupte i seng i går poppet disse opp…! Før eg la meg var den printet og eg rotet litt i den ene hylla…Da vet eg i allefall hva eg skal teste ut i dag! Det “lander” jo nesten en barnehage rundt meg etter hvert, ja det popper nesten i alle hjørner! ALLE vil jo på et tidspunkt trenge et par tøfler
eller 5 og dette var absolutt noe av det fineste eg har sett!

 

 

Woolix

 

Er de i tillegg like god å bruke som de ser ut som, ja da blir det en vinner 🙂 Skummet lett gjennom oppskriften mens eg pusset tenna, klødde meg litt i hodet, men eg tror det beste er
å bare legge opp og ta det etter hvert, ikkje sant?

 

WOOLIXTØFLER
Bildene over
Str 0 mnd til 2 år
Norsk Strikkeoppskrift

 

 

 

* * * *

 

 

 

I dag er det ut på “fest” (Konfirmasjon). Kjolen henger klar, skoene er eg mer i tvil om, men eg overlever nok! Skal ikkje avgårde før i ettermiddag så eg har hele dagen til rådighet til å slappe av, strikke og gjøre meg klar på 🙂 I morgen er det i grunnen en større dag! Det er nesten så eg ikkje burde si det høyt for eg har ikkje forbereder NOE! Bloggen min er 20 år i morgen!! 10.mai 2006 skrev eg mitt aller første blogginnlegg.
Dib var f.eks 4 år…og i august gifter han seg, så ja…Eg har jo nesten blogget et helt liv, neeesten halve mitt! *ler* Ved tidligere jubileum og ting verdt å feire har eg hentet inn diverse sponsorer som mer enn villig har gitt premier…Ser ikkje helt vitsen i DET lengre…Oppslutningen rundt blogg generelt er jo veldig fraværende så evn sponsorer får jo lite utbytte av det…HVEM eg skal takke for det er nok delt mellom “flere”
og ikkje bare fravær av sidevisninger og lesere.

 

 

 

HA EN SUPER LØRDAG

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Fineste nabolaget!

Nå popper det opp små lam over alt! ♥ Det er så koselig, vanligvis så springer det vekk når eg går fordi, men disse 2 (Helt uten mammaen ved sin side) var veldig nysgjerrige! Såå søte! Eg breket, og de Bæ`et tilbake *ler* Det er mye med våren som er herlig, men ingenting slår det å møte dyrene når de endelig har kommet ut. Ikkje så mye kuer å se ennå, eg venter hver dag eg…! På de 2 siste turene med søs har me gått å kikket etter hoggorm, men ikkje sett snurten tav en ennå, selv om DNT kunne rapporter om at mange hadde truffet på både en og flere forrige helg.

 

 

 

Selv om havet nesten var et speil blåste det godt her på Snødetoppen hvor eg gikk 🙂

 

 

 

På baksiden av toppen, nede ved hafrsfjorden, var det vindstille og eg måtte av med vindjakka. Når eg etter en stund rundet av og kom ut til veien blåste det stikker og strå – Jakken måtte på igjen! Men…Shorts er nå på, hver tur!! Er det over 10 grader og opphold finnes intet annet benplagg *flirer*

 

 

 

Nå har eg vært her ned ved hafrsfjorden noen ganger i det siste, forskjellig tid på dagen
Rart at eg treffer fjære hver gang?

 

 

 

På alle markene eg gikk langs var det nå mange sauer og lam – Noen betydelig mindre enn de andre. Nå er det bare å glede seg til kalvene, mulig eg må rundt å sjekk på søndag om de er ute 🙂

 

 

Planen var å gå videre til Tjora og ned igjen til Hafrsfjorden der og hjem, men eg ble sååå sulten at eg måtte bare svinge hjem hehe Var mange timer siden frokost og me hadde vært på ukeshandel + eg hadde ryddet en del før eg gikk på tur 🙂 Var godt med mat da eg kom hjem! Eg har siden eg viste denne kjøleskapsgrøten spist den hver dag…! Måtte eg aldri bli lei! Skal snart på kjøkkenet å fikse middagen min til i kveld, kjøpte fersk laks på butikken og det skal bli snadder ja!! I morgen er det konfirmasjon og det indrefilet til middag – Gjett om eg gleder meg eller!! Problemet kommer nok når eg skal velge meg hvilken kake eg skal maule!??
Kanskje litt av alle!? Woop Woop!

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok