Det var den jula….Hekkans tenner!

 

Mulig eg egentlig er ei rar skrulle?? Eg mener…her står eg time etter time, dag etter dag og baker, ruller, dypper og lager, steiker og koker….Det eneste eg faktisk kan spise uten å måtte mose det fullstendig er krumkaker….!
Ja, sånn er det med
“kjøpetenner” haha I allefall når de er nye…! Fransk Nougat som eg laget i går og i dag kan eg bare drømme om! Slengte et bit i munnen da eg sto å skrar de opp….vel…det endte med at eg måtta ta den ut igjen og de nye tenne ble med..IKKJE SANT!?! Var nok vel optimistisk der ja kan du si, ble en skikkelig runde med tannkosten for å få bort alt fra tennene…HAHA

Var jo hos tannlegen i dag og NÅ er jo det bare en fornøyelse!! Hun kikket meg i munnen: “Du har ikkje sopp (altså, trøske), men du har en del skikkelig gnagsår…!” Ikkje sant! Så bra da, det er jo bedre enn sopp. For hadde det vært sopp så hadde eg jo visst at munnen var disponibel for det, men gnagsår går fint hehe Tannlegen satt rett ved siden av meg med disse borremaskinene sine, hadde tennene mine i hånda og slipte alle kantene litt kortere slik at protesen kom bort fra gnagsårene. Var ikkje vondt en plass da eg fikk tennene inn igjen, og såra skal eg bare behandle med Corsodyl. Eg sa til henne at eg klarer ikkje bite noe av ennå, men hvis eg bare får maten inn
i munnen går det fint å tygge med jekslene, men noe Nougat blir det ikkje…sukk…Hun sa det kunne gå en stund ennå før eg kunne bita av noe, jaja det går fint. Kommer alltid en jul med nye kaker og snop 🙂 

 

 

 

 

Men ok, tilbake til den Franske Nougat`n – FOR EN JOBB! Eg mener, eg måtte faktisk bruke muskler + eg fikk røynt tålmodigheten. Når eg leste gjennom oppskriften her tidligere, tenkte eg: “Hmm dette så jo enkelt ut…”. Ja jo, enkelt, men HEKKAN altså! Tenkte jo ikkje på at alle mandlene, pistasjnøttene og hasselnøttene skulle skoldes…Ikkje sant.…Sukkerblandingen var jo et eventyr for seg selv…Står så fint i oppskrift: Kok sukker til det er mellom 140-145 gr, da skal det være brunlig…Hadde eg ikkje hatt sukkertermometer hadde eg tatt sukkerlaken etter en liten time..Meeen, det tok meg ca 2,5 t før det ble 143,5 grad…Rett opp og ned sto eg ved komfyren fra 19.20 til 22.10….Turte ikkje går fra og la det koke fordi det var første gang eg bakte med…Glykose, og eg visste ikkje helt hvordan det var, ja om det lett kokte over eller hva. UUUANSETT, musklene måtte frem når eg hadde blandet dette med marengsen eg hadde laget og fikk opp i alle nøttene…Det var om å gjøre å få det fort i form for det stivnet mer og mer. Ååå så stolt eg var når denne formen ble satt i kjøleskapet.

Enn så lenge har eg skåret Nougat`n i remser, pakket i bakepapir og plast – alt sammen ligger
i en kakeboks i kjøleskapet. Nå er det bare til å ta ei remse om gangen, kunne dele i biter og servere 😀

 

 

 

 

Siden eg ikkje har fått tak i Cellofanpapir pakket eg bare noen få biter i bakepapir og Gla`pakk,
Dib har spist en og det var godt sa han 😀

 

 

 

 

Eg var innom mange butikker for å kjøpe Glukose, ingen hadde. Ikkje visste eg hva eg leita etter, men sånn ⇑ ser det ut! De hadde på Mega Sola og det var billig; 38 kr (Sjekket apotek på nett og det var ikkje billig…) Kjøpte meg 2 eg så nå har eg i allefall om det skulle dukke opp noen andre oppskrifter.

 

 

 

 

Nå måtte eg rydde klar ei hylle i det ene kjøleskapet, skar opp Rocky Road også i dag.
Noen av disse boksene/posene skal gis videre ♥

 

 

 

 

Siden klokka ikkje var så mye slengte eg også sammen Delfiakaka, favoritten til mor mi 🙂 Superenkel!
Mor mi pleier å få 2/3 av denne for hun har en venninne hun gir litt kos til ♥

 

 

 

 

Når eg egentlig var halvveis på vei i dusjen blandet eg også sammen USA-Spesial for da kunne den steike mens eg dusjet 🙂 Denne er også ALT for enkel, men hekkan det er digg! Denne trooor eg kanskje eg skal klare
å få i meg, må bare plukke vekk nøttebitene
*ler*

 

 

 

 

Dusjet, tok på meg julepysj, laget meg en god kopp “kose”kaffi, tente masse lys og rigget meg til
i go`stolen….DING-DONG! Det var leveringsbudet fra MesterGrønn….SEEEE på denne du!
Oh My…helt nydelig! ♥ Eg har sendt melding, men altså: Tuuusen Takk Marianne ♥ Du altså! Denne er svær! Satser på at eg klarer
å dele den opp til våren så kan sukkulenten få bo ute i sola, på samme måte som de små julestjerne fra i fjor nå er på vei til å blir JulestjerneTRÆR! 😀

Alt i alt har dette være en fin dag, har fått gjort en del, men det beste var å bli klarert og fikset hos tannlegen.
Var innom Nille å plukket med meg litt lys og gavepapir, har kjøpt litt kosegaver til Julaften som trenger papir 😀 ÅJa….nå må eg ikkje glemme “mandelgaven”Hmm tro hva eg skal finne på..? Eg gleder meg sånnn til juledagene! Er jo EXTRA koselig i år siden Amira har sørget for et nytt familiemedlem ♥
Me skal søre for at han blir skikkelig Najem`ifisert! *humrer*

Har laget meg et kakefat eg skal kose meg med…1 Krumkake og 1 konjakk sjokolader – De kan eg bare la smeltet hihi Kan jo informere om at eg har mistet 3 kg siden de nye tennene kom på plass,
bare eg som ser det når eg går på vekta 😀 Vel vel….

 

 

KOS DEG OG HA
EN GOD KWELL

 

 

Husk: Julekos Nr 3 trekkes på fredag,
du kan bli med HER INNE!

4 Gaver skal gis bort!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer

Siste innlegg