FØR – Underveis – ETTER

 

Finnes det noe som er så mye mer DIGG å se på enn FØR vs ETTER bilder?? Spesielt om man har gjort det selv, det er først da du virkelig ser hvilken jobb du har lagt ned! NYTELSE spør du meg 🙂 I dag var det den der EVINNELIGE TvBenken som skulle til pers! JISIS for et KAOS og masse unødvendig ROT!
Det måtte bort, bort OG bort!

 

 

Inni benken var det en skysprape av GAMLE Dvd`er, absolutt mye bra filmer, men siden ALT kan Streames mer eller mindre gratis i dag trengs de slettes ikkje lenger! I skuffene lå det kabler, ledninger, koblinger til ALT av dekodere som me har hatt de siste 15(?) åra + en HAUG med GAMLE fjernkontroller og telefoner – JISES-
Bort Bort med det!

 


Fant jo f.eks ei røys av Bursdagkort til ungene som var OVER 10 år!! Samler man virkelig på sånt?? Tydeligvis…Fant også alle skolebøkene til Dib fra 1.kl! De unngikk tydeligvis å bli kastet forrige gang eg ryddet hehe Jaja nå tynnet eg også de ut og behold KUN 2 av skrivebøkene 🙂 Noen minner må man jo ha, men bursdagskortene? Dessverre, de klarte seg ikkje…

Hvis du lurer på HVA eg samler på kan du ta en kikk HER!

 


TILFREDS!
Nå er det orden og ikkje minst er det STØVFRITT inni hele benken! Sorterte også i alle bøkene som lå stablet ute i gangen, noe til kast, noe til Fretex og det eg MÅ ha ligger nå fiiiint inni her. Dib hadde også ei eske på rommet med mye rart i bla bøker. ALT er sorter og nå er det dette me har med bøker nå. (Gidder ikkje nevne de 3752 bøkene som ligger lagret i garasjen…). Den ene skuffa er det litt minner i (skolebøker) + en DVD-serie som eg ELSKER og derfor ikkje kan kvitte meg med ennå. I den 2. skuffa er det litt spill og ukategoriserte objekter som litt heklet påskepynt(!!!). Uansett, pent, rent og ryddig! Nå trenger eg slettes ikkje få fullstendig NOJÅ om noen skulle finne på å åpne en skuff eller dør 🙂 *LYKKE*

 

 


Det NESTE prosjektet blir å ta denne her! Å DU HILDRANDE du! Denne har jo bare enda flere skuffer og eg VET at her er det MYE til kast! Oh La La!! Men det får bli senere i uka for i morgen tenkte eg å få bort resten fra gangen slik at eg kan rydde meg vei inn til Garnrommet 🙂 Kommer til å bli så fint så 🙂

 

 

Siden eg nå likevel er godt i gang tenkte eg å ta dere med på veien mot “NY” stue 🙂 Den hersens reisen der startet i beynnelsen av september i fjor, eller egentlig på sommeren da…Før Ali startet på stua hadde han tatt både den stor og lille gangen, uteområdet + me hadde arbeidsfolk som skiftet kledning på hele leiligheten + de malt alt utvendig. Alt dette startet me med etter at me kjøpte leiligheten i slutten av mai 2018 🙂

 

 


Den virkelig spede starten hvor Ali kun hadde vasket den ene veggen for å se hvordan det ble med hvit maling. (For nye lesere kan eg jo fortelle at me frem til mai i fjor leiet leiligheten av kommune og INGENTING hadde blitt gjort med leiligheten de siste 10 årene…) Både veggene og taket var GRUFULT! Det gjorde jo heller ikkje ting bedre at me røykte begge to…

 

Hvis du vil ha litt inside info om hvordan det er å bo kommunalt?
Vel, klikk deg inn HER!

 

 

 

Det var KAOS ganske lenge og eg holdt på å få fnatt! haha Joda, var selvfølgelig glad for at eg så at det ble bedre og finere, men eg syns det er FOR Mye styr med oppussing! Blir så jæ…rotete hehe Drømte jo hver dag om å flytte på hotell og få noen til å TA HELE JOBBEN! 

 

 


Når Ali skulle male den siste veggen (bak TV) kom vannet!!! Jepp! Det formelig fosset ned på veggen bakom tv! Jadda, klassisk og herlig lekkasje fra naboen over her! Me hadde frem til da klaget til Kommunen i flere vendiger at det kom litt vann på den veggen…Da kom det bare 2 karer og skiftet den ene plata i taket
og fikk beskjed om at alt var bra…Vel…

 

 

Arbeidsfolka fra kommunen ga jo T.O.M klarsignal om at veggen bakom Tv var klar til å males og gipsplatene var helt tørre og fine…Vel…me fikk inn en annet firma som tok på seg å rydde opp og som du ser så var jo TREPLATENE i veggen plukk rottne! Det hadde rotnet helt gjennom og vannet fløt også på Dib sitt rom…

 

 

 

Slik som dette sto stua helt frem til noen dager før jul! Rommet til Dib ble tatt først siden hele gulvet der inne måtte rives+2 vegger, ikkje minst måtte det jo tørke skikkelig her i stua før de kunne gjøre noe…Dette var noen TUNGE måneder, motivasjonen til å gjøre noe forsvant kan du si og eg ble i grunnen flinkere og flinkere
til å bare overse elendigheta.

 

 

 

Året 2019 starte som dette. Alt var i orden, men INGENTING kunne males ennå før ALT også var tørt oppe hos naboen. Siden det var vinter var det vanskelig å fikse alt der oppe og “de” hadde heller ikkje funnet ut skikkelig fra hvor vannet kom…Så ja, me måtte vente altså til alt var bra der oppe også, men ned til oss var det tett heldigvis.

 

 


I midten av juli var siste kontroll oppe hos naboen og alt var tørt! Selve vannlekkasjen som hadde fått koset seg i 3-4 år kom i fra PIPA! Naboen oppe hadde “pipevegg” ned på veggen ute på terrassen og denne hadde løsnet fra veggen! Ergo rant regnet på innsiden (bakom kledningen) under terrassedekket og gjennom ned til oss…
Jaja, NÅ først kunne me fortsette å male stua!

Det var helt UBESKRIVELIG å få malt taket! Ali måtte vaske det 2 ganger med Salmiakk først for å få det “rent”!

 

 

 

ETTER!

Bildet tatt i dag! STOOORE forandring! OMG så DEILIKT!! Jepp, det er HVIT, skikkelig også! ELSKER det! Eneste som IRRITERER på dette bildet er MICROOVNEN som står på gulvet….Vel, kjøkkenbenken får stå i “fred” noen dager selv om den er montert, dessuten trooor eg kanskje me skal ha oss en ny micro rett og slett 🙂 Men, det var det der å putte ting inn i stua da…? Hmm bare vent, hvis Ali går å kviler nå etterpå ryker den rett ut på gangen!

 

 

 

NICE ♥
Det som skal BORT her er ovnen! Inn skal me ha en ny glassovn fra Elkjøp ♥ De er sååå fine, men så er eg litt uenig om å ha ovn PÅ veggen under vinduene…? Planter og blomster som “bor” i vinduene dør jo av varmen…tror gjerne eg heller vil ha en ovn eg kan flytte rundt på, men får se 🙂 På torsdag nå i høstferien kommer Fiberoptikk for å montere en ny hjemmesentral til Internett/tv etc og DA forsvinner også den siste ledningen opp til Tv! Åååå TAKK for alt som er trådløst!

I vinduene skal persinnene bort! Enten blir det opp med nye eller noe liftgardingreier. Litt mye sol i dag til at du klarer å se problemet i vinduene. Er knøl umulig å vaske de grå`sh persiennen rene.

 

 

 

ENDELIG kan eg inkl TAKET når eg tar bilder *ler*. Jepp, hvis du gidder kan du blaaa deg bakover på bloggen, dukker det opp bilder fra stua har eg garantert kappet bort taket! Man viser da ikkje et brun`sh tak! EKKELT! Nå kan me bare nyte hvite vegger og hvitt tak for som du også kanskje har fått med deg har me begge to sluttet å røyke! Det er faktisk den største seieren må eg si! 14.desember i fjor tok eg den siste sigg`n og har ikkje rørt verken tobakk eller sigg etter det! Om 3 dager har eg vært 100% røykfri i 300 dager så det nærmer seg
pille men 1 år 🙂 ALDRI MER!

HVA me skal ha opp på veggene har me ikkje blitt enige om! Eller, me er enige om at det MÅ et speil opp enten der eller der, men HVILKET speil er me ikkje enige om! SÅ ja, eg trooor bare at en gang eg er ute skal eg bare kjøpe det eg vil ha så får det bare stå til *ler*. Ellers tror eg me må bo oss litt inn på nytt før me finner ut og blir enige om hva som skal opp, har litt bilder som Ali har malt, må bare bli enige om plassen 🙂

Så ja, det tok jo neeesten 1,5 år fra me startet til me nå kan si at stua er ferdig! Det har tatt på! Nå har ikkje eg vært den som har jobbet mest med maling og selve oppussinga, men det tar på likevel. Ali er mer fysisk sliten, selv om me ønsker å tro det er me jo ikkje såååå unge lenger!!?! Vet heller ikkje om me er gamle nok til å si det? hehe Anyway, det ER slitsomt å pusse opp, eg får krekla nå når Ali sier…..“Når eg skal starte på vaskerommet…bla bla bla” Ja det er kun vaskerommet igjen og det lille kontoret til Ali som han skal ta til slutt. Har også planer om å male vårt soverom, men DET får bli til våren igjen! Det har eg tatt opp og vedtatt! Ja ikkje bare det, men mens me ventet på klarsignal i sommer på å kunne starte å male stua satte jo Amira og Ali i gang på hennes rom!
SÅ ja, alt der inne er også nytt!

Men du? Det skal eg si…å pusse opp selv er søren ikkje bare-bare uansett hvor godt forhold man har! Rart hvor “snappy” og “grumbi” man kan bli!?!?! Oh MY! Ja, det gjelder oss begge 2, men NÅ merker eg at humøret vårt mot hverandre er begynt å bli bedre ♥ Fikk servert deilig og enkel Libanesisk middag for litt siden så nå er eg også god og mett og det eneste som gjenstår nå før eg skal nyte kwellen er å svinge kaffitrakteren 🙂

 

 

 

KOS DEG DU OGSÅ!

 

 

 

 

Go`klem fra ei Stolt & Kjempefornøyd Vibbedille 🙂

2 kommentarer
    1. Vi har to helt forskjellige opplevelser og synspunkt på kommunale boliger, og det er jeg veldig glad for! Jeg føler meg priviligert som får bo i denne leiligheta, her kan jeg, innenfor det som er normal oppførsel, gjøre som jeg vil. Jeg kan henge opp et bilde der jeg ønsker det, og ombestemmer jeg meg etter 2 dager kan jeg flytte bildet. Jeg kan ha normale gardinstenger, ikke spennstenger fordi huseier synes disse er best for gips eggene. Jeg kan ha badedøra åpen, ja soveromsdøra om jeg vil! Jeg MÅ ikke slå av lyset i rom jeg ikke er i, det er ingen huseier med ekstremt kontrollbehov. Jeg har 2 romslige boder som gjør det enkelt å ha det ryddig og oversiktlig. Det er mye bedre enn ingen boder. Jeg kan parkere ved husveggen, ikke et annet sted pga andre beboere som ikke har problemer med å gå og stå som jeg har.
      Husleia er helt ok, naboene det samme.
      Selvfølgelig ligger kommunen bakpå når det gjelder vedlikehold, men jeg har fått fikset det som var nødvendig.
      Standarden er ikke dagens, disse husene ble bygget på ca begynnelsen av 60-tallet, men heller gammeldags enn fint og fancy med huseieren som følger med på alt de ikke har noe med. Om noen ser ned på meg pga at jeg bor i kommunal bolig, så be my guest! Jeg trives 😇

      Men jeg forstår at det må være kjempedeilig å eie sin egen bolig (jeg har eid flere) etter mange år som leietakere. Og jeg vet hvor deilig det er å få pusse opp sånn som man ønsker! Naboen min fikk en sum å kjøpe maling for da hun flyttet inn, det hadde sikkert jeg også fått men familien min har mer enn nok å gjøre om de ikke skulle bli nødt til å male her 🙈

      1. Eg har alltid trivdes godt her me bor, men når ting begynner å forfalle og man ikkje får fikset det er det trist og etter hvert blir det slitsomt. Det er greit at man egentlig bestemmer selv i leiligheten selv om det følger restriksjoner med i leiekontrakten: “Alle som går inn i leiligheten er pliktet til å ta av seg skoene” sto det i vår kontrakt f.eks. DET er noe eg aldri har opplevd før hehe Me var også pliktet til å gi beskjed om noe ble ødelagt eller utslitt, noe me også gjorde uten at noe ble fikset, ja som at me satt med en lekkasje i ca 3 år. Mulig det er forskjell fra hvilken kommune man bor i, men her var det ikkje snakk om å få male noen ting, me søkte om ny ytterdør i lange tider fordi den var pill råtten, det var den første som ble skiftet i fjor sommer 🙂

Siste innlegg