Hvordan går det med Monstera?

 

I dag er det akkurat 2 mnd siden eg plantet min første Monstera, og ja, den trives 🙂 Fordi eg skal prøve å få den stor uten at den ruver sååå enorm som mange gjør i dia binder eg den opp. Når eg kjøpte den og pottet den over
i ei rimelig svær krukke kjøpte eg en mosestokk på 70 cm, den vokste fort over den
og bladene begynte å sige/vippe ut i bredden….

 

 

 

 

…så i dag svingte eg innom MesterGrønn for å kjøpe en mosestokk på 120 cm. Jammen hadde de ikkje mosestokk på 160 cm, da kjøpte eg den. Blir betydelig lengre før eg trenger å kjøpe en ny, om det i det hele tatt blir nødvendig 🙂 0 problem å bytte mosestokken, dra opp den korte og bare presse den nye lett ned i samme hull. Der etter har eg tapet hoved“skuddet” inn til stokken og de største bladene – Der med peker den rett til værs! Oppdaget også at det i bunnen er tydelig 2 til med “hovedstilk”, vet ikkje om det heter for det? Uansett, det ser ut som 3 planter som kommer opp av jorda, og etter hva eg har lest kunne eg ha “plukket” de opp og plantet de hver for seg(?) Har ikkje tenkt å gjøre det, men eg satt den 70 cm stokken eg hadde og tapet det største “hovedskuddet” inn til den 🙂 Planten ble med ett mer løftet 🙂

 

 

 

 

Når eg taper opp planter som dette bruker eg altså blomstertape, det er jo ikkje skadelig for noe og planten kan vokse fritt samtidig som det blir styrt i “riktig retning” *smiler* Blomstertape kan du på genialt
vis bruke om du vil lage kunstige blomster.

Fikk også løst opp litt “floker” *smiler* Må jo vokse riktig vei si!

 

 

 

 

Eg er på ingen måte født med grønne fingrer selv om mange påstår det. Det var først når me kjøpte leiligheten i 2018 at det tok helt av med planter ute/inne! Da kunne me plutselig pusse opp og gjøre som med ville og der med kom iveren etter planter/blomster av seg selv 🙂 Mester Grønn her i Tananger har vært en plass eg hele tiden og ALLTID spør om tips og råd, det kommer også til gjødningen eg har brukt noen år nå. Denne bruker eg inn og ute og det ser nå vitterlig ut som både blomster og planter elsker den!

 

 

 

 

Eneste grunnen til at eg gikk ut i dag var for å hente en pakke på posten. I pakken lå de 3 øverste Mummikoppene, de første eg noen gang har kjøpt! Av de 3 som eg fikk så fikk eg egentlig den ytterste til venstre av Alma Sofie og Trym til jul, men den knuste (!!!) da eg fikk pakken overlevert på trappa….Eg fikk en ny etter jul, men klarte ikkje kaste den knuste Mummikoppen så den limet eg sammen og bruker den til å fargeblyanter i 🙂
Da eg så den hos Kitch måtte eg bare kjøpe den siden det egentlig var den eg fikk til jul ♥

Kjørte også en svipptur til IMS i Hillevåg, eg så nemlige noen skikkelig gøy å lage på TikTok(!!) og da trenger eg Rismel! Jupp Jupp, eg skal lage noe eg av og til kjøper….! Nydelig deilig, men det er SPINNDYRT! Tenk om eg klarer å lage det like godt selv? Ja for det er i grunnen superenkelt!! Pr nå har Ali okkupert kjøkken, men kanskje eg tester det ut i kwell! Det blir gøy, men frem til da skal eg fortsette å male….
Hva koser du deg med på en lørdag da?

 

 

 

HA EN HERLIG DAG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

1 kommentar

Siste innlegg