PÅSKE KWISS – Del 1

 

YES! Da fikk eg fullført runden eg hadde planlagt i dag, på lista hadde eg 9 steder eg ville innom, underveis strøk eg vel ut 2? Men, eg la til 1. Fant ut at eg hadde bilder fra tidligere ang de samme stedene, greit å spare inn litt på tiden for jaggu tok denne runden tid! 3 t var eg på hjul og det bare her i kommunen foruten en snartur innom Stavanger 🙂 Selv om eg egentlig ikkje ville ha full sol så var det litt nedtur med været, lyset kunne absolutt vært bedre, men men eg tror det ble bra likevel 🙂

La meg nå forklare deg litt hva dette går i. I steden for en klassisk Give Away før påske tenkte eg å legge litt mer enn som så i det. Meningen er å fortelle litt om stedet eg bor, eller kommunene om du vil. Me har ganske mange historiske plasser og så er det jo noen plasser da som er spesielle for meg. Med meg på veien har Familien Sørensen vært med for å sette litt påskepreg på det hele.

Når denne PÅSKE KWISSEN starter til neste helg kommer eg til å fordele premiene eg har over flere innlegg, på den måten har du da også muligheten til å vinne mer enn en gang. I innleggene vil eg legge ut spørsmål som du er nødt å svare på for å kunne delta, svarene på disse spørsmålene vil du finne i akkurat dette innlegget du nå leser. Da slipper du å “go crasy” på Google haha Er du med?

Dvs dette innlegget bør du derfor henge bakom øret frem til da 🙂

 

 

 

 

 

Turen i dag startet ved Sola Ruinkirke. Selv om den slettes ikkje er stor så er det likevel noe majestetisk med den, eg følte eg gikk å visket når eg filmet *ler* Rart det der. Det tok meg bare noen minutter å kjøre hit selv om eg tok feil vei! Ja det er absolutt mulig, derfor måtte eg bare trosse Gps`n i bilen… 🙂

 

 

 

 

Lille Søren Jr sluker alt han kan lære noe av og det var nesten så me ikkje kom oss ut gjennom porten igjen da me skulle gå! Ruinkirka er ca 1000 år gammel og er faktisk den mest populære kirka i regionen å gifte seg i –
vil tro DET er ganske magisk!

 

 

 

 

Snur me ryggen til Ruinkirka ser man dette! WOoOW! Rett frem og mot venstre i bildet ligger Solastranden og Hotellet. Sunday Time har faktisk kåret stranden til verdens 6.beste 🙂

 

 

 

 

På vei ut mot flere Jærstrender tok eg svipptur nedom Ølberg, ei lita perle hvor det myldrer av folk hele sommeren. Det er virkelig en koselig plass. Her kan du kjøpe skalldyr, og ikkje minst verdens beste Softis! En liten SoftIs i Ølberg kiosken er å regne for str XL andre steder! “Varme franske” er også de beste her ute, eg var både svimmel og sulten da eg var her i dag og kjøpte med meg et “beger” i bilen – Fy filla de er gode! Bare nevner det om du en gang kjører forbi, ikkje gjør det! Kjør nedom i steden for 🙂

 

 

 

 

 

Etter å ha kjørt frem/tilbake noen ganger var det ENDELIG ledig og eg kunne sving inn på denne bitte lille utkikkplassen over Hellestøstranda! MIN favorittstrand at all time!! Når man kommer på toppen her hvor eg står så er det nesten som man mister pusten!

 

 

 

 

 

Hellestø er mye bredere enn Solstranden og det er noe av det eg elsker. Her er me mye når været tillater det om sommeren. Har også stått her på stranda når høststormene herjer, det kan ikkje forklares, det MÅ oppleves!

 

 

 


I dag var sjøen full av surfere og det hørtes ut som det tordnet, var et hinsides bråk! Bølgene var enorme og det buldret god kan du si. Rett utenfor Hellestøstranda ligger Feisten Fyr, en utrolig flott siluett av et veldig “klassisk” fyr 🙂 Fyret ble første gang tent i 1859 og selve Fyrtårnet er 25 m. Hele stedet er i dag fredet.

 

 

 

 

 

Som den flyentusiasten eg er måtte eg jo innom Sola Flyplass, her står Fam.Sørensen å skuer utover rullebanen…HVOR var alle flyene?? Hmm eg så jo for meg å ta bilder når det lettet/landet et fly….men me hadde ikkje tid å stå der å vente…Et av de tøffeste minnene eg har fra da eg var ung er når Concorde`n landet her

 

 

 

 

 

I Møllebukta som me sier, ligger monumentet Sverd i Stein, i følge historien var det her Harald Hårfagre samlet Norge til et kongerike i 872. Sverda står for Fred, Enhet og Frihet. Dette er et sted me ofte tar oss en tur,
man kan aldri ta for mange bilder akkurat her, du vil alltid få et blinkskudd 🙂

 

 

 

 

 

Igjen, Lille Søren Jr er nesten umulig å få med seg, så mye å se, og sååå mye å lære 🙂

 

 

 

 

På vei hjemover kjører me nordover langs Hafrsfjorden og for å komme til Tananger må me over Hafrsfjord Bru 🙂 Den første brua som sto her var en steinbru med et roterende brulegeme sånn at seilbåter kunne slippe gjennom, den ble åpnet i 1925. Nåværende bruk ble åpnet i 1967.

Eg hadde en del med Tananger gjøre gjennom hele barndommen, foreldrene mine jobbet her i Tananger + at far min og eg fiske ofte under Harfsfjordbrua. Husker når eg skulle fortelle vennene min hva me gjorde så var det;
“Me skal heeeilt ut til Tananger, ja det er langt, me må t.o.m over ei diger bru.
Onna den brua skal me fiske”
-Sitat Vibeke ca 6 år 🙂

 

 

 

 

 

Det er mye, både fin og tragisk historie her ute i Tananger også. Flatholmen er et sted for det. Står man på Hestholmen (3 min med bil fra leiligheten vår, ei nydelig perle midt i industrien) ser man rett ut på Flatholmen. ALLE som bor i Tananger kjenner historien om “Jentene på Flatholmen” – du som ikkje kjenner den kan lese mer om den HER ♥ De aller fleste som bor her ute har gjerne sitt eget forhold/minner til historien. Ester og Bertine er søstrene som nå omtales som Jentene på Flatholmen. Selv ble eg egentlig kjent med historien tidlig på 80 tallet da søsteren min m/fam flyttet til Tananger, huset de restaurerte og flyttet inn i var nettopp Ester sitt….Esterhill.
Det hører med til historien at Ester bodde på loftet i det huset, men eg fant fort ut at det var ikkje
sååå skummelig å sove der når eg var barnevakt likevel…

 

 

 

 

 

I 1992 ble det reist et minnesmerke etter “Jentene på Flatholmen” – Ester og Bertine.
Statuen står i Havna nede i Tananger, rett foran Monsenhuset – Dette ble forøvrig fredet i 1923

 

 

 

 

 

Hestholmen er et kjærkommet sted for fred og ro selv om industrien er nær (Risavika) Det er et ganske yrende dyreliv her ned, sett deg i vannkanten ved brua. Eg lover, det er ikkje lenge å vente før en mink kommer tuslene 🙂 Eg har selv sett 2 Havørn, men selv med den beste kameramobilen så har eg ikkje lykkes med et bra bilde.
Er du ute etter virkelig fred og ro? Om sommeren kan eg jo anbefale deg å sitte
på baksiden av Hestholmen og få med deg solnedgangen.

 

 

 

 


Dette er i bildet til venstre for Fam.Sørensen.

 

 

DAaaa tror eg at eg er i mål! Eg kunne garantert skrevet såååå mye mer om alt, men noe som er sikkert og visst: Det er mange perler rundt oss og ikkje minst mye historie innen de fleste kategorier. SÅ altså, når du om ca ei uke får servert spørsmål i PÅSKE KWISSEN, ja så er det altså i dette innlegget du vil finne svarene. Et “Ja Takk” denne gangen kommer altså overhodet ikkje til å henge på grei, så kanskje me denne gangen kan unngå Flokkmentaliteten og heller bare kose oss!? Eg kan i det minste love deg DEILIG GARN i premier, mulig det kommmer noe mer….noen er litt tregere enn andre til å reagere 🙂

Etter denne runden i dag måtte eg et par timer under dyna og var fin når eg våknet.
Har spist deilig Fahitas som Ali kokkelerte og nå er eg straks klar for litt sokkestrikking 🙂

 

 

KOS DEG OG HA
EN HERLIG KWELL

 

Del gjerne innlegget slik at flere kan bli med!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂 

13 kommentarer
    1. tusen takk for en trivelig runde ,noen av stedene har min søster og svoger tatt meg med til ,men noen av stedene var nye for meg ,blir artig å prøve seg på quisen da :=)

    2. Så mye fine bilder. Jeg har aldri vært den veien. Men kanskje en gang…… Er veldig fasinert av de tre sverdene, for et skue.
      Mye flott historie du deler. Spennende lesing. Gledes til det kommer quiz. Med min hukommelse…. 😉 artig dette.
      Ha en fin helg videre🧶

    3. Takk for en fin tur.
      Mange kjente steder. Har vært i bryllup i Ruinkirken, en fin opplevelse.

    4. Litt av en rundtur du har vært på (fulgte deg på snap i går).Takk for at du tar deg tid til å gjøre denne quizzen,jeg gleder meg til og delta på den.Nå skal jeg fortsette å strikke på fam Sørensen.Ha en fin søndag.
      🤗🐓🐔❤

      1. Så gøy! 🙂 Du må vise frem hønene etterpå! 🙂 Eg har fått bilder av noen aom har laget de og eg tenkte å lage et innlegg om ei stund med andre sine høner 🙂 Såååå koselig å se når andre har laget det eg lager 🙂

    5. Takk for en liten guidet tur i Tananger … vi bør visst ta oss litt bedre tid neste gang vi er på de trakter. Tananger kjører vi gjennom på vei til flyplassen, og da er vi enten på vei til eller fra noe.

      Gleder meg til kvissen 🥰

      Ha en fin søndag

    6. Tak for den interessante tur. Der er virkelig flot hvor du bor, det må være helt fantastisk når det er forår og sommer, men de der turister, gik de i vejen hele tiden? 🤣 Jeg er sikker på de er danske, så bare send dem hjem til mig, så skal jeg nok sørge for dem. 😉 De er bare så gode. Hav en dejlig dag.

    7. Kul historie tur. Fine bilder, og nå lure eg verkeligt på kor du vokste opp. Far kjøpte tomt i Tananger på 70-talet. Me brukte den te dyrka poteter og grønnsaker på. Og så va der et ganske stort kratt med bringebær. For grunnen te eg lure på kor du bodde va at når me hadde «kolonihage» så bodde me på Tasta, og sjøl om det ikkje virke så langt i dag, så syns eg det va et stykke då. Sikkert fordi mor og far røykte i bilen, så me blei bilsyke. På den tiå så va det jo fortsatt ikkje farligt med passiv røyking. Va ein litt snodige link te Sverd i fjell, men overskriften der den leda va jo rektige då.
      Takk for turen 😀

Siste innlegg