Tips til god julebakst

 

Jadda, nå begynner eg å bli ájour med julebakst og antall dager igjen, men likevel har det ikkje blitt så mye som eg vanligvis baker med tanke på at det meste blir gitt bort…En ingrediens eg har brukt bare de siste årene er en klar favoritt; Kondensert Melk! Har du smakt den? Mmm Jammy! Eg bruker den i peppernøtter, men den er også god i mye snop, karameller f.eks. Der i mot syns eg den er langdryg å få ut av boksen, et godt tips til “de som måtte lage den” er: Få et enklere lokk! At eg ikkje eier en skikkelig boksåpner er min feil…men altså...Når eg skal bruke denne melka er den det første eg åpner og så får den bare stå der…! Mmm men den smaker så godt!

 

 

 

 

I går fikk eg USA-Spesial i boks, aldri før har den blitt så perfekt! Eg tror grunnen til det var fordi eg måtte ut rett etter at eg tok den ut av ovnen, dvs den fikk stå til den var fullstendig avkjølt = enklere å dele opp 🙂  Helt perfekt ble den med en seig kjerne! Farlig god. Enkel å lage og klask i ovnen. Oppskriften plukker du med deg HER!

 

 

 

 

En annen go`sak eg liksom bare må lage er Rocky Road…Her er det også bare å samle alt det du liker i ei skål og tømme smeltet sjokolade over 🙂 Eg laget min med mine favoritter og oppskrift på den finner du HER – I år tok eg 50/50 med Freia Kokesjokolade og Melkesjokolade 🙂 Da blir den litt mildere/søtere, bruk den sjokolade du elsker og ha opp i litt Delfia når du smelter alt i et vannbad.

 

 

 

 

Dagens første økt på kjøkkenet skal starte med å dele opp herligheten som har stått i kjøleskapet siden i går 🙂 Pakkes i tette plastbokser og oppbevares i kjøleskapet.

 

 

 

 

Mmm jammy jammy, dette er de beste Peppernøttene eg har smakt! Disse gir deg et lite kikk i ganen og det er bare å nyte 🙂 I følge egne notater blir 1 porsjon ca 300 småkaker.

 

 

 

 

Første gang eg fått levert 2 par sokker på døra av DHL! Er visst nok eneste måten Devold leverer på…Men ok, FOR noen sokker, det må eg si 🙂 Ja du vet…eg er ikkje helt på den sokkestrikkinga selv om eg har fått i hus en del deilig sokkegarn den siste tiden…Eg delegerer bort strikkejobben eller kjøpe meg sokker. Et problem eg der
i mot har møtt på når eg kjøper ferdige ullsokker fra butikker er at de er UFATTELIG stramme rundt anklene…
Eg har ikkje de tynneste anklene, men på lang nær unormalt store heller…Det er nesten så eg føler blodtilførselen stopper opp! Men disse!?! O`la la for noen deilige noen! Litt sånn tovet/tette og så glatte herlige!
Å ja, eg kan skli bortover parketten *ler*

Men ok, hvis eg skal få utnyttet dagen bør eg komme meg på kjøkkenet NU! I morgen går de siste pakken i posten fra meg, de som må frem før jul i allefall, som f.eks Julekaker til østlandet 🙂 Derfor må eg sette opp dampen slik at mest mulig forskjellig kommer seg i den pakken!

 

 

 

KOS DEG OG HA EN FIN DAG
Join meg på Snapchat i dag!

 

 

 

 

Juleklem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

0 kommentarer

Siste innlegg