ToppTur: Bryter barrierer heeele tiden!

 

Hvis noen hadde sagt til meg i januar at eg skulle fullføre både “10 topper” og “7 Nuter” innen sommeren hadde eg trodde de var spinnville! EG LIKSOM?? Eg kunne gå omveier for å slippe unna oppoverbakker, og når eg måtte gå opp en bakken var eg ødelagt og fikk et hode som pulserte frem den verste hodeverken! Mulig det høres kleint ut, men nå syns eg det å gå oppover er helt fantastisk! Tror det er en blanding av stolthet fordi eg gjør det med en helt annen letthet enn før + eg føler på en mestring eg aldri før har vært borti! Å joda, det er fortsatt tungt, men eg kan føre en samtale hele veien opp og det gjør ikkje særlig vondt ergo går det også ganske fort. Det er verre nedover, da bruker eg litt mer tid, men det er kun pga vondt kne. Men, skyter fort inn å sier at knærene er blitt mye bedre siden januar! Kroppen blir både lettere og sterkere og da blir alt mye lettere 😀
*Føler på en brusende lykkefølelse*

I dag gikk Ine og eg Øvre-Eikenut, Dalsnuten og Fjogstadnuten, der med er “7 Nuter” fullført og neste gang eg er
i byen skal eg innom Turistforening å hente Diplom og kjøpe med “bestått” Pin hehe Selvfølgelig skal eg det 🙂 Har kun 1 topp igjen på “10 Topper” og det er Husafjell, men eg har også lyst å prøve meg på
bonustoppen som er Bergefjell! Får sjå!

Mest av alt er eg superstolt over Ine i dag, hun har pushet høyeskrekken til uante høyder og nå er det vel ikkje en topp den dama der kan bestige – Eg har trua for i dag gikk det strålende!! ♥

 

 

 

 

Da me kjørte ned etter turen i dag viste eg Ine Øvre-Eikenut fra andre siden hehe Rett bakom skiltet der går det en loddrett fjellvegg rett ned, men det man verken ser eller vet kjenner man ikkje –

Det er jo bare å holde seg unna kantene så går det så flott 🙂

 

 

 

 

Når søs spurte om eg trodde eg kunne finne veien til alle 3 toppene sa eg: Det er jo opp og ned der borte, så går me utover mot venstre, ned i en dal før me går opp til Øvre-Eikenuten, så er det rett over myra og opp Dalsnuten, ned på andre siden og så sjekker eg kartet hvor me skal gå opp til Fjogstadnuten…..“Du må huske at det er mye lengre enn det du husker”, svarte hun. Akkurat det hadde hun helt rett i! Eg var overrasket over hvor langt det var i virkeligheten. Søs og eg gikk Øvre-Eikenut og Dalsnuten 12.mai 🙂

 

Midt i bildet over har du Dalsnuten som nå var neste stopp for Ine og meg.

 

 

 

 

Klarte toppen mye bedre i dag, ja det gikk i grunnen som en lek! Var en del folk i dag og en haug av unger –
De minste er jo som hoppende fjellgeiter opp over fjellsidene 🙂

 

 

 

 

Utsikt mot Stavanger

 

 

 

 

Stavanger + Byøyene.
Toppen rett frem med masten på er Lifjell som søs og gikk 19.juli.

 

 

 

 

Sitter på toppen av Dalsnuten å tar dette bildet. Den bakerste piler er Bjørndalsfjellet som søs og eg gikk for et par uker siden og pile foran er Fjogstadnuten som Ine og eg skulle bort til 🙂

Siste søs og eg var her gikk med ned fra Dalsnuten rett frem i bildet, du ser ikkje bunnen før du er på kanten.
LITT usikker før turen om eg turte å ta Ine med ned her….

 

 

 

 

…men den tuttå her gir seg ikkje og gikk ned med glans 🙂
Som du ser er det ganske så bratt, greit å bruke litt tid akkurat i dette partiet.

 

 

 

 

Sånn! Da var me helt nede ved vannet og kunne vende nesa mot dagens 3. og siste topp, nå hadde me virkelig blod på tann og med vann og energibar i magen gikk det faktisk nesten som en lek 🙂

 

 

 

 

Da var me oppe, det gikk opp og opp, så er det å følge “ryggen” bortover et godt stykke før man gå opp den siste “lille” toppen 🙂

 

 

 

 

Her kunne me se begge toppene me hadde gått i starten av turen:
Øvre-Eikenut og Dalsnuten til høyre.

 

 

 

 

Perfekt bilde med Dalsnuten i bakgrunnen 🙂

 

 

 

 

Her er løypa fra Øvre-Eikenut og opp til ryggen mot Fjogtstadnuten…

 

 

 

 

…så var det bare å gå heeele ryggen 🙂

 

 

 

 

Me gikk ned fra Fjogstadnuten på andre siden, kom ned til en vei
og veien gikk rett ned og tilbake til Gramstad og P-Plassen 🙂

 

 

 

 

Midt i blinken! Koselig låvakafe på Gramstad 🙂

 

 

 

 

Superfornøyd med denne turen ja, en perfekt søndag!
Det var sol hele turen, fullstendig vindstille og 19 gr 🙂

 

Vettu ka eg skal gjøre i kwell? Åååå nå skal eg kose meg på Hobbyrommet, eg skal rangle i kwell og i morgen er planen å sove ute alarm 🙂 Skal bli godt med en en lat hviledag i morgen, det er planen her og nå,
men det kan jo fort endres 🙂

 

 

 

HA EN FLOTT KWELL

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

14 kommentarer
      1. Vær du sikkert! Da me kom ned til veien etter topp 3 var det som me trippet og hoppet oss ned til låver for å spise is 🙂 Tror me var litt “beruset” det siste stykke der, helt nydelig 🙂

    1. Åhhhh, hvilken herlige tur. Du imponerer til stadighet enten du vil eller ikke 😊👍. Jeg gleder meg på dine vegne. Legg føttene høyt, spis og drikk deg opp og vær STOLT. God klem fra Birgitte

    2. Takk for titten. Mange herlige bilder fra flott natur. Og ikke tvil om at du koser deg på tur.
      Legg nå beina høyt og fortsett kosen på hobbyrommet.
      Ønsker deg en flott uke. Klem fra Liv

      1. Får litt problemer når eg maler om eg slenge beina høyt haha Beina skal få ligge i vater når eg legger meg, tror eg er full av…hva heter det? Endorfiner? Har ikkje tid å legge meg riktig ennå – Nå koser eg meg på Hobbyrommet 🙂

    3. Hvorfor ikke gå opp den bratta til Øvre Eikenuten? Parker på Dale, går sti i skogen på oversiden av veien. Kommer opp ved toppen til Øvre Eikenut, gå evt Dalsnuten fra bakveien (start ca i skaret du nettopp kom opp), ca der vanlige stien går opp til Dalsnuten følger du kraftlinjen ned til Dale, nedover et skar (bilde “…Så var det bare…” gå ned der den gule linjen treffer krysset mellom sjø og fjell, og en båt utpå fjorden). Mange fine turer fra Dale, som Sprettraubakken som du kan gå om du vil til Lifjell (bratta som ser brattere ut enn det er, fortoppen til Lifjell fra Dale). Sjekk ut Fjells Venner på FB, siden knærne ikke er de beste nedover prøv noen turer “for absolutt alle” først, for å teste tempoet 🏃‍♀️

      1. På vei ned Dalsnuten så me skiltet “Til Dale”. Me kunne startet v Dale og gått opp, tatt runden og hatt bil nr 2 ved Gramstad om me hadde gjort det på den måten.

    4. Stas! Jeg er imponert! Flotte, spreke du! Er det ikke herlig å kjenne på lykkefølelsen av mestring? Du klarer det, og det gir lyst til mer?! Sakte og sikkert bygger du deg sterkere, vekten reduseres og du får fine muskler😉🤗 Tips over langen: Hver gang etter tur så legg i øvelse for magemuskler og litt rygg. Neste sommer vil du ha en sixpack, og jeg tuller ikke. Du får akkurat de resultatene du vil. Uansett er det lurt å ta opptreningen over tid, og la gleden få lov å styre dine dager. Kos deg masse! Jeg har trent mye selv, og er aktivitetsleder som har trent damer i mange år. Mange av de sa at de klarte alt hva de ikke trodde de ville orke. Dette er du godt i gang med nå!🤩

      1. Ja det er en nydelig følelse. Ine og eg diskuterte dette i går, me har begge fra veldig ung alder til voksen trent ekstremt mye, mye konkurranse idrett, men så kom mann, barn, sykdom, livet rett og slett, der etter bare dabbet det av. Me fant ut i går at me har ennå den gode “driven” i oss, den samme me kjente på som ung når me trente daglig mot større mål. Godt å kjenne at man fortsatt har det i seg 🙂 Det som er rart hehe er og det gjelder oss begge, for 20 år siden når me veide det samme som nå hadde me ikkje mage haha Merker godt at kroppen er endret ja hehe Men, bagateller i den store sammenheng 🙂 Men ja, litt styrketrening inni mellom har me nok begge godt av 😀

    5. Så sant! Livet leverer noen ganger brutalt, sånn du forteller. Barn og sykdom er en del av mitt også. Du vet, å bære frem barn setter spor, levd liv, både vakkert og prøvelser. Seriøst, så er «mage» absolutt noe som går å stramme opp i det å regelmessig trene den – rett og slett. Sakte og sikkert vil dere 😉😅 merke at bukser og linninger blir romsligere🤗
      Flott at dere er to som deler hyggelige og positiv trening. Det er bare helt topp, og dere motiverer hverandre. Jeg er sikker på at dere fikser akkurat hva dere vil – Med litt bevisst kosthold også så oppnås de resultatene du ønsker. Jeg har aldri sultet meg, bare spist sunt og forsynt meg EN gang. Magen blir så «stor» som en fyller den, noen glemmer muligens det. Det er likevel viktig å kose seg litt ekstra med litt godt innimellom, sånn som i helgen. Etter hvert blir det en livsstil, og det går av seg selv på trivsel.

      1. Eg har snudd opp/ned på kostholdet og har aldri spist så mye og god mat før 🙂 Kuttet ut mel og sukker + at chips og snop er over og ut. minus 18 cm rundt midjen på 6 mnd så er veldig fornøyd med endringen så langt 🙂

Siste innlegg