Eg heier på Tom!

 

Da eg leste TomsMatPrat sitt innlegg TANNLØS i går fikk eg vondt i magen…skikkelig sånn “Klomp” i magen for eg kjenner så alt for godt til hva han føler – Det er helt jævlig! Det er så trist at det skal være sånn, ja at vanlige folk ikkje skal ha råd til å ta vare på helsa si! Samtidig blir eg litt glad, glad fordi ENDA en person sier fra om dårlige tenner, eg tenker jo at jo flere som virkelig brøler ut om dette må det jo til slutt hjelpe!?? Tenk hvor fantastisk det hadde vært om det kunne kommet inn under folketrygden?? At man f.eks slapp unna med en egenandel, kanskje med et tak på max 3K i året? Det er vel muligens for mye å håpe på…Da kunne sååå mange flere sluppet disse alvorlige problemene. Det å ha syke og dårlig tenner er ikkje bare et problem i munnen, den kan gå så langt at det kan bli fryktelig alvorlig – Å hva da? Hvem er det da sin skyld? En ting er smertene for de kan noen ganger bli uutholdelige, bare det å pust blir ekstremt vondt når luften passerer elendige tenner på vei ned i lungene! Det skal ikkje så mye til før man ender opp med kun myk mat, supper og babymat...En voksen mann, ei heller en dame kan leve på det i lengden…Men det er realiteten for sååå mange. Det sosiale livet legges i grus fordi man orker ikkje…stygge og vonde tenner ødelegger så mye, mer enn du aner om du ikkje har vært i samme situasjon. Paracet og Ibux knaskes som drops som til slutt ødelegger både mage og lever, hvem sin feil blir det i så fall?? Ringvirkningene av dårlige tenner er så ødeleggende, det er derfor det er lurt selvfølgelig å ta problemet etter hvert som de dukker opp – Tannproblemer utvikler seg og blir større, det går ikkje over som en mageknip
og hodeverk. Hva hjelper det når husholdningsinntenkten knapt strekker til for en konsultasjon!??
Det er hårreisende og hinsides, rett og slett!

Etter at eg fortalte Min Tannhistorie har eg fått tilsendt mange hjerteskjærende meldinger fra mange, spesielt fra andre damer. Flere av disse har i ettertid gjort mye av det samme eg gjorde. Det var høsten 2021 eg tok skrittet helt ut og fikset tennene nede også, da var du med å hjalp meg med det ♥

Nå er i grunnen Tom i nesten samme situasjon, han har allerede en protese + implantat, men dette er ødelagt og han trenger nytt og ja eg vet det koster penger. Eg betalte totalt 50K for mine, dette var inkl alt (dvs trekking og narkose). Det er jo 14 siden eg tok de oppe så prisene er nok økt siden da for de nede kostet 23K for 2 år siden, da fikk eg refundert nesten 7000 fra Helfo fordi medisiner eg bruker forårsaket munntørrhet + eg har Periondontitt.

Eg kjenner ikkje Tom, annet enn her i bloggverden, men eg unner han av hele mitt hjerte nye tenner. Tenker at en Spleis muligens kunne vært tingen her? Eg har tidligere startet det på vegne av andre, akkurat nå har eg for mye på tapetet til at eg “orker” å ha ansvaret for dette. Noen ganger må eg bare være ærlig, men det er for mye her
i heimen en stund fremover nå. Om Tom selv starter en, eller noen som kanskje kjenner han bedre enn meg gjør det skal eg så mer enn gjerne både bidra og sørge for å spre Spleisen ♥

En annen ting; I ettertid sparer man en del penger fordi man slipper å gå til tannlegen, men jaggu koster tannpleieprodukter til proteser en aldri så liten formue! Selv bruker eg ca 1 tube lim i uka til protesen nede, er ikkje så unormalt fordi det er mye mindre naturlige holdepunkter. Oppe får man et vakum i ganen og tennene kan nesten ikkje rikkes – Dette krever selvfølgelig skikkelig tilpasning. 1 tube protese lim fra apoteket koster 139 kr,
1 boks med rens koster 169 kr – Totalt blir det jo litt når man har lite å leve av. På handlerunden vår i dag var me innom Normal for å kjøpe litt såper etc, for første gang har eg sett Coregaprodukter der! LØP Å KJØP sier eg bare, ja om du trenger det! 52 kr for 1 tube lim og 73 kr for en stor boks med rense!!
Jadda jadda, eg fylte opp badehylla mi!

 

 

 

DETTE ER EN SKAM!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

3 kommentarer
    1. Jeg signerer her, jeg skal ikke ta min historie om tenner, for den er årelang og beveger seg i hele Europa og endte i psykiatrien. Men spleis for tenner er jeg med på å dele all over. Har jo lest hos Tom mellom måltidene så jeg har ingen problem med å tro på at livet har bragt dårlig tannhelse. Et tak på 3000.. støtter den! 🐰

    2. Den støtter jeg om noen drar i gang. Han leverer en blogg med innhold jeg liker å følge.

    3. Tusen takk for et flott innlegg🥰Vi var innom Normal på Stathelle i dag, der hadde de lim. I Bø der vi vanligvis handler, har de sluttet med corega. For 5 år siden hadde jeg også en tube i over en uke, da var det ikke så ille. Men 1 tube per dag er litt voldsomt.

Siste innlegg