Lenge siden det har vært snakk om baby her inne, men nå kjenner eg til flere som går å ruger og da er det som det popper opp babyer i strikkeverden også! Har du sett noe sååå yndig? Et enklet, nydelig og herlig strikkeplagg til de aller aller minste, ja denne oppskriften inkl også de som er prematur – Da kan det fort bli smått ♥
Det strikkes fra toppen og ned, på den måten kan du underveis bestemme hvor langt du skal strikke. Siden oppskriften går opp til 3 år er det nok mer naturlig med et topp eller tunika, men til de aller minste vil en “pose” som på det øverste bildet bli herlig 🙂 Kledelig, samtidig lunt og godt.
Designet av Kate Oates
Denne strikkes i tynt merinogarn på pinne 2,25mm – Veldig delikat altså ♥ Du kan også strikke med lange ermer om det skulle passe bedre 🙂
Søndag i dag og planen er ut på tur med Ine, når vet eg ikkje helt ennå siden hun er på hytta, men dagen er lang og lys – Det blåser en del, men det er sol og 16 gr – sånn sett perfekt turvær! Sånn ellers? Vel, eg har nok en gang en Give Away her på bloggen, det er jo sommer vettu! Den skal surre å gå ei ukes tid og alle kan bli med 🙂 Har endelig hatt ei natt med rikelig søvn og det kjenner eg var på tide så dette kan bli en fin-fin dag!
Siden sommeren nå “offisielt” er i gang, det er jo 1.juni, tenker eg det er innafor med en aldri så liten Summer Give away! Hvis me ser verden under ett er det et HEKKANS KAOS, etter min mening! Me har f.eks en rødhåret kronidiot på andre siden av Atlanteren som etter min mening er et bevis på at verden er kommet til et farlig punkt….Gudene vet hvordan det hele skal ende! Lenger øst, nærmere bestemt Midt-Østen er det bare sorgen og det som verre er…Hørte via radio`n at en eller annen hadde sagt at “Hvis denne avtalen går i havn er det håp om fred…” For noe Hekkan sprøyt! For 18 år siden…nærmere bestemt 2006 mente verden at Midt-Østen var på riktig vei, med det for øret tok me en avgjørelse om at nå var tiden inne for å prøve en etterlengtet livsendring. Me pakket med oss det meste og var klare til å slå oss ned i Beirut…Vel, som du vet ble det en kortvarig lykke…det hele endte i en blodig og traumatisk opplevelse…Siden den gang, og med tanke på alt som har skjedd siden har eg 0 håp om at det noen sinne skal bli fred…dessverre…Ei heller har eg videre håp om det blir fred for palestinerene heller…dessverre. Blant oss er ingenting feil når det kommer til denne konflikten mener eg, dvs: Er du en av de som poster støtte på SoMe så er det flott, er du en av de som la det være, ja så er også det greit! Eg for min del? For å si det sånn så er det en stund siden eg sluttet å se nyhetene…Det blir for mye, rett og slett! Det betyr ikke at eg ikke bryr meg.
Det er t.o.m kaos her hjemme, selvfølgelig på et helt annet plan, men dog traumatisk for mange! La oss bare håpe at hele juni og sommeren kan forbli fredfull uten at noen MÅ ødelegge. At noen velger å leve livet sitt på en annen måte enn hva du selv hadde valgt, so what!? Er da slettes ingen grunn for å ta til våpen av noe slag! Me må heller sette pris på freden me har, det er overhodet ingen selvfølge! La også barn være barn, det kan bli for mye å forholde seg til for de små…Ikkje det? Gutt eller jente? La de heller få vite at det er fint å elske hvem man vil, uansett ♥
Tenker det er en fin måned å fokusere på det POSITIVE, la oss holde på det så lenge me kan 🙂 En fargerik gave med grunnlag for en morsom og gøyal dag, tenker eg er fint!
Ta på deg en fargerik boa, lag deg en sprudlende “drink”, blås noen bobler og heng opp ballonger – Sist men ikke minst: Legg opp til noe gøy med denne lekre, håndfarga hespen! Krystallklar i fargen og skikkelig lilla! ♥ Holen Ullverksted har noe av det lekreste garnet!
6 håndlaget maskemarkører i passende farger følger også med 🙂
Blås i alt…Blås bobler i steden for!
Sånn! Hvis dette er en pakke du kunne tenkt deg er det bare å bli med! Eneste du trenger å gjøre er å fortelle meg i kommentarfeltet under her hva du har tenkt å bruke sommeren på! Kommentarer på Facebook blir ikkje tatt hensyn til. Tenker eg la denne suse å gå 1 ukes tid, trekker ut en positiv sjel neste lørdag, altså…
LØRDAG 8.JUNI
Lykke til!
Var ute en liten tur i dag og se hva som skjer på trappa vår!? Clematisen blomstrer! Fineste blomstene, store er det også 🙂
Mmm jammy! Deilige sokker med masse kjekt mønster! Kun 2 tråder samtidig så dette kommer til å veldig bra, er fint for en som er nybegynner på mønster 🙂 DET liker me! Er jo greit å ikkje miste motet fullstendig når man skal prøve seg.
Eg har skummet gjennom oppskriften, veldig oversiktelig og fin! Mange bilder, ja som en turtorial + det er tydelige og gode diagram 🙂 Sokkene på bildene er strikket i Fabel – Dette gjør jo også garnkostnaden lav. Nå er det “tilbud” på Fabel: Kun kr 19! De på bildet er strikket med tråd ensfarget og en flerfarget – Blir så fint atte! Hva blir dine farger?
EASY PEASY SOCKS Bildene over Str S-M-L-XL Gratis Strikkeoppskrift
Denne designeren har mange flotte sokker, eg har en annen favoritt også: POPINJAY SOCKS, de lagret eg for en stund siden
* * * *
Jøss, 1.juni jo! Da er det sommer! Trodde eg skulle stå opp til sol i dag…hmm…fullstendig overskyet og det blåser…14 gr. Hmm i følge Yr skal det bli varmere og sola skal komme. Eg må ut en tur i dag, fikk sms fra apoteket om at medisinen mine var klar, så da får eg jo hente de. Tenkte jo også at eg skulle gå tur i dag, men eg venter til sola er på plass. Sånn ellers så styrer eg med litt forskjellig her på Hobbyrommet, fikk støpt en del mer i går før eg surret meg i seng – Ble i grunnen godt fornøyd!
Daaaa prøver eg meg igjen, ja for du må ikkje tro at det alltid går knirkefritt…No No…Det er MYE svinn på et Hobbyrom, bare nevner det, og sånn er det for de aller fleste. For et par uker siden støpte eg et stort fat til søs, en liten tilleggsgave til bursdagen 🙂 Tror eg var ganske hodeløs den dagen eg støpte, mulig også det kan skyldes på daværende tilstand (Du vet…de der ribbena mine…) Eg kom ikke på å sjekke støpemassebeholdningen…ei heller de svarte pigmentene…Hmm..Ble jaggu meg for lite av begge deler gitt, det ble jo likevel et fat, men kan jo ikke love optimal kvalitet om det er for lite støpemasse…Dessuten ble det jo ikke så mørkt som eg ønsket og til slutt så ble det litt ujevnheter i fargen…Hmm...Ga likevel fatet til søs med beskjed om hun skulle få et annet siden eg ikke var fornøyd, men ville på en måte vise hvilket fat det var. Søs på sin side var veldig fornøyd og fatet er allerede i bruk 🙂 Anyway, eg var ikke fornøyd så da har eg støpt nytt i dag…Er rene matematikken dette her! ALT er nøye målt opp, pigmentene ble veiet slik at eg har samme måleforhold om eg skal lage helt likt en annen gang (Med tanke på fargen) Kvalitetsmessig ble dette fullstendig perfekt, men eg skjønner meg ikke på de der pigmentene….Hvorfor blir ikke fargen helt jevn!?? Formen var tørr og eg rørte og rørte, ja eg rørte så lenge eg kunne før massen begynte å tykne… Mulig det bare skal være sånn? Ja at fargen på en måte lever sitt eget liv?? *Klør seg i hodet*
Inni mellom støping så strikker eg – Of Course – Blir så bra atte! Å ja, det ER umulig å telle omganger (Prøv å unngå at det skal være behov for det!) Oppskriften er som en liste, omgang for omgang, eg bare markerer hver omgang etter hvert som eg strikker + eg unngår å legge fra meg strikketøyet før en omgang er strikket og huket av! Er ferdig med hodet og det ble perfekt så da fortsetter eg på samme viset på resten av delene 🙂 Ellers syns eg garnet var nydelig å strikke med, hvis man ser bort fra at ingenting kan telles…*ler*
Avslutningsvis vil eg bare tipse om en hinsides deilig dessert, eller frokost, alt etter som: Eg hadde litt chiapudding igjen i kjøleskap, tok det i ei skål. Strødde over litt deilig hjemmelaget Granola, la en klatt med vaniljekesam i den ene kanten av skåla, fant litt blåbær, skar opp et par jordbær og danderte med et par bjørnebær – Sprinklet med litt honning! Digg Inn!
Hvis du er på jakt etter et par sokker som er litt mer utfordrene enn bare “rett opp og ned” så har eg funnet to skikkelig go`biter tiil deg her 🙂 Ikkje bare får de deg til å jobbe/tenke litt mer, men hekkan! De er jo egentlig noen kunstverk som vil omgjøre føttene dine til 2 skikkelig blikkfang! Strikkefastheten på sokkene over er 34m/46 row – Altså tynt garn på tynne pinne – Nyt og kos deg sier eg bare!
Disse sokkene er “NØTTA” om du jakter på en utfordring skal man tro designeren….Når eg så bildet, før eg hadde lest tenkte eg: “De der gidder eg ikkje…første strikke en sokk og så sitte å sy eller hekle på disse stripene..” Men nei, sånn er det ikkje…alle disse stripene strikkes inn etter hvert og det er visst nok ikkje bare bare…
“These socks are rated 4/5 — Adventurous — on my sock pattern difficulty scale. This is because they use a non-traditional colourwork technique and require managing multiple yarns, as well as following several charts that span the majority of the sock, including the toe, heel flap, and cuff” -Sitat Carolyn Lisle
Så ja, da har du noe kult og evn fargerikt å bryne deg på i sommer! Enjoy og nyt de, tenker eg…. Tror ikkje eg orker prøve en gang *ler* Eg ender jo uansett alltid opp med 1 sokk…
Fredag; Sol, vind og 17 gr – Ikkje verst! Våknet 05:15 eg….Ikkje sant! Men, i dag kunne eg bare stå opp og luske meg rett inn i senga til Dib siden han er i Oslo, men eg fikk liksom ikkje sove igjen….før eg bare blacket ut i 8 tiden og sov til 11…Jadda, føler eg befinner meg i et søvnig koma så eg tror Ali får stikke å handle alene i dag – Eg gidde ikkje! *ler* Eg skal gjøre et forsøk på å få plantet grønnkålen eg fikk av søs ut i grønnsakkassen! Det er så godt! Dib og eg ble litt hektet på GrønnkålChips i fjor! Det er ganske godt altså! Har også en Petunia som skal få ei av de større krukkene 🙂 Får se hvordan eg løser dette 🙂
Hvis om atte eg får støpemassen opp fra bilen i dag (TTT) har eg planer om å støpe noen fat ++ Det har jo lett for å utvikle seg, men det er jo også innafor å begynne å støpe opp lyshus til jul!! Må jo benytte det flotte tørkeværet som er ut om dagen! Problemet for meg er jo hvor eg skal oppbevare det til november….! Ikkje sant! Må nok få i hus noen flere plastkasser og bare lagre det på lilledoen….Tenker eg! Sånn må det bli, og så får eg heller skrive lister på hva eg lagrer sånn at eg ikkje støper for mye av hver – Det er nok lurt! Eg har mange BRA former som eg har kjøpt fra Devon Dotting...Så gjennom bestillingene mine der…Hmm eg har brukt et 5 sifret beløp!! Stemmer det, har på ingen måte vist alle figurene her på bloggen MoHaaa Men nå må eg få gang på dagen, tenker eg….
Eg har samlemani….fornuftig samlemani da altså – Samler ikke på ALT, men ting og tang som eg vet eg kan bruke – Det samler eg på, ja som f.eks fine, enkle og brukanes gensere i Holst Supersoft 🙂 Verdt å samle på om du spør meg 🙂 Har en solid “samling” av nettopp dette garnet og med tanke på at en genser til meg veier under 200 gr…Tja, det kan fort blir en del gensere *ler*
Å hekkan nå har eg vært god! Det er lenge siden eg shainet litt på Dib sitt rom – Nå er han voksen og filer selv, men han reiste på jobb til Oslo i dag med komlehals og feber(!!) så da tenker eg det er ganske nice å komme hjem til ren og god seng i morgen 🙂 Tok sin tid, men det gikk! Nå har eg et brød i ovnen, et sånn cottage cheese brød, bare denne gangen har eg blandet inn havre! Spennende å se om det funker greit, litt mer magefyll 🙂 Er jo straks kwell så da blir det å spise og fortsette på strikkinga!
Jau jau, det ble tur i flott sommervær faktisk! Ganske varmt, men sånn klamt på en måte. Gikk mye på kryss og tvers på skogsstier, opp og ned. Turleder hadde sjekket “radaren” sa han og det skulle komme ei tung regnbyge kl 11:05 og anbefalte at me tok med regnjakken…Vel, eg kjørte av sted uten regnjakke, fordi: På min “radar” (Dvs Yr.no) var det ikke meldt regn før etter kl 12….De første regndråpene kom da eg satte meg bilen og da var kl 12:30 HAHA Yr.no Ruler! Men Hekkan da eg kjørt mot Tananger!! Enkelte steder var det “flom” på veien! Når eg skulle over Hafrsfjordbrua var det en DIGER dam akkurat i det man skal opp på brua, eg kjørte med vinduet nede…kom jo en bil ned fra brua og eg fikk HELE splæsjen fra den bilen midt i fleisen! Jepp, rett inn vinduet! Hadde jo ingen tanker om å sveipe opp vinduet….Er det mulig!
Fikk masse kjekt av søs i dag, som hun har plantet selv på hytta: Petunia, Chili og Grønnkål 😀 Eg mangler ikke tomme krukker eller plass i grønnsakkassen så disse skal få boltre seg hos meg 🙂 Fikk også et par herlige kurver med norske jordbær, Joa leverer vettu! Jammy! Har dårlig erfaring med jordbær i kjøleskapet…klarer jo aldri spise opp alt samme dag. Nok en gang skal et teste et tips eg plukket med meg fra Tiktok:
Skyll bærene, kjøkkenpapir i bunn av et tett glass og bær opp på – Så få eg se da, skal sjekke i kveld – Evn spise de opp hvis eg ser det ikke funker 🙂
ENDELIG, ja eg sier endelig, for det er år og dag siden de deilige Ibenholt pinnene mine har vært i jobb! Ahaa de passet perfekt sammen med dette myke Teddygarnet! Mye mulig du husker hva dette skal bli? Det var på lørdag eg fant Denne Bunny`n og garnet ble bestilt samtidig som eg printet ut oppskriften…Ble ganske så forelsket ja ♥ Utrolig mykt! Kommer til å bli tidenes kosebunny, det kan eg si! Oppskriften? Slettes ikke vanskelig og intet problem – Veldig oversiktelig og enkel å følge.
Er ca halvveis på hodet, tja…eg bør kunne komme i mål med denne i løpet av uka, vil eg tro...Spørs hva annet som dukker opp *ler*
Se der ja…jaggu ble det litt over 4 t søvn i natt…Dvs eg var våken da Amira ringte 06:50! Eg hadde da ligget å fundert på om Dib hadde stått opp….Han skulle nemlig til Oslo med et av morgenflyene og Amira og de var på vei ut hit for å hente han…Vel, eg spratt (overdrevet!) ut av seng og kom meg på beina, ganske så riktig… Der lå han å sov da vettu…Unnskyldningen får være at han er syk og har feber – Tror ikkje han våknet før han sto i dusjen, men han kom seg ut dørene i siste liten og nå sitter de nok på flyet, da kan han ta seg en liten blund om det er behov for det 🙂 Eg? Vel…eg funker dårlig når det er manko på nattesøvn, men eg skal gjør mitt for å komme meg ut dørene om en time og halvannen, er jo tur på Byhaugen i dag – Håper ikkje det blir så mye skråninger…
At Kongen og Dronningen skulle besøke nabokommunen, Randaberg, i dag var som blåst for meg da eg planla dagens tur…Eneste grunnen for at me startet ved Viste Hotel i dag var fordi me manglet det inneklemte strekket i “Jæren på langs”. Så du vet…me begynte å ane noe når me så flagg langs veien og jo nærmere me kom så ble det flere og flere i bunad…Da går det et lys opp for Ine; “Konge e jo her i dag!” Sant vel, det visste eg jo, men så er det den hukommelsen da…Det var fult med biler og folke ute på Viste for der skulle jo kongen komme i land…Vel vel, me bare snørte på oss sekkene, startet klokkene og la i vei! Kom kanskje godt innpå Kongeskipet da og her skal høyhetene tilbake på skipet 🙂 Gøy og morsomt da, men eg hadde aldri dratt ut hit i dag om det ikke var for turen me skulle gå…
Ine og eg var veldig enige der, det måtte en høyere kjendisstatus til for at me skulle gå mann av huse liksom…George Clooney kunne nok fått meg til å stå i kø, men det må være den eneste og, tror eg…Men men…
Me gikk altså fra Viste til Hestnes, på en måte er det en lang tur, den virker lang for det er mye lengre å kjøre – Me hadde en bil i hver ende 🙂 Her er me ved Brutt Lenke i Kvernavik, minnesmerke etter Alex.Kielland ulykken i 1980.
Det skipet der “følgte” oss omtrent på hele turen!
Var nydelig temperatur å gå tur i dag, muligens litt klamt/lummeret og regnet kom ikke før me var nesten i mål.
Nå er det ikke bare kyr og sauser som er kommet ut, men også disse flotte 🙂
16 gr og overskyet er prima turvær!
Absolutt en fin tur. I morgen er det planlagt tur med Byhaugen, men eg kommer til å droppe ut hvis ruta skal opp/ned skråninger – Eg kjenner veldig godt at de ribbeina er tilstedeværende ja, men nå kan eg ikke sitte lengre! Går helt fint å gå flatt som sagt så det får være det eg gjør fremover 🙂 Skal på kontroll i midten av juni.
Eg har rigget til på kjøkkenet for eg har planer om å bunkre opp i fryseren i dag! Skal lage stor Chiligryte og en med Spicy Søtpotetsupper 🙂 Very NICE!
Alltid spennende å lære noe nytt, ikkje det? For meg var nå i allefall dette nytt, aldri hørt om…Mulig eg har sett det, men ikkje tenkt over hva det var. Fint var det i allefall, og flott med vertikale striper! Ikkje alltid det er så enkelt å få fint – Regner med at eg må teste ut denne teknikken ja!
Sokkene er strikket i tynt sokkegarn, sånn ca 200m/50 gr – Pinnenummer 2,5mm. Det er bare å legge denne sammen med alle de andre sokkeoppskriftene, kjekt å ha, tenker eg 🙂
Onsdag…litt ruskevær, blåser og regner litt – Grått. Men, det er 17-18 gr så shortsen skal på!! Har man først gått tur i shorts skal det mye til før den lange turbuksa kommer på igjen! Tar med meg regnjakke så blir det bra, må huske caps også...siden det regner! Ut på tur ja! Me er jo i gang med strekket Tungenes-Ogna og siden det strekket har en del “flate” turer her i nord så tar me de nå mens eg likevel har vond rygg – Sparer alle de majestetiske turene til senere!
Må bare få i meg frokost og få på klær så er eg nok snart klar! Men du?Strikkejakken min er FERDIG! Woop Woop! Mangler bare å ta bilder av den, får se hvordan eg får ordnet det 🙂