Det er KUN status og snobberi!

 

 

Det er helt klart, fortsatt! Begynner man å trykke på knappene så blir det diskusjoner og meninger, mangler sjeldent på det – Det er bra 🙂 Etter at eg postet et gammelt innlegg i går, har det blåst både fra øst og vest, men! Et stort MEN her, i dag er faktisk et større flertallet enig i min påstand! Da innlegg ble postet første gang i 2016 ble det nesten krig, det var rett før det kom drapstrusler *Må jo bare le*, men ja…det kan gå heftig for seg også i strikkeverden. Bildene i dette innlegget er fra mine egne strikkehyller, og som du ser ligger det billiggarn og “luksus”garn side om side…Betegnelsen Luksus brukes KUN pga garnprisen og intet annet! Det er heldigvis flere som er enig i at dyrt garn slettes ikke er ensbetydende med BRA kvalitet! Da vil eg heller driste meg i å si at f.eks Safir/Østlandsgarnet er luksusgarn! Det skal noen unger til før en genser i det garnet blir slitt ut, eg har flere gensere etter egne barn som eg strikket på `90 tallet  som fortsatt er i bruk et sted i arverekka 🙂

Når det gjelder sokkegarn som pryder bildet over her har jo eg en klar favoritt; Opal ♥ Nå i dag kan eg jo fint si at grunnen for min fascinasjon for det garnet ligger mest i fargene + sokkene blir veldig behagelig! Den gang da eg oppdaget dette (Sånn ca i 2006) var det lite annet garn som var så fargerikt og flott som Opal. Eg begynte å “samle” på dette garnet, kjøpte meg et nøste nå og da og strikket lite av det før eg begynte å få en del nøster. Regia like så, dyrt, og flott å se på! Regia har t.o.m en slitasjegaranti på hele 10 år! Det er barskt og eg kan godt si høyt at eg har slitt ut Regiasokker lenge før det….Eg kunne tatt med de utslitte sokkene og fått nytt garn….men mye av det Regiagarnet eg hadde på den tiden kjøpte eg på nett fra Tyskland…Dette skriver eg ikke for å shitshame Opal, det vil for alltid være MIN favoritt, men samtidig har eg oppdaget MYE annet flott sokkegarn som er like bra – De som ligger til høyre i bildet (Kjøpt på Hobbii). Samme løpemeter og sammensetning av kvaliteter – Ikke minst får du også det garnet i fantastiske farger! Nå er ikke Opal sånn spinndyrt, men likevel ligger prisen på sokkegarnet hos Hobbii til halv pris. Så hvis det ikke kun er fargene du faller på kan du like godt shoppe hos Hobbii 🙂 Det gjør eg!

 

 

 

 

 

Den største “fella” de aller fleste snobbene går i er ULLfella, altså det som betegnes for vanlig bruksgarn i ull. Det du kan strikke luer, votter, gensere, kofter, bukser etc i – Bruksklær til barn og voksne. Da kan eg jo bare minne atter en gang om arverekke på ungene sine ullklær som er strikket i Safir/Østlandsull. Bildet over har eg del garn fra Nille, altså Linde garn og Knit at Home . Skikkelig billiggarn dette her og for noen år siden ble det skikkelig baluba da eg frontet dette forferdelige garnet! (Garnet finner du ikkje lenger på Nille…Nille skal jo blir en INTERIØR butikk vettu og blir bare dyrere OG dyrere på alt de selger…) Dette garnet over stammer fra House Of Yarn. Du kan si det samme som Mor Aas som er fra Sandnes, men det er behandlet og farget på de samme maskinene som det ullgarnet som koster en god del mer. Mange begrunner sine dyre garnkjøp med at de strikker kun av garn som er 100% norsk…Tja, akkurat som for noen år siden er det også i dag lite av den norske ullgarnet som er heeelt norskt…Det nok mer status i å si at kofta man har på seg er strikket i Peer Gynt enn f.eks Safir…Men, nå i dag er sannheten den at de 2 garntypene koster det samme enkelte steder!?!? Så hva er da luksus og billiggarn!? Sparkjøp er fortsatt det billigste stedet, men man kan jo virkelig lure? Har alle blitt lurt i alle disse årene, eller er det bare et bekreftelse på at det i bunn og grunn er akkurat det samme garnet, samme ulla…? *eg må le litt*

Eg har en klar favoritt når det kommer til det som visst nok er helnorsk, og det er ASK fra Hillesvåg, det får man kjøpt til en fin pris og slettes ikke overpriset 🙂 Eg er også veldig glad i Holen sitt ullgarn, også det selges til fine priser 🙂 Holen leverer ulla fra sauene sine (De holder til langt ute på Jæren) til Hillesvåg som spinner dette og sender det tilbake. Er du i distriktet er absolutt det et sted du bør besøke.

 

 

 

 

Akkurat som forrige gang eg postet dette innlegget føler denne strikkere for å fortelle meg akkurat det samme…Det får en jo til å lure på hvorfor?? Hen tar også publiseringen av mine innlegg veldig personlig, tydeligvis…

 

 

 

 

Tror eg kan si at 80% av garnet i hyllene mine er store favoritter! Har jo byttet ut en del i år og solgt noe av det eg hadde for så å gå på tilbudsmellen! hehe Har jo virkelig hamstret Sterk og Mini Sterk i år, og vettu!?? Eg skjønner ikke at “de” kan forsvare at 95 kr er vanlig pris!?? Det er HINSIDES spør du meg, eg benyttet jo muligheten da det var salg på dette garnet tidligere i år….for det er ingenting å si på garnet, eg liker det, men om det er såååå mye bedre enn det som gjerne havner i billiggarngruppen kan jo diskuteres! Hvis man står med 2 garntyper som er så og si 100% like, da er det vel litt snobberi om man konsekvent velger det dyreste? Da betaler man jo kun for navnet og at man kan si at det er akkurat det man strikker i….Det er jo bevist mang en gang! Spør man om hva kan man ta for en nydelige kofte man har strikket og nevner navnet på et billiggarn…! Shit! Det er som å banne i kirka og med ett er ikke kofta verdt særlig mye!! Akkurat dette er jo en annen diskusjon…en hårreisende så dan, Det er synd å si det, men det er fortsatt alt for mange som mener at tiden du bruker på en billiggenser er mindre verdt enn om du strikker i dyrt garn…bare sånn at du er klar over det om du planlegger å strikke for salg! Minst halve Ullgarderoben min er i billiggarn,
ingen kan se det om eg ikke sier det 🙂

 

 

 

 

 

 

Eg er ikke noe særlig glad i strikke i fluffy garn…Men, da eg ramlet over supertilbud på Erle her tidligere bare måtte eg, ja for en fluffy sommergenser kan være herlig…Men ALDRI om eg hadde betalt over 200 kr for et slikt nøste…! Er 1 nøste verdt 229 kr??

 

 

 

 

 

 

 

Ok, da er det virkelig bekreftet! Vedkomne liker overhodet ikke billigarn!?! Men HVA er billiggarn?
Det er forskjell ser du; Du har billiggarn og du har billig garn! *ler*

Vettu hva som hadde vært hysterisk morsomt?? EN BLINDtest!?? Hvem våger å arrangere det? Tja, kanskje på en Kjedelig Strikkefestival?? Det kunne virkelig blir en høyder!

Oj Oj, det kunne jo faktisk blir ganske så flaut for enkelte, ikke det??

Men nå`Nå skal eg ut på kjøkkenet å fikse meg ei skikkelig med spicy søtpotetsuppe m/kokos! Kjenner at det bedring i formen *BANK I BORDET* og da kommer også matlysten snikende!

 

 

 

 

HA EN FLOTT KWELL
Nyt strikketøyet

 

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

3 kommentarer
    1. Så godt å lese at formen din endelig er bedre. 🤗
      Ellers er det nok en del garnsnobberi ute og går, ja. 😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg