Grønn plen er oppskrytt!

 

Eg har for lengst innsett at man trenger slettes ikkje en svær hage (med plen) for å kunne ha det frodig og grønt rundt seg 🙂 Takk og pris for det! Eg er oppvokst i et hus med stor hage, eg så foreldrene mine ligge på kne omtrent hele våren og sommeren, men til gjengjeld så hadde med en vanvittig flott hage med sirlige gresskanter. Eg var i grunnen aldri interessert i hage og blomster, spesielt ikkje ugress og eg skulle da aldri ha hage – Det var nå helt sikkert! Eneste eg alltid har syntes var gøy var å plante litt grønnsaker
og da spesielt reddiker og sukkererter ♥ Det krevde ikkje så mye.

Da me kjøpte leiligheten i 2018 begynte eg så smått å utvide “hagen” min, at noen syns eg har det grått og kjedelig, veeel….det er jo en mulighet for at de i så fall er fargeblinde, noe som i så fall er jo trist…

 

 

 

 

I går var det veldig godt og varm så både drivhuset og stua ble mer eller mindre tømt ut på terrassen (Ikkje inneplantene da) Alt av frukt og grønnsaker fikk virkelig solet seg og ja, eg kunne høre de vokste og koset seg 🙂

Hva eg har plantet? La oss starte fra høyre i bildet: Pasjonblomst (min sist anskaffete stolthet), 2 agurkplanter som til vanligvis bor i drivhuset, 2 forskjellige Mini Meloner, masse jordbær (Corona så klart!) Rosmarin, den kuleste sukkulent ever (avleggere som blomstrer), 3 stk Jordbærtomater…..

 

 

 

..må nesten fortsette her siden “hagen” min er ganske stor (Ler) foran grønnsakkassen er det 2 Chili og 1 epletrær (!) Tviler på at det blir trær, men eg plantet noen eplesteiner for å se hva som skjedde 🙂 Den vokser godt! Mellom kassene (i hjørnet) har eg Morplanten til den rare sukkulentet og den spirer villig etter at eg klippet den ned. Masse sukkererter inni hjørnet der og en Cherrytomat på gulvet (Gave fra en nabo) I den store kassen har eg: Rødbeter (I fjor syltet eg for første gang!) Gulrøtter, Neper, Vårløk, Isberger, Rødsalat, Reddiker og et hav av Bladpersille.
I hjørnet til venstre har eg i stooor krukke: Mynte, Sitronmelisse, Oregano og Timian, på gulvet står det masse basilikum (Laget masse Pesto i fjor), Squash og Koriander ja og ei potte med Gressløk som eg ikkje har sett snurten til (!!) Forklar meg gjerne hvorfor??

Tja, hva skal eg si? Eg har både råvarene OG kokken så da ligger vel alt til rette for en gourmémåltid eller 2?

 

 

 

 

Planen for noe av krydderet er å “lage” krydderoljer, det skal eg første lese meg litt opp på for å finne ut hva eg vil lage og hvordan eg skal lage (Kom gjerne med gode tips) Håper at det kommer frukter på Chiliplantene for eg har lyst å lage Chiliolje 🙂

Utenom dette har me jo i grunnen et hav av blomster og planter (Her og Her)- Så ja….eg har litt problem med å se at me har det grått og kjedelig…? Fargen på leiligheten kan me jo ikkje velge alene, men TAKK OG PRIS for at styret bestemte Grått for 2 år siden for eg var drittlei av å ha rød leilighet med GULE kanter! Oh My! Eg hadde virkelig problemer med å finnes blomster eg syns var fine til de fargene. Måtte det aldri skje igjen…*ler*

 

 

 

 

Vil ikkje si at inngangspartiet heller er trist og grått…? Personlig liker eg mur, ja eg syns det er tøft og eg har flere planer her (Må jo gjøre det beste ut av det man har og ikkje har lov å endre på) , men først…

 

 


…må Eføyen og forhåpentligvis de 3 Clematisene i kassa her krype seg bortover bjelken i taket 🙂 Da skal Dib som pr nu er Elektrikkerlærling brilljere med sine elektriske kunstner i taket her ut og eg skal støpe sementklokker som han skal trylle lys i 🙂 Som de “gamle” pleier å si: “Rom ble ikkje bygget på en dag…!

Eg har aldri påstått å være verdensmester i noe, ei heller er eg det…eller, eg har Guinnes Rekord i strikking da *humrer*. Når det kommer til hage, blomster og uteområder så liker me alle forskjellig, men det betyr jo ikkje at andre enn deg selv har det grått og trist? Da eg begynte å fatte interresse for blomster, planter etc meldte eg meg inn i noen Hagegrupper på FB – Tenkte at der kan eg sikkert plukke opp et tips eller 2. Å jo da, eg har fått med meg noen gode råd her og der, men HALLO…eg trodde temperaturen kunne stige over taket i Strikkegruppene, men at tungene var sååå kvasse på ei HAGEGRUPPE? Nei, det trodde eg ikkje…
de bør heller få seg en åker med Svigermorstunge….*ler*

 

Kos deg med den hage du har, enten det er med eller uten plen.
Koser du deg? Vel, da er jo det det viktigste 🙂

 

 

NYT DEN!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

4 kommentarer
    1. Wow! Jeg beundrer deg for dine planter:)
      Jeg har ikke grønne fingre og derfor ikke har mye planter. På verandaen min er det ikke noe planter, kun ved inngangen av huset. Men jeg er fornøyd med det:)
      Vil heller lese en bok enn å luke ugress:)

    2. Er ikke hage frelst selv om jeg har hage. Gubben slår plenen, og jeg har drivhus. Har 6 store krukker i vinduskarmen med basilikum, jeg klipper av toppene etterhvert og tørker de i stekeovnen på varmluft. I drivhuset er det en klokkeranke, og noen sommerplanter. Paprika, og tomat. Vi får se hva det blir til. Har fått to hjemmesnekra kasser hvor blomstrene skal i. Står på platting. Enkelt og lettvint. Flott hos deg synes jeg!

    3. Uff ja om man er så uheldig å havne i ei gruppe så er det alltid en eller to verdensmestere med skarpe tunger.

    4. Din passionsblomst kan få frugter, hvis du leger bi og bestøver, frugterne kan spises. Gresløg, det vil kalder purløg, er meget lang tid om at komme, du skal købe en potte i grøntafdelingen i supermarkedet, den deler du i flere små dele som du planter.

Siste innlegg