Hobby er dyrt – “Hvordan har du råd??”

 

Uten diskusjon kan me vært enig om at hobby av alle slag ER dyrt, materialene du trenger for å kunne kose deg koster peng. Bare det å gå inn på en hobbybutikk, eller GARNbutikk (<—Dette er vel det verste haha) kan fort få lappene man har (eller ikkje har?) til å fly ut av lommeboka. Dette er ingen nyhet….? Det svarer seg ei heller noe særlig å shoppe fra Kina (Som eBay og Wish), eg bestilte litt for en stund siden, tja, eg shoppet for ca 250 krPorto? Vel, det kostet mer å sende pakken enn å faktisk shoppe. Da er det enklere å bare gå på en hobbybutikk eller bestille fra norske nettbutikker, ikkje minst slipper man 4-6 uker med venting!

 

“Hvordan har du råd å lage alt du lager? Er ikkje du ufør?”

 

Et spørsmål (påstand?) eg FAKTISK har fått ofte i det siste, eller egentlig det siste året….
Fra eg flyttet inn på Hobbyrommet

 

Ja eg er ufør, siden eg ble syk har eg brukt strikking og annet dill til å “coope” i hverdagen. Det å surre i sin egen boble er i grunnen en effektiv smertebehandling når man aldri helt er smertefri. Det å være ufør blir man ikkje millionær av, langt der i fra, men man KAN ha en litt anstendig lønn om man f.eks slutter å røyke slik me gjorde, det har gjort underverker for vår hverdagsøkonomi. De som ikkje tro meg, kan jo regne på det…? Uansett, penger eg bruker på hobbystash er ikkje fra fellesøkonomien. Alt som har med mitt Hobbyrom å gjøre kommer fra Hobbyrommet, så enkelt faktisk. Dvs at det meste av det eg har i stashet mitt har eg kjøpt selv, vanskelig å skjønne? La meg så forklare litt:

 

 

 

 

Hvordan eg “finaniserte” selve Hobbyrommet kan du lese om HER INNE. Hvordan det blir litt kroner som kan rullere begynte i grunnen i fjor høst da eg laget masse armbånd som eg solgt, og kjøpte nye tenner forDet husker du sikkert? Det var da det gikk opp for meg at en del av det eg lager faktisk er salgbart.

Hva eg lager kommer an på dagsformen og hva som frister å lage, bortsett fra at påtok meg noen bestillinger under “produksjonen” av armbånd i fjor er ikkje det noe eg gjør til vanlig. Eg bare kreerer og lager, en del bare gir eg bort fordi når eg er ferdig med noe er eg som oftes ferdig med prosjektet. Som regel blir det jo noe da som eg legger ut for salg her på bloggen, og da blir det fort noen kroner. Andre ganger er det noen som melder meg å spør: “Kan ikkje du lage bla-bla” Hvis det da er eg god idé gjøre eg det gjerne.

Hvis eg har solgt for 500 kr, ja så shopper eg nytt hobbystash for 500 (Eller eg sparer for å kjøpe meg noe større som eg trenger/har lyst på) Hvordan du enn vender å snur på det så blir eg ikkje rik, men det kan holde liv i hobbykosen min. Det er noen som syns en del av det eg selger unna er dyrt, det kan godt være, men eg priser det etter materialprisen og hvor mye jobb det er. Vil nå si eg holder meg innenfor rimelighetens grenser basert på hva eg ser andre tar betalt.

 

 

 

 

Det tar tid å bygge opp en “Stash Base” om eg kan si det sånn. Når eg flyttet inn på Hobbyrommet hadde eg MYE stash, og ikkje minst garn. Ting og tang eg har samlet over mange år + eg hadde noen esker med tegne/malesaker og uante mengder tegnebøker, papir og dilldall ting fra da eg studert og jobbet som Grafisk Designer – Er du smart så shopper du på salg, eller plukker med deg litt hver gang du er ute å handler så vil du til slutt få deg en base av det du måtte trenge. Dette har eg gjort.

 

 

 

 

Disse terrakottakrukkene f.eks. Fikk et tips om at de solgte disse billig på Adlibris, der og da trengte eg de ikkje, men eg tenkte: “Kjekt å ha”. Nå står de i en boks under skrivebordet her, og én dag vil de komme til nytte 🙂

 

 

 

Som du vet så har eg ett godt samarbeid, og det er med Rito Hobby. De forsyner meg med det eg trenger av Hama perler og utstyr. Innimellom blir det noe garn og andre ting, da er det som oftes et ønske de har. Til gjengjeld får de rettigheten på noen av bildene eg tar underveis og av det ferdig prosjektet. Derfor kan du også se noen av mine bilder i deres markedsføring. Sånt er gøy og eg er veldig takknemlig for dette samarbeidet 😀

 

 

 

 

Det siste tiden har eg også så smått gått over til Hama Mini
som eg nå syns er en drøm å dille med ♥

 

 

 

 

Ellers som sagt, så er alt på Hobbyrommet kjøpt av meg selv for penger som eg får fra ting eg selger. Eg var jo heldig nå sist å ble spurt om eg ville bli med på Tananger Dagene, tjente en del den helga (Ingen svimlende summer) og nå er det flere hobbystash pakker på vei i posten, kan jo nevne en skikkelig samling av G L I T T E R!! O`la la eg gleder meg til å begynne å lage dill til jul Ho Ho Ho

 

Eg har en del igjen etter Tananger Dagene og hvis du trenger noe dill eller dall finner du alt sammen i disse innleggene: HERHERHERHEROG ENDA MEROG LITT TIL!

 

 

Eg tjener også litt på selve bloggen, det er ikkje noe eg kan styre. Alle me som blogger på blogg.no får litt av reklameinntekten basert på de annonsene som ligger her på bloggen. Eg kan ikkje påvirke eller fjerne/endre hva som ligger her av reklame, Å JA, det er en selvfølge at eg skatter, gjør ikkje du? Ja, skatter av de kronene du får hver måned? Ok, ingen suprise der altså *ler*

 

 

 

 

Det skjer også at eg selger en del av det eg lager for så å bruke pengene på andre. Det gjorde eg nå i vår: Solgte en god del armbånd som var igjen fra runden med tennene og sååå shoppet eg masse stash og kos til Ukrainske barn. Her er et innlegg fra den perioden (Her et annet) og alt sammen leverte eg til mottaket her i Sola Kommune 😀 Hjelper også Kirkens Bymisjon, eller “Byens løse fugler” i Stavanger via mine bake/hobbykreasjoner.

Denne delen av livet mitt gjør meg godt, det gjør dagene mine gode. Da håper eg at du (dere?) som så ofte lurer på dette nå har fått et svar? Det betyr ikkje at man skal sitte å tvinne tomler og spise grøt uten salt fordi man er ufør. De aller fleste av oss har mulighet til å gjøre en endring i eget liv, uavhengig av inntekt, små grep her og der kan gjøre hverdagen til det bedre. Min største endring skjedde i fjor da eg okkuperte Amira sitt soverom da hun flyttet ut ♥ Der og da sto eg på mitt og fikk det endelig som eg har drømt om i mange år, det er unødvendig å bruke min uførestatus mot meg- Det er tøft nok som det er…

 

 

LAG DEG EN GOD DAG!
Det fortjener du

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

13 kommentarer
    1. Tror mange uføre er så opptatt av “stakkars meg” at de ikke ser hva de faktisk kan få til. I tillegg er det mange som har dårlig samvittighet hvis de unner seg noe positivt. De er liksom programfestet til å ha det trist. Eller de er redd for at andre skal mene at de ikke er uføre nok hvis de finner seg aktiviteter som gir de glede i hverdagen.

    2. Burde være unødvendig å måtte forsvare det man bruker på hobbystæsj, ingen som har noe med andres økonomi og hva man bruker egne penger på. Kjenner jeg blir provosert over at du stadig må fortelle andre( misunnelige/nysgjerrige) kjerringer hvor du får pengene fra.

    3. Egentlig ble jeg veldig trist av å lese dette innlegget. Hva er det som gjør at noen føler de har en rett til å stille spørsmål om andres økonomi og prioriteringer ?

      Ville de gjort det til andre ? Hvordan kan du ha så flott opparbeidet hage – du er jo kontorassistent, liksom ? For jeg er nå ganske sikker på at disse spørsmålene ikke kommer på en positivt undrende måte…..

      Uføre er som alle andre – forskjellige, ikke en homogen gruppe med fullstendig like forutsetninger i ethvert henseende !

    4. Hei 🙂 Jeg vil gjerne kjøpe de 3 biene du har igjen + 2 Åmer . Jeg er ikke så god på nett så blir veldig glad om du sender meg en mail. Har vipps

      Mvh Mona

    5. Folk burde virkelig slutte å bry seg med andre! Ingen har noe med din økonomi, gjør hva du vil med de pengene du har.

    6. Kos deg med alle hobbyene dine. Det er virkelig til inspirasjon. Da du nevnte røykeslutt tittet jeg innom slutta-app’en min, jaggu meg “spart” 367000 på 7,5 år. Det er en god investering i min helse, og mye av det har gått til garn, som gjør min hverdag verdt å leve.

      1. Der minnet du meg på noe viktig!! Sist da eg fikk meg ny mobil glemte eg ut den app`n, dvs alle mine tall er borte! Eg vet at ved mobilkjøpet før det siste fixet Amira det, må huske å spørre henne om hun kan trylle en gang til! Eg har også spart mye i følge den app`n, egentlig vemmelig mye når eg tenker på HVA de pengene gikk til 🙂

    7. Kjære vibbedille, at det er en god smertelindring er kanskje noe mange ikke vet, så godt at du opplyser om det. Når det kommer til det du lager, så synes jeg du er fantastisk flink. Jeg har kjøpt flere ting av deg og er altså så fornøyd. Hvem hadde trodd at en perlet and er det fineste på sminkebordet til en 43 årig dame 😀 Skulle ønske du solgte flere ting, mitt største ønske er sokker, i tynn ull og søte mønster, fnis 🙂
      Klem <3

    8. Du er bare helt fantastisk, kunne tenke meg en bie og den blomsten du laget i terakottapotten din, men har ikke sett du har det igjen😊

      1. Eg har ikkje flere bier igjen, eller dvs eg har reservert de til eg får kontakt med henne pr mail. Blomster har eg, 1 rosa og 1 hvit 🙂 Fin om du sender meg mail eller sms så tar me det videre der:vibekenajem@gmail/ 93899225

    9. Jeg synes det er synd du stadig må forsvare dine gjøremål og prioriteringer. Takket være din kreativitet, gleder og inspirerer du så mange. Også jeg har hatt gleden av å handle hos deg, veldig fornøyd.
      Jeg liker så godt hvordan du takler utfordringene dine, et forbilde for oss alle. 😘

Siste innlegg