Da var alle Julekakene i box – 22 deilige oppskrifter

 

Nå altså!! Nååå tror eg at eg sier stopp! *ler* 22 kakesorter ble det til slutt så ja,
eg er godt fornøyd med egen innsats og eg har virkelig kost meg i hele desember 🙂

Me kan jo starte med det første bildet over, det er Dib sin absolutte favoritt: OREO HJERTER ♥ Bare et lite tips: Denne gangen knuste eg alle 3 pk med Oreokjeks i en sånn FoodProsessor, det ble akkurat som en form for mel og du unngår klumper som blir litt vanskelig i de små silikonformene. Dessuten blir hjertene mye klattere 🙂
Ble veldig godt fornøyd med mine.

 

 

 

 

Dette er 3 sikre vinnere ♥ Fra venstre: Gule Bomber, Kokosboller og Sarah Bernard. De her hjemme elsker de Gule Bombene 🙂 Amira og eg valgte å ikkje legge bunnen dobbel, da en i grunnen er nok når den skal spises 🙂

 

 

 

 

I kwell etter at Oreohjertene var ferdig hadde eg en god del smeltet sjokolade igjen, og sånt kaster man ikkje bare 🙂 Planen har hele tiden vært å lage litt marsipankuler, de dyppes i sjokolade og rulles i enten kokos, kakestrø eller nøtter. Vel, i år blir det en enkel variant! Tok litt mer enn en halv pakke marsipan, knadde den, delte i 2 og rullet 2 passe store brød. Fikk på en finurlig måte dyppert de i sjokolade og strødde på med masse hakka valnøtter og pekannøtter. Satte de i fryseren. Etter en stund i frysen skrar eg kantene “rene”, de skal pakkes i cellofan 🙂 Når dette skal spises er det bare å skjære av skiver.

 

 

 

 

Salt Karamellsaus kom eg over nå i helga og det har siden da blitt kokt 6 porsjoner 🙂 Alle vil ha og alle skal få haha Dette er søren meg noe av det beste eg har smakt på lenge! Blir nydelig på is 🙂 Oppskriftene er Ida Gran Jansen sin og du finner den HER INNE. Glassene eg bruker rommer 70 ml og eg har kjøpt de på Clas Ohlson 🙂

 

 

 


Delfiakake etter min mormors oppskrift. Denne er fast hvert år, her i huset er det egentlig kun Ali som spiser den, men den bakes mest for mor mi da 🙂

 

 

 

Pikekyss er også fast, hvert eneste år! Eg syns det er morsomt å lage og de andre syns de er deilige å spise 🙂 Endelig klarte også eg å få en fin snurr på de, snilt av Amira å kjøpe med seg riktig utstyr hjem ♥
STORE spissposer på rull og Tipper fra Cacas 🙂

 

 

 

 

RulettHjerter var noe eg kom på etter en dag hvor eg sto å dyppet ganske mange Bountykuler…
Alt om disse kule (haha) hjertene finner du HER INNE.

 

 

 

 

Ble ganske så mange Bountykuler når eg holdt på, godt de besto testen her hjemme for eg tror nok de vil forsvinne 🙂

 

 

 

Salte Mandler var det Amira som sa at eg bare måtte prøve! Det skulle visst være skikkelig digg, ja og det var det! Superenkelt å lage og flott til smågaver 🙂

 

 

 

 

Dette er jo en skikkelig gammel slager!! Aldri en jul uten ♥ Fløtekarameller (<— her finner du også oppskrift på sjokoladekaramellene på neste bilde) som absolutt bør koke lenge, mine kokte i ca 4 t og ble superperfekte 🙂

 

 

 

Sjokoladekarameller med litt hakka mandler ♥

 

 

 

 

Lag Rocky Road med alt DU liker! 🙂

 

 

 

 

Peppernøtter som smeller litt i ganen – Disse liker eg!
Gode som de er, eller du kan dyppe de i kaffien 🙂

 

 

 

Mandelflarn – Smelter på tunga…

 

 

 

 

En virkelig gammel slager; FruktFlesk

 

 

 

 

Noen kaller de Brune Pinner, andre Colapinner, me? Ja i min familie heter de Beatles Stenger….Hvorfor? Kanskje Beatles var en av oldemor sine helter, ikkje vet eg hehe Men de siste 2 årene har eg brukt Henriette sin oppskrift 🙂

 

 

 

 

I tillegg til alle kakene har eg laget ganske mye GRANOLA også 🙂 Flott å gi i gaver.
Utenom de eg har lagt ut bilder på her så eg laget:

USA – Special
Krumkaker
Risboller
Kakemenn

 

 

Mange som har stilt spørsmål til hvorfor eg lager så mye og ikkje minst HVORDAN eg orker! Vel, som eg har nevnt noen ganger så baker eg også til min mor som nå er blitt 80 år, og ikkje orker lengre + at eg syns det er kjempegøy! Eg gir bort en del utenom mor mi også og syns det er kjekt 🙂 Det blir jo som en hobby? Desember har alltid vært måneden da eg briljerer på kjøkkenet – Det er jo skikkelig gøy!

 

Gikk jo opp for meg i formiddag at me måtte jo handle i dag! Ikkje aktuelt å gjøre det på lille julaften! Kom oss avgårde i 12 tiden, ble jo også litt handling for mor mi selv om søsteren min gjorde det i går kwell!! Vel vel, varene var i skapene ca kl 17 og da startet eg med dypping og litt baking vettu….Klokken ti over 9 i kwell satte eg meg ned….Det er ca 9 t på beina! Jepp, eg kjenner det! Det ENESTE eg skal gjøre i morgen er å svippe ned å levere gavene hos søsteren min, ellers nada! Siden det er litt mat i de gavene som me gir har eg drøyd det lengs mulig med levering, hvis ikkje hadde eg gjort det før. Hadde i grunnen en plan om Brente Mandler i kwell, men det eg holdt på med tok tid + at Ali har kokt ei tunge og styrt med det 🙂 Får sjå!

Men nå?

 

 

NATTINATTI OG SOVE GODT!
Eller God Morgen, alt etter som 🙂

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Woow… dette var litt av en bragd på kjøkkenet. Her er det kos for alle penga, og givergleden ruinerer deg ikke. Heldige naboer og familier🎅 vi har fått treet på fot( kjøpe tre.. liker det best jeg) og skal pyntest i morgen av sønnen ,før risgrøt og grevinnen og hovmesteren. Må heller ikke glemme gløggen og pepperkaker. Trur dette blir bra jeg. Ha en fin natt. Jeg prøver å snu om døgnet og bør sove NUH. 🥱😴

    2. Mye godt, du har laget. Det har vært moro å følge deg i desember.
      Ha en super jul .

    3. Kjekt å følge med på det du lager … er nok ikke så flink på kjøkkenet som du 🤪 øvelse gjør mester sies det, men så var det det med å øve da. Blir til at en lager det en kan, men en dag må jeg hive meg ut i det. Nyt lillejulaften …

Siste innlegg