Lavkarbo? Ukemeny?? Diett??? – Nop! Kun sunt bondevett og Matorgie!

 

 

Det er noe som heter Sunt Bondevett, hørt om det?Sunt bondevett handler om fornuft og balanse.” Du kan bruke sunt bondevett i alle situasjoner, så lenge du tenker selv, tenker eg 🙂 I hverdagen når det kommer til hva man spiser og hva man gjør er sunt bondevett greit å ha i bakhodet: For mye og for lite kan fort bli et spørsmål til det meste – Så hva velger du? Tja, du bruker sunn fornuft vil eg tro og velger det som passer deg best, ikke sant? Alle vet hvilke mattyper man blir feite av, ja om det er det du prøver å unngå – Alle vet, om man innrømmer det, så er en vektnedgang et mattestykke – Eg strøk i matte, så mye mulig mitt problem ligger der. Leste en god overskrift her om dagen: “Det nytter ikke å spise sunt og sitte i sofakroken”. Noe man må faktisk bevege seg, for skal man ned i vekt må man bruke mer enn det man putter i mathullet,
så enkelt og likevel så vanskelig 🙂

Å nei, eg er fortsatt ikkje på noen form for diett, ei heller er eg på slanker`n. Faktisk. Får stadig spørsmål om hvorfor eg ikke prøver lavkarbo…!? Hmm har aldri ytret ønske om å prøve en gang, men det er en god forklaring på hvorfor eg heller ikke vil eller kan: Eg tåler veldig dårlig fett og fet mat, meierifett og rødt kjøtt er verstingene – dette pga sånn som magen min er blitt. Dette klarer eg fint å leve med. Det er jo sååå mye god mat kan spise og mye man faktisk kan fråtse i om det er det man ønsker.

Eg har lest, ja gudene skal vite at eg har lest mye…Det å ha en del kilo for mye samtidig som man har lavt stoffskifte (Har fjernet skjoldbruskkjertelen) kan være vanskelig, det er hardt å prøve å gå ned i vekt, men det finnes noen gode triks for noen – Ikke alle, dessverre. Noen med LS har god nytte av å kutte ut mel og sukker + matvarer med stivelse som potet og ris. Det er liksom ikke bare på løye at eg har gjort det. Handler ikke om glutenallergi i det hele tatt så eg kan spise et brød om eg vil. Eg tar ingen skade av det,
men eg får vondt i magen.

Mine endringer og det kostholdet eg snart har hatt i 1,5 år er ikkje noe forbigående, men planen er at det skal være varig. Siden eg trente fitness i tenårene har eg hatt høyt kolesterol, etter hvert ble det konkludert med at det var arvelig…Ok…Etter alt som skjedde med mage & Co fikk eg beskjed om at eg ville ikke kunne få lavt kolesterol. For 2 år siden begynte triglyseridene mine å blir veldig høye, over 5,0…Nyrelegen ble bekymret. Etter at eg la om kostholdet i fjor + eg begynte å gå mye tur klarte eg å få det ned til 3,7 i løpet av året, etter at eg nå i februar begynte å drikke Linfrøolje har eg fått det ned til 1,9 og kan faktisk slutte med medisinen for kolesterolet! (Har for beskjed om å avvente litt for å se om det er stabilt lavt)

Ellers så er i grunnen hele kostholdet blitt en vane, tro det eller ei. Eg spiser i grunnen det eg vil, men det blir jo som regel innen for de nye vanene mine, derfor ser eg ikke på dette som noe kur eller diett – Det er bare mitt kosthold, rett og slett 🙂 Tenker eg slenger ut masse gode matbilder, retter som er superraske og enkel å lage. Mye du kan ha på lur både i kjøleskapet og fryseren slik at alt er lett tilgjengelig og valgene blir enkle når du er suuugen på noe godt 🙂 Det krever noen dagen i måneden hvor du tilbereder og organiserer maten.

 

 

 

 

 

Dagens lunsj/middag etter en god tur. Laget en stor boks med salat som eg har i kjøleskapet, det holder seg mange dager på tett boks. Ta de grønnsakene du liker, nå er det sesong for neper og reddiker, det fikk plass i min salat. Eg steker også Spicy Kikerter som eg strør over salaten. Stekte meg også en pakke Kalkunbacon som eg har ved siden av + et par knekkebrød av frø. Ble skikkelig godt og mett, så nyter eg en god smoothie av jordbær/mango (Frosne) med 2 ss linfrøolje 🙂 Oljen kjenner du ikkje!

 

 

 

 

Mens eg sto på kjøkkenet i dag ordnet eg til nye chiliolje, enkelt! En god olje og sterk chili på ei flaske, den blir bedre jo lengre den står. Supert å sprinkle over en salat f.eks

 

 

 

 

Eg spiser fisk et par ganger i uka, retten over er supersunt om det er lov å si,
men det ser jo ut som DEN digge middagen! Ja jo, den er digg altså!

 

 

 

 

T.o.m frokost blir fort et kunsttykke! Husk at man spiser med øynene også! Her er det cottage cheese, hjemmelaget granola + diverse bær 🙂

 

 

 

 

Havrevafler? Superenkelt! Eg kan bruker det som vanlige vafler, men også som middagsvafler 🙂
Du kan også lage de kun med egg, havregryn/mel og havremelk

 

 

 

 

Dette er ei ny dille eg har plukket med meg fra TikTok! Himmelsk godt!

 

 

 

 

 

Ganske så enkelt: Knekkebrød (Kjøper de som de selger på Mega, kun av frø) som pålegg har eg laks og avokado + en haug med grønnsaker

 

 

 

 

Dette drikker eg vær dag: Jordbær/Mango smoothie med linfrøolje + et glass med hjemmelaget rødbetejuice

 

 

 

 

Ovnsbakte grønnsaker

 

 

 

 

Som eg sa; Du kan ha matorgie hver dag!

 

 

 

 

God gryte og supper 🙂 Lag mye, fordel så i poser og frys 🙂

 

 

 

Stekt brokkoli m/mager Jarlsberg 

 

 

 

Enkel lunsj; Rugsprø m/kyllingpålegg + grønnsaker

 

 

 

 

Hamburgere med glutenfritt brød og grønnsaker

 

 

 

 

Noen ganger har Mega gode tilbud på fisk, da HANDLER eg og deler opp til fryseren –
Plutselig veldig enkelt å lage fornuftig middag 😉

 

 

 

Valgfri salat med kyllingfilet, kikerter + deilig Halloumi.

 

 

 

Is såklart! Eg ELSKER is, kan spise det hver dag, men bør vel strengt tatt ikkje det,
derfor lager eg denne sunne isen inni mellom som faktisk er overrasket god!

 

 

 

 

Dette er en KOSE FAVORITT; Dumplings!

 

 

 

 

Bruke ofte søtpotet som base til middag

 

 

 

 

Enkel kosemiddag! Grønnsaker og søtpotet chips som eg tilbereder i airfryer.

 

 

 

 

Fiskeform – Nydelig!

 

 

 

 

Selvfølgelig spiser eg vanlig is også, kan kvele en hel boks eg i løpet av en helg! Men, eg kjøper aldri chips, snop og chips – Da syns eg det er innafor med en del is *humrer*

 

 

 

 

Igjen, gode gryter! Noen ganger spiser eg hjemmelaget potetstappe, men når eg lager den har eg 50/50 potet og jordskokk. Jordskokk ER veldig godt!

 

 

 

 

Enkel salat med ferske reker, husk du trenger f.eks bare et par hekto om du skal lage til deg selv 🙂

 

 

 

 

Klar ferdig snack i kjøleskapet med en dipp du kan dobbeldyppe i!

 

 

 

 

I tørrskapet har eg alt eg trenger av gryn, frø og nøtter 🙂

 

 

 

 

 

Eg har mitt eget kjøleskap og frys (Like rå si det for det i allefall eg som bestemmer i det skapet hehe) Dette er en jobb eg nyter godt av lenge 🙂 Enkelt å plukke frem det man vil ha til middag, supper og gryter fryses også
i zipposer, får plass til sååå mye mer. Eg fryser i 1 porsjon pr pose 🙂

 

 

 

 

Bakt søtpotet er himmelsk! Bruker som regel karbonadedeig, fyller på med hakket løk, paprika, minitomater, lett rømme og salat eller spirer 🙂 Kanskje du fikk noen gode tips nå, ja om det er noe du ønsker å endre.
Det viktigste er jo at du skal kunne leve med valgene du tar, det skal ikke være et ork eller smake vondt! Ingenting er verre enn det, tenker eg!

 

 

 

 

 

GOD APPETITT!

 

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

4 kommentarer

Siste innlegg