Du skulle hatt vinger, ja du som er kledd i hvitt og har et av de viktigste yrkene – SYKEPLEIER! Ikkje ene og alene vinger av godhet, men vinger for å kunne fly fordi beina dine ikkje spinner fort nok til å løpe 24/7! Rulleskøyter kunne gjerne til tider vært en løsning, men hjelpe det meg for en innsats du gjør! Ikkje bare for 1, men for 10 talls, ja 100`vis av pasienter! Du står på fra tidlig morning og hele dagen, gjerne bare hjem for å spise og sove noen timer før du igjen returnerer for ei til tider beintøff nattevakt! Flere nyopererte på avdelingen krever temmelig mye av deg alle de mørke nattetimene hvor du gjerne er alene med ganske mange pasienter! HVEM ville hatt det ansvaret?? Ingen, men du gjør det om igjen, om igjen og eg er deg evig TAKKNEMLIG!
Eg har lang erfaring som pasient og eg har hatt god tid til å betrakte deg og ditt arbeid! Du har smilende stått å tatt i mot mengder av spy, du har på magisk vis elegant manøvret en utgrått pasient med avføring til hælene for dusj og stell midt på natta, uten å miste smilet! Du oppmuntrer den syke til å føle at det ikkje gjør noe, og at det hele er ok! – DU er en Helt!
Du har sittet på sengekanten min så lenge du kunne, holdt meg i hånda og strøket meg på kinnet til eg var rolig og endelig kunne sove, du har varsomt fjernet et plaster med lunkent vann fordi t.o.m DET var smertefullt! Du har tålmodig sittet med maten og passet på at eg spiste, litt etter litt. -DU er en Helt!
Du har holdt meg fast når eg vrir meg i smerter og du prøver etter beste evne og berolige til sprøyta kicker inn! -DU er en Helt!
Du har kjørt meg ut i senga, ut i frisk luft etter flere uker med kun 4 vegger å glo på -DU er en Helt!
Du har kokt kaffi til meg midt på natt når eg plutselig fikk lyst på noe -DU er en Helt!
Du har komme HJEM til meg og stelt mine sår og passet på diverse pumper, dag som natt -DU er en Helt!
Du går på jobb hver eneste dag med sekken FULL av tålmodighet, kjærlighet, godhet og alltid har du et smil eller en klem på lur. Du trøster, du forhandler, du vasker og steller, gir medisiner og mat, du tar deg tid til en prat mellom slaga, du viser tydelig omsorg og du trøster enda mer, i sorgens stund har du også en god skulder, du er der og DU er HELTEN min!
Det er dette eg kaller en lat og herlig søndag, nei nei, eg har ikkje sittet kun på ræva hele dagen – men fått gjort litt her og der. Først av alt eg fikk eg bort litt av rotet som var i sidesynet, og så satte eg i gang. Humlene og Marihønene mine fikk en liten sårt etterlengtet facelift. De har overlevd fint i putekassen siden i fjor, men noen vinger hadde falt av siden de hadde rustet og noe følehorn var også løse, men ALT kan fikses!
Eg begynner å få en fin liten samling med Spraymaling (kjøper 1-2 hver gang me er innom BilTema, da blir det ikkje sååå dyrt – Kjekt å ha!) Disse, og de 2 andre vingene var helt brune, en kjapp spray og de er klar for en ny sommer 🙂
Når alt var ferdig montert og tørt var det ut å få et par strøk med blank spraylakk, nå er de så fine atte! Verken humlene (Eller, er dette også bier kanske? Vet ikkje hehe) eller Marihønene er vanskelig å lage. Det vanskeligste er i grunnen å finne steiner som passer til formålet, akkurat det kommer jo an på hvor du bor. Me bor jo rett ved havet og der er det enorme mengder med stein + at nede på fellesområdet her har de fylt i de store skråningene med RUNDE steiner. *humrer* Det er kortreist det, for meg 🙂
Trenger du smarte tips til hvordan du enklest kan male Bier og Marihøner? Det kan fort bli klatt om du er nøye – Hvis du sitter der med pensel, da er det litt gult og sååå må man rette opp de svarte linjene, OJ, og så må du rette opp de gule…tell me about it…Det kan fort bli veldig mye dill!
Den enkleste måten å gjøre det på finner du HER INNE 🙂 Lag deg en koselig gjeng du også og pynt i hagen, på trappa eller terrassen som meg 🙂
Har også satt i gang med litt flere perler, skjøv de 4 store biene litt til sides for eg er nødt til å prøve ut en idé eg har i hodet. Som vanlig er eg ganske overbevist om at dette blir stilig, problemet KAAAN bli strykinga for dette skal nemligen formes….! Føler på meg at fingertuppene vil få svi her altså 🙂 Men men, eg er optimistisk så dette går fint!
Målet for perleriet er å bruke kun gråtoner og ikkje svart eller hvitt – Høres nok veldig enkelt ut, men når mønsteret skal vises uten å skape de store kontrastene er det ikkje helt enkelt. Blir litt prøving og feiling 🙂
Siden eg sprang litt ut og inn med lakkeringen ble det til at eg fikk rensket litt opp ute ved trappa, som å fjerne alle de visne påskeliljene. Oppdaget jo at de 3 Clematisene eg plantet sent i fjor sommer virkelig har kastet seg rundt! De er på full fart opp over Eføyen, blir nok et syn når de blomstrer!
Så ja, da begynner det å komme seg ute på terrassen! Litt og litt så er eg der 🙂 Nå tenker eg å sette meg å perle litt til mens eg ser på “Tid for hage” før eg fortsetter kwellen med strikketøy og serie 🙂 Eg holder ennå på med “A million little things” <—-ANBEFALES!
Lei av å strikke nedover? Oppover? Hva da med å gjøre det hele sidelengs f.eks? Det er jammen ikkje dumt og her får du en lett kombinasjon av sidelengs og nedover 🙂 Da kan du f.eks lett få stående striper som toppen over her uten å måtte draaa trådene med deg, stående striper blir jo penere på denne måten 🙂 Dessuten blir det jo en stilig effekt av å kombinere retningene. Det som når noen studere strikkeplagget du har på deg: “Hvordan har du strikket den? Ahaa…Nå ser eg det, du har strikket den delen sånn ja og sååå har du plukket opp og strikket ned – Smart!”
Nedre del ser ut som rillestrikke, men No No, det er glattstrikket med vrangsiden ut og sååå kommer vrangborda 🙂 Kult ikkje det? Ermene formes med German Short Row så her får du litt av hvert kan du si, nesten som “Salt, Surt og Syrlig”, eller Kinderegg da 🙂
TIN ROOF Bildene over Fra 87 cm til 140 cm i overvidde
* * * *
Vettu ka?? Eg våknet kl 11.15 i dag!! Var våken en halvtimes tid i halv 7 tiden fordi den “vanlige” magen min slo seg vrang, men la meg til å sove igjen og har ikkje hørt alarmene i 9 tiden. Har i grunnen tenkt å ta meg en lat søndag! Planen eg la for en stund siden var at denne helga skulle eg raide de lokale gartneriene etter blomster og planter, men værmeldingen på Tv meldte 0 grader et par netter? Hmm har lyst å forholde meg til Yr for der virker det mer lovende 🙂 Jaja eg har skrevet liste på hvor mye og hvilke blomster eg skal kjøpe så eg tenker det vil skje en del til i løpet av uka så kanskje det bugner på terrassen neste helg? Tenker at det går fint å plante sukkererter også i løpet av uka, sjekket bloggen fra i fjor og 12.mai var dagen frøene ble satt i grønnsakkassen så sånn sett er eg jo i rute 🙂
Har ikkje helt bestemt meg for hva eg skal drive med i dag?Hmm skal eg starte på Bie nr 5, eller skal eg knyte litt makramé, eller skal eg perle noe helt annet som eg har planlagt? Bare luksusproblemer kan du si, men eg tror nok eg må starte med å vaske Dib sin russegenser. Russegruppa hans har designet sin egen og den var skikkelig stilig! For å si det sånn, etter en russedåp lukter både det og det andre MoHaaa Ble til at han fartet igjen i går, men nå er han hjemme 🙂
Husker så godt da eg var 16 år og humpet rundt på et par krykker en god stund etter en kneoperasjon, alle var venn med meg. Ja t.o.m de som egentlig ikkje var mine venner til vanlig. Den gang da var det jo litt stas å gå på krykker, og ikkje minst var det stas å låne et par og hoppe rundt å leke “skadet”, eller bare prøve på noen sprell. Man fikk i grunnen mye oppmerksomhet om man var så “heldig” å måtte gå på krykker ei stund….
Sånn er det slettes ikkje om man blir mer syk enn hva et par krykker klarer å “fikse”. I går leste eg Dette Innlegget til Vivian (Mamma På Hjul) – Eg har skrevet et lignende innlegg for noen år siden, ergo kjente eg meg meget godt igjen. Blir man syk og havner på sykehuset så stiller de aller fleste opp, det vanker blomster og godsaker flere ganger i uka. Alle venter på at du skal bli frisk…selvfølgelig! Etter hvert som tiden går avtar besøkene, det er forståelig; folk har sine egne liv de må leve, hverdagen er jo for de fleste veldig travel. Noen orker ikkje i se andre i en vond og vanskelig situasjon, men som Vivian også skriver så er det ofte den syke selv som støter venner og kjente bort. Det er en måte å beskytte seg selv på. Som syk, og spesielt alvorlig syk vil man ofte beskytte de man bryr seg om og da er ofte det å skyve personer unna en måte å gjøre det på. Da avlaster du også din egen samvittighet, mulig det høres helt merkelig ut, men det blir nesten sånn. På den måten slipper man å ha dårlig samvittighet for at man ikkje orker, orke ikkje prate, orker ikkje delta, orker ingenting…Da er det faktisk noen ganger bedre å bare være alene, alene med smertene som ingen kan ta fra deg, alene med sorgen over alt det tapte som ingen egentlig kan erstatte. Det er på dette tidspunktet at kjelleren er ganske nær, eg var som eg har skrevet før en liten stund nede å kikket og fant ut at her kan eg da ikkje bli!
Dette var også samtidig som eg faktisk fikk min aller første laptop i 2005…Eg hadde nylig vært gjennom nok en omfattende og alvorlig operasjon som kunne være avgjørende for resten av mitt liv. “Ting” ble fikset slik at systemet mitt kunne fungere, men smertene forsvant aldri, og de er absolutt tilstedeværende den dag i dag… Det er mange år det, ganske mange av de årene uten venner. Eg kan egentlig skjønne det, det er vanskelig å være pårørende til noen som egentlig aldri blir frisk, ja slik som man var før. Man blir aldri helt den samme etter alt det man måtte gjennom.
Men tilbake til min aller først laptop! Har sagt det før, men den verden som åpnet seg den gang har virkelig endret livet mitt, ja hele hverdagen min! Selv om eg hadde mann og 2 små barn på tidspunktet trengte eg et sted som var bare mitt og det fant eg “her inne”. Etter et par år på diverse hobbyform (Hvem husker vel ikkje Hobbyboden?) fant eg omsider veien til Facebook….og der ballet det jo bare på seg samtidig som eg skrev på denne bloggen. Eg fikk mange venner, noen veldig gode og det ble noen turer på kryss og tvers i landet for besøk. Flere store strikketreff arrangerte eg hvor me alle møttes og hadde ei drømmehelg i flere år. Eg fikk venner som alltid var der, der midt på skjermen var de, og mange er der ennå ♥ Så eg skjønner så alt for godt når mannen til Vivian sa til henne at hun hadde mistet mange, men også hadde fått mange nye. Det går helt fint å ha OnlineVenner! Noe av det postive er at man “Kommer” som man er, har man en pysjdag, ja så kan man være med i “strikkeklubben” likevel. Ligger man på sykehuset? Vel, fortsatt intet problem! Eg har mange litt sånn på kanten og morsomme episoder over min lange fartstid på sykehuset hvor, for meg, strikking og pc var det viktigste. Leger og div tok seg av kroppen min, men eg pleiet meg selv og hobbyen min 🙂 Det er mange måter man kan stille opp for andre på om man ikkje fysisk kan være til stede og akkurat DET har eg fått oppleve til gangs. Det tror eg også Vivan har ♥ Det er sååå viktig å føle at man tilhører et sted utenfor husets 4 vegger og sin egen kjernefamilie, et sted hvor man kan “dra” alene.
Eg får ofte høre at eg betyr mye for mange, det føles godt, det at du kommer inn hit på besøk til meg betyr ufattelig mye ♥ Du er veldig viktig for meg, du er med på å gjøre min hverdag innholdsrik og god – Det setter eg stor pris på ♥
Ut i fra fargene å dømme er nok dette sikkert et par gyteklare laks! Eller, kanskje de bare er noen helt allminnelige Gla`Laks? Uansett havner de rett inn i kategorien “Happy Socks” i mine mapper! Tenk for en gøyal gave til noen som som elsker fisk, eller å fiske. Her har du virkelig muligheten for full gaveklaff! Eg er veldig glad i å fiske, men eg liker dypvannsfiske med snøre og selv om me bor et steinkast fra havet er det dårlig med det…Liker ikkje å “bare” stå å kaste. Me hadde mange år med flott fiske da Amira var liten. Da var det en ny dypvannskai ute ved Merkjavik, ca 40 m på det grunneste, og der altså! WOW!! Det myldret med fisk av alle slag, eg trooor eg må ha satt en form for rekord på antall Steinbit! Den største var rundt 7 kg og da snakker me et beist! Ali dro opp ei diger Kveite og en ekstremt stor/lang Lange som troner ganske høyt! Dessuten ramlet han nesten på sjøen der han sto ned på stigen å pilket sild (ja det er mulig) da en Delfin plutselig brøt vannflaten! Ja, de årene der var et sant eventyr! Så ble kaien stengt for uvedkomne(?) og industrien slo rot og ødela en vidunderlige fiskeeldorado…*Trist*
Selv om det er fiskesokker, er det ikkje noe rølp som gjerne hysteriske sokker KAN bli, men disse er jo faktisk i tillegg veldig lekre. Ikkje det? Både garn og farger ser jo veldig lekkert ut 🙂 De er strikket i tynt sokkegarn (typ ca 200 m/50 gr) på pinnenummer 2,25 mm.
Basert på dine fargevalg kan du jo strikket en annen type fisk, legg til litt skjegg bak på leggen så har du jammen meg en Torsk 🙂 Flotte sokker, og eg lagrer det tvert!
CATCH OF THE DAY Bildene over Str Barn til Mann Gratis Strikkeoppskrift
Se der ja, en lat “Me Time” lørdag fikk ferdig Bie nr 4 🙂 Pga liten plass på spiebordet bør eg nå stryke de 2 siste og da trenger eg en pause først, eller eg må lade opp pågangsmotet *ler*. Ja det er fortsatt litt nervepirrende selv om 9 brett er ganske overkommelig. Planen er å få de strøket i løpet av dagen/kwellen.
Planen i dag var også at Ali skulle lage Fahitas, men siden Dib skulle være vekke til i morgen slo me det fra oss. Men sååå vettu, får eg en melding: “Mamma, eg er sliten og trøtt, eg kommer hjem i dag”.*Humrer* Slettes ikkje overraskende egentlig for det ble jo en veeeldig lang dag i går. Da tok eg bare ut noen lammekoteletter fra fryseren så blir det det i steden for 🙂 Siden me hadde Vegetarmiddager i går (2 retter) får det bli tilbehøret 🙂
Tror eg tar å strikker noen runder mens eg venter på at pågangsmotet er på plass i forhold til den strykinga…
Mer enn nok rille her til at eg faller pladask, og vel så det!! I tillegg er den strikket i alpakka, nærmere bestemt FLOOF DK – Se på de sarte og bare så nydelige fargene da! Eg vil ha en i…hmm…Grønntonene, de blå, kanskje en i de røde/lille, men definitivt en i de grå – Eller, kanskje en i hver bare for å gjør det hele uproblematisk 🙂 Dette var en skikkelig inner 10`er hos meg og eg lagrer den på et blunk, eller kanskje eg bare like godt skal kjøpe den med en gang? Ja få den inn i iBook så ligger den klar 🙂 *klikk-klikk og da var det gjort*
Designet av Kristen Finlay
Strikkes kjapt og greit Top/Down uten knapper eller vrangborder – Kun lekre I-Cord avsluttninger, blir sjeldent bedre enn det når jakken heter Cosy ♥ Strikkes på pinne nr 5 med en strikkefasthet på 17 m, ka skal man si? 2-3 kweller og en god serier? Jepp, der har du oppskrifta vettu. Så? Hva sier du, skal me strikke oss en skikkelig digg kosejakke? Perfekt til kjølige sommerkweller og ikkje minst til høsten over pysjbuksa ♥ Love IT!
COSY Bildene over Fra str 118 cm til 194 cm i overvidde
* * * *
JØSS! Sov nesten 8 t i natt uten å stå opp for å tisse!! Det har ikkje skjedd på ei uke så da er nok det verste over, siste dag med Antibiotika i dag og eg håper det blir leeenge til neste gang 🙂 Fikk tlf fra Dib da eg sto opp og alt er bra og de har hatt det kjekt, snappet med han også i natt før eg la meg. Da var han sååå trøtt! Han hadde jo være oppe siden kl 05:00, 8 timer på jobb og rett ut når han kom hjem. I følge rapporten som Politiet la ut her i Stavanger har det gått fint. De hadde fått inn ca 20 klager hvor nesten alle dreide seg om høy musikk! Hmm da tenker eg litt sånn: “Hva er det å klage på? Aldri opplevd natt til 1.mai før og kanskje aldri vært Russ?” Hvis DET er det eneste Politiet kan rapportere, ja da har me jaggu ikkje mye å klage på – Syns eg!
Ute skinner sola og det skal opp til 10 gr, det lover jo bra for de som skal ta mest mulig knuter i dag *ler* Eg tenker eg tar en rolig lørdag, ja en sånn skikkelig rolig lørdag siden forrige lørdag bokstavligtalt gikk i dass! Etter at eg raidet litt her hjemme i går kan eg egentlig slappe av på den der ryddefronten også. Blir nok perling og strikking i en salig blanding utover dagen 🙂
Denne kjolen begynner å bli en gjenganger her på bloggen, og eg er fortsatt like glad i blå og hvite striper!! Gjett om det minne meg om 90`tallets stripete sommergensere med båthals? Husker du de? ALLE alle de, enten med blå eller røde striper ♥
Her har du muligheten til å strikke deg tidenes billigste kjole!! I den største størrelsen lander kjolen på den latterlige summen av 90 kroner!!! (Du trenger bare max 7 nøster) Helt utrolig! Kjolen strikkes i et bomullsgarn eg faktisk liker, nemlige Safran fra Drops, og nøstene koster kun 13 kr stk! Hvor mangen kjoler skal du strikke??
MARINA Str Small og Medium GRATIS Strikkeoppskrift
* * * *
Vel vel, da er det på tide å rusle i seng. Nå har eg fått bilder fra Dib og chattet med han, de har tydeligvis hatt det gøy og er straks klar til å ta kwellen. Er jo tross alt en dag i morgen også MoHaa Da står visst knutene i kø 🙂 Eg? Eg har koset meg og perlet masse, Bie nr 4 er snaart ferdig. Fikk også strikket en del mens eg så The Butler – Fy søren, men det er en bra film. Har sett den noen ganger nå og kommer garantert til å se den også nesten gang den går på tv 🙂 Planer for i morgen? Nop, eller jo, eg skal jo perler – Nå skal eg skli under 2 stk dundyner og bare sove. Ja, det er fortsatt ISkaldt og godt om natta så sommerdyna får vente ei stund til 🙂
Se der ja! Rød Russen vår er klar for helga! Hentet han på jobb, rett hjem, dusj, på med klær og så kom han seg i bilen og la i vei! Dette har både han og alle andre ventet på. Munnbind i sekken og antibac på “beltet”. Eg fant antibacflasker med karabinkrok så eg kjøpte ei flaske til hver av alle gutta i gjengen 🙂 Greit å ha det lett for hånd. Dib er IKKJE glad i å bli tatt bidler av og det er noe av det me snakker om mens eg bare knipser i vei hehe Russebilder ER obligatorisk og noe en mamma MÅ ha! Eg var akkurat lik, det verste eg visste var å bli stilt opp på utstilling. Sa meg fornøyd rimelig kjapt og med ei god dose formaninger i sekken var han klar for take off. Avtalen er meldinger inni mellom og ellers at de må kose seg max 🙂
19 år og oppladet blinkesko, rusk er det ikkje 🙂 Selv om temperaturen ikkje er den varmeste kunnen det vært sååå mye verre. Sola skinner fra skyfri himmel og det skal den gjøre hele helgen 🙂
Nå håper eg det blir en fin helg uten noe tull, er det noe russen ikkje trenger så er det dårlig omtale. Velger og tror de fleste vet å oppføre seg 🙂
Tror nok han er mer komfortabel i denne settingen når det kommer til å ta bilder. Nå har Dib drevet med kampsport (TaeKwonDo) i snart 12 år og har svart belte. Pga Korona ble det jo full stopp for hans del. Eneste han kan gjøre er å være instruktør for de som er yngre enn han, de han selv vanligvis trener med er over 20 – Ergo ingen nærkontakt. Siden første NM i 2018 har han trent sparring på Kampsporthuset for å få mengdetrening i forhold til konkurrane. Det siste året har han for egen del satset på på Kamsporthuset og hans gren er MMA og Brailijansk Jiu Jitsu. Nå i uka som var fikk han spørsmål om å være kampsportmodell noe han syns var kult. Han skulle egentlig vært på fotoshoot i morgen tidlig (!!!) meeen hei…Russedåp og feiring passer dårlig med det hehe Da blir det til uka 🙂 Siden eg nå fikk lov å bruke bilder av han måtte eg bare kjapt oppdatere dere litt – Mange av dere har jo følgt utviklingen hans innen kampsport i allefall de siste 10 årene. Han skal også stille i sin første MMA kamp så snart restriksjonene gir rom for det. Kan ikkje si eg gleder meg, men han er flink og har jo absolutt mye erfaring så det går nok sikkert heeelt fint 🙂
Jajaaa nå har eg hatt meg en deilig dusj, fått på meg kosedressen og er klar for fredagskwellen! Skal prøve å puste med magen, slappe av og kose meg 🙂 Planen er å perle ei stund før eg finner frem strikketøyet og kanskje en film etter “The Voice”.
Strikk noen I-Cord og litt Short-Rows inni mellom og VIPS så trylles dette lekre skjerfet frem, så enkelt! Eller, om det egentlig er sååå enkelt vet eg ikkje, men vanskelig? Naaj, bare gjør som det står så går dette helt strålende! Eg er nå ganske overbevist om at dette er et skikkelig gøyalt strikketøy, det er jo i grunnen lett å se! Det må være det kuleste skjerfet eg har sett, og ikkje minst ønsker meg 🙂
Garnet som er brukt er Malabrigo 100% Merino (384 m/100 gr). Så hvis du som meg har noen hesper liggende som bare venter på det perfekte prosjektet, ja så er nå tiden inn til å vinne de opp 🙂 Trenger jo selvfølgelig ikkje være Malabrigo, men lignende garn garn (enten du velger deg merino eller vanlig ull) Eg sitter jo å tenker: “Tenk å hatt et teppe i denne teknikken!?”
Denne helga sier eg bare, den er MIN! Forrige helg gikk jo rett i dass og det er jo det kjipeste spør du meg. Mulig det høres merkelig ut, men helg er helg, om man jobber eller ei så går man inn i en mer bedagelig modus – I allefall gjør eg det 🙂 Hvor bedagelig anlagt eg blir denne helga vites ikkje for i dag starter russefeiringa som er avlyst. Normalt sett hadde de fleste russ samlet seg i Kongeparken, men det er jo da selvfølgelig avlyst. Dib skal likevel avgårde og være sammen med sin egen russegruppe, men “programmet” for helga er litt diffust. Eg tror eg må gi han “Meldeplikt” annen hver time *ler*. Eg vet jo at han stort sett er en fornuftig gutt, men ungdom er ungdom og russ er russ haha Eg skal hente han på jobb i dag så da har eg han på 2 mannshånd uten forstyrrelser MoHaa Nei, men det er jo alltid noe me som foreldre må formane, men det viktigste (Bortsett fra vær forsiktig bla bla) er jo at han må ha ei kjekk helg! Det skal tross alt være ei helg han skal kunne minnes som voksen. Eg gremmet meg over min egen Landstreffhelg i flere år, nå sukker eg egentlig bare oppgitt over meg selv. Eg drakk i grunnen sjeldent da eg var på hans alder pga trening, men når eg gjorde det tålte eg ikkje alt det eg ville smake (haha) og det gikk ikkje alltid helt etter boka! Eg hadde rett og slett glemt å øvd meg før Landstreffet! Selv om eg gleder meg til helga på hans vegne så gleder eg meg mest til når han ligger å sover i sin egen seng søndag kwell! Føler ikkje eg er hønemor de luxe når eg sier det, tror de fleste foreldre som har russ kjenner det LITT i magen denne helga ♥ Lykke til, til dere også 🙂
Som regel, før eller siden og gjerne oftere enn du skulle ønske kommer man til et veiskille og valg må tas! Det kan være små valg og det kan være store valg, ikkje minst kan det være helt avgjørende hva du velger! Mangen av valgene eg har tatt i løpet av de siste 10-15 årene har dannet grunnlaget for den gøyale hverdagen eg har nå i dag, tro det eller ei 🙂 For å si det sånn så startet vel dagens innholdsrike dager basert på et valg eg tok for, tja, når var det tro? Trooor faktisk det var i 2005! Oj off det begynner virkelig å bli lenge siden! På det tidspunktet satt eg mye å heklet bestemorlapper og strikket små plagg til DibHassan. Ikkje noe spenstige greier, men det gikk mye i det samme og ting eg hadde lært da eg var lita og en del som var selvlært. Der og da hadde eg vel en grå Nokia mobilen som eg kunne ringe med og sende grå/svarte sms`er med…..I dag bruker eg MEEEGET sjeldent sms, hvis eg gjør det så er det for å svare min mor på en melding da hun sitter med nesten den samme Nokia`en den dag i dag…Du kan trygt si at me tok forskjellige valg den dagen for så mangen år siden og eg kan uten tvil si at eg er virkelig glad for det valget eg tok!
Det var faktisk Amira som fikk meg til å velge riktig! Hun var selv allerede på det tidspunktet i en alder av 10 veldig opptatt av å være oppdatert på hva som var nytt innen mobil og hun påvirket meg og sa flere ganget at “Du må følge med mamma, hvis ikkje kommer du for alltid til å sitte der med den gamle Nokia`en”. Å ja, den jenta der fikk sååå rett! Det samme gjaldt min gamle Mac…der og da var den ganske utdatert og lite fikk eg til som eg ville. Eg var sta og det skulle veldig mye overbevisning til for at eg gikk over til en nyere Pc…Det gikk nesten et år før eg tok det steget, samtidig på den tiden hadde eg allerede oppgradert mobilen et par ganger og hadde der og da den nyeste Bildemobilen til Sony Ericsson! WOW for en go`bit da gitt! Tok jo deee fantastiske bildene med hele 2 megapixler! *ler meg i ihjel* I dag er jo ikkje dette noe som er sosialt akseptert! Må jo bare riste litt på hodet når eg ser på gamle bilder fra den mobilen!
Vel, det eg vil frem til er; Eg kom meg på Pc og etter en viss tid med skeptisk kom eg meg nå også inn på Facebook (STOR påvirkning fra Amira også her) En dag i 2008 var den store dagen for nettopp dette og eg var hekta med en gang! Det gikk jammen ikkje lenge før en enorm verden av muligheten bare lå der å ventet på meg! Samtidig som eg koset meg på nett og til stadighet oppdaget nye ting utviklet mobilen seg i stadig raskere tempo og bildekvalitetene ble bare flottere og flotte og PLUTSELIG en dag kom Amira hjem med Smart Mobil til meg, det var Iphone 4! Det er jo faktisk nå over 10 år siden!!
Husker eg var utrolig frustrert og skjønte fint lite og absolutt ingenting! Dette var også en av de dagene hvor eg bare valgte at DETTE skal eg få til! Eg stålsatte meg og sakte men sikkert begynte eg å skjønne og etter ei lita uka kunne eg ikkje skjønne hvordan eg nå i tilfelle skulle klart meg UTEN!?! Det var også på denne tiden eg tok noen avgjørende valg når det kom til bloggen som eg startet allerede tilbake i 2006….Den var jo nå blitt URgammel…Det var rett og slett på tide å fornye seg! Samtidig som utviklingen på mobil og Pc føk av sted lærte eg stadig nye ting i strikkverden takket være nettopp disse 2 “leketøyene”. Eg hadde ikkje vært en nettstrikker så veldig lenge før eg skjønte at tiden var inne for å lære meg å strikke etter engelske oppskrifter! Det var det som var “tingen” da… i allefall om du ville strikke noe som ikkje absolutt alle andre hadde.
Det var veldig ofte at eg så fine strikke ting på nett, men klikke meg bare ut av oppskriften med en gang eg så det var engelsk…Bare ga opp liksom! Det samme skjedde altså når det gjaldt dette problemet, eg bare stålsatte meg og bestemte meg for at dette SKAL eg lære! Eg kunne jo engelsk og hvis eg bare tok en linje om gangen og bare gjorde akkurat som det sto, ja så fikk eg det jo til! Nå i dag blir mye av mine egne strikkenotater skrevet på engelsk, det skjer helt uten at eg tenker over det! Så langt har det altså gått, men akk så mye kjekt eg har muligheten til bare fordi eg tok de riktige valgene for meg selv 🙂 Det er ikkje den ting eg IKKJE kan strikke eller hekle 🙂
Tenk bare på den utviklingen strikkepinnene har hatt de siste 15 årene?? Hvordan skulle eg holdt meg oppdatert uten å ha vært med på denne utviklingen?? Garn! Ja det er jo et eldorado av millioner av garn DER UTE i den store verden! Mest sannsynlig hadde eg heller ikkje den dag i dag vært dønn forelsket i Holst Garn!
Man må virkelig følge med på det som skjer både når det gjelder det ene og det andre, ja for faller man av i dag så faller man virkelig uten for! Uansett alder sier eg bare; Bli med på leken, det er gøy og me har virkelig godt av å lære noe nytt hver eneste dag!
Det går nesten ikkje den dag at eg ikkje får spørsmålet: “Kan du sende meg denne oppskriften, bare på norsk?” Vel, mens eg smiler litt svarer eg at du må bare prøve og heller spørre om hjelp for oppskriften er kun på engelsk. Forteller så hvor vedkomne kan laste ned en oversettelse på forkortelser som kan hjelpe, men nei, vedkomne vil ikkje alltid det….Akk hvor mange plagg eg har hjulpet andre med i det ganske land, linje for linje på Chat har eg gått gjennom oppskriften mens vedkomne har strikket 🙂 Verden har i løpet av årene virkelig blitt KJEMPELITEN og dette syns eg er synd at ikkje alle ble med på! Det sitter MANGEN hjemme i egen stua som av den grunn er ganske ensomme, den eneste utviklingen de ble med på før det stoppet opp var Text Tv hehe Det er nesten det samme når det komme til engelske oppskrifter! DU må rett og slett bare bestemme deg for at dette VIL du lære og når du har lært det og kommet deg gjennom de første oppskriftene så har du sååå mye gøy i vente! Plutselig vil du få et eldorado av herlige oppskrifter på nett som du kan velge og vrake blant 🙂 De som for alle disse årene siden IKKJE tok de samme valgene som det eg gjorde har ikkje den mest spennende hverdagen om de f.eks er strikkeinteresserte og sitter mye alene. Skulle vel ha ønsket mangen ganger at min egen mor ble med på leken da tilbake for 13-14 år siden, men neida, hun ville aldri får brukt for noe mer enn den Nokia`en som hun hadde, og aldri om hun skulle ha pc! Likevel er det eg som passer på at hun får med seg kjekke nyheter. Kan jo nevne at hun liker veldig godt Opal, det er heller ikkje mangen årene siden hun ikkje visste om så mye mer enn de gamle pinnene hun hadde i syskrinet – Dama er ikkje sååå gammel liksom!
Det skal virkelig blir spennende å se hva som skjer fremover nå! Vet nå i allefall det, skulle eg en eller annen gang havne f.eks på et gamlehjem skal eg være helt oppdatert på alt eg interesserer meg for slik at eg bare kan fortsette å kose meg 🙂 Ja eg skal være så travelt opptatt at eg fortsatt kommer til å strikke i turnus og må lage tid til Me-Time mens eg sender noe Snapchat med filter til Ali som sitter i andre enden av stua – Tror eg har mangen gøyale år foran meg eg 🙂