NÅ ER DET NOK!

 

Sitter i grunnen bare her i go`stolen å puster med magen, er sååå sliten...Det eneste eg har lyst til er å skli bort til spisebordet, plugge en kjekk podcast i ørene og glemme alt og alle rundt meg. Fred og Ro kalles det ganske enkelt! Fikk virkelig kjenne det på kroppen i dag at formen så langt i fra nærmer seg toppen. Ga beskjed i formiddag at handlelappen f.eks skulle være komplett med det me trengte for å UNNGÅ å valse rundt og rundt i butikken for å komme på noe me trengte…Ali sa; “Me trenger løk og mer paprika, resten ser me på butikken….” Akkurat…Halvveis på Rema var eg fint ferdig og svetteperlene var på plass i pannen. Plukket med meg det mor mi skulle ha og sa at nå er det nok og gikk til kassen. Sååå var det ned på Kiwi, der skulle me ha kaffi og et par andre ting, det lå an til en skikkelig runddans – Eg tok en kjapp til venstre og rett i kassen…Da gjensto apoteket og MesterGrønn, noen ganger blir det flere butikker for mor mi, men det er lenge siden eg har måtte sette meg mens eg ventet på apoteket. På vei til mor mi svingte me bare innom gartneriet etter egg, på dette tidspunktet var eg helt ferdig! Hasta La Vista kan du si. Der og da hjelper det meg veldig lite å høre historier om de som har hatt UVI og nesten ikkje kjent noen ting….Det har vært ei hekkans uke for å si det mildt + eg tror eg blir litt dårlig av antibiotikaen også, vel vel det POSITIVE er at det er siste dag i morgen og DA er eg nok på topp igjen…

Når man til vanlig lever med en del smerter og ikkje minst sterk medisin, vil eg tro det at man da står litt svakere stilt om man f.eks får en infeksjon. Skal mindre til før man “bikker over”  og må kapitulere for å si det sånn. Fordi når man lever med smerter så jobber man mer for å holde seg oppegående og bruker en del energi på det, for å legge seg ned er slettes ikkje alltid et alternativ verken for en selv eller andre.

 

 

Men ok, nok om det….Se på dette du!! ⇓

Designet av Natalya Ovakimyan

 

Sett noe sååå LEKKERT!? Først tenkte eg: “Oj! Det er jo galskap å sy perler på et babyteppe!” Men heldigvis er det bare de kule Popcornmaskene! Noe så andektig, rent og pent altså ♥ Dette er strikket i et blandingsgarn (Ull/Acryl) Når eg kikket litt i infodelen vil eg sagt at garn typ Merino Ex Fine er fint å bruke 🙂 Dette må lagres! PRONTO!

 

BOBBLE BABY BLANKET
Bilde over
Str 60 cm X 78 cm

 

 

 

 

 

 

Siden handelen er i hus (og eg er ødelagt!) tar eg rett og slett helg – Langhelg! Den eneste som har har lovet er å hente Dib på jobb i morgen! Bilen vår (hans?) skal på EU kontroll i morgen må han ta bussen til jobb (kl 05:30!!) siden han skal til et kronglete sted med lite buss…Dessuten skal han avgårde med russegruppa i morgen og vil jo selvfølgelig kjapt hjem fra jobb – Forståelig nok, så eg sa eg kunne hente han:)

I går klippet eg ned alle de små påskeliljene eg plante til påske og nå kom jo disse Magic et eller annet til sin rett! Sååå fine! Ali fortalte at over alt i Libanon vokser disse omtrent som ugress og de kaller de for SlangeHale 🙂 Disse blir nok en ny favoritt! Om dette er slike blomster som på en måte er ferdig nå snart eller kan de samles i ei potte og ha utover sommeren? *Spør for en venn…*

Anyway, nå skal eg gjøre klar kaffimaskinen og sååå skal eg retten og sletten ta meg en kwil en time, kanskje nesten 2!! Da er planen å være fit for fight, lage meg kaffi, perle og kose meg med Sommerhytta 🙂 Jepp, det er min kwell, hva skal du kose deg med?

Ja du!? Det holdt eg på å glemme!! Oj Oj! Eg kom over en bikini som me kan hekle til sommeren, det er jo såå IN! DETTE er bikinien alle klarer å få til – 0 Problem!

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Smått & Søtt – Gratis Norsk Oppskrift

Designet av Jeanette Haugland

 

Et skjønt litt sånn Retro`ish prosjekt til de minste ♥ Herlig nå hvis det begynner å blir varmere! Utrolig fine lapper der syns eg! I oppskriften er det forklaring med bilder på hvordan du hekler de. Ser jo for meg denne vesten
i mange forskjellige fargekomboer, her kan du lage mange uttrykk. Disse 2 her var jo de søteste da ♥ Eg har jo faktisk fått meg litt bomullsgarn den siste tiden og dette er jo noe eg kunne heklet, har jo faktisk ei lita som passer
i målgruppa for denne vesten 🙂 Tror eg er nødt for å lagre denne her ja, man vet jo aldri!

 

 

 

Designet av Jeanette Haugland

 

Den er som sagt heklet i bomull, et alternativ er Drops Safran, har faktisk strikket en del babytøy i det garnet 🙂 Heklenål nr 3,5 så dette kan gå rimelig kjapt! Et koselig prosjekt å ha i kurven ute på terrassen nå når me kanskje snaaart kan sitte ute uten å pakke oss inn!?!

 

INGER LISE VEST
Bildene over
Str. fra 6/9 mnd til 6/8 år
Gratis norsk oppskrift

 

 

* * * *

 

 

Trooo om me skal kjøpe blomster til terrassen i helga? Hmmm *La meg sjekke Yr* – Frem til neste fredag er det 1 natt som har 6 gr, ellers ligger det på 0-3…Tror kanskje det må bli blomster til høsten i år *ler* Eg er sååå sugen på å få hjem de Georginene! Etter at me hadde det første året da terrassen var ferdig klarer eg ikkje se noe annet
i alle de betongkassene me kjøpte, rart det der. Det er jo veldig enkelt, 2 stk i hver kasse og ferdig med saken. Mindre arbeid og enkelt å vanne. Når terrassen er ferdig beplantet blir det jo en del så det er greit å gjøre det litt enklet. Ali har også kastet alle de små og 100 forskjellige pottene me hadde, det kunne fort bli kaos + at pottene flagret rundt der ut ved hvert eneste vindkast. Me har noen store krukker som eg pleier plante 3-4 forskjellige blomster oppi, det blir utrolig fint når de vokser til 🙂

 

 

 

 

Eg liker så godt de Georginene som er svarte i bladverket. Fargen på blomstene er intense! Ååå ja eg gleder meg!

Jaja, sitter jo her som vanlig på en torsdag og vurderer helgehandel i dag, normalt sett pleier me jo egentlig gjøre det før om fredagen. Etter at me begynte å handle fast for mor mi blir det ofte torsdag siden hun pleier ringe om onsdagen å spør om me skal handle hehe Eneste grunnen til at me kanskje må i dag er fordi me har litt lite melk! Orker ikkje stå opp i morgen hvis eg ikkje får melk i kaffien 🙂 Uansett er det jo herlig å bare få det gjort, dessuten skal Dib avgårde i morgen med russegruppa så det hadde jo vært kjekt å vært hjemme for å ta litt bilder i russeutstryret 🙂 Vet jo aldri hvor lenge DET er rent og pent haha Vet ikkje helt om eg gruer meg eller gleder meg mest til denne tiden?? Uansett så håper eg de får ei fin og minneverdig tid selv om alt er avlyst. Gode minner skaper man jo som oftes sammen med de beste vennene uansett.

 

 

KOS DEG OG NYT DAGEN

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Strikking til Irritasjon og mye Glede

 

Hvor ofte blir strikkingen din tatt for gitt? Regner med at du har hørt noe lignende som: “Vibeke strikker jo uansett, så det er vel det samme hva hun strikker??” NEI! På ingen måte er det det samme hva eg strikker og ei heller skal TIDEN min bli tatt for gitt 🙂 Min tid er like verdifull for meg som din tid er for deg, selv om eg stort sett BARE strikker, eller på annen måte drive med noe hobbydill. MEN! Eg gir så mer enn gjerne et HAV av min tid for at du skal få deg det du ønsker til Jul eller bursdag fra min strikkekurv, eg kan gi bort flere timer hver eneste dag hvis du ikkje bare tar strikkinga mi som en selvfølge. Om eg ønsker betalt for jakka eg strikker til deg så vis da at du mener at tiden min er like verdigfull som din, ikkje tilby småpenger for et mesterverk.
Det kalles så fint som RESPEKT for andres arbeid 🙂

Eg har for lengst sluttet å strikke for salg, (egentlig så startet eg heller aldri med det) en bestilling ga meg overhodet ingenting annet enn STRESS! Selv om eg bare skulle strikke som en gjentjeneste eller noe så kjente eg at det ikkje var godt for meg + at det endte som regel med at strikketøyet bare ble liggende! Stress er noe eg har valgt bort fra livet mitt (så langt det lar seg gjøre!) i allefall når det kommer til strikkedelen i livet. Strikking bruker eg vel mer eller mindre til å skape glede for meg selv og evn til den som måtte ende opp med noe av alt eg strikker. Ja for der er eg “rar”(?)! haha Eg kan godt sitte å strikke f.eks en genser, teppe, pute etc ja anything og bare gi det bort til noen på en helt vanlig torsdag liksom, bare fordi – DET er faktisk noe av det BESTE med hele strikkingen syns eg! Så lenge den som skal få det ikkje vet om det kan eg strikke superfort fordi eg gleder meg sånn til å gi det bort, skjønner? De der overraskelsesgavene kan eg produserer i lange baner!

Ååå da er eg virkelig i mitt ess og det er skikkelig gøy!

 

 

 

 

Det var egentlig bare i gamledager at strikking var noe som gjerne krevdes fra ei kjerring fordi man ikkje hadde råd til å kjøpe alt man trengte til en lang og kald vinter. Lurer egentlig på om de som strikket den gang klarte å sitte ned å kose seg med strikketøyet slik me gjør i dag? Eller ble det stort sett strikking mens man sto å rørte i grauten eller når man var ute å gjorde andre ting? Kanskje de i løpet av dagen lengtet etter å kunne legge fra seg strikketøyet når det ikkje var dagslys nok til å utføre det? NÅ lengter man jo ofte til kwellen for å kunne sette seg godt til rette i go`stolen for nettopp å strikke. Jaja mensan som tiden har forandre seg, og mye er endret til det bedre heldigvis. Det som forundrer meg litt og som eg syns er litt synd er: I ordentlige gamledager, ja før strikkemaskinene sitt inntog var det kun menn som strikket, damene ble henvist til spinninga (Hmm som vanlig er det me kvinnfolk som måtte tilberede for at mannfolka kunne ferdigstille og få skryt?? haha minner meg om grilling haha jaja). Anyway, hvor ble alle de flinke mannfolka av?? Vet at flere menn kun strikker i “skapet”, men det er jo ikkje godt nok!? Kom ut å bli med! Joda, eg kjenner til flere menn som strikker og et fellestrekk for menn som strikker er at de får mye oppmerksomhet og det er det ikkje alle som setter like stor pris på, og nå i 2021 burde det ikkje overraske om en mann strikker i det hele tatt- Det burde ikkje lenger være en sensasjon for å si det sånn *humrer*

 

 

 

Det aller aller beste med strikking er at det inkluderer ALLE, alle kan om de vil, ja fattig som rik! Selv om NOEN fortsatt mener at noe garn slettes ikkje er godt nok og at man bør ha den og den pinnen for å kunne strikke noe brukbart så vet mesteparten av oss at ALT er lov i strikking! Om du velger å strikke av de dyreste hespene fra utlandet eller de billigste fra f.eks Nille, vettu?? Det spiller overhodet INGEN rolle! Hadde du en fin stund når du strikket? Kunne noen bruke det du strikket? Vettu? Da er faktisk også din strikking mer enn verdigfull ♥ Om du velger å strikke det aller siste som er skikkelig HOT eller om du bare strikker for å strikke, det spiller fint liten rolle for alle er me like! Om du er nybegynner eller proff har heller ingenting å si selv om det er faktisk overraskende mange som har en noe for høy hest til tider…Men vettu? Det finnes ingen som er utlært i strikkefaget og det kommer heller aldri til å skje! Det er fordi det til stadighet popper opp personer som har funnet på noe smart og det sitter flinke strikkere som vier hele sin tid på at du og eg skal få gode og helt fantastiske oppskrifter! Da kan me plukke opp litt av den respekten eg nevnte i starten her, vis og ha respekt for andres arbeid enten de strikker ferdige plagg eller designet strikkeoppskrifter! Ingen hadde klart seg uten den andre.

Det viktigste du som strikker kan gjøre er å DELE din kunnskap! Del av hva du kan, om det er enkelt eller komplisert spiller ingen rolle, del fordi det både gir og skaper glede i lange tider fremover. Husker ennå iveren og sommerfulgene eg hadde i magen da eg sprang opp trappene i barndomshjemmet mitt, opp til farmor og farfar. Farmor var verdens beste til å strikke selvfølgelig og eg var ikkje gammel før eg fant ut at eg kunne ønske meg hva eg ville og bare noen dager senere fikk eg det eg hadde ønsket meg! Det var rene magien! Det var også farmor som lært meg å strikke og eg blir ganske så varm i hjerte når eg minnes de gode tidene i sofaen hos henne. Snakk om å ha mengder av tålmodighet! Litt og litt og eg mestret strikkekunsten relativt godt og eg jobbet mye med den. Før eg visste ordet av det var eg helt på egenhånd og det var helt fantastisk! Det var jo ingen grenser for HVA eg ville strikke og etter hvert skapte eg de rareste ting fra eget hode. Det tok sin tid før eg lærte meg å lese oppskrifter, det tok seg opp etter hvert og eg ble jo bare bedre og bedre. Nå i dag er det nesten det samme hvilket språk oppskriften er på for det finnes alltid en løsning og ingenting er umulig.

Etter å ha strikket alene i mange år kom vendepunktet i 2006! Strikking på nett!! Eg hadde allerede en stund egentlig bare ledd litt av det, for hvordan går vel det an?? Jaja denne fløyta fikk fort en annen lyd kan du si når eg fikk se det selv og mitt liv som StrikkeGal tok ganske enkelt helt av! (Bloggen som du nå leser ble også etablert det året.) At me på det tidspunktet bodde i en relativt liten leilighet med 0 lagringsplass stoppet meg ikkje fra å hamstre garn fra fjern og nær! Det ble bunkret i plastkasser under bordene i stua og når me endelig flyttet til en mye større plass i 2008 var det nådd et bristepunktet!! Eg begynte allerede da å fable om noe eg trodde var uoppnåelig: Verdens Beste Strikker ville eg bli haha Det ble eg da aldri, men eg og en hel gjeng med andre flotte strikkere klarte å sette GuinnesRekord i strikking og eg vil jo si at eg for alvor var med på å sette strikking på kartet!
HELT MAGISK ♥

Nå i dag er strikking en veldig viktig ingrediens i livet mitt! En dag uten strikking er som…(Fyll inn det som måtte passe) Det skal rimelig mye til for at en dag ikkje inneholder noe form for strikking, det er absolutt ingen god dag i såfall! Strikkingen har vært med meg over alt bortsett fra i begravelser…Ja eg satt t.o.m å nistrikket da bombene haglet som verst i Beirut i 2006…Å ja eg var der midt i bomberegnet og det smalt godt og strikking holdt vettet mitt på riktig plass! Når og hvis noen påpeker at “Det passer seg ikkje å strikke her og nå” tenker eg som så: “Hmm vedkomne driver sikkert med en form for hobby som ikkje er så lett å ta med ut” åsså strikker eg bare videre. Vedkomne er nok mest sannsynlig litt misunnelig for at eg samtidig som eg gjør noe fornuftig(?) også kan kose meg med pinner og garn. Ja for helt ærlig? Det finnes veeeldig få plasser og situasjoner hvor det ikkje hører hjemme å strikke – i de situasjonene finner du meg i grunnen ikkje så ofte så eg har for så vidt alt på det rene 🙂

Litt sånn avsluttningsvis: Når det gjelder strikking og egentlig ellers i livet så finnes det INGEN dumme spørsmål, husk det neste du enten sukker tungt fordi en nybegynner stiller det samme spørsmålet som 1000 andre har spurt om før. Dette gjelder også deg som er en nybegynner, skal du lære så må du spørre om alt!
Eneste måte å lære på det ser du 🙂

Ellers?

 

 

NEI, MAN KAN ALDRI
HA FOR MYE GARN!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille! 🙂

Babyteppe – Det søteste, eller kanskje det lureste?

Designet av Anja Tanninen

 

Om du ikkje trenger et babyteppe, så finnes det jo en luring i de fleste størrelser og kanskje han eller hun kunne trengt et skikkelig koseteppe? Dette strikker du uten problem i akkurat den størrelsen du selv ønsker 🙂 Likte godt denne ideén og garantert at du kan bruke den for å få til andre dyr, noen gang er det bare andre farger som skal til.

 

 

 

Designet av Anja Tanninen

 

Teppet er strikket i bomull, men som vanlig funker også ull. Hva med et vognteppe over luringen? *fniser* Nei, vettu? Eg elsker denne ideén og med ETT fikk en jo et 10`talls ideér i hodet…
som om ikkje det var fullt nok fra før av…!

 

LEHTIPEITONALLA
Bildene over
Babyteppe 80 cm X 60 cm

 

 

 

 

 

 

Det BESTE var i allefall på denne tallerken! Hekkan denne middagen var himmelsk! Som eg sa på Snpachat er det også første gang eg har laget erterstuing og smørdampet nykål ♥ Alt er laget på “gamlemåten” for å si det sånn, bortsett fra sausen for der slår nemligen Toro aldri feil 🙂 Eg ble aldeles seeegen etter å ha spist og vurderte et øyeblikk å slenge meg utover hele sofaen! Ååå det hadde vært nydelig, meeen…her sitter eg. Vet at hvis eg hadde sovnet nå ville nok kwellen blitt amputert og det er dumt siden eg skal perle 🙂 Får sette på ei kanne med kaffi så våkner eg nok rimelig kjapt. Må bare finne et par fyrstikker slik at eg ikkje sovner
før eg har kommet så lang….Haaa Haaa HA!

 

 

KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Ny Veske? – Eller, en veske til?

Designet av Natalia Kononova

 

Aner ikkje hvor mange ganger eg har vært innom hos Natalia Kononova å scrollet opp og ned på alt det utrolig fine hun lager…Klarer jo ALDRI å bestemme meg, for en av hennes vesker skal eg før eller siden sette i gang med! For et par uker siden var det f.eks Denne Veska eg gikk i knestående av…Ikkje sant..? Eg har, for en del år siden heklet vesker lignenede dette bare rett fra hodet og det kan eg si; Dette er vesker som har skikkelig godt holdt pga måten de hekles på. Skikkelig gode og faste!

 

 

Designet av Natalia Kononova

 

Denne veska kan du bære som en sekk på ryggen, eller som en vanlig veske 🙂 Garantert at du ved å fylle den får med deg nok garn for en lang dag på stranda. Orginalt er den heklet med Scheepjes Whirl og Scheepjes Whirlette 🙂 Hvis eg har skjønt det riktig trenger du et nøste av Whirl og 2 av Whirlette (2 farger)

 

LILI BAG
Bildene over
Hekleoppskrift

Er du glad i vesker som dette bør du sjekke
ut designerens feed Her på Ravelry 🙂

 

 

* * * *

 

 

Jaja, midt i uka og snart helgehandel igjen….en evig runddans. Sola skinner da i det minste, fra skyfri himmel t.o.m, men det er fortsatt kald – Ullesokke typ kaldt! Nede i Europa meldes det om hetebølge…hva med litt mer jevnt fordel heller? ikkje det nei...akkurat som med alt annet altså…1.mai har vært en milepæl for å hente hjem masse Georginer til terrassen, men med disse gradene tror eg faktisk at eg drøyer, kanskje ei uke til? Det ene året eg plantet de litt tidlig (Sånn i midten av april) følte eg ikkje de ble like store som tidligere når det var mye varmere, så ja – Da smører eg meg med tålmodighet. Tro når eg skal få grønnsakene i jorda ute da? Hvor lave nattetemperaturer kan de tåle uten at gulrøttene blir som Q-Tips? Jaaa eg kjenner litt på den uuutååålmodigheten kan du si…MEN! Et gigantisk stort + er at de 3 Clematisene eg plantet ute ved den store Eføyen ved inngangen
i fjor, ja inni granskauen, men DE har skutt i været! Det er på full fart oppover og rundt hele Eføyene så dette kjenner eg at eg gleder meg til! Woop Woop!

Planer for dagen? Tja, formen er ikkje helt på plass, tro om eg blir kvalm av den Antibiotika`n? Hmm litt extra kvalme opp på den faste kvalmen er jo alltid digg…NOT! Anyway, eg tok nå ut 1 kg kjøttdeig før eg la meg i går med tanke på kjøttkaker i brun saus i dag, ellers sto det dårlig til med rotgrønnsaker i skuffa. Gulrøtter hadde vært godt siden eg tenkte å prøve meg på erterstuing (Jepp, har aldri laget det før….eg vet!) Dvs eg må svippe ned på Rema om eg vil ha det, kjenner eg trenger en luftetur så da blir det sånn. Utover det? Har ei bie som skal ferdigstilles + eg har en makramé som skriker etter oppmerksomhet, får se hvor lenge eg orker å stå oppreist.
Nei, eg klarer ikkje sitte når eg knyter….merkelig i grunnen…

 

 

TA SATS OG LAG DEG
EN GOD DAG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

SOMMER & SOL

Reklame | Rito Garn&Hobby

Foto: Vibbedille

 

ENDELIG! De nye fargene er i hus, tok litt lengre tid en planlagt, men nå kan eg kose meg! Skikkelig lekre Sommerfarger som garantert kan brukes til mye 🙂 Gleder meg til å utforske litt 🙂 Fargene er fra venstre; Pastellisblå 97, Pastellmint 98 Pastellrosa 95 og Pastellilla 96

Tenkt så mye sånn Babydill og pynt som f.eks kan lages? Tja, pynt på gavene, lollipops, dåpspynt? Ja det var det første som bare poppet opp – Kommer nok på mer etter hvert 🙂 IS, selvfølgelig *ler*

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

Alt eg bruker av Perler, Brett etc får eg fra Rito Garn&Hobby 🙂
Kan jo godt tipse om at de er utrolig kjappe med levering og det er jo viktig når du trenger nok rimelig kjapt!

 

 

 

 

Det er slettes ikkje bare Hama Perler Rito har alt av, de har også ALT av alt det andre også 🙂 Eg gjorde ferdig Russebuksa til Dib i dag og den malte eg med FANTASY COLOR og Disse Posca Tusjene til detaljer
og ikkje minst å rette opp alle kantene med 🙂

 

 

 

 

Litt inni mellom i dag har eg ruslet litt på terrassen + eg fikk vasket og vannet et par av de store grønne plantene
i dusjen. Vanligvis har eg ofte allerede hatt alle de grønne plante ut å vasket og lufte de, men eg våger ikkje det ennå! Er redd de skal få frostskader! Det skjedde det også, en gang eg var litt for tøff haha Vasket litt bak i kroken her hvor eg sitter og der med fant eg ut at eg skal se om de går greit med Urtene som eg kjøpte “ferdig vokst” ute
i drivhuset. Har lagt på lokket nå når sola forsvant og det var lunt og godt inni huset 🙂

 

 

 

 

Bak i kroken eg vasket sto bla denne senga til Milo (<—Katta!) – Som han ALDRI har ligget i en gang! Nå får det være nok, 1 år ca har den stått der så nå selger eg den! Så ja, så får eg heller kjøpe litt godt fór til han for pengene, vil tro han setter mer pris på det 🙂 Bor du i nærheten og trenger ei myk seng enten til katten, hunder, hamsteret(?) e.l vel, da kan du se annonsen Her Inne om du vil 🙂 Str er 60 cm X 43 cm X 20 cm.

 

Vel vel, eg har tatt kwell i min nye deilig kosedress som egentlig kun har 1 minus…Vanligvis når eg shopper meg kosedress kjøper eg stort sett str XL for at den skal være romslig og godt. Dette gjorde eg denne gangen også, tok den på meg og…..WHAT!?! Sjekke ordren, vel den er XL, men det var i Stor Mote størrelse…Litt for stor ja, men akk så deilig – Blir nok kun til hjemmebruk 🙂 Men nå? Nååå skal eg skli bort til spisebordet
og perle litt på ei bie mens eg ser på Sommerhytta 🙂

 

 

KOS DEG OG HA
EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

F A N T A S T I S K – Strikkeoppskrift

Designet av Stephen West

 

Sånn ved første øyekast trodde eg dette teppet var heklet, men så så eg hvem designeren var og og DA visste eg: “Nå er eg ute på viddene IGJEN!” Stephen West strikker, og teppet er selvfølgelig strikket – For et kunstverk!! Jøss! Måtte sjekke litt nærmere, for eg tenkte at her trengs det flere rundpinner, men det skal visst nok holde med en lang på 150 cm – DET har eg! Strikkes på pinne nummer 4 så dette er faktisk overkommelig
også for den mest vettskremte.

 

 

 

Designet av Stephen West

 

Det må eg jo si; Garantert at det er en fest å være på strikketreff med denne karen! For en type og hvilken kunstner!! Fargespekteret hans eier ingen hemninger, ja det er en glede å scrolle i feed`n hans 🙂

 

 

 

Designet av Stephen West

 

Så ja, hvis du vil ha et skikkelig blikkfang i stua eller “bare” på sofaen er det dette teppet du strikker deg – Det blir virkelig stort! Det måtte vært helt fantastisk!! Eg er i allefall betatt så oppskriften skal klikkes hjem jo før jo heller 🙂

 

SLIPSTRAVAGANZA BLANKET
Bildene over
Opp til 220 cm i dia

 

Bare en liten greie som eg velger å se på som…ja, litt gøy! Stephen West er en stor designer, ja han er kjent over hele verden for å si det sånn. I dag ligger han faktisk på 1.plass på Ravelry, men rett under, dvs på 4.pl ligger det en mer ukjent designer – I allefall så debuterte hun med DETTE DESIGNET på Ravelry i helga som var. Eg håper og tror at eg var med på å pushe henne oppover lista 🙂 Dette er ikkje første gang, selvfølgelig kan det være en tilfeldighet, men etter trafikken på innlegget mitt å dømme så har eg, eller dere bidratt godt. Eg elsker når eg ser slikt som dette! Dere som har lest bloggen min leeenge vet at eg både fremsnakker og promoterer stort sett kun uavhengige designere (Utenom det eg strikker og lager selv). De som valgte å scrolle seg gjennom “hele” bloggen min i helga for å finne noe “dritt” konkluderte bare med at eg bare linket til andres oppskrifter i øst og vest, ja uten mål og mening bare fordi…Vel, skal man kritisere noe så bør man jo også være så
grundig at man vet hva man kritiserer…

 

 

* * * *

 

 

Hva skal eg si? Det var meldt regn, mer her skinner sola som om den aldri har gjort annet!! Har SÅÅÅ lyst å sette frøpottene som nå spirer som bare det ut i drivhuset, men i morgentimene i dag var den kun 1 gr!! Hallo!??
Det er 1.mai snart..?
Når kommer egentlig den gode varmen sa de? Er den langt vekke?
Eller skal stua mi gro helt over i år?

Har også nesten en helt brett med ministemor som har stått ute ved inngangen siden eg plantet til påske, de så
i grunnen ut som de hadde vandret heden
….men så beordret eg Ali til å ta de inn å dusje de i helga (Det var da eg lå rett ut, derav beordringen hehe) Nå ser de riktig så fine og flotte ute, helt utrolig! Tanken er å få de over i den gamle leirkrukka i steinbedet i dag. Det er på tide de kommer i jorda. Dessuten vil eg ha ferdig den russebuksa
i dag! Fikk faktisk malt ganske mye i går kwell, eller ferdigstilt med flikking på det meste – Så i løpet av dagen sier eg meg ferdig! Da er det tilbake til humlene, eller.…egentlig er det visst nok BIER 🙂 Fine er de i allefall, og nå ser eg at det har kommet flere, ja hele 12 stk!! Nei nei, eg kan ikkje perle alle! Får plukke ut noen favoritter. Åååå sååå fikk eg også nye perle i posten i går, også nye farger! Dette får jo hjernen til å jobbe på spreng
for her trengs det litt bilder 🙂

Formen? Hmm tror eg sov litt dårlig i natt, våknet i allefall av et skikkelig rabalder i 6 tiden! Når skal noen finne opp lydløse bossbiler? Jaja eg har sovet nesten i ett siden lørdag morgen så eg har lagret mange timer med søvn – Går nok fint! Mulig eg kjenner en bedring i dag? Kanskje litt mindre oppblåst og vond, i kwell er eg allerede halvveis i “heste”kuren så DA vil eg jo tro at eg skal merke god bedring 🙂 Krysser fingrene!

 

 

LAG DEG EN FIN DAG!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Dette gir mening!

Foto og Strikket av Sissel 🙂

 

Er det noe eg virkelig setter pris så er det tilbakemeldinger fra deg som leser! I går fikk eg en lang og kjempekoselig mail fra Sissel som er mamma`n til Gråpus på bildet over ♥ I januar skrev eg DETTE INNLEGGET som inneholder gratis oppskrift til denne flotte sofaen. Sissel ble inspirert og satte i gang! Hun startet med å hekle, men da det var bedre for henne å strikke la hun om til strikkepinner, dog etter oppskriften og som du ser så gikk jo det helt elegant! Hun kjøpt skumgummi og klippet til å trakk sofaen med det hun hadde strikket, ja det ble t.o.m et aldri så lite Granny Teppet der – Har du sett så flott? Og Gråpus? Ja han er en voksen herreman og ser da virkelig ikkje ut til å klage på sitt nye møbel 🙂 Noe så nydelig!

Når så Sissel fortelle meg hvor mye glede dette prosjektet har gitt henne siden januar blir eg ganske rørt. Eg vet hvordan en tøff hverdag kan være i forhold til det å være syk, og eg har også etter mange år skjønt verdien av å ha et håndarbeid å glede seg til – Det gjør det veldig ofte enklere å stå opp hver dag ♥ Samtalen med Sissel i går beviser nok en gang at noe av det eg gjør hver dag betyr noe for andre – DET gjør meg lykkelig!

 

 

TUSEN TAKK

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

HJELP! Russedåp på fredag!

Reklame | Sømsenteret

 

I dag kunne Dib annonsere at det er Russedåp allerede på fredag!! Da eg spurte han tidligere når eg drev å maset ang tema til buksa var svaret: “Ingen hast, det er ikkje russefeiring før ut i juni – Kanskje…” Vel…minus i dag har eg 3 dager på å få ferdig buksa så eg må bare få opp farten! Blir nok bare til at eg gjør ferdig det som er påstartet og starter ikkje på noe nye motiv. Regner med at det blir bra nok, og nok i seg selv 🙂

 

 

 

 

Blir nok ikkje noe maling i dag, har i grunnen mer enn nok med å sitte her i et forsøk på å slappe av og kose meg 🙂 Har god kontroll på denne deilige jakken som eg strikker i Kid Silk og Fabel ♥ En utrolig herlig kombo om eg skal si det selv! Et godt bevis på at man trenger ikkje kjøpe det dyreste,
eller orginalgarnet for at det skal bli deilig og fint ♥

 

 

 

 

Bare seee så mykt og herlig! Nei, det stikker ikkje, bare mykt! Ikkje klør det heller 🙂

 

Gikk forresten kjapt og greit hos legen i dag, fikk med meg Antibiotika og første dose gikk ned med en gang så eg venter spent på god virkning 🙂 Magen er fortsatt som ein steinhard vannmelon, ikkje helt god altså, men apropos vannmelon…Når eg hadde vært på apoteket å hentet medisinen stakk eg innom Kiwi etter en tannkrem, der lå de søteste små vannmelonene! Ahaa tenkte eg, det er sikkert godt (Hadde tross alt ikkje spiste siden lørdag).
Vel, den vannmelona alene kostet 98 kr så den gikk rett i retur i kasse,
sååå lyst hadde eg ikkje på den for å si det sånn!!

Laget meg heller ei kjapp fiskesuppe når eg kom hjem fordi eg var litt saltsugen, ble vel 4 skjeer i magen så da var eg forsynt, vel vel eg har litt å brenne bak på rumpa så det går helt fint. Skal ta å strikke noen runder til før eg vurdere å legge meg litt bare fordi det er best å ligge. Fikk hentelapp på en stor og digg PAKKE!!! Satser og håper på at Dib kan hente den når han skal på trening, hvis ikkje henter eg den selv i morgen for da kommer det nemlig også en ny kosedress i posten! Woop Woop! Kos er viktig, hver dag 🙂

 

 

LAG DEG EN FIN KWELL
OG KOS DEG LITT DU OGSÅ

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

I sommer blir det Hageparty! – Gratis Strikkeoppskrift

Designet av  Wrinkled Pages

 

Er det noe me trenger å se frem til nå så må det vel være en Real Hage Fest! Ikkje det? Om det så betyr at eg alene skal sitte ute på terrassen å tvinne en liten partyparaply mellom fingrene mens eg drikker iskald cola – veeel – Party er Party! Begynner me planleggingen nå så er me garantert klar når tropenettene står i kø! Ikkje sant?

 

 

 

Designet av  Wrinkled Pages

 

Det eneste du trenger utenom oppskrifta er en skvett med tynt sokkegarn, sånn type Opal, fabel etc
og strømpepinner 4,5 – Her skal det strikkes Lace! Passende lyslenker som dette så eg faktisk siste eg
var innom Europris 🙂 I oppskriften får du med hele 7 forskjellige design.

 

PARTY WITH THE LIGHTS ON
Bildene over
Gratis Strikkeoppskrift

 

 

* * * *

 

 

Det er jo superenkelt å stå opp halv 7 når man mer eller mindre har sovet siden eg la meg lørdag kwell! Har sittet
å vært klar med mobilen og klikket “Ring” 08:29 for å være på den sikre siden! Legekontoret åpner 08:30 – Det er jo da eg undrer; Hvordan er det da mulig å havne klask langt bak i køen…før de teknisk sett ikkje er åpnet? Vel, vel, det ble ca 20 min i tlf.kø og eg fikk time kvart over 11. Egentlig er eg ganske så overrasket over å i det hele tatt klarte å få kontakt for det er ikkje hverdagskost, derfor har eg begynt å bestille time på nett til vanlig.

Bortsett fra legetimen har eg få planer i dag, satser på at eg får antibiotika og da vet eg at eg kan øyne en bedring til kwellen, så hvem vet? Kanskje eg kjører PartyStyle allerede da?

 

 

LAG DEG EN FLOTT MANDAG

 

 

 

Go`klem fra ei noe redusert Vibbedille 🙂