22 oppskrifter på mine Kakefavoritter til Jul

 

Åååå bare litt over en måned til nå så håper eg å være i gang! Kjekkeste tiden på året det er når baksten starter. Derfor pleier eg å ha alt ferdig pyntet i heimen før første helgen i advent, desember brukes kun til baking 🙂

Me kan jo starte med det første bildet over, det er Dib sin absolutte favoritt: OREO HJERTER ♥ Bare et lite tips: Denne gangen knuste eg alle 3 pk med Oreokjeks i en sånn FoodProsessor, det ble akkurat som en form for mel og du unngår klumper som blir litt vanskelig i de små silikonformene. Dessuten blir hjertene mye klattere 🙂
Ble veldig godt fornøyd med mine.

 

 

 

 

Dette er 3 sikre vinnere ♥ Fra venstre: Gule BomberKokosboller og Sarah Bernard. De her hjemme elsker de Gule Bombene 🙂 Amira og eg valgte å ikkje legge bunnen dobbel, da en i grunnen er nok når den skal spises 🙂

 

 

 

 

I kwell etter at Oreohjertene var ferdig hadde eg en god del smeltet sjokolade igjen, og sånt kaster man ikkje bare 🙂 Planen har hele tiden vært å lage litt marsipankuler, de dyppes i sjokolade og rulles i enten kokos, kakestrø eller nøtter. Vel, i år blir det en enkel variant! Tok litt mer enn en halv pakke marsipan, knadde den, delte i 2 og rullet 2 passe store brød. Fikk på en finurlig måte dyppert de i sjokolade og strødde på med masse hakka valnøtter og pekannøtter. Satte de i fryseren. Etter en stund i frysen skrar eg kantene “rene”, de skal pakkes i cellofan 🙂 Når dette skal spises er det bare å skjære av skiver.

 

 

 

 

Salt Karamellsaus kom eg over nå i helga og det har siden da blitt kokt 6 porsjoner 🙂 Alle vil ha og alle skal få haha Dette er søren meg noe av det beste eg har smakt på lenge! Blir nydelig på is 🙂 Oppskriftene er Ida Gran Jansen sin og du finner den HER INNE. Glassene eg bruker rommer 70 ml og eg har kjøpt de på Clas Ohlson 🙂

 

 

 


Delfiakake etter min mormors oppskrift. Denne er fast hvert år, her i huset er det egentlig kun Ali som spiser den 🙂

 

 

 

Pikekyss er også fast, hvert eneste år! Eg syns det er morsomt å lage og de andre syns de er deilige å spise 🙂 Endelig klarte også eg å få en fin snurr på de, snilt av Amira å kjøpe med seg riktig utstyr hjem ♥
STORE spissposer på rull og Tipper fra Cacas 🙂

 

 

 

 

RulettHjerter var noe eg kom på etter en dag hvor eg sto å dyppet ganske mange Bountykuler…
Alt om disse kule (haha) hjertene finner du HER INNE.

 

 

 

 

Ble ganske så mange Bountykuler når eg holdt på, godt de besto testen her hjemme for eg tror nok de vil forsvinne 🙂

 

 

 

 

Salte Mandler var det Amira som sa at eg bare måtte prøve! Det skulle visst være skikkelig digg, ja og det var det! Superenkelt å lage og flott til smågaver 

 

 

 

 

Dette er jo en skikkelig gammel slager!! Aldri en jul uten ♥ Fløtekarameller (<— her finner du også oppskrift på sjokoladekaramellene på neste bilde) som absolutt bør koke lenge, mine kokte i ca 4 t og ble superperfekte 🙂

 

 

 

Sjokoladekarameller med litt hakka mandler ♥

 

 

 

Lag Rocky Road med alt DU liker! 🙂

 

 

 

 

Peppernøtter som smeller litt i ganen – Disse liker eg!
Gode som de er, eller du kan dyppe de i kaffien 🙂

 

 

 

 

Mandelflarn – Smelter på tunga…

 

 

 

 

En virkelig gammel slager; FruktFlesk ♥

 

 

 

 

Noen kaller de Brune Pinner, andre Colapinner, me? Ja i min familie heter de Beatles Stenger….Hvorfor? Kanskje Beatles var en av oldemor sine helter, ikkje vet eg hehe Men de siste 2 årene har eg brukt Henriette sin oppskrift 🙂

 

 

 

 

I tillegg til alle kakene har eg laget ganske mye GRANOLA også 🙂 Flott å gi i gaver.

Utenom de eg har lagt ut bilder på her så eg lager eg:

USA – Special
Krumkaker
Risboller
Kakemenn
Brente Mandler

Sånn da har du lista klar og vet hva som skal bakes 🙂

 

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer

Siste innlegg