Denne må bli mitt neste prosjekt! – Norsk Strikkeoppskrift

Designet av PetiteKnit

 

Mulig du husker det? For noen år siden strikket “Alle” den “Ingen Dikkedarer” Genseren (No Frills) til PetiteKnit? En helt enkelt Top/Down genser med raglanøking…Eg tok nærmeste et valg den gang da at eg orket ikkje! *ler* Litt fordi at det var en genser som alle strikket, men også fordi at eg falt jo titt og ofte for Isabell Kraemer sine design og hadde stadig noe nytt på pinnene. Eg så da at PetiteKnit sine design fort kunne lage masse trøbbel
i mine strikkekurver for eg likte jo stort sett alt hun hadde ute…Det var bare det at eg allerede sto til haka
i oppskrifter eg bare måtte strikke *ler*

Nå for litt siden la eg jo opp til mitt aller første prosjekt fra PetiteKnit; No Frills Cardigan ♥ Den er så ren og pen
i designet så eg har nok garantert startet på en ny “sti” for å si det sånn *ler* Derfor våger eg nesten nå å planlegge allerede mitt neste prosjekt, eneste eg ser som kan ødelegge for å klare å ferdigstille er jo den der GLIDELÅÅÅSEN!! Oh My, det der kan virkelig bli et problem…Det beviser jo bare Denne Jakken her om som har ligget ferdig lenge….Me snakker vel et par år nå? Det gjenstår kun å sy i glidelåsen, eg fixer det bare ikkje…sukk...

 

 

 

 

Designet av PetiteKnit

 

Et av garnalternativene til denne genseren er Peruvian Highland Wool, det er virkelig et garn som har gitt meg mange gode strikkeopplevelser. Den strikkes altså i et Worsted garn + en Lacetråd, som f.eks Kid Silk – I mitt tilfelle blir det nok fra Drops, har god erfaring med det, dessuten strikker eg aldri av Sandnes Garn (!!!)
som er oppgitt som forslag.

 

 

ZIPPER SWEATER
Bildene over
Str fra 80cm til 150 cm i overvidde
Norsk Strikkeoppskrift

 

 

 

* * * *

 

 

 

Selv om eg hadde søndagsfølelse da eg våknet i dag er det endelig fredag *ler* I hele går var eg sikker på at det var lørdag!! Grunnen til det var fordi Ali kokkelerte stor middag og me hadde middagsgjester….Det var jo fordi det var Eid, men er det rart at dagene går i surr!? Ikkje sant! Ok, da er me enig; Det er fredag og helg – I dag! Amira kommer snart her og me skal chille, eller “henge” – alt etter som 🙂 Hun har fri og Eirik er på jobb så da får jo me finne på noe, me har i grunnen planer om en dag på Ikea snart for eg trenger en del sånn, tja…Dill, dall og litt kjekke nips til dette evinnelige HOBBYYYYROMMET mitt som eg aldri helt får gang på! Nå er det 3 mnd siden Amira flyttet så rommet kunne vært ferdig for lengst…Men men, bare vent 🙂

I natt da eg la meg sto Milo (<—Katta!) å ventet ved døra, lot han bli med inn og som vanlig legger han seg godt til rette opp på dyna nede i fotenden. Han har ekstremt godt sovehjerte for det virker som han sovner momentant! Dette resulterer jo i at eg må “oge” meg lengre ned i senga, dra putene med meg for eg har jo ikkje hjerte til å dra dyna godt opp, nei for da vekker eg han jo! *ler* Men men, det går fint og eg sovner, våknet med et brak i halv 5 tiden…da har han plutselig hoppe opp i vinduskarmen og det rasler skikkelig i persiennende…Garantert at det var en katt på utsiden, kjefter litt og ber han komme å legge seg for eg har ingen planer om å stå, verken for å åpne vindu eller dør. Han smyger seg ned i senga, under dyna og legger hodet godt til rett på puta mi
og me sover til halv 8 – Det er katta si det ♥

 

 

 

LAG DEG EN GOD FREDAG
OG KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

Strikk den FINESTE Sommerkjolen!

Designet av Annie Lupton

 

Noen design må bare gjentas, dette er en av de! Eg syns dette er en av de fineste sommerkjolene ever fordi den er en type kjole du kan slenge over bikinien med håret i en dott. Du vet jo hvordan det føles i 18-19 tiden på kwellen når du skal hjem etter en hel dag på sandstranda? Lett solbrent, full av salt og sand, håret er litt seigt i den dotten etter gjentatte sjøbad? Ååå det er en digg følelse, denne kjolen funker så herlig i denne settingen.
Slip den over hodet og du er good to go hvor som helst – Nesten!

 

 

 

Designet av Annie Lupton

 

Kjolen er strikket i merciesert bomull, noe som funker flott til strandbruk 🙂 Det første garnet eg kommer på som muligens kan passe er Bomull Sport – Strikket meg faktisk en deilig sommertunika i det garnet for X-antall år siden 🙂 Husker eg var veldig begeistret for det garnet den gang da, lenge siden eg har strikket/heklet med det nå,
men det er et godt garn 🙂

 

GYRE TUNIC
Bildene over
Str fra 81 cm til 163 cm i overvidde

 

 

* * * *

 

 

 

Eg ble nødt for å legge meg igjen i formiddag, sov helt til kl 14! Heldigvis er det ikkje middag før i 18 tiden så eg fikk tid å fikse litt her hjemme + meg selv! Amira og Eirik kommer og det er jo kjekt, uansett hvem som kommer at det ser litt greit ut 🙂 Selv med de såreste fingertuppene klarte eg å rydde spisebordet, trygge et tørkestativ inn på garnrommet og lukke døra (Ute av synet…bla bla….så ser det mer ryddig ut…) Sveipet lett over gulvene, slengte ei fille kjapt over stua og slengte duken/løperen på bordet innom vaskemaskinen og strakk den på plass igjen våt (Ja, det er bedre enn strykejern!) Nå etter på skal eg vandre litt rundt på vannekanna, for selv om det ikkje er knallsol hele dagen tørkes det meste ut for temperaturen er ganske bra 🙂

Blir nok strikking på meg etter hver for noen setter jo pris på et ryddig spisebort, men i morgen er på på an igjen 🙂 Deilig med fridag! Dib har fått på seg russebuksa igjen og klar for noen fine dager som eg håper IKKJE ender opp i 1 uke karantene!

 

 

 

KOS DEG OG NYT
RESTEN AV DAGEN

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

WOW! Tøff Topp – Strikkeoppskrift

Designet av Annie Lupton

 

Denne er garantert knakende kjekk å strikke! Du strikker forstykke og baktykke hver for seg. Begge deler strikkes
i tofarget patent overnefra og ned, til slutt strikkes de sammen på toppen og du plukker opp masker i ermlinningen. En skikkelig stilig topp som har en lett A-fasong med ganske rause mål 🙂 Eg har strikket kluter i  tofarget patent, det er gøy, men min erfaring er at man MÅ vite hvor man er før man legger strikketøyet ned for en pause 🙂

 

 

 

Designet av Annie Lupton

 

Virkelig en flott topp som eg absolutt kunne tenkt meg! Litt sånn utenom det helt vanlige, dessuten er det striper, denne gang litt mer “slankende” striper hehe Ja, man blir ganske så slank og fin med stående striper, sies det *humrer* Eg liker nå både stående og liggende striper og bryr meg fint lite om eg ser 5 kg tjukkere ut
om de ligger “feil” vei – Striper ER striper liksom 🙂

 

FLOW STATE
Bildene over
Fra 96 cm til 160 cm i overvidde
T.o.m Lørdag 15/5 for du 15% på denne oppskriften

 

 

 

* * * *

 

 

 

Deilig med en “lørdag” sånn midt i uka ca, fikk følelsen av lørdag da eg lå i senga å våknet, men så kom eg jo på at det både er himmelspretten og Eid i dag – Da har eg ennå ukas lørdag til gode 🙂 Digg! Eneste som irriterte var at eg våknet 8:15….for eg sovnet vel i ca 4 tiden – Skylder det ene og alene på Dib! Han var hos en kamerat å så film og eg liker ikkje helt å legge meg til å sove før han er i hus…Tviler sterkt på at eg er alene om å være sånn? Husker mor mi alltid sa at hun sovnet ikkje skikkelig før hun hørte eg låste meg inn om natta da eg var 19…Eg pleide alltid le det bort med at hun måtte jo ikkje tenkte det verste, og heller bare sove. Da sa hun det samme som eg sa til Dib: “Du skjønner hva eg mener når du selv får barn….” Ikkje sant…!? Å nei, det er slettes ikkje fordi eg tror det verste kan skje for det kan like gjerne skje på høylys dag, men det er noe med det å bli vekket av telefonen f.eks halv 4: “Mamma, kan du hente meg eg punkterte” *ler* Da er det bedre å være våken haha Jaja, så er eg nok litt hønemor og liker best å sove når ungene sover søtt i sin egen seng ♥

Skulle ønske eg hadde sovet til kl 11 for eg er sååå søvnig her eg sitter! Grunnen til at eg våknet er fordi eg har vonde fingertupper! Ja, ikkje sant…Noen av fingrene er virkelig såre, ja det er som de sprekker og det er virkelig dunkende vondt! Mener at eg har lest i ei sånn Autoimmun gruppe om at det er noe som “bare skjer”, men siden min legen har frarådet meg å lese i slike grupper har eg heller ikkje gjort det. Er medlem i EN slik gruppe og får da disse oppdateringene på feed`n min og da blir det jo gjerne lest.  Eg har lavt stoffskifte og har fjernet hele skjoldbruskkjertelen + eg går fast til en nyrespesialist for å “passe på” nyrene. Det at fingertuppene mine sprekker skjer ikkje hele tiden, men i perioder. Kan det være en sammenheng, eller er eg helt på villspor? Det er i allefall fryktelig vondt og nå sitter eg her med plaster og mentholatum på 4  fingetupper, ja eg kan jo bare glemme å logge inn på mobilen for noen timer hehe (Bruker fingeravtrykket mitt til det meste *ler*) Jaja eg ting er i allefall sikkert, eg skal IKKJE verken tømme eller fylle oppvaskmaskinen i dag, ei heller skal eg vaske opp! Hekkan det er hylende vondt å dunke en finger. Nei nei, det går selvfølgelig heeelt fint å perle, da kan eg også bruke pinsett noe som ikkje fungerer ved tømming av oppvaskmaskinen…Bare nevner det….Tror eg må sove et par timer til forresten…*Gjesper*

 

 

HA EN FLOTT DAG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

Nødvendig å være best? – I alt?

 

Eg ser stadig vekk personer som higer etter å bli den beste, den flotteste, den mest spetakulære osv, men hva sitter de i grunnen tilbake med, ja etter dette evige jaget? Etter hva eg kan se fra mitt ståsted så virkelig de ganske slitne, noen ganger ser de faktisk ganske så apatiske ut – Kan jo umulig være sunt? Ofte vil en person som dette presse seg til det ytterste fordi man stadig må prestere bedre enn sist, det er da det for resten av verden blir for dumt! Når noen krampaktig kjemper for å bli, eller å være best hele tiden blir det nesten litt patetisk…Ikkje det? Ikkje minst ender man ofte opp med å bryte grenser som man normalt sett ikkje ville brutt…

Hvis man nå er best i noe, er det da nødvendig å være best i alt man foretar seg? Det kan virke som at noen aldri blir fornøyd uansett hva man oppnår. Herregud for et stress det må være, ja å legge det presse på seg selv – sine nærmeste? Hver eneste dag! Hvorfor ikkje bare nyte det man HAR oppnådd? Ja for ingen trenger å være best hele tiden, hver eneste dag – det er faktisk helt sant!

Fra eg var ganske ung har eg drevet med idrett, myyye idrett! Noe var eg veldig godt på, andre grener mindre god, men hekkan eg hadde det gøy! Fikk ofte spørsmål om hvorfor eg ikkje gikk all in på det eg var best i og kuttet ut det andre. Vel, for meg var det ikkje et alternativ da eg elsket alt eg drev med, dessuten har eg heller aldri hatt et drepende konkurranseinstinkt 🙂 De største idrettene eg drev med var Skisport (Slalom/Alpint) og Kunstløp, begge deler konkurrerte eg litt i. Det var i skisport at det ble noen medaljer og eg var på mange turer og renn. Der opplevde eg at det ofte var foreldrene som var de verste! Foreldre til barn/ungdom som hadde potensiale til å vinne. Hvis poden f.eks kom på 3.plass var det ikkje alltid gratulasjoner som ventet på hytta om kvelden, neida, det var nok av de som fikk huden full om det ikkje var godt nok!

Uansett hvor man har muligheten til å bli best er det mange som virkelig blir ganske så uspiselige på sin vei mot toppen, det er nok av de som ikkje bryr seg hvem de “bruker” på veien. De har kun ett mål for øyet og så brøyter man seg fram. Koste hva det koste vil. Om man selger noen sjeler på veien, pytt pytt! Ære(??) og berømmelse er alt som gjelder samme hvor dum man egentlig ser ut mens man herjer.

Når eg sier, eller skriver som dette får eg alltid høre: “Å ja, men dette sier du bare fordi du ikkje er best!” Ja ikkje sant!? Hva med om eg ER fornøyd med hvor eg er? Hva om eg er fornøyd med det eg har oppnådd og det eg driver med? Eg har ganske mange seiere i sekken både når det gjelder det ene og det andre og har i grunnen ikkje noe behov for å bevise noe mer 🙂 At eg er veldig god på noen områder og flink i mye annet er mer enn godt nok – Det hadde virkelig blitt en slitsom hverdag om eg hele tiden skulle gitt alt på alle områder, blir jo sliten bare av tanken! Men lykke til for de som kun har et mål for øyet, de går jo faktisk glipp av hele opplevelsen –
Som forøvrig er den beste av alt!

Det føles i grunnen mye bedre å ha det gøy, kose meg og heller nyte
veien mot toppen om det er der eg før eller siden skal 😉

Nå skal eg stupe i seng, for gudene skal vite at eg sover i det minste godt, bedre enn de fleste og bedre enn mange. Eneste eg i grunnen har dårlig samvittig for er strikkeprosjektene som ligger å venter på ferdigstilling 🙂

 

 

 

HA EN FLOTT FRIDAG!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

Nydelige Struktur Tepper – Strikkeoppskrifter

Designet av barbara herreros

 

Aldri feil med et par gode pledd enten det er ute eller inne i sofakroken. Teppet over her er det nok flere av oss som har strikket, eg strikket et i 2008 og det heter Feather&Fan 🙂 Veldig enkelt mønstert,
det eneste eg husker var at man telte til 7 for hver rapport.

Teppet over her strikket på pinne 5,5 så rimelig kjapt går det nok.

 

 

TAKAYLA BLANKET
Bildet over
Str 85 cm 147 cm

 

 

 

 

Designet av barbara herreros

 

Denne strukturen liker eg! Blir nok å plukke med meg denne oppskrifta,
det er strikket på pinne 8 så dette kan potensielt går superfort!

 

DAKITHA BLANKET
Str 92 cm X 142 cm

 

 

 

 

 

 

Jadda, det ble da handling i dag og det så ut som om resten av Rogaland gjorde det samme også! ALDRI har eg måtte lete etter parkeringsplass på Rema! Aldri har det skjedd! Vil jo tro at mange tar fri på fredag og muligens stikker på hytta i helga, ja for noen annen forklaring kan eg ikkje fatte? Det er jo bare fri i morgen liksom og eneste grunnen for at me handlet i dag var fordi mor mi trengte røyk…Ikkje sant…

Eg bare måtte innom Gartneriet å kikke, me pleier alltid ha noen Tvillingblomster og jammen hadde de ikkje 4 stk hehe Me kjøpte 3 til å ha i denne kassen 🙂 De ser litt pjusk ut pga lite blomster, men selve planten er ganske kraftig så eg er fornøyd med fangsten!

 

 

 

 

Dette er samme planter – Bildet er fra i fjor og de blomstret hele sommeren 🙂 Håper de blir like flotte i år.

 

 

 

 

Disse er eg veldig glad i! Ser nesten ut som mini solsikker! I fjor plantet eg de i en av kassen sammen med 2 ampler, men det endte med at de ble kvelt av amplene som vokste ut av dimensjon! Litt usikker på om det er “nok” med 2 opp i her, eg vet de blir ganske stor og forhåpentligvis frodige etter hvert så får se det an. Holder været seg fint til over helga kan det være at eg stikker en tur på Selvåg Gartneri på fredag 🙂
Da er det Georginer som skal i hus!

 

 

 

 

 

Når me var ferdig med runden på Rema, Kiwi, Gartneriet og avlevering av varer hos mor mi var det en kjapp tur innom Rema igjen etter is! Må nesten gjøre det sånn hvis ikkje hadde de vært smeltet når me kom hjem! *ler* Nå er me godt rusket for noen dager! Kan i allefall rapportere at den hvite Lollipop`n til Diplom Is var magisk godt! Syrlig sitron TAKK! ♥

Tja, den ble en lang dag på beina for etter at varene var i skapet gikk eg jo på terrassen å plantet før eg skled rett inn i dusjen 🙂 Før eg setter meg ned med strikketøyet har eg 5 perlebrett som eg skal stryke 🙂
Hmm kjenner eg meg rett blir eg nok sittenede å perle også…

 

 

 

KOS DEG

 

 

Vil bare nevne en ting…I går skrev eg om bloggen Katies Hjerte – Da lå hun på 99.plass – I dag? Plass nr 37 – Godt å vite at man ikkje trenger å være nærmest adelig for å ha litt påvirkningskraft 🙂

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

SOAKERS – Bleiebukser! -Strikkeoppskrifter

Designet av Lisa Chemery

 

Soakers – Morsomt ord, veldig absoberende vil eg si – Men, på norsk blir det: Bleiebukse, og faktisk noe av det morsomste man kan strikke! Tro meg, eg har strikket mange! Da ungene var små brukte de mye dette, men over strømpebukse og ikkje over bleia. Herlig lekeantrekk når de vraltet rundt på gulvet. Da var det gøy om de gjerne hadde opp til flere farger – og mønster?

 

PANTLETS
Bildet over
Str fra Nyfødt til 3 år

 

 

 

 

Designet av maria del puerto fernandez

 

Denne måtte eg snappe til meg, har ikkje fått den i samlingen min! Meget enkelt å strikke så her kan man gå for en relativt stor produksjon om man vil, kan fort bli en til kwellen 🙂 Gøyale og gode gaver som
kan kombineres i en Barselpakke 🙂

 

RANITA LEO DIAPER COVER
Str 0-3 mnd
Gratis Strikkeoppskrift

 

 

 

 

Designet av Melanie Hoffman/ Bildet over er mitt og det er også eg som har strikke de

 

Akkurat disse har eg strikket mange av, ja flere enn de 3 på bildet over.
Husket eg strikket flere i Peruvian Higland Wool – Herlig! ♥

 

TURTLE BUTT
Str fra Nyfødt til 12 mnd

 

 

* * * *

 

 

 

Nå er eg snart på farten for nå blir det jaggu meg handling i dag! Milo (<—Katta!) trenger fisk og Ali trenger 2-3 ting til morgendagens Eid middag, så ja….Da er det bare å vrenge av seg pysjen. Hjelper jo lite å få gang når Blogg.no “ligger nede” fra eg står opp til nå nesten. Anyway, det er tendenser til kaos her i stua så eg håper eg får ferdig det perleprosjektet mitt i dag som bare sklir ut mer og mer! Det baller på seg kan du si 🙂

Me får tastes litt senere for nå MÅ eg komme meg på beina!

 

 

LAG DEG EN DIGG DAG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

ALENETID – Det er så viktig!

 

Alle har godt av Alenetid, det er sunt, og det er for mange (i allefall for meg) en skikkelig ladestasjon 🙂 Det handler ikkje om å være alene eller ensom, men evnen til å skape litt fred og ro rundt egen person – Eg liker
å kalle det bobla mi ♥ Noen ganger er eg så fordypet i det eg styrer med at eg hører ikkje etter om noen snakker til meg, eg kan ha Podcast i ørene, men husker ikkje det fnatt av hva eg hørte på *ler*. DA har eg virkelig kvalitet på Alenetiden, det er noe av den beste “medisinen” eg kan få. Dessuten får eg gjort mye i denne bobla mi, problemet når eg sitter som eg har sittet i dag er at det popper opp en masse nye ideér hele tiden…For å si det sånn;
Etter dagens Alenetid trenger eg ca 1 uke for å ferdigstille alle ideéne eg har fått! Elsker det 🙂

Er du flink til å ta deg til tid for å være alene?
Hva liker du best å styre med i denne tiden, og hvordan føler du deg etterpå?

 

Eg måtte ta en pause fra Alenetiden min nå for eg holdt på å sovne! Merkelig, men eg ble plutselig så tung i øynene, tror eg tenker for mye haha Den kreative hjernehalvdelen var nok full og trengte en pause 🙂

 

 

 

 

Til tider er Ali ganske oppgitt når han valser forbi spisebordet og eg “Hysjer” og sier: “Kan du gå litt rolig forbi og ikkje veive sånn med armene?” *ler hjertelig* Nei nei, eg har ikkje noe forsvar annet enn at har man åpnet en glitterboks, ja så skal det ikkje mye til før det er glitter OVER ALT, ja og da mener eg OOOOVER alt. På den andre siden så er jo glitter gøy! Ganske fasinert over det glitteret eg fikk tak i sist, for aldri har eg før sette et glitter som glitrer sååå voldsomt! Ok, så er eg litt barnslig da…sukk…er nå det også et problem? *fniser*

Eg vet at noen av dere kommer til å elske det eg holder på å lage, mens andre kommer til å rynke på nesa, men vettu? Det er helt greit 🙂 Det er jo noe av det som er sååå herlig: Ingen av oss er like ♥

 

 

 

 

Planen min akkurat nå er å sitter her å strikke i 2 timer mens eg ser Sommerhytte (Jaja eg vet, eg ser stort sett alltid reprisen også…). Nærmer meg styggfort den ermdelinga nå og for å si det sånn; Hadde det ikkje vært for perlene så hadde denne jakka vært ferdig! Eg er akkurat like ivrig hver gang eg setter meg ned med den som eg var da eg la opp! Elsker den allerede og garnkomboen min er magisk syns eg, ja og det kommer fra meg som ikkje er så glad i pusetegarn. Strikker den i Fabel og KidSilk fra Drops ♥ Skal bli herlig å svinse rundt i den om ei stund!

 

 

 

 

Men du? Nå skal du høre noe rart….eg syns det er rart i allefall! Se på de 2 pottene her? Den som har en gigantisk spire (Pottene er 25 cm i dia) er Grønn Squash, den andre som har ingen spire er Gul Squash….Nå er det 3.gang eg setter et frø i den potta – Er det sånn at 3.gang gjelder?? Det er det rareste syns eg…! Den grønne spratt opp av jorda omtrent samtidig som eg satte frøet ned i jorda. For å si det sånn så stemmer ikkje den der spire% som står på posen, for nå har eg jo allerede brukt 3 frø på den gule og det er max 10 frø i den gule posen. Noe tips?

Vel vel, da er det kwell rett og slett, og mor mi har allerede tinget inn handling før helga. Hun lurte på om det ble i morgen siden det er langhelg?? Hmm butikken er jo kun stengt på torsdag så det er jo ikkje langhelg og man kan fint handle på fredag 🙂 Men men, nå er jo det ønsket plantet i hodet mitt så da blir det nok handling i morgen da…Det er så typisk hehe Passer for så vidt fint siden ISskuffa i fryseren er TOM! Her elsker me is…om sommeren! Om det betyr sommer sommer eller bare på kalenderen har lite å si 🙂 Is ER godt!

 

 

NYT KWELLEN
OG KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Vibbedille på Instagram

Søt og enkel kjole – Norsk Strikkeoppskrift

Designet av Ineknits

 

En ganske enkel kjole, men akk så søt den er da! Det er EN ting eg bare elsker med denne kjolen? Klarer du
å tippe hva?
Det er en helt spesiell detalje som eg blir veldig begeistret for! Ååå OK! Da får eg vel si det da *ler* Den har I-Cordkanter over alt! Rundt halsen, ermlinningene og nederst på skjørtet. Seee så rent og pent det er!
Ja jo eg er svak for I-Cord, eg kunne f.eks tidligere sitte å strikke I-Cord på 5-6 meter, frem og tilbake over 4 m, bare for å slippe å gjøre det enkelt med tvinnet tråd – Det er sååå fint! Nå har eg der i mot fått med ei I-Cord Mølle og det blir akkurat like fint som en håndstrikket. Uansett, skal du har I-Cordkanter som på kjolen her må de strikkes, nytter ikkje med ei mølle da *ler*

 

 

 

Designet av Ineknits

 

Dette er kjolen du som er nybegynner i strikkefaget fint kan fikse ♥ Strikkes top/down. Du kan strikke den med korte eller lange ermer, kjolen kan brukes sommer som vinter. Barnehagekjoler er jo det beste!

 

 

BLOM KJOLE
Bildene over
Fra str 3 mnd til 8 år
Norsk Strikkeoppskrift

 

 

 

 

NATTINATTI

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Fremsnakking er bra!

Foto: Lånt (stjålet!) fra Bloggen “Katies Hjerte”

 

Har lenge lagt merke til at flere nå begynner å fremsnakke andre blogger (ofte de samme bloggene også…), noen litt vel krampaktig må eg si. Men men, Fremsnakking ER bra! Må bare nevne at eg har fått kritikk på at eg aldri fronte andre bloggere….??? Eller “løftet” frem en blogger som det så fint heter på “influencer språket” *ler* Oki…La meg bare si det sånn at eg fronten noen hver eneste dag, hver dag, ofte flere ganger om dagen promoterer eg Uavhengige strikkedesignere 🙂 Helt frivillig gjør eg det, ja t.o.m uten betaling hehe Mulig det ikkje teller da…?

 

Anyway, eg kan helt fint fronte en blogg eller flere og da vil eg på det VARMESTE anbefale bloggen KATIES HJERTE  Har aldri sett at noen har skrevet noe om henne? Det er i grunnen litt synd…Vel, eg har lest denne bloggen siden ca 2019 da eg helt tilfeldig kom over den og ble sittende lenge å scrolle, lese, lese og lese. FOR ei dame sier eg nå bare! Ja jo, det er en del sykdom, men altså! Det virker ikkje som om det er noe som stopper henne, hun fikk t.o.m nytt hjerte opp på alt det andre hun sliter med. Som hjertesyk hele livet har hun måtte lære
å leve som frisk. Det er nok slettes ikkje bare bare vil eg tro.

Gjennom bloggen hennes blir me med henne på det meste, hun skriver fortellende godt – hun illustrerer t.o.m barnebøker. Får med meg at hun har det eg vil kalle en lun humor og ikkje minst galgenhumor – DET er viktig 🙂 Hun har fått røyne livet mer enn de fleste, likevel så smiler hun på de fleste bildene – Vettu? Eg liker denne dama! Og du? Vel, eg kan i grunnen ikkje annet enn å anbefale deg å stikke innom å se selv,
gjerne scroll deg litt bakover slik at du får med deg litt av historie 🙂

 

Tja, tror eg skal benke meg til rette under dyna! Eg har glitter i håret for anledningen! Oh MY!! Har man først åpnet en glitterboks, ja da er det over alt! Mulig det kommer et resultat i morgen,
eller senere i dag blir jo det…klokka er jo over 2!

 

 

SOVE GODT!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

ALT KAN PERLES! – Gratis Mønster

Reklame | Rito Garn&Hobby

Foto: Vibbedille

 

ENDELIG! Nå har eg holdt på med dette prosjektet mitt i ca 3 uker og i dag ble det ferdig 🙂 Om eg kan si det selv så ble eg skikkelig fornøyd og dette skal eg ha her hjemme på mitt eget kjøkken. Har t.o.m fikset krok til taket så eg håper en av gutta her tar hintet.

Det går rimelig kjapt å perle dette, men det er tiden eg bruker på planlegging, skisser etc som tar mest tid –
Det har eg filmet en del av på Snapchat underveis, sånn sett tar det tid, men fy søren det er kjekt å lage ting som dette. Bruksting liksom 🙂 Å ja, eg har også knytet makrameén på bildet.

 

Du der i mot skal få alt servert på sølvfat og dette perler du på noen kweller (inkl stryking og montering) –
Det eneste eg vil er at du henviser til dette innlegget om legger ut det du lager,
eller om noen spør etter mønstert etc. Designet vil alltid være mitt 🙂

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

De store pottene er ca 18 cm høye og 16 cm i dia.

 

 

Alt av Perler og Brett finner du hos Rito Garn & Hobby

 

 

Foto: Vibbedille

 

Disse pottene er betydelig mindre som du ser, helt perfekte til de små Sukkulentene eg har
stående i kjøkkenvinduet 🙂 De er ca 8 cm høye og 8,5 cm i dia.

Dessverre så GLEMTE eg å ta bilde av mønstert mens perlene lå på brettene!! Er det mulig liksom!?!?
Beklager det! Det ligger et bildet lenger ned i innlegget som du kan telle fra 🙂

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

Dette er potter som du kan bruke både inne og ute, ikkje minst! De tåler litt vær for å si det, så hvorfor ikkje lage noe som ingen andre har? Pynt opp uteplassen din, når noen beundrer de fine pottene du har, kan du bare si: “Jaaa, eg har laget de selv!”

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

Som nevnt så har eg også knytet makrameén også, det er jammen mange år siden! Så pass mange år siden at eg faktisk ikkje kunne huske hvordan eg startet! Det måtte eg søke opp, så den startknuten på treringen finner du Her om du vil bruke den. Resten av makrameén er fri fantasi etter mitt eget hodet og det eg kunne huske *ler*.
Den funker og henger godt – Det er vel egentlig målet? Jo da, den er faktisk fin også.

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

Det eg ønsker med min makramé var at den ikkje skulle dekke til pottene så mye så de fleste knutene er i starten. Min makramé er ganske lang med tanke på at den skal henge fra taket.

 

 

 

 

Det finnes mye forskjellig makramégarn, både i farger og tykkelse. Denne gangen valgte eg meg BARBANTE for dette passet jo fint i fargene eg har valgt 🙂 Barbante får du i 28 forskjellige farger og det er jo skikkelig gøy for du kan også fint strikke i denne tråden; Grytekluter til kjøkkenet som matcher? Eller, hva med ei matte, puter til terrassen som kan matche makrameén som du valgte å henge jordbærene i? Ikkje sant!
Mange muligheter her ser du, det er bare å komme i gang.

 

 

 

 

Barbante er mykere enn hva du gjerne er vant med når det gjelder makramé,
men godt å knyte med og knutene blir fine og tydelige 🙂

 

 

 

 

Har fått spørsmål om å legge ut hvordan man knyter makramé, men eg vet liksom ikkje helt hvordan man skriver en slik oppskrift? Legger ut bildet av min egen skisse som eg har forholdt meg til. (Det var utrolig mye prøving og feiling på veien for å si det sånn hehe) Selve knutene som brukes finner man om man søker på “Makramé knuter” – Ikkje vanskelig i det hele tatt 🙂

Du starter med å måle opp alle lengdene du trenger. Du skal ha totalt 16 lengder, du bruker 4 tråder for hver “snor” du knyter. Eg målte opp 8 lengder á 6 meter, disse trær du gjennom en ring slik eg gjorde og vips har du 16 lengder á 3 meter (De legges altså dobbelt).

Når eg knyter bruker eg belte!! Har da 4 lengder i hånden (Treringen fester eg i en krok på veggen) De 2 midterste trådene fester eg i belte og så har eg en tråd i høyre hånd og en i venstre som eg knyter med.

 

 

 

 

Dette er mønsteret til de store pottene, du trenger 8 plater.
Eg har kun brukt 3 farger: Mørk Grå Nr 71, Kitt Nr 77 og Lys Nugat 75

 

Et sted eg sjeldent opplever mangel på perler er hos Rito Garn&Hobby 🙂

 

 

 

 

Oppi de store Perlepottene putter eg ei god plastpotte med fat! Da kan du uten problem vanne planten 🙂 (perlepotta er ikkje helt tett vettu hehe) Den svarte potta er 15 cm i dia og fatet er 14 cm i dia.
Slike potter vet eg de har både hos MesterGrønn og Hageland.

 

 

 

 

Perler også bunnen! Har fylt et stort rundt perlebrett, det gikk ganske så akkurat. Montér først selve potta og så dytter du bunnen inn etterpå. Bruk evn litt lim om den ikkje skulle holde seg på plass –
Eg bruker kun pistollim på alt.

 

 

 

 

Som eg nevnte tidligere i innlegget så glemte eg å ta bilde av de små pottene på perlebrettene! Men! De trenger 55 perler i bredden og 17 perler i høyden. Bildet over kan brukes til å telle om du ønsker like potter.

 

 

 

 

Det lille runde perlebrettet var akkurat for lite, så her måtte eg også til med det store runde brettet. På disse små pottene limer du også sammen selve potta først før du dytter bunnen på plass innenfor kantene. Bruk evn litt lim.

Selve pottene er formet rundt en sylinderformet vase eg har. Du stryker perleriet veldig veldig godt før du klemmer de rundt vasen (eller det du måtte ha som holder ca samme omkrets som det pottene blir) Hold så alt sammen under kaldt rennende vann til perleriet er kald. Nystrøkne perlerier er sinnsykt varm – Bare nevner det! *vannblemmer!*

 

ALT du måtte trenge av Perler og Brett (og ellers alt annet) finner du i massevis av
inne hos Rito Garn og Hobby! De leverer kjapt, verdt å nevne
🙂

 

Nå håper eg at eg har husket å få med alt!? Ja og så håper eg jo at du også vil perle noen blomster/plantepotter som du kan pynte med i sommer – Det hadde vært gøy å sett! 🙂 Eg er slettes ikkje ferdig med min produksjon *Nei Nei* – Eg har alt for mange ideér til å kunne stoppe! Da ønsker eg deg masse Lykke Til med videre perlerier 🙂

 

 

KOS DEG!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram