Krakk Nr 5 er ferdig – Klar for flere utfordringer!

 

Se der ja! Krakk Nr 2 i et par er ferdig og strykinga på denne gikk som en drøm 🙂  Mønsteret er fri fantasi
og anses der med som mitt eget, men om du vil telle ut i fra bildene så vær så god 🙂
I så fall er det greit om du nevner fra hvor du fikk det fra 🙂

 

Et GODT tips ang stryking av store plater som du bør ta med deg er: Når du legger bakepapiret over perlene blir veldig ofte perlene statiske og løfter seg rett opp fra brettet og lager et sant helv…!! Det du gjør er å stryke papiret godt på begge sider før du legger det over perlene, legg så en stor nok bok på venstre side av perlene, la ca 10-15 cm av motivet vært uten bok for der begynner du å stryke. Stryk dette partiet ferdig før du skyver boken utover mot venstre samtidig som du stryker perlene etter hvert. Dette har reddet mange plater hos meg.
Eg stryker også alle platene godt på begge sider 🙂

 

 

 

2 gamle og litt skakke krakker er nå klare for et nytt liv i stua!
HER KAN du se hvordan oppussingen på disse startet, det er skikkelig kjekt!

 

 

 

Som nevnt så er krakken til venstre laget av meg på barneskolen og den til høyre laget Dib i 6 kl.
(Eg har tidligere skrevet ungdomskolen, men det var feil)

 

Alt eg perler er kun i HAMA MIDI og absolutt alt du måtte trenge av perler, bretter og ellers alt av dill,
eller for den slags skyld annen hobby, finner du alt hos RITO GARN & HOBBY

 

 

 

Foreløpig blir de brukt på denne måten, egentlig sto det ei diger potte opp på her,
men føler for å ha en mindre nå —> Vil jo vise frem den fine krakken 🙂

 

 

 

Å ja, det må eg si! Eg ble VELDIG fornøyd med begge disse krakkene og er allerede på jakt rundt i leiligheten etter nye ofre! I mitt hodet kan man perle på ALT, har allerede poppet opp noe eg vil prøve *ler* Får nå se hvordan det går! Har et stort serveringsbrett som også skal perles på så eg får se hva eg angriper i morgen 🙂

 

Eg har fått sååå UTROOOLIG mange meldinger om hva og hvordan ang alle disse krakkene eg har laget. En av grunnen til dette er at eg poster bilder på en DIY-Gruppe på facebook. Har ikkje lov å legge ut blogglink der så da fylles mailboksen min til randen! Leste i infoen på den gruppa at bloggere kan ta kontakt for å se muligheten for et “samarbeid” hvor eg kan poste innleggene mine. Dvs at enn så lenge blir det ikkje postet link der,
men håper på en ordnings snart 🙂

Hvis du vil se alle krakkene eg har perlet, eller gjerne få gode tips og råd før du selv setter
i gang kan du klikke deg inn HERHERHERHERHERHERHERHER 

 

 

Nå sitter eg klar med strikketøyet og ser en gammel film på Tv – “Slekten er aller verst”. I morgen er det frem med perlene igjen, muligens hele dagen siden Ali har meldt seg til kjøkkentjeneste 🙂

 

 

HA EN RIKTIG GOD NATT

 

 

 

Go`klem fra ei ivrig Vibbedille 🙂

Dager som dette har eg savnet!!

 

I slutten av februar når eg gikk å ventet på første sending med perler i posten avtalte eg med niesen min at når perlene var i hus skulle hun og ungene komme, for da skulle me kose oss! Vel….me vet jo alle hva som skjedde! Corona skjedd, og der med holdt alle seg hjemme…MEN I DAG!! Endelig!! Me fikk låne Trym og Alma Sofie HELE dagen! Fikk de levert på døra kl 11 og de ble ikkje hentet før nå i kwell når de skulle legge seg 🙂 Så kjekt og sååå HERLIG ♥ Eg har virkelig kost meg og eg nyter dager som dette! Det er travelt på en herlig måte, for med en ivrig 3 åring med et ordforåd som en tenåring mangler det overhodet ikkje på spørsmål, men jammen kunne hun også mange svar! Den jenta kan skravle ♥ For å si det sånn så ble det mange fine samtaler rundt bordet.

 

 

 

De fikk perle alt de ville og på spørsmål som: “Tante Gro, tror de denne er vanskelig?” Så var svaret enkelt: “Overhodet ikkje, det fikser du!” Når det kommer til perler er ingenting umulig,
ingenting finnes for vanskelig for det er ene og alene tålmodigheten det står på og…

 

 

 

 

…Trym har søren meg tålmodighet i bøtter og spann! Me har en avtale om at han skal komme en dag fordi han har funnet et ganske stort Liverpool bilde han vil lage, ingen problem. Han kommer til å fikse det uten problem 🙂

 

 

 

Foruten mye annet perlet Trym like godt et helt nabolag! Dette sto eg å strøk på da pappa`n kom for å hente, men me fikk det i press og ventet til det var avkjølt! Ellers har Alma Sofie “shoppet” i perlekroken min og fikk med seg noen av figurene som hang der 🙂 Man må jo bare smelte når de små peker og sier: “Åå den va fine Tante Gro, kan eg få den til å ha på rommet mitt?” SELVFØLGELIG! Det er så kos atte ♥

Dib har også vært hjemme hele dagen og når han syns at det hadde vært for lenge stillesitting fant han frem kampsportutstyret! (Han har trent barn i over 2 år) De var ut på terrassen, det ble knekt på planker
og vennskapelige slosskamper —> Full guffe og de ble svette hele gjengen!

 

 

 

Samtidig som me perlet sto Ali på kjøkkenet å laget Arabiske minipizza og Alma Sofie bidro så mer enn gjerne! Hun kjevlet og kladdet på kjøttblanding, ja hun fikk sin egen blanding uten løk. Hun var veldig tydelig på det når de hakket løken at det skulle ikkje hun ha på sine pizza. Den lille tutta kjevlet og ordnet et helt brett med egne pizza. Det dummeste var at me glemte pizzaene på kjøkkenet når de gikk, jaja. De er begge 2 veldig herlige unger
å være sammen med, ikkje noe styr og stress, bare kos! Amla Sofie var så herlige når me satte ute ved inngangen og tok MASSE (me snakker mengder!) med glitter og paljetter på noe av det hun perlet, mens me satt det på gulvet sier: “Eg syns det er kjempekjekt å vær sammen med deg tante Gro” Åååå eg kunne spist henne opp, men så var det denne corona`n da….Gleder meg til neste gang! 🙂

 

Når ungene og pappa`n gikk tok eg å ryddet og ordnet, en kjapp tur på badet, Ali tok seg en tur ned til sjøen på jakt etter steiner!!! (Ikkje spør!) Eg rigget meg til i go`stolen, for å si det sånn så har eg gått 6200 skritt i stua i dag, barføtt!!! Er ganske øm ja, men anyway, sitter her å nyte freden og så kommer Milo hjem….han spyr like godt ikkje mindre enn 5 klatter på stuegulvet…..da var det frem med moppen…Ååååå såååå kom Ali gjennom stua med en ENORM tømmerstokk!! Alt kan visst skjer i dag tydeligvis *ler* Stokken var flott den, han fant den på sjøen, har nok drevet en stund og ligget å tørket i steinene. Den veier jo nesten et tonn
(Kommer nok tilbake med den stokken en dag! hehe)

Men nå er det kwell og her skal eg sitte!

 

 

KOS DEG OG HA EN
HERLIGE KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Denne MÅ eg faktisk ha! – Dansk Strikkeoppskrift

Designet av Lone Kjeldsen

 

Det er det samme som skjer nesten hver eneste sommer når høsten ikkje er så langt vekke; Eg får det for meg at eg må ha en lang og god jakke til vinteren! Men, det har jo ennå ikkje skjedd! Denne jakken til Lone Kjeldsen liker eg veldig godt! Du kan strikke den som lang eller kort, eg vil jo ha den lang! Denne er strikket i et tynt alpakka garn; TITICACA som du strikker sammen med et tynt ullgarn (ca 300 pr 50 gr) f.eks BC Garn Bio Shetland
Sett sammen 2 garn som du liker best og bare ta hensyn til strikkefastheten så går det bra 🙂

 

 

 

Designet av Lone Kjeldsen

 

Eg har liksom lyst på en lang jakke uten knapper eller glidelås, bare til å surrer litt rundt seg,
ja nesten som et teppe 🙂 Stilig også til å slenge over seg på fine høstdager slik som på bildet 🙂

 

 

Designet av Lone Kjeldsen

 

Detaljer! Ååå det er bare så flott vettu!♥
Skal ikkje så mye til før et prosjekt bare blir helt perfekt!

 

 

GROWING
Bildene over
Opp til 146 cm i overvidde
Dansk og engelsk Strikkeoppskrift

 

 

 

* * * *

 

 

TGIF ♥ Sola skinner og det er faktisk sommer igjen i dag! 16 grader og skal opp til 18, ikkje de høyeste temperaturene, men eg tror både blomster og grønnsaker blir glade for å tørke litt opp 🙂 Måtte faktisk vanne litt
i går kveld….det begynte å regne etter en halvtime og da, typisk…Her om dagen måtte eg bare dra opp resten av rødbetene for jorda var helt våt så de vokste ikkje og lauvet ble helt dvaskt! ALT for mye regn! MEN, nå denne helga er det 2 uker siden eg syltett rødbeter og de skal smakes på! Det blir spennende og er de gode skal eg sylte igjen 🙂 Eg burde jo hatt et lite (halvstort) drivhus som ikkje er for høyt, det hadde vært noe det. Eller, så må Ali gjøre alvor av å få til en innrettning over den store kassen me har. Kanskje bare sette opp noen bøyler med duk,
ja et eller annet som eg kan trekke over på dårlige dager 🙂 Det kan noen ganger bli vel mye regn!

Anyway! I dag skal det perles vil eg tro! Som sagt så kommer Trym og Alma Sofie her og skal være hele dagen 🙂 Det blir kos det! Eg holder jo på med ei perleplate selv (Til Denne Krakken) så eg vil jo tro me blir sittende
alle 3 å bare perle, stryke – repeat 🙂

 

 

KOS DEG OG HA EN
FIN-FIN FREDAG!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Steintøffe Sokker – Helt Gratis, fra meg til deg! Norsk Oppskrift

Foto: Dib Hassan Najém

 

Av og til, en sjelden gang designer eg noe, men det er jaggu ikkje ofte. Eller jo, eg strikker og lager mye bare “sånn” – dvs på frihånd. Det som der i mot tilhører sjeldenheten er at eg skrive det ned slik at andre kan skjønne hva eg mener og ende opp med samme resultatet som meg. Nei nei, det å skrive oppskrifter har eg for lengst funnet ut at ikkje er noe for meg, takk og pris for at me har mange flotte norske designere blant oss 🙂

Disse sokkene designet eg tilbake i 2015 og siden eg ble ganske stolte av de tegnet eg opp diagrammet og noterte ned hva eg gjorde. Tror eg ble ganske sjokkert at diagrammet virkelig kunne bli til noe og i tillegg faktisk bli ganske fint *Stolt*. Men nå skal du høre: Vettu kan som gjør meg ENDA mer stolt?? Ååå jo….du vet….*hjertebank*….det er når det popper opp flotte bilder av disse sokkene på min messenger!! GAAANSKE mange har sendt meg bilder av disse sokkene som de har strikket! Det er veldig spesielt, ja for det er jo mine sokker, skjønner? YES! Det er skikkelig kjekt! Det er dessuten veldig ofte at eg får spørsmål om hvor oppskriften på disse kan finnes, og ja, den ligger her på bloggen et sted…Laaaangt der bak vil eg tro hehe Det blir en del blogginnlegg i løpet av 5 år så eg tenkte å hente den frem, legge ved litt andre bilder og gi den til deg en gang til 🙂

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

Det dummeste eg gjorde da eg strikket disse sokkene var at eg valgt Østlandsgarn, et av mine store favoritter! Man velger absolutt ikkje det garnet til sokker, bare nevner det slik at ikkje du gjør det samme!! Husker så godt hvorfor eg gjordet det! Struktur (dvs flettene) blir så fine i dette garnet, derfor valgte eg det….planen var jo å strikke inn litt forstekning i selve foten, men det ble ikkje til det. Var ikkje så lenge etter at eg tok de i bruk at eg måtte frem med stoppesoppen…Så ja, velg et annet garn! Helst med forsterkning!

 

 

Foto: Vibbedille

 

I følge notatene mine har eg strikket vrangborden på 3,5
og resten av sokken på nr 3 – Det gir en fast og god flette.

 

 

Da sette me i gang:

Legg altså opp 51 m og start med 1 rett (veldig viktig)
Du avslutter også omgangen med 1 rett. Resten av sokken strikkes enten i mønsterborden eller 2 rett 2 vrang.
Eg fordelte maskene på 3 pinner; 15m-21m-15m (Du kan fint bruke 2 rundpinner)

Poenget var å få alle mønstermaskene på 1 pinne. Følg diagrammet til du har ønsket lengde på bråtet, eg gjentok hele rapporten 3 ganger. På siste pinne felte eg 1 maske på hver pinne (Altså 3 masker) = 48 masker Samtidig skiftet eg til pinne 3 m Strikket så Hællappen over 24 masker og eg valgte Eyetlethællapp:

Pinne 1 (Rettsiden): start med første maske løst av, strikke den neste, neste løst av osv
Pinne 2: Vrang tilbake
Pinne 3 (Rettsiden): Strikke den første masken, neste løst av, strikk den neste osv
Pinne 4: Vrang tilbake. Gjenta disse 4 pinnene til hællappen har ønsket lengde 🙂 Når hællappen er ca 6 cm
( eg strikket totalt 28 pinner, altså 14 ganger frem/tilbake)

 

Så er det Kile:

(Begynn fra rettsiden) Strikk 13 rett, 2 sammen, 1 rett – SNU Strikk 4 vrang, 2 vrang sammen, 1 vrang -SNU

Strikk frem og tilbake mens du strikker den siste masken på pinnen sammen med en yttermaske + 2 rett/vrang maske for hver pinne, til slutt står du igjen med 14 masker, Plukk så opp 16 m langs hver kant. Strikk 1 omgang rett og strikke de “Nye” masken vriddrett.

Nå skal du starte Hælfelling:

Pinne 1: Strikk til 3 masker står igjen, strikk 2 sammen, strikk siste maske
Pinne 2: Strikk rett
Pinne 3: Strikk rett
Pinne 4: Strikk 1, SSK, strikk ut pinnen

 

Nå strikker du 1 omgang rett
Gjenta disse 2 omgangene til du har 12 masker på hver pinne. Strikk foten frem til tærene.

 

Tåfelling:

Pinne 1: Strikk til 3 masker står igjen, 2 rett sammen, 1 rett
Pinne 2: Strikk 1 rett, SSK, strikk ut pinnen
Pinne 3: Strikk til 3 masker står igjen, 2 rett sammen, 1 rett
Pinne 4: Strikk 1 rett, SSK, strikk ut pinnen

1 Omgang rett

 

Gjenta disse 2 omgangen til du har 5 masker på hver pinne,
vreng sokken og strikk tuppen sammen med 3 pinners avfelling 🙂
Eller, det fineste er om du syr den sammen med Kitchener Stitch.

 

 

Design: Vibbedille/ Foto: Vibbedille

 

Dette bildet kan du jo bare lagre, legg det på padda eller noe så har du det når du skal strikke sokkene mine 🙂 Gleder meg til å se dine! Om sokkeskuffen din trenger påfyll før høststormene står i kø må du nesten snart begynne å få sokker på pinnene dine! Hvorfor ikkje fylle den opp med noen Steintøffe Sokker?
Eller, hva med å strikke noen Steintøffe Julegaver?
Ikkje sant!

Ja, oppskriften er så gratis som det er mulig å få den, men som alle andre som har designet noe setter eg pris på om du delen linken til dette innlegget om noen du kjenner vil ha oppskriften 🙂 Gjerne krediter meg om du f.eks selger noen på Julemarked etc 🙂 Litt kan eg få igjen for jobben 🙂 Happy Knit!

 

Nå skal eg stikke å legge meg! Skal opp litt tidlig i morgen for kl 11 kommer noen skikkelig go`unger
inn dørene og me har alle 3 en date med perlebordet 🙂

 

 

NATTINATTI
eller GOD MORGEN,

alt etter som!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Dette er prosjektet du skal strikke på til vinteren! -Norsk Strikkeoppskrift

Designet av Tori Seierstad

 

Må bare spørre; Når strikket du Stemorsblomster sist? Ikkje sant! Bare seee på de lappene! HÆ!? Ååå det kribler virkelig i de tynne pinnene mine for dette er noe eg elsker å strikke, akkurat passe dill 🙂
Dette er et sånn “Kos & NYT”-Prosjekt ♥

 

 

Designet av Tori Seierstad

Designet av Tori Seierstad

Designet av Tori Seierstad

 

Her har du så absolutt det ultimate prosjektet for en lang høst og en kald vinter!!
WOW for et prakteksemplar av et teppe da!! HALLO! Sjekk de lappene ♥

Hvis eg har skjønt det riktig kan du kjøpe en
og en serie med disse lappene og da blir det sånn:

 

KOM MAI DU SKJØNNE MILDE

JEG VELGER MEG APRIL

FLORA MARIA

EN MIDTSOMMERNATTSDRØM

 

 

Men vettu hva det beste er?? ALLE disse små seriene får du også samlet i en eBook og det er planer om flere, akkurat når er ikkje satt, men HALLO!? Du kan strikke mange tepper med alle de lappene over her + at du kan lage dine egne mønster i lappene også! Drømmeteppe(r) er det du kan strikke. Tenk å sitte å strikke vårblomster gjennom en mørk vinter? Ja, iiikkjeee sant! eBooka finner du HER INNE 🙂
Dette er gaven til deg selv som du ikkje visst at du trengte 🙂

Orginalt har Tori Seierstad strikket disse lappene i tynt ullgarn, men her er det bare å hive seg rundt med det garnet du kan tenke deg å pakkes inn i – Altså et favorittgarn 🙂 Uten at eg vet størrelsen på disse lappene kan eg jo se for meg å gå høsten i møte med en diger kurv med Holst Supersoft og bare sette i gang!

For noen år siden startet eg på mitt Drømmeteppe ♥ Da fylte eg en kurv med nettopp Holst Supersoft, det har blitt noen lapper og eg drømmer om flere….Ååå det er så fint.…Ta en titt HER INNE om du vil 🙂

 

 

* * * *

 

 

Tenkte eg skulle ta helga i dag eg, hva med deg? Grunnen til dette er fordi me må ta å hente hjem helgekosen
i dag siden me får besøk i morgen 🙂 Trym og Alma Sofie kommer og skal være her hele dagen 🙂 Gjett 1 gang hva me skal?! Jepp, me skal nok perle, er ganske sikker på det og hva er vel bedre enn det? Ikkje sant! Det blir gøy! 🙂 Eg er allerede i gang med perleplate nr 2 til 2 gamle krakker som eg har gitt en makeover med maling – Blir ganske så fine altså! Sjekk ut fremgangen HER!

Tror planen er en tur på Gjenvinninga også 🙂 Det tømmes stille og rolig rot ut av garasjen! En dag, ja EN dag er den nok tom!! Det kommer til å bli både rart og deilig! 🙂 Me har 2 skikkelig kraftige kommoder fra slutten av
1800-tallet som tar opp en del plass, har endelig blitt enige om at me må få de bort! Har en FinnAnnonse som ligger ute til rette person dukker opp 🙂 Kommodene kan du kikke på HER INNE – Er ganske så flott, men det var vanskelig å ta gode bilder fordi det ER trangt i garasjen *ler* Nå må eg bare få gang på dagen vil eg tro!

 

 

KOS DEG MASSE!

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

En Krakk – Mange Krakker + Tusenvis av Perler!

Reklame | Rito Garn & Hobby

 

Jadda, her perles det litt hver dag og nå er eg snart i mål med disse 2 også 🙂 Skal straks i gang med perlebrett til krakk nr 2 og det blir i samme stil som krakken til venstre 🙂 I går Malte eg begge krakkene, ble vel ca 3 strøk, men helt glatte ble de ikkje. Var ikkje bare bare å pusse av alt det gamle som var på fra før av 🙂

 

 

 

Selve designet av perleplaten ble til mens eg perlet så av den grunn er det jo mitt design. Om du liker det og vil lage likt er det bare å telle ut i fra det siste bildet. Setter pris på kreditering 🙂

 

Platen er perlet i Hama Midi og fargene som er brukt er:
Mørk Grå 71
Mellom Grå 17
Lys Grå 70
Rosa ish 26
Kitt 77 (ikkje på bildene her)

 

Alt av perler, plater og ellers alt diller får eg levert fra Rito Garn & Hobby 🙂

 

 

 

 

Selve krakkene er laget av Dib og meg. Min er til venstre og eg laget den på barneskolen,
Dib laget sin på ungdomskolen 🙂 Nå skal de få lov å pynte opp i stua 🙂

 

 

 

Hvis du vil ha tips, gode råd og eller bare vite hva og hvordan eg gjør når
eg lager til disse 2 og de andre krakkene eg har laget?

Da tar du turen innom HERHERHERHER 

 

 

 

Så ja, nå gjenstår det å se hvordan plata til den andre krakken blir,
perlene står å venter på spisebordet 🙂

Dib og eg har vært på en lang biltur i dag og det var virkelig koselig 🙂 Turen gikk helt ut til Nærbø hvor me hentet en kamerat av han og så var det å kjøre heeelt tilbake. Sola skinte så det var i grunnen en fin dag for langtur. Neste tur går i motsatt rening + at me skal ha noen taxiturer *ler*. Dvs eg bare sier hvor eg vil og så må han finne ut hvor det er og hvordan han skal komme seg dit 🙂 Men nå? Nå skal eg prøve å nyte kwellen med nyvaska gulv!

 

 

LAG DEG EN FIN KWELL
OG KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

STRIKKEJOGGIS – Norsk Strikkeoppskrift

Designet av Anna & Heidi Pickles

 

Er du på jakt etter en treningstight, ja da må du nok gå et annet sted, for dette er joggisen for oss som praktiserer PinneTurbo 🙂 Garantert at denne joggis`n blir perfekt når kveldene blir kjøligere….Ahaa en skikkelig KoseJoggis, det er DET det er 🙂 Hørte eg Grilldressen rope i det fjerne? Ja, ikkje sant denne minner litt om den? Jaja det er jo masse kos i sikte når grilldressen også tas på så de har jo absolutt noen likhetstrekk 🙂

 

 

Designet av Anna & Heidi Pickles

 

Strikkejoggis`n er strikket i Pickles Mjuk Merino, flere flotte farger der som du kan mixe til din Strikkejoggis, eller du kan velge deg en garnpakka HER hvor du også får med oppskrifta gratis 🙂 JA oppskriften kan kjøpes alene 🙂 Har du et annet garn du heller vil bruke, ja så gjør du det vettu 🙂 Men husk; Skal du få oppgitt mål så MÅ Strikkefastheten på 18 m/26 row overholdes. Utover det? Gjør som du selv vil 🙂

 

STRIKKEJOGGIS
Bildene over
Overvidde på genser fra 110 cm til 148 cm
Norsk Strikkeoppskrift

 

 

 

* * * *

 

Om det ikkje blir endringer i planene så er det Nærbø som er målet i dag! Jepp, tut og kjør med Dib! Kjørelæreren hans har ferie og siden det nærmer seg oppkjøring når han er tilbake er det viktig med mengdetrening for Dib, altså kjøre mest mulig! Ble jo en lang og god tur i går og dagens tur blir jo enda lengre! På Nærbø er planen
å hente en kamerat for så å kjøre tilbake. Det blir nok bra.

Her på hjemmefronten har eg planer om å ferdigstille i allefall den ene krakken som Eg malte i går. Perlebrettet har ligget ferdig siden i slutten av mai så den er grei, eg må bare perle et til i noen lunde samme stil. Det går nok enkelt og greit. Litt ujevnheter ble det på de krakkene siden malingen under i utgangspunktet var en del klumpete. Ikkje så enkelt å komme til å pusse heller, men alt i alt ble de ganske mye bedre 🙂 Dette blir bra!

Ellers…? Vel…eg har begynte å vurdere OM eg skal få noe leire in the house!?! Har eg fortalt at før eg ble født var far min keramiker? Ikkje sant, et sted fra kom også min kreativitet! Når eg var liten hadde me alltid mye råleire i gamle kjelleren! Svære “kakestykker” som sto på gulvet og me laget mye gøy! Nå har eg i grunnen sett NOE som eg har lyst å prøve meg på…Tja, det er noe eg kunne pyntet med opp i det steinbedet me har på terrassen! Først må eg bare sjekke opp litt rundt det eg har lyst å lage om det er slik eg tror 🙂 Å ja, eg har hatt mine perioder både med Trolldeig og Silkeleire og det er kjekt og eg får det til. Har jo også hatt flere perioder med gips, men leire er kjekkere for da blir det mitt og ikkje noe eg trykker ut av ei form. Så ja, dette vurderer eg….BOMBE!

 

 

KOS DEG MASSE!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

En Kreativ Dag + en Herlig beskjed til deg!

 

I dag fikk en ånnå som me sier her i Stavanger! Det betyr at man fikk uante mengder med energi som man må ryke ut på et eller annet! Eg har lenge hatt planer om det eg har gjort i dag, men ikkje helt funnet orken til å gjøre det 🙂 For en stund siden kjøpte eg maling, så alt har i grunnen vært på plass. Ååå dette er så gøy og dette er også noe alle kan gjøre, det er ikkje vanskelig og det er umulig å gjøre feil!

 

 

 

 

Eg har disse 2 skattene her ♥ Den nærmest i bildet laget Dib på ungdomskolen og den bak laget eg på barneskolen og det skal eg love deg er leeenge siden!! Dib sin har me hatt i stua siden han kom hjem med den, men Ali gjemte min bakerst i garderobeskapet! Har lyst å gi begge 2 en fin makeover
slik at de virkelig føler seg hjemme i stua 🙂

 

 

 

 

Eg kjøpte Denne malingen fra Panduro 🙂 For dere som bor her i omegn så har de den på Kreativ/Kvadrat 🙂
Det må eg jo si, maling er ikkje alltid bare maling, men denne syns eg var veldig godt å male med Ooooog eg har allerede planer for den utslitte/gamle benken på terrassen!! Woop Woop 🙂

 

 

 

 

Meeen før man kan kose seg med maling må man jo gjøre litt (les; MYE!) forarbeid! Blir litt irritert selv når eg leser en blogg hvor bloggeren legger ut litt førbilder og avslutter med et strålende resultat!! Det ser jo så lett og kjapt ut, men det er ikkje sånn vettu….! Husker jo tilbake til skolen at dette var jo det verste som fantes: Å PUSSE!! Ååå det ble jo aldri fint nok til at man fikk gå videre, læreren pirket på den minste detalje og man pusset time ut og time inn, iiikkjeee sant!?

Vel, når eg hadde slitt ut 2 store sandpapir kom Ali med PUSSEMASKINENE!! Jiiises! Kunne han ikkje bare kommet med den med en gang!? *ler* Vel, det var gjort på 5 min når han overtok 🙂 Maskin eller ei, alle de der vinklene er neste umulig å pusse! Ali måtte frem med kniv for enkelte steder lå malingen i klumper på Dib sin.
Men men det har sin sjarm for disse 2 tror eg vil bli et smykke uansett. Det kjekkeste er jo at det er Dib og eg som har laget hver vår når me var små (ehee mindre hehe)

Etter pussing vasket eg over krakkene

 

 

 

 

Med ustabilt vær maler eg som vanlig i stua! Dritt om det kommer et vindpust hvis man står ute!! På 1 sek kan du få et irriterende støvlag i den våte malingen, dessuten skal man ikkje male i solskinn.

Det skal gå 1 time mellom strøkene så mens disse sto til tørk tok Dib og eg oss en biltur, det ble en laaang biltur – 2 timer faktisk! Skikkelig koselig! Det første med gjorde var å kjøre ut til Elkjøp. I den nye bilen var det ikkje BLUETOOTH og det er et must sier eg bare, spesielt når man ikkje har Dab….Samtid kjørte me innom Ringo for eg kan ikkje vente på de svarte perlene som er i bestillingen eg venter på. Sååå, da var det bare å kjøre! Me kjørt mot Klepp og rundt over det meste, på returen kjørt Dib ned til Ølberg kai og som vanlig er det en del folk der – Veldig koselig og sommerlig! (Se Snapchat – vibbedille) De har faktisk verdens beste Softis der og det kommer fra meg som ikkje en gang liker det noe særlig!!hehe Eg bestilte meg en liten og en stor til Dib!! WOW!! Eg har ALDRI sett en sååå stor som den Dib fikk! O M G!! Kostet søren ikkje mindre enn 89 kr heller! Min “lille” som egentlig var det eg kaller for en stor softis kostet 49! Litt synd at de mekker det så stort for resultatet var jo at me ikkje hadde sjans å spise opp og måtte kaste…men ok, nesten gang blir den 1 liten og 2 skjeer 🙂

Uansett! KOSELIG hadde med det, og Dib? Vel, han kjører som en drøm og var meget godt fornøyd med
stor og høy bil 🙂 Eg er ganske enig med han ang bilen, kjempebra!

 

 

 

Har sittet å strikket litt mens krakkene tørker, skal ha et strøk til så trooor eg det er greit. Da skal de stå til i morgen og DA kommer det aller kjekkeste! Selvfølgelig skal de få en omgang med perler. Har et brett klart og det perlet eg før eg startet på de store krakkene. Har egentlig ikkje vist det skikkelig her på bloggen, men du kan se det eg skal bruke på disse 2 krakkene HER INNE og det er min fantasi og ikkje et mønster du finner noe sted 🙂
Skal perle et til.

 

Jaja, før eg runder helt av her så har eg en besked til deg 🙂 Eg la jo ut DETTE INNLEGGET i går kveld og det har tatt litt av 🙂 Mange meninger og mange tips, det resulterte i at eg sendte en mail til House Of Yarn og spurte om eg kunne få noen strikkepinner til å lage en Give Away med! JuHuuu så da blir det det da 🙂 Så trenger du litt nye strikkepinner får du holde deg i nærheten når det har blitt august 🙂 Passer jo fint å lage til noen gaver som eg kan sende siden eg selv er jubilant i august!!! WRÆÆL!

Anyway, nå må eg male!!

 

 

KOS DEG OG HA EN
FLOTT KWELL

 

 

 

 

Go`klem fra ei litt ivrig Vibbedille 🙂

Strikk Votter i Lima Garn —> DEILIG!

Designet av Lyudmila Semikina

 

Eg liker når eg dumper over fine oppskrifter hvor et garn eg elsker er tatt i bruk! Lima fra Drops, sammen med Nepal er noe alltid eg MÅ Ha på lager!! Du har jo også “storebror” Andes, det er jo for tjukt til votter, men supert til tepper! 🙂 Selv om mange skyr Drops Garn fordi det havner i kategorien BILLIGGARN så kjenner eg at eg kunne ikkje brydd meg mindre! Prisen på garnet har aldri vært avgjørende for mine valg til strikkeprosjekt ♥

Vottene i dagens innlegg går der i mot under “Enkle og greie votter”. Ikkje noe mikk makk når det gjelder tommelen for det kan ofte ta motet fra en nybegynner. Her er det kun plankekjøring og beine veien som gjelder.
Ellers får du jo trent deg på mønsterstrikk og det er GØY!

Her har du virkelig muligheten til å briljere med flotte gaver under årets juletre 🙂

 

HOLOLO_MITTENS
Bildet over
Str Dame

 

 

 

 

 

Designet av Lyudmila Semikina

 

DEERS MITTENS
Str Dame

 

 

 

 

 

Designet av Lyudmila Semikina

 

Me overkommelig med små votter? Dette kan fort bli supre barehagevotter sammen med de som er enda mindre på bildet under. Det er bare til å finne frem garn og kose seg max 🙂

 

PAWS MITTENS
Str 3-4 år

 

 

 

 

 

Designet av Lyudmila Semikina

 

MITTENS PAWS
Str 1-2 år

 

 

 

* * * *

 

 

 

Tja, ka skal eg si? Me må i allefall ikkje ha SOL og VARMEGRADER for lenge om gangen, nei nei, me blir bortskjemt av sånt og det er ikkje bra. I dag er det overskyet og det truer på regn, det blåser litt og det som kommer inn av vind er ikkje sååå varmt! *Sjekkere gradene* Iiiikkjeee sant! 13 grader er da ingenting å skrive hjem om, og DER kom jaggu meg regnet også! Jepp, da blir det klevask med tørk i stua i dag da….
Hvis ikkje må Dib gå bukselaus! *ler*

I går kwell var eg litt sånn trøtt og sliten så eg koset meg med strikketøyet og jammen kan man nå se at det er en genser eg strikker nå! *hehe* Når eg skal strikke i kwell skal eg ta opp Aamu genseren for eg har jo kun litt ermstrikk igjen og eg kjenner samvittigheten gnager når eg strikker på den nye genseren….og sånn går no dagan! Fikk gjort mye i går forresten, ble ferdig med krakk nr 3 og nå gleder eg meg masse til barneburdager i september 🙂 Innlegget med den nye og de 2 andre krakkene kan du se HER INNE 🙂 Er jo LITT stas når eg får melding fra Ikea….de lurte på om de kunne få bruke bildene mine i markedsføring!! Tja, får nå sjå!

 

 

LAG DEG EN FLOTT DAG
OG NYT DEN!

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

Det finnes ikke Drittgarn!

Reklame | House Of Yarn

 

Er du klar over at det dyreste og lekreste garnet kan oppføre seg fullstendig dritt? Lurer på hvor mange ganger eg har hørt f.eks: “Eg skal aldri strikke av alpakka, det garnet er helt håpløst!” Det samme med bomull! Guuu, finnes ikkje verre knirkegarn enn det, får jo helt noja! Mohair og Kidsilk kan også virkelig være en skikkelig floke! Vet om flere tilfeller hvor et påbegynt strikkeprosjekt har blitt revet av pinnene og bare kastet med hele nøstet og alt,
bare fordi det ikkje var noe godt å strikke med.

CLUET ligger jo selvfølgelig i STRIKKEPINNENE!! Selv om du elsker favorittpinnene dine kan de virkelig gjøre et strikkeprosjekt til et et sant mareritt! Eg er sikkert på at du t.o.m har vasket strikkepinnene dine fordi de sikkert var fulle av fett og du tror det var årsaken? Nei nei og nei! Selv om dine favorittpinner er det beste i verden og du har strikket med de i 30 år så funker de slettes ikkje til alle typer garn! Uavhengig hvor mye du vasker og knikker vil ikkje strikketøyet bli et drømmestrikketøy. Du trenger rett og slett flere strikkepinner, MASSE strikkepinner trenger du MoHaaa I allefall forskjellige strikkepinner om ikkje annet 🙂 Du ser det, noe garn kan du faktisk ikkje strikke på trepinner, annet garn kleber seg skikkelig rundt en metallpinne – Spesielt om du er klam i hendene fra før av. Ingenting er verre enn et irriterende strikketøy! ARG!! Du skal jo tross alt kose deg, ikkje svette fordi du må drive
å skyyyve maskene frem og tilbake på strikkepinnen! Ja eg vet du har opplevd det og ikkje sant du blir skikkelig sur da? Ååå eg blir skikkelig hissig kan du si hehe

Så ja, eg tenkte me kunne snakke litt om strikkepinner rett og slett! Det som er mine favoritter trenger slettes ikkje være dine og omvendt, men eg kan jo komme med mine tips. Hadde vært gøy å hørt hva dine erfaringer er. Åsså en annen ting som eg bare må nevne. Dette innlegget er ikkje kjøpt og betalt, men siden eg linker til noen av strikkepinnene som selges hos House Of Yarn må eg merke dette innlegget fordi eg er Ambassadør hos HOY 🙂 Eg står fritt til å linke til hva eg vil, og eg strikker av det garnet eg selv ønsker
og selvfølgelig bruker eg de pinnene eg vil 🙂

 

 

 

 

En av mine aller største favoritter i strikkepinner er Ibenholt! Eg kan finne meg i mye bare eg får strikke med disse, men selv med disse må eg noen ganger gi tapt fordi garnet ikkje oppfører seg skikkelig. Uansett er eg overrasket hvor mye forskjellig garn som glir godt på disse pinnene 🙂 Men ja, de er DYRE! Ikkje litt dyre, men DYRE! De var slettes ikkje sååå dyre da eg begynte å samle, men det er en stund siden sist eg kjøpt for eg syns når de koster OVER 250 kr for et sett med strømpepinner vil eg si det er skamdyrt! Om de er verdt det? Hmmm ja jo de er skikkelig digg å strikke med, men nei, eg hadde ikkje kjøpt de til den prisen fordi det finnes også så mye annet bra! Bare ta en titt på noen av mine andre favoritter:

Foto: House Of Yarn

 

På bildet over ser du NATURAL SYMFONIE – Det er laminerte Bjørkepinner og en sann nytelse! Har prøvd de i flere garnkvaliteter og det glir godt samtidig som at pinnene ikkje bare sklir ut så fort du legger strikketøyet fra deg. Du får de også i rundpinner 🙂 Priser er absolutt overkommelig og slettes ikkje blant de dyreste.

Foto: House Of Yarn

 

Oh La La!! Dette er mine nyeste favoritter og de kommer ganske så tett opp mot Ibenholt, men siden de er Aluminium kan de egentlig ikkje sammenlignes. Det som er skikkelig kjekt med disse og som en nerd som meg elsker er at hver pinnetykkelse har sin egen farge!! Pinnene heter ZING og til å være så herlige er det veldig billige!! En fin pris som gjør at du lett kan samle og kjøpe noen par hver gan du shopper 🙂

Foto: House Of Yarn

 

HVERDAGS PINNENE skal eg innrømme at eg ikkje hadde noen forhåpninger om! Prøvde de første gang da eg var på et Strikketreff og hadde glemt en rundpinne! Kjøpte meg bare en billig “Krisepinne” fordi eg hadde jo bedre pinner hjemme! hehe Men jaggu måtte eg svelge de orda der for dette er søren meg også blitt et favoritt! Elsker at de er ROoOSA og at de er skikkelig gode til flere typer garn 🙂 På toppen av det hele er de kjempebillige! ♥

Så ja, neste gang du sitter å strikker med et garn du banner vegg i mellom; Bytte strikkepinner! Ikkje begynn å vask og styr med de, du må heller ikkje kaste garnet!! Prøv noen andre for så enkelt kan det være. En annen ting du bør være obs på ang strikkepinner er at din egen strikkefasthet endre seg når du bytter pinner. Mange bare blåser av meg når eg sier det, men la de blåse tenker eg for det er slettes ikkje tull. Som eg flere ganger før har sagt er det mye som kan påvirke strikkefastheten. Strikkefastheten du hadde i fjor trenger slettes ikkje være den samme i år 🙂 Derfor, nok en gang: STRIKK prøvelapp! Strikke det også i samme pinner
som du skal bruke på prosjektet ditt.

Til slutt skal eg komme med en liten advarsel! haha Det gjelder strikkepinner på eBay og Wish! Har nemlig sett at de fortsatt selger de store pakkene med masse pinner for en veldig billig penge! Ikkje la deg lure! Det er noe dritt! Eg gikk på den smellen selv for mange år siden. Kan jo nevne at f.eks rundpinne 3 hadde tjukkere kabel enn selve pinnen! Ikkje bare det, men kabelen var i tjukk og av hul gummi! Der måtte du virkelig jobbe med å få maskene fremover. Grusomt! Ellers syns eg generelt at plastikk og gummi ikkje er noe særlig å strikke med. For all del, dette er jo mine meninger, men eg tror eg har prøvd det meste. Det er en fordel å ha litt av alt vil eg si og på den måten vil alt av garn være en drøm å strikke med, billig som dyrt 🙂

Kom gjerne med erfaringer du selv har med diverse strikkepinner,
kjekt å høre og me har jo alle godt av gode tips og ikkje minst å lære noe nytt 🙂

 

 

 

NATTINATTI, eller GOD MORGEN!
Alt etter som!

 

 

 

Go`klem fra ei Vibbedille med god samvittighet! 🙂