Ut På Tur: Hålandsvatnet

 

Om noe motvillig kom eg meg ut døra i dag også, det regnet og til tider veldig surt. Eg visste at eg ikkje kom til
å fryse, ei heller bli våt – Det er jo det man har klær for, ingen unnskyldninger altså...Var litt tungt i starten, men eg vet at det kommer seg etter hvert og plutselig var eg rundt vatnet; Hålandsvatnet.

 

 

 

 

For meg er det bare å kjøre over Hafrsfjordbrua og 3 min til så er eg der 🙂 Som liten/ung har eg badet mye her + Gått på skjøyter om vinteren. Men, helt ærlig? Eg har aldri trodd at det var 7 km rundt vannet, eg trodde det var sånn ca som Mosvannet haha Først nå etter eg begynt for alvor å gå tur at eg sjekket alle vann
i distriktet visste eg hvor langt det var

 

 

 

 

Hadde med meg havregrynt og solsikkekjerner til svanene, endene var så redde! De var dessuten veldig målbevisste der de dabbet avgår og ut på jordene, mulig bondene hadde spredd noe go`saker der?
Ikkje vet eg, men det var mye ender ute på jordene

 

 

 

 

Tror han her fikk fikset middagen i dag! Er mye fisk her!

 

 

 

Ble da en riktig så fin tur selv om det regnet, og eg ble ikkje våt 🙂 Sitter her å føler meg klar for senga,
er sååå søvning! Kravlet tidlig ut av senga i morges så eg får satse på en tidlig kwell 🙂

 

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Godt påsken snart er over!

Påskeegget snart tomt! Nei vettu? I år var eg faktisk flink; Eg kjøpte snop til ungene sine egg og puttet det som var til overs i et egg som står i stua, var slettes ikkje mye. Droppet t.o.m å kjøpe chips, noe det faktisk har vært lite av her hjemme den siste tiden, det blir liksom ikkje spist…Men altså, eg kan så visst ofre meg for en pose Sørlandschips…sukk….Akk så kvalm eg blir, sånn sett veldig greit for det er jo ingen ting godt ved en pose chips bortsett fra at det smaker fullstendig digg!

I morgen går siste rest av snop i bosset!! Enten det eller så må eg spise det opp i dag og det blir ikkje aktuelt da eg bevisst unngikk mine egne favoritter når eg handlet påskesnop…Å ja, eg prøver å være flink, gjerne ikkje akkurat på å unngå snop, men å spise mer av den maten som er bra for meg. Kostholdet mitt de siste 20 åra har vært et merkelig et…sånn er det når visse hensyn ikkje blir tatt på alvor, dvs eg nå unngår alt som gjør meg dårlig og det føles bra og har heller ikkje spist så mye som eg gjør hver dag nå!

Kjenner absolutt på kroppen at det gjør godt! For å si det sånn: Det går i veldig mye havregryn, for ikkje å nevne rødbeter….! Ja det drikkes, hver dag og akkurat det kjenner eg gjør godt!
Ingefær drikkes også, hver dag….de siste 5 årene 🙂

 

 

 

Det første eg skal gjøre på tirsdag er å få i hus 3 norgespakker, ja for det glemte eg jo før påske! I går ble terrassen ferdig malt – Akkurat i tide før regnet kom! Å ja, det regner nå…sitter her og vil ut på tur! Best å komme seg på beina, få i meg noe mat og så satser eg på en tur- Vurderer Hålandvannet i dag, det er ca 7-8 km – Helt super lengde. Er mye fugler der så eg tenker å ta med meg havregryn for det er noe av det beste endene vet 🙂 Godt er det for de også. Vel hjemme er planen å kapitulere på Hobbyrommet å nyte de siste dagene av ferien.

 

 

 

LAG DEG EN
FLOTT SØNDAG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Barnearbeideren er endelig skikkelig voksen


Tenkt det du, denne lille krabaten har endelig blitt skikkelig voksen (i følge han selv!) Hver år siden 18 årsdagen har han sagt: “Nå er eg voksen!” og eg har korrigert han: “Du UNG voksen!”

Men i år: “Nå e eg skikkelig voksen, mamma!”
Ok, eg kan gå med på det nå – Han går på skole (påbygg), jobber og klarer seg stort sett selv 🙂 Pjokken er 21 år i dag og skal straks starte på “Voksenlivet”, hva nå enn det vil si. Han flytter til Bergen i august, rom i kollektiv står å venter like ved Universitet og han skal i første omgang ta Bachelor i Informasjonsvitenskap – Pr nå antar han at det til slutt blir en master. Spennende blir det, ved siden av studiene skal han
mest sannsynlig jobbe på Elkjøp i Bergen 🙂

Men altså, siden en ny milepær står for tur kan me jo ta et tilbakeblikk
på hans tidligere karriere som barnearbeidermodell:

Dette er det mest fantastiske eg har strikket til han:
Quidditch Sweather fra Harry Potter!


Eg har all mass av bilder hvor han er “modell” for det meste eg strikket, mye gøy 🙂
Med årene har det blitt færre og færre bilder.

Det blir for det meste han selv som sender meg en selfi med
hva han bedriver når han er ute, som her fra forrige Halloween 🙂

 

 

Eller når han var barnevakt for Alex (<—The kitten!) en helg hos Amira og de. Eg tenkte han kom til å invitere til party, men den gang ei.…Han og Alex chilla på sofaen hele helga! Sånn har det lett for å bli når hele uka består av: Skole – Jobb – sove –> Repeat! Når trening utgår pga for få timer vil det si at det er travelt!

Tror, eller eg VET han kommer til å få det fint i Bergen – Endelig på egen hånd! Det har han hatt lyst til noen år nå og eg er overbevist om at han klarer seg supert. Ikkje bare liker han å lage mat, men han er også flink. Ingen fare for at nudler blir 95% av kostholdet hehe Eneste eg er litt spent på er: Klevaskinga! For der er han veldig lite aktiv her hjemme *ler* Kanskje eg må drille han litt på vaskerommet før han pakker!

ANYWAY! Gratulerer med dagen gutten min, glad i deg og ikkje minst veldig stolt av deg!
Glede meg til å besøke deg i Bergen selv om eg mest sannsynlig må bo på hotell 🙂

 

 

 

HA EN FLOTT DAG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

HEKKAN! – Gratis Strikkeoppskrift

Designet av Sabine Meins

 

ALTSÅ! Gi meg et par med EN gang! Shit så kult! Selv om du kanskje tror det så er det slettes ikkje så vanskeligå strikke, kan du strikke med Intarsia Teknikken kan du strikke mye du før trodde var umulig 🙂 At eg aldri har tenkt denne tanken!?!? Eg har jo tidligere strikket noen ganske så dristige intarsia prosjekt som ble meget vellykket! Disse sokkene blir jo egentlig for barnemat å regne i forhold!

 

 

 

Designet av Sabine Meins

 

Aha skikkelig stilig spør du moi!

 

 

 

Designet av Sabine Meins

 

Sokkene er strikket i UNI Opal (Lykke!) på pinne 2,5 mm ♥
Eneste “problemet” for noen (kanskje?) er at oppskriften er på tysk, DET trenger ikkje bety at det ikkje blir sokker på deg….Den er gratis så det er bare å plukke den med seg, det kan være enklere enn hva du
i utgangspunktet frykter 🙂 IKKJE GI OPP med en gang!

 

ELMAR
Bildene over
Any Size
Tysk Strikkeoppskrift

 

 

 

* * * *

 

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Hey, Bunny!

Designet av Crochet 365 Knit Too

 

Litt for sent å lage påskepynt nå tenker du kanskje, men dette er jo ikkje akkurat påskepynt, det er en kosekanin! En kosekanin som skal ligge på puta med deg 🙂 Kjenner du noen småttiser er nok en kosekanin toppers,
myk og god er den. En perfekt liten barselgave er det sikkert og visst, så det er bare å strikke en i alle farger for disse blir nok poppis 🙂 Ta de med på et marked f.eks og de vil få vinger!

 

 

 

Designet av Crochet 365 Knit Too

 

Den er ganske lang så den passer helt perfekt i en liten armkrok ♥ Selv om det finnes bra sikkerhetsøyne hadde nok eg valgt å sydd på øyne om det skal være gave til en liten en, man kan aldri være for sikkert på sånne ting.

 

BUNNY SNUGGLER
Bildene over
Ca 40 cm lang

 

 

 

 

Hvis du har slikt chenillegarn liggende kan du jo kjøre på med et Påskelam (<—Norsk oppskrift) i samme slengen! Det er sinnsykt mykt, men hold deg langt unna åpen ild! Eg heklet flere av disse i fjor sommer, går rimelig kjapt på tjukk nål med slikt chenillegarn. Enn så lenge bor de inne på Hobbyrommet og ser ut for å trives.

 

 

 

* * * *

 

 

 

Fytti katta for en start på dagen! Husker eg hørte Dib gå på jobb, husker også at eg slumret alarmen 09:15…..PANG….våknet av meg selv 11:45!! Ka i alle dager!? Hele formiddagen rett vest! Er over hodet ikkje glad i å sove lenge, eg liker å komme meg opp litt tidlig og eg foretrekker å ha noen timer for meg selv…Ikkje i dag gitt! Hadde trengt de timene i våken tilstand i dag for planen var å komme i gang på kjøkkenet litt tidlig og ikkje minst fått ryddet litt her og der…Vel, sånn blir det nok ikkje, så noe må strykes fra lista. Jaggu er eg glad for at eg
baket alt ferdig i går! Hadde en tanke om at “Bollene er så enkle så de kan eg ta når eg står opp på lørdag

Blir Taco”Party” her i dag – Alt er relativt,men kos blir det garantert ♥
Vanligvis har me kalkun på påskafta, men i år blir det altså en annen vri 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EI
FLOTT PÅSKAFTE

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Trekning fullført! Er du spent?

 

En laaang fredag straks over og det er på tide å finne ut hvem som skal få hver sin Vibbedille “Kaktus”. Hver gave består av ca 100 gr Opalgarn + kjekke dubbeditter i bunn av potta og eg Donuts veskepynt 🙂

Denne gang er det….

 

 

HILDEGUNN (1955)

SØLVI B

MARIANNE LUISE FISHER

 

 

Gratulerer til alle 3, håper dere alle får en koselig strikkestund!
Send meg adressen enten på mail ([email protected]) Sms (93899225) eller på annen måte som
du syns er enklere. Pakken blir sendt rett over denne evinnelige lange helga 🙂

 

 

 

 

NÅ skal eg strikke til eg stuper i seng!

 

 

 

NATTI!
HiHi

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Ta deg ei bolle – eller 2

 

Jaggu ble det ikkje bollebakst også dag! Sting kaka er plassert i kjøleskapet og det gjenstår å se OM den får stå
i fred til i morgen *ler* Gjærbakst er det beste å “jobbe” med syns eg, alltid likt å bake med deig, men det skjer ikkje så ofte lengre. Grunnen til det er at nå er eg akkurat like oppblåst som bollene selv….*Nada viljestyrke* Vanskelig å motstå 1 varm bolle og et glass iskald melk…magen reagerte som en ballong som blåses opp...
Men bolla? Å hekkan den var godt, vel verdt litt mageondtsukk…blir lenge til neste gang *ler*

 

 

 

 

Det er STATOIL BOLLER eg har bakt og de er en drøm å bake,
bare være nøye med oppskrifta så blir de bra! Hever flott, og deigen…

 

 

 

 

…er veldig medgjørlig og 0 mel trengs ved utbaking. Deigen skal gi deg 20 boller,
å ja eg følger oppskriften og veier hver bolle (Mellom 80-90 gram)

 

 

 

 

Legger de sånn på et brett som har litt dybde…Etter 1 time heving ser de…

 

 

 

 

…Sånn ut! Ganske så perfekte faktisk ♥ Pisker et egg og pensler de godt før de settes i ovnen.

 

 

 

 

FERDIG og kjøkkenet fylles med de herligste dufter!

I dag ble mine gulere enn normalt fordi eg tok 0,5 gr Safran i melka 🙂 På tide å bruke den opp og dette var en perfekt mulighet, du vet…Påske og gule boller. Nå har eg bakt etter denne oppskrifta noen ganger og bollene blir like flotte hver gang, dette blir nok oppskrifta eg kommer til å bruke fremover.

Da er det bare å glede seg til i morgen; Taco, Sting Kake og boller….ungene kommer til å triller!

 

 

 

HA EN FLOTT KWELL

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på Tik Tok

Gøyal Gjenbruk

 

Finn frem litt jula og lag deg noe nytt 🙂 Dette er gamle kakebokser med julemotiver, et par strøk med maling
og de kan brukes til hva som helst. Det er ikkje alltid det skal så mye til før det blir en ny bokser. Enda et sted hvor eg kan samle på noe, har alltid noe som trenger ny oppbevaringsplass.

 

 

 

 

Andre side av boksene. Du trenger på ingen måte være en kunstner for å få til dette, tegn på med blyant og gå gå over med en holdbar tusj før du maler. Evn få de små til å tegne sine figurer på –
Kan bli riktig så fine bokser av det 🙂

 

 

 

 

Dette er min boks, de 2 eg malte var etter mor mi.
Mye mulig eg bare maler denne også, rosa kanskje?

 

 

 

 

Har omrokkert litt når eg rydda her om dagen, ble litt sommerlig i vinduet nå 🙂 Mye mulig det etter hvert dukker opp kaktuser her – Da må eg i tilfellet kjøpe fat til disse pottene.

Har vært en “travel” dag i dag! Eg har briljert på kjøkkenet! Sting sjokoladekake står til
avkjøling og sjokoladekremen skal ganske snart piskes og tas på kaka. Bolledeigen står til heving, blir snart uttrilling før de igjen skal stå 1 t til heving – Bursdagfeiring i morgen: Dib Hassan blir 21 på søndag ♥
Mellom øktene strikker eg og Ali skal straks i gang med andre halvpart av terrassen og da er den ferdig malt! SÅÅÅ digg, for da kan me organisere hvordan det blir i år 🙂

 

 

 

NYT DAGEN!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Comeback? -Gratis Strikkeoppskrift

Designet av Isabell Kraemer

 

Selv om den begynner å bli gammel er det fortsatt en av mine favoritter. Den har i flere år ligget å vaket sånn mitt på treet inne hos Ravelry, men i går la eg merke til at den nærmer seg, eller den stiger til stadighet i popularitet
og der med på vei mot toppen – Igjen! Kanskje fordi me beveger oss mot sol, sommer og B E A C H ?

 

 

 

(Jaggu godt at mobilkameraene har blitt bedre!!)

 

August 2012 felte eg av min og den ble virkelig en favoritt lenge, før den gikk litt i dvale på ullhylla mi, men eg tar den til stadighet frem. Faktisk fortsatt like fin! Sitter å lurer på om ikkje det er på tide å skylle den
og legge den til lett blokking og ta den i bruk – IGJEN!

 

 

 

 

Eg strikket min i Rasmilla`s Luksusgarn og ENDA er eg sur for at dette forsvant fra markedet! Nå når eg sitter
å skriver dette opdager eg jo noe
….Søren ikkje rart eg elsker garnet eg strikker jakken av! Det er jo akkurat samme type garn som dette!! 75% ull og 25% silke! Litt sånn “tørt og mykt” i kvaliteten og perfekt til en sommergenser! Neeesten samme tykkelse også! Rasmilla`s er 287 m pr 50 gr og det eg strikker i er 300 m
pr 50 gr! Spørs om eg ikkje bare må få i hus noen flere farger av Wool Silk! Har faktisk en del nøster fortsatt av Rasmilla`s på hylla, men det er liksom litt sånn fredet *smiler*

 

ON THE BEACH
Bildene over
Str fra 76 cm til 115 cm i overvidde
GRATIS Strikkeoppskrift

 

 

 

* * * *

 

 

 

I går kwell kom eg på at eg har jo en plan om å bake kake til Dib i morgen…Han har jo bursdag på søndag så
i morgen tar me en TACOfeiring sammen med Amira og Eirik. Akkurat som eg tenkte på det da me handlet før helga…Har det meste hjemme, men trenger: Margarin, kokesjokolade og kremfløte for Dib sin favoritt er Sting Sjokoladekake…! Mulig eg også lager et brett med Statoil Boller, de forsvant fullstendig sist eg bakte det! Tja, kanskje eg skal putte opp i den lille posen eg har med Safran? Gule boller er jo aldri feil til påske, men….
Skal Safran i det våte eller det tørre? Spiller det egentlig noen rolle?

Været er litt bob-bob i dag, overskyet, men kan virke som at sola prøver seg. Heldigvis blåser det ikkje! Skal opp til over 10 gr i dag så ja, det er lovende! Uansett….i min fortvilelse ser det ut for at Joker her nede har begynt å ha stengt på helligdager!?? De har alltid hatt åpent når andre har stengt…! Mulig eg må kjøre ned å sjekke for eg skjønner ikkje mye av åpningstidene som står på nett…Det blir for knapp tid å kjøpe det i morgen for eg har ikkje tid å lage både kake og taco på samme dag….eller, tid har eg, men eg orker ikkje for mye styr heller…

 

 

 

LAG DEG EN
LAAANG FREDAG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

Ut På Tur: Skjærtorsdag = Eggjakt

 

Heldigvis vant eg over dørstokken i dag, var helt herlig med frisk luft!
Blir fort sløv når flere helligdager + helg er stuet sammen *smiler*

Da Amira var liten pleide skjærtorsdag brukes til eggjakt. Me hadde en amerikansk nabo med en datter like gammel som Amira og de inviterte alle naboene på jakt, hvert år. Me ble utstyrt med hver vår kurv og nabofrua hadde gjemt 100`vis av kokte og malte egg rundt i nabolaget og i barnehagene hvor ungene våre gikk.
Etter på var det duket for lunsj!

 

 

 

 

Etter at me flyttet hit laget me vår egen eggjakt,
men med fylt egg 🙂

 

 

 

Lille Dib 7 år syns det var helt fantastisk! Hekkan, tenkt,
dette er 14 år siden….Nå til søndag blir han 21…Ikkje sant!

 

 

 

 

Det blåste friskt på toppen av Risnes

Eg har jo begynt å filme når eg går tur….glemmer jo å ta bilder
Filmsnutter kan du se HER HER og HER

 

 

 

 

Spaserte også forbi Risnes Barnehage hvor begge ungene gikk,
rett bakom der bodde me da 🙂

 

 

 

 

Me pleier sette friske blomster her hver helg….men rosene som eg satt der på lørdag holdt ikkje lenge…
Hadde eg visst det hadde eg kjøpt nye i går. Jaja, lite eg kan gjøre med dette i dag, det får bli på lørdag.
Siden det altså er eggjakt dag måtte eg jo pynte med litt egg nå i påsken 🙂

 

 

 

 

Jadda, ble da en fin tur tross alt, nå er det sånn at eg må gå minst 5 km for å føle at eg har vært på tur,
det er da en utvikling 🙂 Satser på flere turer i løpet av helga.

 

 

 

 

Ser ikkje ut som eg har strikket så mye, men det er lenger på ryggen. Akkurat startet på kun raglanøking, har strikket en del German Short Rows frem til nå – Greit når det er over 🙂

 

I morgen er det langfredag….har du blitt med?

 

PÅSKEKOS!

 

 

 

KOS DEG!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok