Det handler IKKE om å få perfekte barn!!!

 

Kjenner eg blir så forbanna når eg leser noe av det som skrives…Det er utrolig liten kunnskap “der ute” blant folk når det kommer til denne diskusjonen! Fordi om Stortinget nå skal vedta at alle gravide kan få ta tidlig ultralyd
og blodprøver for å kunne avdekke alvorlig sykdom eller skade, så betyr ikkje det at ALLE kommer til å ta abort! Det å være gravid med et sykt eller skadet barn er sååå mye mer enn å bære på et barn med Downs Syndrom. Det er ikkje snakk om at ALLE med Downs Syndrom blir abortert bort! Men når man leser rundt i diverse kommentarfelt og ikkje minst blogger, så skulle man tro at det kun er det et foster kan feile!

Eg VET, eg VET hva det vil så å måtte ta et valg! Eg vet hvordan det er å ta et valg om å vite eller ikkje vite, men når sjansen for et alvorlig sykt barn er en mulighet, ja da velger du ikkje bort å bli testet! Eg skal love deg, det er ikkje bare snakk om et herlig nyfødt barn med litt skavanker som skal skylles ned i sluken! Det er snakk om barn som ikkje er levedyktige og det kun er maskiner som kan holde det i live, og det er hvis de er heldige….mest sannsynlig vil fosteret dø før det blir født, eller ved fødsel. Er det ikkje da bedre å ta det bort på et tidlig tidspunkt
uten at det kan skade mor i tillegg? Eller i verste fall; Tar liv av mor.

Hvis du er så gal og sier at du syns det er flott at muligheten for testing på et tidlig tidspunkt tror folk automatisk du mener at en person med Downs Syndrom ikkje har rett til å leve. Det er slettes ikkje det man mener! Nå kan eg bare snakke for meg selv, men når eg signerte mine papirer på Fostergenetikk ved St.Olav ville et barn med Downs Syndrom bli betegnet som friskt i følge mine valg. Dvs at eg hadde ikkje tatt abort om barnet hadde Downs. Det er ikkje det samme som eg bagatelliserer et barn med Downs for det kan jammen være utfordrende og tøft, men det er også mange som klarer seg veldig godt.

Hvis barnet eg bar på var sykt ville det vært så sykt og skadet at det var ikkje snakk om å fullføre svangerskapet og eg ble frarådet på det sterkeste om å gjøre nettopp det. Da eg skulle ta morkakeprøve med Dib i magen var det mye problemer. Eg hadde mye arrvev helt tilbake fra da eg ble testet med Amira + at hun ble tatt med keisersnitt. Det å ta en morkakeprøve er over hodet ikkje smertefritt og under en pause i prøvetakingen sa eg at eg ga opp og ikkje orket mer. Legen som tok prøvene holdt meg i skuldrene og sa strengt: “Hvis prøvene dine er positive anbefaler eg på sterkeste å ta abort, derfor må me fullføre prøvetakingen”“Du må i tillegg til ditt eget liv tenke på datteren din som skal leve med et søsken som vil frarøve henne deg og din mann”.
Det er så sant, og det er så viktig!

Eg har hatt 8 svangerskap, men eg har “bare” 2 barn så eg har litt erfaring på området kan du si. Likevel har eg vært heldig….Heldig i den forstand at eg slapp senabort, dvs å gå i “fødsel” med et dødt foster i uke 17/18…
eg spontanaboterte før eg kom så langt.

 

 

 

Når noen skriver at de unge i dag ikkje vil ha et sykt barn fordi det ikkje passer inn i den perfekte tilværelsen er helt horribelt å lese! Da undervurderer man virkelig dagens ungdom! Det handler IKKJE om å kun få perfekte barn, da er man jammen blåøyd om man tror det! Det handler om å få barn som kan leve og ha det godt.
Hvem er egentlig i en slik posisjon at de kan bestemme hva som er perfekt?

 

 

 

INGEN ER PERFEKT,
sånn er det!

 

 

Klem fra Vibbedille!

Third Time`s a Charm – Perletomater

 

Ok, eg sa eg ikkje skulle gi meg så nå prøver eg for 3.gang!! Som sagt; I fjor gikk det over ALL forventning, men eg fullførte jo ikkje siden eg prøvde så sent på sommeren….KANSKJE det er det som straffer meg nå?
Ja at eg kaste et 10 talls potensielt flotte tomatplanter??

De var nesten 1 meter høye da eg kastet de etter det første uværet på høsten…

 

 

 

Husker eg reagerte i fjor, ja fordi fra å bare være en tomatskive til små grønne busker gikk det ganske så fort!
Mine 2 første forsøk i år myglet jo før eg fikk sukk for meg!!

 

 

 

 

Men, med ferske Sitrongule Perletomater er eg full av optimisme! Måtte det bli mange flotte planter slik at eg tidlig en sommermorgen kan vandre på terrassen og knaske en håndfull 🙂 Jepp, det er bare å håpe på en solrik
og varm sommer (Har sendt bestillingen avgårde!)

 

 

 

Eg er nesten like ivrig hver morgen, etter at eg har klikket på kaffitrakteren er det ut på terrassen, gni litt søvn ut av øynene og så må eg inspisere! Sukkerertene er jo en drøm ♥ De vokser mens du ser på og eg kan se endring fra morgen til kwell! Åååå måtte det bli 100`vis av sprø deilige belger i løpet av sommeren 🙂 Etter hva eg leste på gartnerier skal akkurat disse sukkerertene ha RØDE blomster! Det er jo litt spennende for vanligvis er de eg planter hvite. Hmm tror kanskje eg bør bli gartner i mitt neste liv 🙂

 

 

 

Ellers har ALT i grønnsakkassen begynt å spire! De som det svirrer mest spenning rundt er RØDBETENE!! Det har eg aldri plantet før, men du og du sååå godt det er med fersk rødbetesalat! Det spiste eg første gang da eg bodde
i Sveits, men Ali har virkelig vært slakk de siste årene for det er en lang evighet siden eg spiste det sist!! Skal love deg at eg skal lage det når kjøkkenbenken bugner av ferske rødbeter! Kanskje eg må lese meg opp og prøve
å sylte noen go`biter til jul? Hmm ja det hadde vært noe det! Runde fine rødbeter er slettes ikkje å forakte 🙂
Da eg var liten husker eg me alltid hadde små runde sylta rødbeter, disse kjøpte me på glass i hvilken som helst butikk, men det er utrooolig mange år siden eg så det sist.

Ellers i dag?? Veeel….i følge Post App`n min skulle eg har mottatt en STOR pakke med garn i dag….!! Tror eg maste hull i hue på han nede på posten for eg har ikkje opplevd akkurat dette før, ikkje fra den avsenderen….!! Men men, det er vel bare å smøre seg med TÅÅÅÅLMOOODIGHET og vente….Venter også på strikkepinnene….Har ikkje fått melding på de ennå heller…Hmmm ja jo eg VET det er CoronaTime, men lell…Strikkeabstinensen melder seg…MoHaaa Eller, eg har jo strikketøy, men eg er så spent på den fargen eg har bestilt! Eg vet du skjønner meg 🙂 Fikk også beskjed om at det er sendt avgårde en stor leveranse av perler!! JuHuu Litt påfyll blir bra 🙂 Tja, utover å vente har eg potla litt rundt her, vaske litt klær, rydda og vasket på kjøkkenet, laget salat, vært X-antall ganger på inspeksjonsrunder på terrassen,
men NÅ er eg klar for å grabbe tak i strikketøyet å nyte kwellen 🙂

 

 

KOS DEG!

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

Gratis Ullbukse

Designet av Vladimir Teriokhin/ Lion Brand

 

Veeeel, ull og ull fru blom! I følge oppskriften er denne strikket i Acryl(!!) Det er ikkje noe eg kan gå god for, men eg kan komme med GODE garnanbefalinger når det gjelder bukser! Eg har ei eske stående inne på Garnrommet mitt smekkfull med Mini Sterk, det skal bli Mi Drømmebukse! Buksa i oppskriften her krever noen tykkere garn siden strikkefastheten er 18 m, da kan eg ganske enkelt anbefale å bruke BIG STERK ♥ Da kan eg love deg ei bukse som kommer til å holde deg god og varm på kalde vinterdager, og det blir garantert også ei bukse du kan kose
deg i hele høsten. Myk og god + den kommer til å tåle en støyt.

 

 

 

Designet av Vladimir Teriokhin/ Lion Brand

 

Dette er ikkje ei vanskelig bukse, ganske så rett opp og ned, men ei bra bukse å starte med om du ikkje har strikket det før. Dessuten er det jo bare å sette sving på kreativiteten å lage din egen bukse. Kanskje ei bukse ingen har sett makan til før?? Finnes ikkje så mange grenser! Det må eg bare si….som eg ikkje så med en gang…for å kunne laste ned denne oppskriften må du logge deg inn på Lion Brands eller lage deg en bruker.
Det koster ingenting da 🙂

 

JOOST PANTS
Bildene over
Opp til 132 cm i hoftevidde
Gratis Strikkeoppskrift

 

 

 

* * * *

 

 

Min nåværende plan for dagen er i grunnen å gjøre NADA! Eg kjenner at eg trenger en latmannsdag, det har vært travelt noen dager nå med mye hit og dit. Om og skal gjøre noe blir det bare å rydde/potle litt her hjemme, ja som å flytte på litt mat mellom kjøleskapene. Egentlig kunne eg bare tenkt meg å slengt ut det gamle kjøleskapet, men siden det nye nå er et kombiskap er det sikkert ikkje plass til alt, sååå kanskje me må beholde det gamle frem til Kombiskap nr 2 kommer i hus 15/6 🙂 Får se hvordan eg få ryddet det til 🙂

Uansett, eg må nok sikkert ut en tur i løpet av dagen! Har fått melding om at det kommer pakke i posten i dag
og det er GARN!! JuHuuu Det er da noe!! Jepp, det er garn til mitt neste prosjekt og nye strikkepinner er nok også sikkert rett rundt hjørnet 🙂 Er spent på fargen på dette garnet, er vanligvis ikkje en farge eg pleier å strikke i,
men det er en først gang for alt! Ellers skal eg gjøre et iherdig forsøk på å slappe av, kjenner eg trenger det også!

 

 

KOS DEG OG HA EN
FLOTT DAG!

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

-TAKK –

 

“Takk Takk”
“Tusen Takk”
“Ååå Takk skal du ha”

 

Så lett, ikkje sant? Ja å si TAKK, koster ikkje en kcal en gang jo.
Eg sier det sikkert 100 ganger til dagen, ok litt overdrivelse kanskje, men ja eg sier det mange ganger fordi eg får ganske mye skryt. DU er så flink til å gi komplimenter, DU er veldig flink til å skryte og rose! DU skryter av hva eg strikker, mine fargevalg, hva eg tar bilder av, DU skryter av bildene mine, hvor flink eg er med blomster, DU roser meg fordi eg er gavmild, DU roser meg fordi eg er flink, fordi eg er fin, fordi eg er ærlig, fordi eg er tøff, fordi eg er unik ja og lista bare fortsetter egentlig. Eg føler meg ganske ydmyk, noen ganger blir eg ganske flau, men JA det føles veldig godt! Ja, å få skryt og ros! Det er som en peptalk som får deg til å fortsette med det du driver med og med det du elsker å gjøre, det får deg gjennom dagene som noen gangen kan være ganske tøffe, det løfter deg opp og ikkje minst: Det gjør deg GLAD og får deg til å smile! Nesten ingenting kan måle seg med det!

TAKK – Det er så enkelt å si, eller, skrive som me gjør her inne. Det tar en brøkdel av et sekund før du klikker deg videre, men du kan leve lenge på skryt og ros selv om det er her inne ♥

Møt meg i virkeligheten å si det samme og svarene blir noe helt annet:

“Du er så flink til å strikke”
-Ehee vel, ja, jo, du vet…får litt trening med tiden

“Du er så snill og god”
-Ehee, nja ikkje alle som mener det da hehe

“Ååå det håret ditt er så flott!”
-Hehe kan jo takke frisøren for det

“Du har utrolig fine bilder på bloggen”
-Tja, er heldig med mobilen for den har ganske bra kamera..

 

Skjønner du hvor eg vil hen? HVORFOR skal det være så utrolig vanskelig å bare si TAKK? La det være sagt, eg har blitt flinkere, men eg må ta meg i det for hvis ikkje så kommer det ei lang og unnskyldene regle om HVORFOR eg er flink, eller hvorfor genseren min er så fin. I steden for å bare si: “Tusen takk det var fint sagt“. Eg er flink på å gi komplimenter selv, eg er flink til å skryte og snakke fint både om og til andre, men når eg får det selv blir eg alltid flau!?! Hvorfor egentlig? Har aldri sett på meg selv som verken blyg eller sjenert, men eg er ikkje flink til å ta i mot skryt selv om det er en god følelse å få det.

På mange plasser i livet, opp gjennom åra har eg mang en gang følt at eg ikkje har vært god nok selv om eg har vært flink, har ofte følt at skryten eg har fått har vært av medlidenhet og det er ingen god følelse. Om det har vært reelt vet eg ikkje, men å sitte med den følelsen er ikkje godt. Da er det mye enklere å komme med en unnskylding for hvorfor i steden for bare å si TAKK fordi eg er ikkje i en posisjon hvor TAKK er på sin plass.
Komplisert muligens?

En ting skal DU vite og det er at DU har mer enn èn gang gjort dagen min sååå mye bedre! Det å våkne f.eks og føle at dagen ikkje kommer til å bli god for så å flippe opp Pc og der er DU med dine fine og gode ord. Ahaa mer enn en gang har humøret mitt steget pga deg ♥ Så egentlig kan eg rett og slett ikkje få takket deg nok! ♥

Det som da mange ganger forundrer meg er hvordan mennesker kan være det motsatte, altså stygge med hverandre, da mener eg mennesker som ikkje kjenner hverandre. Eg kan ikkje skjønne hvordan en person kan spy eder og galle over en person de ikkje vet noen ting om? Eg kan ikkje skjønne at en person kan ha en fin dag etterpå liksom? Noen ganger ser eg f.eks for meg en ung mor som sitter rundt frokostbordet med familien sin, kanskje hun har 2 små barn som spiser frokost, hun scroller litt på mobilen mellom mating og hverdagsprat før skole og jobb. Hun skriver noen saftige og skikkelig sårende gloser til en person hun ikkje kjenner før hun snur seg og smiler til barnet sitt og gjerne kysser sin mann hadet…SÅ enkelt er det også å virkelig ødelegge dagen til en person, ja midt mellom mating og kyssing! “BÆM” og der la du dagen rett i grus for noen liksom!??

Ting er så lett på nett, da er det vel også lett å snu ryggen til, ikkje det? Hvorfor ikkje bare snu seg og la være å si noe? La vær å påpek noe som du vet vil såre, la være å svare med samme mynt. Me vet at ting eskalerer fort i et kommentarfelt, vær en som stopper det i steden for, eller si noe fint?

Det er heller ikkje enkelt å være den konstruktive, det blir fort snudd til hets. Oftes er det de som provoserer mest som får hets? Egentlig ikkje, men de tar alt som hets fordi de selv skriver kun for å provosere, da kan ofte det konstruktive være vanskelig å forstå. Det har virkelig lett fort bli ei diger mørje av usaklige påstander

Får du hjelp til noe du har spurt om? Vel, si “Takk for hjelpen” – Det er rett og slett vanlig høflighet! Ikkje bare krev og forlang, det er det alt for mye av i de aller fleste gruppene på facebook. Tenk litt over hvordan du svarer.
Ikkje sikkert svaret ditt var ment slik du skrev, men du må også noen ganger tenke litt over hvordan
andre kan oppfatte det du skrev.

Derfor:
TUSEN TAKK for den DU er!
Takk for at du oppmuntrer meg og TAKK for at du setter pris på meg.
Det gjør meg glad og ikkje minst gjør det meg bedre.

 

 

VÆR MOT ANDRE SLIK DU VIL
ANDRE SKAL VÆRE MED DEG

 

 

 

Go`klem fra ei Glad og Takknemlig Vibbedille 🙂

Ikke kast Restegarnet!

Designet av Catherine Wallace

 

Det er når eg ser sokker som dette at eg ser verdien i restegarn, ja selv de minste garnrestene kan komme tilbake til sine glansdager! TENK så gøy!! Du kan gjerne se på et par meter med tråd og tenke: “Off nei, deg gidder eg ikkje-åsså kaster du den…!!” Vel, ikkje nå lenger, strikk den inn i disse deilige sokkene. Sokkene på sin siden blir jo ganske så unike for ingen har de samme restene 🙂

Husk også på at sokker strikket av restegarn koster AKKURAT like mye som sokker strikket av nye nøster! Anbefaler deg til å lese DETTE INNLEGGET! (<—Gjerne del det også for dette kan ikkje gjentas for ofte!)

 

LAND GIRL SOCKS
Bildet over

 

 

 

 

 

Designet av Catherine Wallace

 

Dette er KOoOS! Pur glede og masse avslapping i go`stolen, eller ute i sola når den velger å titte innom 🙂

 

LANDGIRL SOCKS FOR BLUE JEANS
Small to medium

Hvis du ikkje skulle ha noe restegarn (!??!??!) liggende går det an
å kjøpe Kit til disse sokkene, ta en titt HER INNE 🙂

 

 

 

* * * *

 

 

Nååå har eg endelig slengt rompa ned i go`stolen! En laaang dag så langt, men har fått gjort en del 🙂 Var å ute å fikk kjøpt en gjeng med sånne stikkontakter til veggene, siden me skal ha 2 kombiskap måtte den bakom der byttes ut til en dobbel. Da er det jammen godt å ha en flink elektrikker i hus! Sommer“Jobben” til Dib blir å skifte ut ALLE de stygge stikkontaktene i leiligheten med fine, hvite nye 🙂 Har kjøpt litt til kjøleskapet, har fått  i hus en Fresbox, men eg var SMART og kjøpte en på Finn! Så og si ubrukt og til kun 1/4 av prisen 🙂 Nå i kwell gjorde eg noe skikkelig kjekt! Woop Woop! Etter at eg hadde kjørt Dib på trening var eg innom Rema og kjøpte IS – I laaange baner hehe Så nå er me klar for sommeren med skuffa full! (Go`sakene ligger på Snapchat) I morgen skal eg begynne å flytte mat fra det gamle over og inn i det nye. Håper eg finner noen gode løsninger underveis 🙂

Nå skal eg bare nyte freden ei lita stund til før ungene kommer ramlene inn her med Sushi! Ali er på Sameiemøtet alene siden eg ikkje var hjemme før i 19 tiden, men nå er det kwell! I morgen er planen å slappe av – Hele dagen!

 

 

KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Spre litt farger i hverdagen!

Designet av Babette Ulmer

 

En litt anderledes måte å strikke et skjerf på, eller en wrap er det vel ut i fra beskrivelsen. Uansett hva eg skal lage eller strikke så er det gøy med farger! Veldig ofte har eg bestemt meg for å “kjøre” nøytralt og holde det litt stilfult….veeel...det varer sjeldent lenge før den ene fargen etter den andre begynner å poppe opp, og sånn er det altså med det meste eg holder på med. Ta terrassen vår som et eksempel; Da den var ferdig var den helt lyst og delikat…i dag er det FULL av farger! En ting er jo blomstene, en annen ting er jo alle perleriene eg har puttet ut dit! Men nå når eg tar meg en rusletur der ute blir eg ikkje bare fornøyd, men eg blir også glad 🙂 Farger gjør definitivt noe med oss, både den ene og andre veien. Mange har strikket disse temperaturteppene, men tenk å heller strikket en Humørteppe? Det kunne vært spennende å testet ut 🙂

 

 

Designet av Babette Ulmer

 

Dette er jo en wrap som kan brukes hele året, men ingenting slår et fargerikt sjal eller skjerf på en mørk og kald høst- eller vinterdag! Det er jo egentlig DA me trenger glade og freshe farger både rundt oss og på oss. Som sagt; Farger gjøøøør noe med oss, eg blir glad av farger, eg blir ofte veldig inspirert av farger
og får lyst til å prøve andre, ny? ting 🙂

 

FLASH DANCE
Bildene over
Str 38 cm X 202 cm
20% frem t.o.m 1.juni

 

 

* * * *

 

 

I dag er en GLEDENS dag!! Woop Woop! I dag er planen at eg skal fylle ei eller 2 av skuffene i den nye fryseren på kombiskapet med is!! *ler hjertelig* Jepp, små barn, store gleder eller no! Amira og eg skal ut på hjul å hente hjem litt smarte løsninger til mat i kjøleskapet! Eg er f.eks drittlei av at ALT av gryter med middagsrester settes
i kjøleskapet om kwellen….!! Det skal det bli en slutt på og med nye kombiskap får man en ny iver over å starte ordentlig! Har du noen gode tips til gode oppbevaringer enten i kjøl eller frys, så få det sagt! Eg er veldig mottakelig for gode råd 🙂 Det skal OGSÅ bli slutt på å fylle halve kjøleskapet med brus, for det er mye god lagring på lilledoen ute i gangen *humrer* Eg tror eg kommer til å bli ganske “nazi” på de kombiskapene ass!

Noe annet eg kunne trengt litt tips om er HØNSENETTING! Eg har kjøpt en rull med sånn smårutet netting, denne skal opp på murvegger og søyler. Spurte på den hagebutikken hvor eg kjøpte rullen hvordan eg kunne henge den opp, fikk beskjed om å skru opp betongskruer. Den er grei, men likevel så skjønner eg ikkje hvordan netting skal henges opp!? Mulig eg er dum(?) men så jo for meg at å lime den opp hadde vært den enkleste! haha Eg vet jo at det ikkje vil funke, men det er jo lov å prøve seg 🙂 Eg har en rimelig kraftig Eføy som etter hvert har blitt en del meter som skal få lov å klatre opp og inn soveromsvinduet til naboen…Garantert at det kommer til å skje på et tidspunkt….Sukk. Men ja, litt tips rundt dette hadde heller ikkje vært dumt. Ellers i dag skal eg avgårde å hente hjem en ny høytrykkspyler….den fine nye grønne me hadde ble jo stjålet, å ja, noen folk er bare frekke. Skal også få Dib avgårde på trening i kvellinga siden han har så mye treningsutstyr som må bringes frem og tilbake.
Inni mellom? Tja, eg håper jo at eg får strikket litt også? Hva skal du i dag da?

 

 

KOS DEG OG HA
EN FLOTT DAG!

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

SommerStrikk – Norske Oppskrifter

Designet av Knitting for Sif

 

Trenger du et lett og lekkert strikketøy? Lette sommerplagg i f.eks tynn ull, bomull og silke – Det er en drøm for små kropper, så lett og luftig 🙂 Garn som kan brukes her er f.eks Holst SupersoftCoast og Tides og du vil få en herlig sommergarderobe til den lille ♥ Eg har strikket ganske mye barneklær i disse garntypene og eg skal skrive under på at det var en suksess! Plaggene veier nesten ingenting, det er florlett og så pent.

 

 

ERANTIS SKIRT
Bildet over
Str 3 mnd til 6 år

 

 

Designet av Knitting for Sif

 

LITTLE ERANTIS DRESS
Str 3 mnd til 8 år

 

 

 

 

 

Designet av Knitting for Sif

 

LITTLE ERANTIS TOP
Str 3 mnd til 8 år

 

 

* * * *

 

Sitter ned ei lita stund og har meg en kwil! Har vært på farten + eg har shainet litt ute på terrassen. Kuling og bøttevis av regn setter sine spor! Har fått ordnet med alle perleriene også som hadde blåst litt av og bort,
men nå er alt på stell 🙂 Dessuten så gror det god der ute nå:

 

 

 


Det ligger jo godt an til å bli MYE sukkererter!! Gleder meg!

 


I front her er det Reddiker og rett bak spirer Nepene 🙂

 

 

Utover dette ser det ut for at sommeren er kommer på besøk og i følge langtidsværet så kan dette vare ei stund 🙂 Det er bare å nyte så lenge det varer

Fikk en VELDIG gledelig overrraskelse da eg kom hjem fra runden min i dag! Amira og en kamerat hadde vært ute å hentet den ene Kombiskapet vårt! JuHuuu Jammen har det tatt tiiiid! Amira kjøpte 2 slike skap i fjor sommer, men fordi det var svart tok det tiiid. Er ikkje bare me som har ventet, men nå kom det! Skap nr 2 kommer om 3 uker – Herregud det skal bli så herlig!! Så ja, da blir det en tur på Ikea snart, for nå skal eg ha SKIKKELIG system i både kjøl og frysedel. Bokser, poser og annet dill for å unngå gris og rot skal handles inn 🙂 Å ja, dette er gaver fra Amira ♥ Skal vise bilder når begge er på plass for de er sååå fine, men du kan lure litt på Snapchat siden eg filmet litt tidliger ei dag 🙂 Men nå? Vel straks på hjul igjen! ENDELIG er det trening og Dib gleder seg 🙂

 

 

HA EN FLOTTERS KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Lekreste Kjolen i Holst Supersoft!!

Designet av Iaroslava Rud

 

Altså! Eg er titt og ofte inne å klikker hos denne designeren for hennes design er som regel noe for seg selv!
Det er så flott og du kan se at ting er for seg gjort, ikkje bare noe hun smalt sammen over kjøkkenbordet liksom. Først når eg bare kikket på denne kjolen tenkte; Å ja en kjedelig kjole med påsydde blonder…..ikkje noe for meg! Men så gikk eg tilbake for eg tenkte eg bare må se litt til! Da var det gjort!! EG er forelsket! ♥ SEEE på den da!
Ja jo bildene burde absolutt hatt noe bedre kvalitet, men likevel, SE hvor lekker den er! Så sart, yndig og bare sååå lekker!! Det er slettes ikkje bare “påsydde blonder”, nei, det er håndstrikka blonder i tynt Lingarn. Selve kjolen er strikket i Knoll Yarns Supersoft NM 11.5/2 – dette garnet kan muligens vært vanskelig(?) å få kjøpt, men designeren sier at du fint kan erstatte det med Holst Supersoft som er samme type garn. Herlig, ikkje sant??
Tenkt deg hvor lett en kjole vil bli i Supersoft?? Åååå helt nydelig!

 

 

 

Designet av Iaroslava Rud

 

Lekker, ikkje sant? Likte den veldig godt, kan også se for meg at den kan bli fin i 2 gråtoner 🙂
Tror bare eg må plukke med meg denne oppskriften – NÅ!!:)

 

HAYFIELD DRESS
Bildene over
Str fra 44 til 54

 

 

 

* * * *

 

 

Ok, mandag, og dagen er egentlig allerede fult opp! Dib har nettskolen og skriveøkt heeele dagen, men han har også kjøretime midt inni der! Derfor skal eg kjøre han slik at han ikkje mister så mye skrivetid. Må innom butikken, MÅ HA ingefær, hente noe hos mor mi, hjem, koke ingefær og sikkert lage til litt middag før det er tut og kjør ut på trening! ENDELIG!! Selv om det mange ganger er litt for mye med all den kjøringa kjenner eg at det skal blir herlig få tilbake noe av de rutinene også 🙂 Hadde det ikkje vært for Corona så hadde han jo
nå hatt lappen og kunne kjørt seg selv…

Ellers går det unna med koseteppet til Milo, men han har ikkje prøvd ut senga ennå!! Tror om eg må gjøre alvor av den kattemynten? hehe Eg har aldri hatt det så lenge me har hatt katt, men det ser jo ut for at kattene blir helt dopet?? Hva er i grunnen greia med det egentlig? Jaja, nå straks skal eg ringe til en optiker å se om eg kan få meg en time på onsdag! Nå må eg ha briller og helst skulle eg hatt de long time ago! Det verste eg vet å kjøpe er nettopp briller! Liker ikkje å drive å prøve og dille, det er jo også en av grunnen til at det går sååå lenge mellom hver gang! Så ja, det er bare å hoppe i det! Nå må eg få fart på dagen!

 

 

LAG DEG EN FLOTT
MANDAG!

 

 

 

Go`klem fra ei optimistisk Vibbedille 🙂

Hva er din favoritt?

Reklame | House Of Yarn (Garnlinker)

Designet av Julia Decker

 

Før eg havnet på nett og inn i den “elektroniske” Strikkeverden strikket eg ganske plain sokker; Bråt, hæl, kile
og swosj ut til tærene – Dvs uten de aller største hinderene. Et sted på veien tok det “av” med hælene syns eg, den ene flottere og kulere enn den andre – Om alle er like gode på, nei, det vet eg ikkje for eg strikker egentlig fortsatt veldig vanlige hæler. Min favoritt er, og har vært det veldig lenge; Forsterket Hæl -uten noe særlig mikkmakk. Eg har heller ikkje strikket sokker Toe/Up, det går fint å starte og øke til tå,
men stort lenger enn til hælen kommer eg ikkje.

 

 

Designet av Julia Decker

 

Dette er også TåOpp sokker og eg kjenner på det at eg veldig gjerne kunne tenkt meg disse!
Se på den hælen da!?!? STIIILIG!!!  Har vel egentlig heller aldri vært bort i sokker med patentstrikk.
Vel, eg likte i grunnen hele pakka her eg 🙂 I tillegg til alt det som skjer på disse sokkene kan du også bryne deg med tynne pinner med tynt garn! Deilig deilig 🙂

Hvis du vil ha litt gøyale sokker i tillegg kan du jo bruke et flott flerfarga nøst + et i ensfarget.
Fant litt tilbud på passende garn HER HER HER og HER

 

 

YA BASIC BRIOCHE SOCKS
Bildet over
16 størrelser!!
I dag, søndag (24/5) får du 20% rabatt på oppskriften

 

 

* * * *

 

 

Utover at det plaskregner kan eg jo melde om at Milo fortsatt har 0 interesse for den nye senga si…Må eg liksom smøre den inn med katteminte for å få han til å sjekke den ut?? Har flyttet senga frem på gulvet for at han i det minste skal SE den, men han går galant forbi. Hmmm tro om han syns den er stygg? Eller, kanskje han fortsatt straffer meg for at eg kastet den gamle? Det var ikkje så ofte at han sov den i den gamle, det har han egentlig aldri gjort, han sover helst på teppet i den andre skinnstolen eller i senga vår når han får muligheten. Kanskje han blir mer interessert når det Nye Teppet er ferdig? Kom faktisk ganske langt på det i går!
Det går unna når du starter med 3 masker og bare øker og øker.

Siden det er Eid i dag er det Ali som skal lage middag, og eg? Vel, eg skal bare en tur innom badet å stelle meg,
ta på ren kosedress og synke godt ned i go`stolen med strikketøyet og forhåpenligvis serien Lost 🙂 Eg gjorde jammen meg mer enn nok i går og litt helg må jo eg også ha. I morgen starter det som foreløpig ser ut som ei normal uke, dvs nesten slik det var før Coronoa. Det er flere dager med skolen på Dib + det blir trening hele uka—> ENDELIG!! De har jo ikkje lov å være over 20, det er ikkje problem for Dib sin egen trening, men det kan bli utfordring for barnepartiet han trener. Siden Taekwondo er en kampsport er det mye de ikkje kan gjøre så inn til videre er det mye teknikk, styrke o.l Uansett, godt å komme i gang igjen for ellers er det jo et veldig amputert treningsår og alle konkurranser er jo avlyst.

Men nå? Søøøndags STRIKK!

 

 

KOS DEG!

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

Katta elsker alpakka, og eg elsker katta!

Reklame | House Of Yarn ( 1 link)

 

Tja….ka skal eg si!? Midt opp i klevasken gikk eg fullstendig bananas inne på Garnrommet! Ribbet med meg det eg kunne finne av tjukt alpakkagarn i “riktige” farger! Ved riktig farge mener eg jo farger som skal stå i stil med den nye senga til Stepfano D`Milo ♥ For er det EN ting Milo virkelig elsker så er det Alpakka Tepper!! Sommer som vinter, ligger han i senga så gnuuuger han nesa nedi. Nå er det en stund siden det forrige alpakkateppet hans vandret heden så det var jammen dags for et nytt! Nå er det jo også extra kjekt for meg siden
eg spanderte ei ny seng på han i går 🙂

Den er bare så lekker syns eg! Garantert lite praktisk i forhold til Milo som er kølsvart, jaja eg får investere i ei ekse med kleruller *ler* Uansett vil jo teppe forhindre for mye pels i selve senga.

Enn så lenge står Milo bare å ser dumt på meg når eg klapper på den nye senga og sier; “Kom”. Mulig han er snurt fordi den gamle senga gikk i bosset i går? Jaja, det får så være for den senga STINKET! Ååå eg blir bare mer og mer lykkelig over at eg er RØYKFRI!! Dessuten var det jo Puzi (mor til Milo) som fikk den senga da hun var liten. Vil tro at han etter hvert sjekker ut den nye Continental Senga si 🙂

 

 

 

 

Garnet eg plukket med meg er alt fra Babyalpakka kjøpt i ei skur på fjellet i Peru til ymse tjukk alpakka både fra Drops (Andes) og Viking Garn. Babyalpakkaen må eg nok ta 3 tråder i slengen av, men dette blir digg altså
og ikkje minst passer jo både senga OG det kommende teppe veldig fint inn i stua.

 

 

 

Eg hadde en helt ubrukt fantastisk deilig strikkepinne i samlingen min: KARBONZ ♥ SÅ ja, dette blir det eg på godt norsk kaller for en KnuseKoseMose – Prosjekt og det til en som eg vet kommer til å elske det!
Bilder kommer, ja altså, av Milo og Teppe 🙂

Tenker eg starter med å legge opp 3 m og bare øke i starten på hver pinne, mener det var sånn eg gjorde på de andre småteppene eg strikket. Tanken er at Milo skal få en forholdsvis stort teppe fordi han liker å lage tunneler
og ha noe både under og over seg. Så ja, da er det jo en flott måte å kvitte
seg med litt garn man ikkje helt har en plan for.

Fra eg var lita jenta har eg i grunnen hatt et godt lag med dyr, eg var ikkje mer enn 3 år da mor mi fant meg i hagen hvor eg satt med mammapinnsvin og hennes 2 små på fanget og strøk de over piggene mens eg sang nattasanger. Når mor mi prøvde å ta på pinnsvina struttet piggene! Drømmen min har alltid vært å få meg en hund, men slik ble det ikkje. I oppveksten var det kun fisker og undulater eg fikk lov å ha, men så snart sjansen bød seg fikk eg katt i hus når Ali og eg ble gift 🙂 Nå har me hatt katt helt siden 2006 når me fikk mor til Milo og eg håper me kan ha Milo i mange år til. Han blir 8 år 3.oktober i år.

Har du et dyr i hus som trenger et teppe eller flere? Vel, da er det bare å freshe opp soveplassen og legge opp med noe deilig garn. Dyr er ikkje storkravne, men så lenge det er mykt og godt blir de lykkelige.

Før eg legger opp skal eg henge opp en maskin til med klær, så blir det dusj og koseklær. Da vil eg tror eg er klar hvis eg ikkje bare også må ta en kwil i samme slengen. Har heldigvis heele kwellen på meg 🙂

 

 

 

KOS DEG DU OGSÅ!

 

 

 

 

Go`klem fra ei ivrig Vibbedille 🙂