Eg føler selv eg har ganske stor rettferdighetssans og eg er opptatt av “ting” skal foregå riktig! At noen syns det er utrivelig å få sannheten rett i fleisen når de besøker en gruppe som i utgangspunktet skal være koselig er ikkje min feil. Det er koselig å gå på en Kjøpesenter også, men det betyr ikkje at me skal overse butikktyvene, eller?
Hvilke tilstander vil man egentlig ende opp med til slutt? Det er forbudt å stjele samme hvor hen det er. Åndsverkloven ble i verksatt lenge før noen av oss begynte å strikke, det samme med opphavsretten –
Det er disse lovene me skal forholde oss til, ergo er det forbudt å stjele ei strikkeoppskrift ved å kopiere den og dele den ut gratis (eller sende pdf oppskrifter til alle på vennelista) ja t.o.m om oppskrifta “bare” koster 50 kr,
eller er gratis!! Det er ikkje garnbutikken du stjeler fra, nei, det er som regel fra en person som har viet sitt liv til
å lage flotte strikkedesign, noen ganger helt unike slik at me som ikkje gidder det styret
kan kose oss og strikke de flotteste plagg.
At eg velger å påpeke ting som er urett gjør meg ikkje til synderen, eller? Ja, eg er enig i at det kan bli oppheta diskusjoner når eg poster et innlegg med dette som innhold, men er du ikkje interessert i å vite hva som skjer? Eller syns du det er helt greit at noen f.eks oppretter ei Hemmelig Gruppe på Facebook hvor det er mange 100, om ikkje 1000`vis av medlemmer som kopierer og deler oppskrifter? Hvis ei oppskrift koster 60 kr fra en uavhenging designer så er det snakk om 9000 kr hvis den blir kopiert 150 ganger! 9000 kr som skulle ha gått direkte til designeren! Syns du det er riktig? En strikkedesigner har utgifter som alle oss andre, de betaler også skatt og de aller fleste er også momspliktige, men inntekten de skulle hatt for jobben de har gjort ble stjålet! Mange sier:
“De har valgt jobben sin selv og de må regne med litt svinn!” JISES! Ok, så la oss si du er TaxiSjåfør, ok? Eg setter meg i bilen og du kjører med en tur som koster 200 kr, eg går ut av bilen, lukker døra og forsvinner? Hva da?
Ikkje fortell meg at du hadde latt det passere?
Det hjelper heller ikkje å sende meg mail (ofte i flertall!) for å fortelle meg hvor tåpelig det er å skape uro og amper stemning når alt du ønsker er å strikke og kose deg. At du ikkje helt ser problemet med å kopiere en oppskrift sier jo ganske mye om deg. Forskjellen på deg og meg er vel da gjerne at eg ikkje klarer å sitte å kose meg når noen skal ødelegge hele idyllen ved å stjele! Eg har sagt det før og eg sier det igjen; Konsekvensen av alt dette er jo at me til slutt ikkje vil kunne kjøpe nye oppskrifter fordi designerene har gitt opp, og det med god grunn!
Det som forundrer meg veldig mye er at flere skriver i min strikkegruppe (Koselig strikking for alle) at de kopierer oppskrifter! Dette skriver de under fult navn! De ser overhodet ikkje problemet? Er det mulig!! Det er snart ingenting som overrasker meg lenger. Folk som dette er grunnen til dårlig stemning, ikkje meg.
Eg kommer ikkje til å slutte å påpeke problemer som eg ser, liker du det ikkje ja så får du rett og slett slutte å lese hva eg skriver. Me vil nok aldri får en slutt på det, men jo flere som blir opplyst om hva som foregår jo større er håpet om at det skal bli vanskeligere å praktisere disse frekke handlingene!! Ikkje gjør deg til en fant for en 100 lapp! Mangen av de norske strikkedesigneren ber i sine oppskrifter om du ikkje kopierer, de skriver t.o.m at om du ikkje har råd til oppskriften så kan du sende en mail og designeren vil finne en løsning for å kunne hjelpe deg.
Ser du hvor laaang de strekker seg?? Har du f.eks glemt oppskrifta når du er på ferie, ja så er de alle fleste designerene tilgjengelig og kan hjelpe deg på mail.
Bare litt til slutt;
Ikkje rett sinne ditt mot meg, men bli heller med på å få en slutt på disse ufordragelige holdningene som regjerer
i de alle fleste strikkegruppene (ja de finnes i mange andre type grupper også).
Bli med på å slå ned på det når du ser det, ikkje bare lukk øynene og tenk at det ikkje angår deg,
hvis du strikker så vil det gå ut over deg også til syvende og sist!
Sender en stor TAKK til alle de flotte designerene me har! Tusen Takk for tålmodigheten dere har og Tusen Takk for at dere ikkje gir opp! ♥
Go`klem fra Vibbedille 🙂























